تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

صباح زنگنه: عربستان درباره ایران هنوز بر سر عقل نیامده است

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: عربستان هنوز هیچ تغییری در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران انجام نداده است.

کد خبر: ۲۱۸۷۴
۱۰:۰۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - صباح زنگنه درباره مناسبات ایران و عربستان سعودی گفت: هنوز علائمی از بهبود رفتار سیاست‌های عربستان سعودی علیه ایران مشاهده نمی‌شود. باید منتظر ماند و دید ریاض پس از ملاحظه این همه رفتارهایی که انجام داده و شکست‌هایی که متحمل شده است، چه زمانی می‌خواهد در رفتارها و سیاست‌های اعلامی و تبلیغاتی خود تجدیدنظر کند.
عربستان درباره ایران هنوز بر سر عقل نیامده است

وی با بیان اینکه عربستان هنوز هیچ تغییری در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران انجام نداده است، اظهار داشت: پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی این انتظار وجود داشت که آنها برای کاهش فشارها و توازن در مناسبات در سیاست خارجی خود تجدیدنظر کنند. آمریکا اندکی فشار آورد و باید عربستان بر سر عقل آمده باشد اما هنوز درباره ایران چنین چیزی را نمی‌بینیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اینکه سیاست‌های عربستان نسبت به ایران چه زمانی تعدیل پیدا می‌کند، معلوم نیست و هنوز نشانه‌ای بروز نکرده است هر چند در برخی رسانه‌های سعودی حجم ایران‌ستیزی کاهش یافته است.

نشست ورشو برای کشورهای عربی یک شکست بود

زنگنه با اشاره به نشست ورشو تصریح کرد: نشست ورشو برای کشورهای عربی یک شکست بود و آنها به نتیجه‌ای هم نرسیدند. ایران به عنوان یک کشور بزرگ، تاکنون در قبال این کشورها از خود صبوری و تحمل نشان داده تا شاید این کشورها به عقلانیت بازگردند و از کوبیدن بر طبل اختلاف و درگیری دست بردارند ولی آنها فعلاً چنین رویکردی را از خود نشان نداده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران همواره کشورهای عربی را به گفت‌وگو دعوت کرده است، خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر علی‌‌‌‌اکبر صالحی و قبل از آن، محمدجواد ظریف تاکیدی بر این مسئله است که علیرغم نامهربانی‌ها، ایران با یک موضع عاقلانه و مبتنی بر منافع منطقه و جهان اسلام گام بردارد و باید آثارش را در رفتار عربستان سعودی مشاهده کرد.

بهبود مناسبات با اسرائیل کمکی به اعراب نمی‌کند

این کارشناس مسائل جهان عرب افزود: افزایش تنش با ایران و بهبود مناسبات با اسرائیل و حرکت به سوی این رژیم اشغالگر کمکی به حل مشکلات کشورهای عربی نمی‌کند و این مسئله فقط هم در مورد ایران نیست. به عبارت دیگر، بهبود مناسبت به اسرائیل موجب می‌شود که این دولت‌ها با ملت‌های خودشان هم دچار تنش و مشکل شوند و لذا عقل ایجاب می‌کند که آنها سیاست‌های خودشان را تغییر داده و به فکر صلح و امنیت باشند.

زنگنه درباره سفر ولیعهد سعودی به چند کشور در شرق آسیا هم ابراز داشت: چند عامل در این سفرها موثر بود؛ یکی مشکلات عربستان در غرب و آمریکا از نظر رسانه‌ای و جو افکارعمومی بود که امکان سفر را برای مقامات عالی‌رتبه سعودی به این کشورها نامقدور، غیرممکن و پر ریسک می‌کند و حتی می‌تواند به بازداشت و دستگیری آنها منجر شود.

تلاش عربستان برای جلب‌نظر کشورها در همراهی با سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران

وی اضافه کرد: احساس خطر ایالات متحده به این احساس که ممکن است سرمایه‌گذاری‌ها و اموالشان در غرب مصادره شود هم موجب شد تا سعودی به تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری‌هایشان بیندیشند.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی به تلاش سعودی‌ها علیه ایران اشاره کرد و ابراز داشت: مقامات سعودی در این سفر تلاش کردند با ارائه بسته‌های تشویقی، حمایت این کشورها از سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران را جلب کنند که این مسئله می‌تواند به کاهش صادرات انرژی ایران به این کشور منجر شود.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی