تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به دلایل برگزاری نشست آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد؛

ضرورت هم اندیشی علمی در باب «معضلات و آسیب‌های اجتماعی»

News Image Lead

با توجه به اینکه معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌هایی واقعی، تغییرپذیر، نسبی و عمدتا قابل کنترل تلقی می‌شوند، شناسایی علمی و حتی عملی آن‌ها نیازمند برنامه‌های مناسب و ایجاد فضای فکری و اجتماعی در قالب نشست، سمینار و همایش‌های علمی می‌باشد.

کد خبر: ۲۴۳۶۹
۰۹:۵۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ مرضیه حسینی: پرداختن به مبحث آسیب شناسی معضلات اجتماعی و تحلیل و بررسی انواع مختلف این آسیب ها از جانب کارشناسان و متخصصین در قالب همایش ها و نشست های علمی و اجتماعی، گامی اساسی در راه  تحقق توسعه متوازن و داشتن جامعه سالم و بهنجار است. از آنجا که رسالت اصلی علوم انسانی به ویژه جامعه شناسی، ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل معضلات و آسیب های اجتماعی است، شکل گیری پیوندی میان حاکمیت سیاسی و عالمان علوم انسانی از ضروریات داشتن جامعه‌ای سالم است. دیدارنیوز با هدف برداشتن گامی هرچند کوچک در راستای تحقق این هدف، گفتگویی با زهرا شاه کرم، جامعه شناس و عضو دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی بنیاد توسعه آفرینش برتر که برگزار کننده نشست «معضلات و آسیب های اجتماعی » است، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

ضرورت برگزاری نشست ها و همایش‌ها با محوریت آسیب شناسی اجتماعی
 
زهرا شاه کرم در خصوص اهمیت توجه به مبحث آسیب‌های اجتماعی گفت: مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی از گذشته دور تا به امروز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان، صاحب نظران و نظریه پردازان بوده است. با آغاز انقلاب صنعتی، رشد سریع شهرنشینی، و گسترش فزاینده نیازمندی ها، محرومیت‌هایی به واسطه برآورده نشدن نیاز‌های زندگی به وجود آمد که موجب گسترش شدید فساد، تبهکاری، انحرافات جنسی و دیگر آسیب‌ها شد.

وی افزود: امروزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مسائل و موضوعات اساسی، در ابعاد محلی، ملی و حتی منطقه‌ای، بهداشت روانی و اجتماعی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را خدشه دار می‌سازد. با توجه به خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی یعنی حیات اجتماعی و روابط انسانی، هر جامعه از اعضای خود انتظار دارد که از ارزش‌ها و هنجار‌ها تبعیت نمایند. در صورت عدم تبعیت، رفتار‌هایی بروز و ظهور پیدا می‌کنند که از منظر بیشتر افراد جامعه، نادرست و با خواسته‌ها و انتظارات مشترک آنها، سازگاری ندارند که همانا معضلات و آسیب‌های اجتماعی نامیده می‌شوند.

این جامعه شناس در توضیح اهمیت برگزاری نشست‌ها و همایش‌های شناخت آسیب‌های اجتماعی گفت: با توجه به اینکه معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌های واقعی، تغییرپذیر، نسبی و عمدتا قابل کنترل تلقی می‌شوند، شناسایی علمی و حتی عملی آن‌ها نیازمند برنامه‌های مناسب و ایجاد فضای فکری و اجتماعی در قالب نشست، سمینار و همایش‌های علمی می‌باشد.

شاه کرم افزود: در واقع نشست‌ها و سمینار‌ها و همایش‌های علمی باعث می‌شوند آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک معادله دو طرفه -هر آسیب هم علت است و هم معلول– مطمح نظر قرار دهند و آسیب‌های اجتماعی را زاده فضا‌هایی بدانند که در آن کنشگران فردی و جمعی در تعامل با یکدیگر هستند. آسیب‌های اجتماعی بسیاری نظیر خشونت، اعتیاد؛ طلاق و ... روز به روز در حال افزایش هستند و مردم و مسئولان، نگرانی خود را نسبت بدان‌ها ابراز نموده که به نظر می‌رسد کنترل و مقابله با روند افزایشی آسیب‌ها در سطوح مختلف محلی، ملی و منطقه‌ای برای تدوین برنامه‌های کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمند شناخت و بررسی آسیب‌های اجتماعی و اولویت بندی آن‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به توجه بنیاد توسعه آفرینش برتر به مبحث آسیب‌های اجتماعی گفت: اهمیت و ضرورت پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از این منظر قابل توجه است که ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بررسی و تعیین سیاست‌های عمومی در راستای شناسایی، پیشگیری و برخورد با معضلات و آسیب‌های اجتماعی از مهمترین برنامه‌ها و ماموریت‌های جامعه علمی کشور و نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن می‌باشد. یکی از موسسات که به نوعی با معضلات و آسیب‌های اجتماعی سروکار دارد و به تحقیق و بررسی درباره آن اقدام نموده بنیاد توسعه آفرینش برتر است. این بنیاد با اتکا به اهداف و چشم انداز‌های پیش رو، در دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی با اتخاذ رویکرد‌های فلسفی و جامعه شناختی، اهمیت و هدف برگزاری نشست آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را همانا انسانیت و ترفیع جنبه‌های آدمیت و دستیابی به ایده آل‌های جامعه مبتنی بر آسیب شناسی عنوان می‌کند، زیرا با توجه به اینکه جامعه، تمایل به گذران زندگی همراه با ناهنجاری را ندارد شناخت چیستی آسیب‌های اجتماعی و راهکار‌های مقابله با آن برای تمامی انسان‌ها ضروری است.

زهرا شاه کرم در پایان به محل و زمان برگزاری نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نشست «معضلات و آسیب‌های اجتماعی» در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بنیاد توسعه آفرینش برتر از ساعت ۱۵ الی ۲۰ برگزار خواهد شد. در این نشست که به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی، انجمن جامعه شناسی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود اساتید حوزه‌های فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی همانند سید محسن فاطمی، قاسم پورحسن، امیلیا نرسیسیانس، حسن محدثی، رحیم محمدی، نعمت الله فاضلی، سید جواد میری و امیر دبیری مهر درباره وجوه مختلف معضلات و آسیب‌های اجتماعی به بحث و گفتگو خواهند نشست. البته ورود برای عموم آزاد است.
 

ضرورت هم اندیشی علمی در باب «معضلات و آسیب‌های اجتماعی»

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی