تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
"دیدارنیوز" به بررسی طرح پیشنهادی دو فراکسیون مجلس برای اقدام متقابل نسبت به دولت آمریکا می‌پردازد؛

جای رفتار‌های احساسی در مجلس نیست

News Image Lead

ایستادگی در برابر تصمیم‌های ظالمانه کشور آمریکا تنها خواست نمایندگان مجلس نیست، بلکه خواست ملت ایران به حساب می‌آید، اما برای انجام آن، رفتار‌های متظاهرانه پاسخگو نیست. می‌توان اقدام اخیرآمریکا را محکوم کرد، اما تحت‌‍تاثیر احساسات قرار نگرفت و بهترین تصمیم عملیاتی را اتخاذ نمود که تبعات کمتری داشته باشد.

کد خبر: ۲۳۸۱۸
۰۹:۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

دیدارنیوز- مژگان فرجی- پس از آنکه آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد، تصاویری از مجلس شورای اسلامی انتشار یافت که براساس آن، اعضای خانه ملت، لباس پاسداران انقلاب اسلامی را برتن کرده بودند، حتی برخی از نمایندگانی که این لباس فرم را برای آن روز برگزیدند و آن را به عنوان عکس پروفایل صفحات خود در شبکه‌های مجازی مورد استفاده قرار دادند، پیش از آن همواره انتقادات تند و تیزی نسبت به عملکرد سپاه به خصوص در بخش اقتصادی و مالی مطرح می‌کردند و حتی مدیران ارشد آن را بار‌ها مورد نقد قرار داده بودند که در مسائل اقتصادی از رانت بهره می‌برند و در امور سیاسی هم خلاف وصیت‌نامه امام(ره) مداخله می‌کنند.

 

البته پوشش نماینده‌ها نشان از این داشت که به درخواست آنان و در هنگام ورود به صحن علنی، این لباس فرم به آن‌ها تحویل داده شده است زیرا حتی برخی از نمایندگان، آن را بر روی لباس همیشگی خود پوشیده بودند، اما این رفتار اعضای خانه ملت با انتقادات فراوانی در فضای مجازی روبرو شد و برخی از نمایندگان مطرح کردند که نقد‌های خود را به سپاه کنار نخواهند گذاشت، اما در این شرایط زمان آن است تا در برابر این تصمیم آمریکا ایستادگی کنند.

 

ایستادگی در برابر تصمیم‌های ظالمانه کشور آمریکا تنها خواست نمایندگان مجلس نیست، بلکه خواست ملت ایران به حساب می‌آید، اما برای انجام آن رفتار‌های متظاهرانه پاسخگو نیست. می‌توان اقدام اخیرآمریکا را محکوم کرد، اما تحت‌‍تاثیر احساسات قرار نگرفت و چشم برگفته‌های قبلی نبست.

 

واکنش های اعتراضی به این اقدام نمایندگان مجلس از سوی طیف های گوناگون سیاسی کشور بروز یافت. سردار سید علی صنیع خانی، از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اعتراض به اینکه نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه لباس سپاه پوشیده بودند، گفت: واقعا در اقلیت هستند کسانی که مشی‌شان، مشی پاسداری است؛ اکثریت اینها دنیاطلبانی هستند که به هر رنگی درمی‌آیند تا دنیایشان را به دست بیاورند و حفظ کنند.

 

وی افزود: لباسی که بر تن خرازی و همت و احمد کاظمی و باکری نشسته، حالا بر تن کسانی می‌نشیند که اصلا هیچ بویی از آن مزیت‌هایی ندارند که آنها داشتند. اینها می‌توانستند مانند گذشته یک بیانیه در حمایت بدهند اما نمی‌دانم چه کسی این اجازه را داد که لباس سپاه را با آن قداستی که داشته بر تن اینها بکنند.

 

این فرمانده سابق سپاه تاکید کرد: به عنوان یک پاسدار واقعا معترض هستم به کسانی که به نمایندگان مجلس مجوز پوشیدن لباس سپاه را داده‌اند. نمی‌دانم سپاه اجازه داده یا نه. باید پاسخ داده شود که چه کسی چنین کاری را کرده است. این کار خوبی نبود، اتفاقا بر علیه ما بود. ارزش این لباس را پایین آوردند.

 

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی نیز در توئیتی این نکته را چنین مورد توجه قرار داده است: «دخالت سپاه در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی را مغایر قوانین و به ضرر کشور می‌دانم، اما تروریست‌خواندن آن را قاطعانه محکوم می‌کنم، زیرا هدف ترامپ مبارزه با تروریسم و دفاع از دموکراسی و صلح نیست؛ افزایش فشار به مردم برای بی‌ثبات کردن ایران و تشدید درگیری‌ها در منطقه است.»

 

رفتار‌های احساسی نمایندگان پس از این تصمیم آمریکا زمانی اوج گرفت که دو فراکسیون مجلس، اقدام به ارائه طرحی مشترک کردند تا بر اساس آن، مقابله به مثل انجام دهند. در این مورد سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به خبرنگار کیهان گفته است: «با نظر نمایندگان فراکسیون ولایی، طرحی دو فوریتی در حمایت از سپاه و همچنین اقدام متقابل تهیه شد و مفاد آن با نظرات نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و در صحن علنی نیز بیش از ۲۰۰ نماینده این طرح را امضا کردند.»

 

احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم درباره طرح سه فوریتی فراکسیون امید گفت: «در این طرح سه فوریتی، ما این حق را به نیرو‌های مسلح تمام کشور‌های دنیا به ویژه ارتش‌های آزادی بخش و جهادی دادیم تا در برخورد با نیرو‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده و در غرب آسیا اقدام متقابل نظامی‌ کنند. همچنین طی این طرح سه فوریتی، در صورت دستگیری این افراد، آن‌ها را جهت محاکمه به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند.»

 

گذشته از اینکه به نظر می رسد نیازی نبود تا دو فراکسیون مجلس، همزمان به یک موضوع بپردازند، اما سوال اصلی این است که اعضای فراکسیون امید با توجه به چه اصل و اساسی، بند "تمامی کشور‌های دنیا در صورت دستگیری نظامیان آمریکا، آن‌ها را جهت محاکمه به ایران تحویل دهند" را در طرح فوق گنجانده بودند، البته در نهایت، طرح دوفوریتی فراکسیون ولایی مورد توجه قرار گرفت.

 

هرچند به درستی از نمایندگان مجلس، توقع می‌رفت تا نسبت به رفتار آمریکا واکنش نشان دهند، ولی آیا این اقدامات، همان عکس العمل مورد انتظار بود؟

جای رفتار‌های احساسی در مجلس نیست

 

شهاب الدین بیمقدار از اعضای فراکسیون امید در گفتگو با دیدار نیوز در این رابطه گفت: «فراکسیون امید در ابتدا "طرح اعلام ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی" را مطرح کرد که مورد قبول واقع نشد و طرحی که در نهایت به امضای اکثریت رسید به فراکسیون ولایی یا مستقلین و در قالب دو فوریتی تعلق دارد. البته طرح فراکسیون امید از طرح فعلی تندتر بود.

 

وی در رابطه با سرانجام طرح فوق اضافه کرد: دو فوریت آن به تصویب رسیده و باید منتظر تصمیم کلی مجلس ماند، به طورقطع در کمیسیون چکش‌کاری می‌شود.


این نماینده مجلس در خصوص بندی که فراکسیون امید درباره تحویل نیرو‌های آمریکایی به ایران قرار داده بود چنین توضیح داد: بندی که اعضای فراکسیون امید جهت تحویل نظامیان آمریکایی به ایران در طرح خود قرارداده بودند به کشور‌هایی ربط پیدا می‌کرد که با ایران دوست هستند و ایران در آنجا نفوذ دارد.

 

این عضو فراکسیون امید در ادامه اظهار داشت: تهیه این طرح در اثر غلبه هیجانات بود و کل مجلس در این خصوص احساسی رفتار کرد، البته باید در برابر تروریست دانسته شدن سپاه، عکس‌العمل نشان داده می‌شد، گرچه شخصا بر این اعتقاد هستم که با "مرگ"، "شعار" و "ناسزا" مشکلات برطرف نمی‌شود.

 

بیمقدار در این خصوص که آیا شرایط کنونی کشور  از قبیل مشکلات اقتصادی، سیل و ... جایی برای رفتار‌های احساسی نمایندگان باقی می‌گذارد، بیان کرد: نمایندگان باید بیش از هر چیز برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی، زمان هزینه کنند. از طرف دیگر، حاکمیت هم باید خودی و غیر خودی را کنار گذارد. ممکن نیست از طرفداران گروهی که در حصر هستند اتحاد طلب کرد، باید هر چه سریعتر مشکلات داخلی را برطرف سازیم، تنها در این صورت است که آمریکا واقعا هیچ غلطی نمی‌تواند انجام دهد و الّا هر قدر شعار دهیم به نتیجه نخواهیم رسید. اوایل انقلاب که جنگ اداره شد همه یک‌دل و یک‌صدا بودند.

 

وی درخصوص پوشیدن لباس سپاه پاسداران توسط نمایندگان در مجلس افزود: معاونت امور مجلس سپاه، این لباس‌ها را گذاشته بود، نماینده‌ها هم پوشیدند.»

 

تب پوشیدن لباس فرم برای نمایش حمایت از سپاه پاسداران به قدری فراگیر شده بود که امامان جمعه کشور و حتی گوینده اخبار ۲۰:۳۰ نیز خود را از آن محروم نساختند اما انتظار از تریبون نماز جمعه و صدا و سیما با مجلس بسیار متفاوت است.

 

اینکه نمایندگان مجلس خود اذعان دارند در روز مورد اشاره، احساساتی شده بودند و تحت تاثیر هیجانات دست به این کار زدند، به هیچ وجه قابل درک نیست. مجلسی‌ها باید برای مردم توضیح دهند که این حرکت آن‌ها تا چه اندازه توانست آمریکا را از تصمیم خود پشیمان سازد؟ یکپارچه شدن مجلس به لحاظ ظاهر، آیا ترسی بر دل دشمنان این مرز و بوم انداخت؟

 

بدتر از آن این است که فراکسیون‌ها جهت اینکه طرحی برای مقابله به مثل با آمریکا را به اسم خود تمام کنند، وارد رقابت شدند که براساس انتظار، این توفیق از فراکسیون امید سلب شد، گرچه از آنان توقع می‌رفت عاقلانه‌تر از این رفتار کنند و در شرایط حساس کنونی، اقداماتشان را براساس منطق پیش برند. پارلمان مکان تصمیم گیری‌های کلان است که سرنوشت کشور را رقم می‌زند، در صورتی که اعضا آن بدون عاقبت اندیشی وارد زمین بازی دشمن شوند شاید نتوانندعواقب آن را جبران سازند.

 

علاوه براین نمایندگان باید در نظر داشته باشند که سه سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و امسال انتخابات یازدهمین دوره خانه ملت را در پیش روداریم، بدون شک رفتار‌های عجولانه، مردم را نسبت به شرکت در انتخابات دلسرد و ناامید خواهد کرد که عواقب این امر جبران‌پذیر نخواهد بود.

 

نمونه بسیار بارز این امر را می‌توان در سیل اخیر که برخی از استان‌های کشور را در برگرفت، مشاهده کرد. ساکنان برخی از روستا‌ها و شهر‌ها به دلیل عدم اعتماد، حاضر به ترک منازل خود بر اساس توصیه‌های دولت نشدند و درمقابل، مصائب ناشی از آن را مورد استقبال قرار دادند، یا در بخش‌های دیگر، مردم بدون یاری خواستن از دولت، آستین بالا زدند و بر مشکلات فائق آمدند. به نظر می‌رسد اینکه در ایران برخی از هموطنانمان براین تصور هستند که دغدغه آن‌ها با مدیران رده بالای کشور متفاوت است و این دو (حکومت و مردم) هم‌درد نیستند، زنگ هشداری است که باید از همین امروز، مورد توجه قرار گیرد.

 

مردم این روز‌ها به سختی روزگار می‌گذرانند. علاوه بر وضعیت بد اقتصادی، سیل و ویرانی‌های ناشی از آن نیز بر نگرانی‌ها بیش از گذشته افزوده است، بنابراین انتظار می‌رود بیش ازهرچیز، دغدغه اعضای خانه ملت، حل مشکلات مردم باشد.اگر مشکلات اقتصادی حل شود، بزرگترین تودهنی به دولت آمریکا و بزرگترین حمایت از سپاه خواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی