تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" نگاهی به ابزارهای جدید مافیای کنکور دارد؛

اردوی نوروزی و بسته آموزشی؛ ابزارهای جدید مافیای کنکور

News Image Lead

هرچه به ماه‌های منتهی به کنکور سراسری نزدیک شویم ارائه بسته‌های فشرده کنکوری نیز رایج می‌شود. موسساتی مدعی این مساله هستند که با بسته‌های آموزشی آنها می‌توان در کمتر از دو ماه به موفقیت در کنکور دست یافت.

کد خبر: ۲۳۵۴۴
۱۲:۳۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
دیدارنیوزـ رسول شکوهی: غول کنکور و چرخش اقتصادی که پیرامون این پدیده وجود دارد فقط در شکل کتاب و آزمون و کلاس و ... خلاصه نمی‌شود. هر روز یک شکل جدید برای بزرگ کردن این پدیده به وجود می‌آید. جدای از آنکه غول کنکور، روح و روان دانش‌آموزان را نشانه گرفته و افراد زیادی از نسل‌های مختلف را درگیر خود کرده است برای جیب و حساب بانکی خانواده‌ها نیز نقشه‌های گسترده‌ای کشیده است.

گردش مالی که از دل اقتصاد کنکور به وجود آمده به مراتب از بودجه برخی دستگاه‌های دولتی کشور نیز بیشتر است. بیشترین تیراژ کتاب‌ها در سال به کتاب‌های کمک آموزشی باز می‌گردد و آورده‌ای که از برگزاری آزمون‌های مختلف آزمایشی نصیب این موسسات می‌شود رقم قابل توجهی است.

کنکور پدیده‌ای است که از دوره متوسطه اول، ذهن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را به خود مشغول کرده و با تبلیغات گسترده‌ای که هر روز و هر ساعت از صدا و سیما و بیلبوردهای شهری و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود این ذهنیت را ایجاد کرده که اگر وارد این مناسبات نشوند به موفقیت و خوشبختی نمی‌رسند و گویی دانشگاه، مدینه فاضله‌ای است که ورود آن مستلزم استفاده از این ابزارآلات است.

نوشتن و گفتن از بلایی به نام کنکور که بخش اعظم نظام آموزشی ما را به خود درگیر کرده، خود بحث مفصلی را می‌طلبد که بارها از همین تریبون به سراغ آن رفتیم. این بار از یک دریچه دیگر می‌خواهم به سراغ آن بروم. نوروز و تعطیلات آن فرصتی است که دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در کنار هم باشند و استراحت کنند و به سفر بروند و سال نو را جشن بگیرند اما غول کنکور از هر فرصتی استفاده می‌کند تا زندگی را از دانش‌آموزان بگیرد و از آن به نفع خود استفاده کند. در طول سال به اندازه کافی منافع خود را دنبال می‌کند و حتی از این تعطیلات هم نمی‌تواند بگذرد.

ماه‌های منتهی به کنکور سراسری از جمله زمان‌های مهم برای شرکت کنندگان در این آزمون است و در کنار اردوهای نوروزی، ارائه بسته‌های آموزشی فشرده و غیرفشرده برای این مدت کوتاه نیز نکته‌ای است که باید به آن اشاره کرد. بسته‌ای که ترکیبی از جزوه و فیلم‌های آموزشی است و با قیمت‌هایی عجیب و غریب به فروش می‌رسد.

اردوهای نوروزی

با وجود برخی اقدامات جسته و گریخته در گذشته، اما امروزه بیشتر موسسات وابسته به کنکور در رابطه با این پدیده در نوروز نیز برنامه‌هایی دارند. برگزاری اردوهای مطالعاتی و کلاس‌های رفع اشکال و تست زنی در این دوره از جمله مسائلی است که ذهن و روح دانش آموزان و خانواده های آنها را درگیر کرده است.

برخی موسسات با برگزاری این کلاس‌ها به زعم خود، دانش آموزان را برای آزمون کنکور آماده می‌کنند. محیطی را برای دانش آموزان فراهم کرده تا در آن به مطالعه بپردازند. ایده اصلی هم این است که در دوران نوروز چون مدارس و کتابخانه‌ها تعطیل است و منازل محل رفت و آمد مهمان‌ها بوده، پس فرصت خوبی است که از این دوره زمانی استفاده کرده و منفعتی کسب کنند.

نکته جالب توجه هم این است که دانشگاه‌ها و برخی مراکز فرهنگی نیز با این موسسات همکاری کرده و فضای فیزیکی خود را در اختیار این موسسات می‌گذارند.

برای تهیه این گزارش با چند موسسه تماس گرفتم و خودم را به عنوان ولی یک دانش آموز معرفی کردم تا اطلاعاتی از آنها کسب کنم. یک موسسه با دانشگاه شهید بهشتی به توافق رسیده و دیگری با دانشگاه امیرکبیر. دانش آموزان صبح زود به این مراکز می‌روند و آخر شب خارج می‌شوند. هزینه این دوره ها نیز سرسام آور است.

دو مدل برای این گونه دوره‌ها وجود دارد. یک دوره شامل کلاس رفع اشکال و تست زنی است و دیگری فقط برای مطالعه. حداقل مبلغی که در این دوره‌ها باید پرداخت شود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی برای یک دوره دو هفته‌ای که دانش آموز در محلی حاضر شود و درس بخواند این مبلغ دریافت می‌شود. برخی موسسات، دوره‌های دیگری نیز دارند و در آن‌ها حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در زیر، نمونه قیمت یکی از این موسسات را می بینید:

اردوی نوروزی و پک آموزشی ابزارهای جدید مافیای کنکور
 

حتی برخی موسسات، کتاب‌ها و جزوات خاصی مخصوص دوره عید آماده می‌کنند و این طرز تفکر ایجاد می‌شود که اگر این دوره‌ها و این کتاب‌ها را نداشته باشیم از رقابت عقب می‌مانیم. قطعا این موسسات، این گزاره را مطرح می‌کنند که ما به دنبال وضعیت بهتر آموزشی هستیم و کسی را مجبور به کاری نکرده‌ایم اما پر واضح است که اجبار فیزیکی، اتفاق بهتری است تا اینکه به صورت روانی این اجبار را ایجاد کنیم و این احساس نیاز در بین دانش آموزان به وجود بیاید.

بسته‌های فشرده آموزشی

هرچه به ماه‌های منتهی به کنکور سراسری نزدیک شویم ارائه بسته‌های فشرده کنکوری نیز رایج می‌شود. موسساتی مدعی این مساله هستند که با بسته‌های آموزشی آنها می‌توان در کمتر از دو ماه به موفقیت در کنکور دست یافت.

بسته هایی که معمولا شامل درس های تخصصی و عمومی رشته های ریاضی، تجربی و انسانی است و هر پایه را به صورت جدا گانه یا هر درس را به صورت جداگانه شامل می شود. نکته قابل تامل در این بسته ها قیمت بالای آنها است. عدد هایی نظیر چهار میلیون تومان در این بسته ها دیده می شود که در وضعیت اقتصادی فعلی جای تعجب است.

اردوی نوروزی و پک آموزشی ابزارهای جدید مافیای کنکور
 
 
اردوی نوروزی و پک آموزشی ابزارهای جدید مافیای کنکور
 
همانطور که گفته شد موسسات خاص از هر ابزاری برای کسب منافع در این حوزه استفاده می کنند. هنوز هیچ سازوکاری برای جلوگیری از این موضوع وجود ندارد و تا زمانی که نگاه به مقوله آموزش و پرورش، اصلاح نشود نمی توان جلوی این بنگاه های اقتصادی که هیچ چیزی جز سود برای آنها مهم نیست را گرفت.

اما تا آن زمان که این مسائل اصلاح شود می توان با ابزارهای مختلف این جریان، آشنا شد و اگر آگاهی در بین جامعه ایجاد شود مقابله با سوداگری‌های آنها راحت‌تر می‌شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی