تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «قسم» می‌پردازد؛

«قسم»، روایتی از چند قتل

فیلمنامه، از این جهت خوب نوشته شده است که در کنار پلات اصلی و ایده قسم خوردن در مورد یک قتل در دادگاه، داستانک‌های فراوانی بین شخصیت­های حاضر در اتوبوس وجود دارد که هرچند شخصیت پردازی درستی برای آن­ها شکل نمی­ گیرد، اما روند تغییر و تاثیر مجادله بر روی آدم ­ها را نمایان می­ کند.

کد خبر: ۲۰۶۱۰
۱۴:۵۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: قسم، دومین تجربه سینمایی محسن تنابنده، قطعا بهتر از گینس (تجربه اول وی) و حتی بهتر از باقی آثاری است که او در سینما نویسندگی کرده است. قسم، البته شامل ضعف­‌های بزرگی است و این ضعف­‌ها بعضا مسبب آن هستند که فیلم را خیلی بین آثار امسال جدی نگیریم، اما آنچه در مورد اثر صدق می­ کند، این است که به عنوان فیلمی کوچک و جمع و جور، حرفش را می­ زند و می­ رود. بماند که شخصا پس از پایان فیلم، احساس می­ کردم که یک فیلم کوتاه چند دقیقه ­ای دیدم، چراکه قسم شامل یک ایده کلی و قابل قبول است، اما به دلیل پرداخت نه چندان درست و عمیق، کاملا گذرا و سطحی، ایده ­اش را به رخ می­ کشد و می­ رود.

«قسم»، روایتی از چند قتل


فیلم، در مورد قتل یک زن در مشهد است. خواهر این زن، تمام فامیل را از گرگان جمع کرده تا به دادگاهی در مشهد بروند و قسم بخورند که شوهر آن زن، قاتل بوده است. از این حیث، قسم یک فیلم جاده ­ای دیگر در بین آثار امسال جشنواره است که تقریبا تمام ماجرا‌های آن در بین مسیر گرگان تا مشهد رخ می ­دهد و کش­مکش‌های داستانی و افت و خیز‌های فیلمنامه، همگی در یک اتوبوس یا در توقف ­های بین راهی تعبیه شده ­اند. از این نظر، فیلم یک ایده مینیمال که مناسب آثار کوتاه دانشجویی است را یدک می­ کشد و نه مهناز افشار توانسته بازی خاصی از خود ارائه دهد تا فیلم را کمی بالا بکشد، نه جلوه ­های ویژه میدانی که مخصوصا در یک سوم پایانی فیلم بیشتر شاهد آن­ها هستیم. آنچه که گا‌ها به جذابیت فیلم می ­افزاید، اما کارگردان به سادگی از آن­ گذشته، لحظاتی ابزورد آغشته به هجو و شوخی است که مخصوصا در سکانس رستوران، زمانی که تک تک حضار تمرین قسم خوردن می­ کنند به اوج خود می­ رسد. تکه نانی بین همه دست به دست می‌شود و همگی با دست گذاشتن روی آن، جمله ­ای را مبتنی بر اطمینانشان از یک قتل عمد بازگو می­ کنند.

«قسم»، روایتی از چند قتل


فیلمنامه، از این جهت خوب نوشته شده است که در کنار پلات اصلی و ایده قسم خوردن در مورد یک قتل در دادگاه، داستانک‌های فراوانی بین شخصیت­های حاضر در اتوبوس وجود دارد که هرچند شخصیت پردازی درستی برای آن­ها شکل نمی­ گیرد، اما روند تغییر و تاثیر مجادله بر روی آدم ­ها را نمایان می­ کند. پسر و دختری که علاقمند به یکدیگرند، اما پدر دختر مخالف است، زنی که باردار است و تمام تنش‌های این سفر برای او ممکن است گران تمام شود، دو برادر که دو سال است با هم قهرند و دلیلش زیر گرفتن سگِ یک برادر، توسط برادر دیگری است، از طرفی دیگر هم سعیدآقاخانی، حضوری کم، اما موثر دارد.


در مورد بازی ­ها، شاهد یک تلاش تمام و کمال از مهناز افشار در راستای فاصله گرفتن از آن زنِ عشوه­ گرِ فریبنده و نقش­‌های نه ­چندان جدی هستیم. یعنی افشار سعی داشته تا در قامت یک زنِ زخم خورده­ دهاتی که نمی­ خواهد خون خواهرش پایمال شود ایفای نقش کند که به نظر می­ رسد موفق نشده است. احتمالا افشار باید بپذیرد که در تیپی که خودش برای خودش ساخته غرق شده و باید چنین نقش‌های به اصطلاح "سوسن تسلیمی محور" را کنار بگذارد.

 

«قسم»، روایتی از چند قتل

به طور کلی قسم هرچند که از نظر تماشاگر ممکن است فیلمی ساده و معمولی به نظر بیاید، اما از این حیث که شامل تعداد زیادی نابازیگر و عدم ثبات لوکیشن و فیلمبرداری در مسیر جاده است، پروژه سختی محسوب می ­شود که تنابنده در حد و اندازه‌های خودش توانسته از پس فیلم بر بیاید و با پایانی نسبتا غافلگیر کننده و ترکیب آن با چند نمای چشم نواز ناتورالیستی، نشانه­‌ای از خود در ذهن مخاطب بگذارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی