تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نامه نهضت آزادی به احزاب جهان درباره اقدامات آمریکا علیه ایران

محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادى ايران به احزاب كشورهاى مختلف جهان پيرامون اقدامات دولت آمريكا عليه ايران نامه‌ای نوشت.

کد خبر: ۲۱۲۱۲
۱۶:۰۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - متن نامه به شرح زیر است:
 
دبیران محترم احزاب دمکراسی‌خواه جهان

پس از سال‌ها چالش مبتنی بر مذاکرات فشرده سیاسی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، با روی کارآمدن دولت رییس‌جمهور روحانی و با ابراز حسن نیت کشورهای موسوم به ۱+۵، سرانجام این مذاکرات در قالب توافق‌نامه با عنوان "برجام" به ثمر نشست و بر اساس قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به مثابه یک توافق‌نامه بین‌المللی رسمیت یافت و مورد تایید قرار گرفت. اما با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این دولت بدون ابراز هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای افکار عمومی جهان و دولت‌های اروپایی و آسیایی شرکت‌کننده در مذاکرات، به طور یکجانبه و منصرف از اصول و ارزش‌های دمکراتیک از این تعهد بین‌المللی خارج شد و تحریم‌های بی‌سابقه و ناموجهی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. در ارتباط با این رفتار دولت جدید آمریکا، موارد زیر قابل توجه است:

برجام افزون بر آن که الگویی نو و صلح‌آمیز در برابر مناقشات جدی بین‌المللی به شمار می‌رود، یک توافق بین‌المللی بوده که بر اساس ماه‌ها تلاش جمع زیادی از سیاستمداران و کارشناسان به دست آمده است. نقض این توافق بین‌المللی، اقدام ناپسندی است که اعتبار تلاش‌های مسالمت‌آمیز و انسانی را مخدوش کرده و ضمن کاهش اعتماد عمومی ملت‌ها به فعالیت‌های در چارچوب منشور ملل متحد، ثبات و صلح جهانی را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. این رویه‌ای که دولت آمریکا نه تنها در قبال برجام بلکه در برابر سایرتعهدات بین‌المللی در پیش‌گرفته است، بی‌احترامی و نادیده‌انگاشتن تمام زحمات، دستاورهای بشردوستانه و تجربه کشورها و ملت‌ها برای همزیستی مسالمت‌آمیز بر پایه "گفتگو و تفاهم" است.

دولت آمریکا مدعی است برجام توافق خوبی نبوده زیرا برخی موارد از جمله فعالیت‌های موشکی و سیاست خارجی ایران در حوزه خاورمیانه، در آن لحاظ نشده است. این ادعاها در صورتی ابراز شده و در مقام بهانه برای نقض توافقی صلح‌آمیز قرار گرفته که برجام از ابتدا قرار نبود به موضوعات غیرهسته‌ای بپردازد وحل موضوعاتی چون رفتار منطقه‌ای ایران خارج از دستورکار آن بوده است.
 
البته مسائلی از این دست می‌تواند در قالب مذاکرات وتوافقات جداگانه، و با رعایت و حفظ اصول امنیت کشور، موردبررسی قرار گیرد.

تجربه نشان داده که این مردم ایران هستند که بیشترین ضرر و زیان اقتصادی را از ناحیه تحریم‌ها متحمل می‌شوند و در شرایط مخاطره‌آمیز قرار می‌گیرند و افزون بر آن، این تحریم‌ها منجر به تضعیف طبقه متوسط و محرومان جامعه شده و روند دموکراسی‌خواهی در ایران را نیز مختل می‌کند. پس بر خلاف آن‌چه دولت آمریکا مدعی است، اقدامات این دولت که هم‌سو با متحدانش در منطقه یعنی دولت راستگرای اسراییل و حکومتعربستان سعودی اعمال می‌شود، در راستای کمک به مردم ایران نبوده و موضع جریانات اقتدارگرا و تندروهای داخلی و جنگ‌افروزان خارجی را تقویت خواهد کرد. 

نقض برجام، خیانت به اعتماد ملت‌هاست و در تعارض آشکار با اهداف و چشم‌انداز جنبش آزادی‌خواهی و حاکمیت قانون در ایران قرار دارد. گرچه رییس جمهور آمریکا گفته که در کنار مردم ایران درراه مبارزه برای آزادی می‌ایستد، اما ‎‎آزادی واقعی نه با حمایت‌های دولت آمریکا از براندازان حاصل می‌شود و نه یک کالاست که با کوله‌پشتی نظامیان آمریکایی به ارمغان آورده شود. دستیابی به آزادی، فرآیندی است اصلاح‌طلبانه و تدریجی که منوط به همکاری و تعامل ملت‌ها و دولت‌ها در راستای آرمان‌های متعالی بشر است.

نهضت آزادی ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب فعال ایران با سابقه‌ای نزدیک به ۶۰ سال که اعضایش، چه در حکومت قبلی و چه در حکومت جدید ایران سخت‌ترین فشارها، زندان‌ها و شکنجه‌ها را در راستای تحقق حقوق اساسی و حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت سیاسی خویش تحمل کرده‌اند و در حال حاضر نیز از جدی‌ترین منتقدان قانونی نظام سیاسی حاکمیت ایران می‌باشد، در راستای باور به دمکراسی، حقوق بشر، صلح جهانی، منافع ملی ایران و حفظ امنیت منطقه، از کلیه احزاب و تشکل‌های سیاسی دمکراسی‌خواه جهان تقاضا دارد تا نسبت به این رفتار غیر اخلاقی، غیر انسانی و خلاف تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا که دادگاه بین المللی لاهه هم بر نامشروع بودن آن صحه گذاشته، بی‌تفاوت نباشند و تلاش کنند با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های ممکن، از احکام و مصوبات نهادهای بین‌المللی که ضامن صلح و امنیت جهان‌اند، دفاع کنند. همچنین از دولت‌هایشان بخواهند نسبت به رفتار یکجانبه دولت امریکا در تحریم مردم ایران، موضعی قاطع اتخاذ نمایند.

امید داریم که نمایندگان احزاب دمکراسی‌خواه جهان، در این شرایط دشوار، ملت ایران را تنها نگذارند و از صلح و تعهدات جهانی در قبال برجام حمایت کنند و اعتراضات مدنی خویش را علیه سیاست‌های توسعه‌طلبانه و نقض تعهدات بین المللی توسط دولت ترامپ که اساس سیاست خارجی مقامات کاخ سفید قرار گرفته است، ابراز دارند.

محمد توسلى

دبيركل نهضت آزادى ايران

٢١ بهمن ١٣٩٧
 
١٠ فوريه ٢٠١٩ 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی