تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
"دیدارنیوز" موضوع مدارس سیل زده و الزامات بازسازی آنها را مورد بررسی قرار داده است؛

سیل بر داغ مدارس فرسوده افزود!

News Image Lead

براساس گفته‌های سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، در سیل اخیر در سطح کشور حدود ۱۵۰۰ مدرسه بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده است و ۸۰ مدرسه از این تعداد نیز تخریب شده و قابل استفاده نیست. اگر این آمار را به آمار‌هایی که در گذشته منتشر شده بود اضافه کنیم لزوم توجه به مدرسه سازی و تجهیز و نوسازی مدارس، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۴۳۰۷
۱۱:۵۴ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: ماجرای وضعیت فیزیکی مدارس در سطح کشور تازگی ندارد. از مدارس فرسوده و خطرناک تا مدارسی که نیاز به تجهیز و نوسازی دارند. سیل ابتدای سال ۹۸ باعث شد که بسیاری از مدارس در چند استان با مشکلات ویژه‌ای روبرو شوند. گلستان، لرستان و خوزستان سه استانی بودند که بیشترین آسیب را در سیل اخیر داشتند و اگر بارندگی‌ها ادامه پیدا کند، تخریب بیشتر در مدارس استان‌های دیگر را هم شاهد خواهیم بود.

به صورت کلی سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس، متولی این امر است و باید توجه ویژه‌ای به اقدامات این سازمان و مشکلات و نواقصی که دارد صورت بگیرد. تحلیل و بررسی اقدامات این سازمان در کنار خیرین مدرسه ساز که بخش زیادی از بار مسئولیت بر دوش آن‌ها است بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت.

مدارس از جمله ساختمان‌های حساس در هر کشوری محسوب می‌شوند که باید از هر لحاظ کامل باشند. شنیدن خبرهایی نظیر آتش سوزی در یک مدرسه در سیستان و بلوچستان و مرگ چند دانش‌آموز، توجهات را به مقوله نوسازی و تجهیز مدارس جلب کرد اما باز از تب و تاب افتاد. این روزها که بحث سیل در کشور داغ است یکی از مشکلاتی که کشور با آن روبرو است مدارسی هستند که بر اثر سیل یا به صورت کلی تخریب شده اند یا آسیب جدی دیده اند.

براساس گفته‌های سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سیل اخیر در سطح کشور حدود ۱۵۰۰ مدرسه بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده است و ۸۰ مدرسه از این تعداد نیز تخریب شده و قابل استفاده نیست. اگر این آمار را به آمارهایی که در گذشته منتشر شده بود اضافه کنیم لزوم توجه به مدرسه سازی و تجهیز و نوسازی مدارس، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

هر چند که در بودجه سال ۹۸ تدابیری اندیشیده شده و اعتبارات سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس، افزایش خوبی داشته، اما این افزایش با توجه به مشکلات و سیل اخیر، جوابگو نیست. برخی از مسئولین بر مشارکت‌های مردمی و ورود بخش خصوصی به این حوزه تاکید داشته اند. اگر چه واقعیت‌های امروز کشور و آموزش و پرورش بر ورود مشارکت‌های مردمی‌تاکید دارد، اما نباید این نکته را فراموش کرد که اصلی‌ترین وظیفه دولت‌ها بعد از مقوله امنیت، توجه به آموزش و درمان است. اگر دولتی اولویت آموزش و ساخت مدارس نداشته باشد چه کار‌هایی از آن مهم‌تر است؟

بر اساس گفته‌های سازمان برنامه و بودجه، میزان اعتبارات در نظر گرفته برای نوسازی مدارس حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش خوبی را شاهد هستیم اما با توجه به سیل اخیر، این اعتبارات باید افزایش پیدا کند و ساخت مدارس و بهبود وضعیت فعلی بعضی مدارس آسیب دیده، هزینه زیادی را می‌طلبد.

برای روشن‌تر شدن ابعاد مختلف سیل اخیر و با تاکید بر وضعیت مدارس آسیب دیده به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظرات و دیدگاه‌های آنها را در این رابطه جویا شدیم. حجت الاسلام علیرضا سلیمی‌عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز از جلسات متعدد کمیسیون آموزش با مسئولین آموزش و پرورش خبر داد و از گزارش‌هایی که وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده و تلاش‌های وزارتخانه در این رابطه تشکر کرد.

سلیمی به بازدید از مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: «کمیسیون آموزش از مناطق مختلف سیل زده بازدید داشته و تاکید بر مدارس زیر آب رفته و آسیب دیده از سیل داشته است. همچنین کمیته‌هایی به گلستان و لرستان و خوزستان سفر کردند و بررسی‌های میدانی نیز صورت گرفت».

این عضو کمیسیون آموزش از اقدامات خوب آموزش و پرورش در استان گلستان خبر داد ولی بر این نکته تاکید داشت که باید به لرستان توجه ویژه‌ای شود و در برخی نقاط که شرایط بحرانی است باید کانکس‌هایی تهیه شده و جایگزین مدارس تخریب شده شوند. او همچنین به بحث امتحانات اشاره داشت که تصمیمات خوبی برای راحتی هر چه بیشتر دانش‌آموزان سیل زده در نظر گرفته شده است.

سلیمی به بحث هزینه‌ها وارد شد که نه تنها آموزش و پرورش که جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی نیز درگیر این موضوع هستند. سلیمی بر این نکته تاکید داشت که این هزینه‌های مازاد، بر دوش دستگاه‌های مختلفی فشار ایجاد می‌کند و مجلس در تلاش است که اعتبارات لازم برای دولت به وجود بیاید.

همچنین محمد دامادی عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با دیدارنیوز به نکات مختلفی درباره سیل اشاره کرد. دامادی به خسارت حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی سیل اشاره کرد و بر این نکته تاکید داشت که نمی‌توان به بودجه سال ۹۸ اکتفا کرد و باید منابع دیگری نیز در نظر گرفته شود. این عضو کمیسیون عمران به صندوق توسعه ملی و منابعی از این دست اشاره کرد که دولت در چارچوب طرح‌هایی مشخص و با نظارت مجلس می‌تواند از آن‌ها استفاده کرده و این مشکل را تا حدودی زیادی حل کند.

او بر اهمیت مدارس نیز تاکید کرد. بر اساس گفته‌های دامادی، بیمارستان‌ها و مدارس جزو سازه‌های فوق حساس دسته بندی می‌شوند و باید توجه ویژه ای به این حوزه‌ها داشت. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید داشت که در این زمان‌ها بعضا برای حل مساله، تعجیل صورت می‌گیرد که شاید در عمل مشکلاتی به وجود بیاید. او در این باره گفت: «باید دقت لازم صورت بگیرد و عجله کارها را خراب نکند. فرصت تابستان و تعطیلات مدارس زمان خوبی است که در این دوره کارهای لازم صورت بگیرد».
 
 
سیل بر داغ مدارس فرسوده افزود!
 
همانطور که این نماینده مجلس اشاره کرد بعد از امتحانات مدارس تا پایان تابستان، فرصت خوبی است که تمام نیرو‌های عمرانی کشور بسیج شده و مشکلات مدارس را حل کنند تا از مهر سال ۹۸ دیگر شاهد مشکلات مدارس آسیب دیده بر اثر سیل نباشیم.

اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد بحث پیمانکاری و شرکت‌هایی است که در این بین مشغول کار می‌شوند. بدون تعارف، پیمانکاری و داشتن پروژه‌های این چنینی محل سود کلانی برای بعضی افراد شده که با ارتباطات و رانتی که دارند سوداگرانه به کسب درآمد می‌پردازند. همین مساله باعث شده که فسادی نیز در برخی نهاد‌ها به وجود بیاید. جدای از اینکه زندگی و آموزش مردم محل سود نیست باید دولت و نهاد‌های نظارتی بر این امر ورود کنند تا شاهد مسائلی از این دست نباشیم. از گوشه و کنار رفت و آمد پیمانکار‌ها شنیده می‌شود که این مساله نگرانی بسیاری از دلسوزان کشور را در پی داشته است.

همچنین این ماجرای سیل می‌تواند بهانه‌ای باشد برای آنکه تمام مشکلات فیزیکی مدارس در سطح کشور به دغدغه مسئولان و مردم و خیرین مدرسه ساز تبدیل شده و تا قبل از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بخش عمده‌ای از این مسائل حل شود و سال جدید، دیگر شاهد فجایعی از این دست نباشیم.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی