تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
"دیدارنیوز" به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) بررسی می کند؛

مشارکت اجتماعی زنان و الگو پذیری از حضرت زهرا(س)

ایشان در دوران خود، نقشی اجتماعی و سیاسی ایفا نموده و این حضور، خلاف آن تابویی است که نیرو‌های سنتی و مذهبی در ذهن خود از زن دارند، دیگر اینکه با رویه و مشی خود، زنان جامعه را ترغیب به حضور اجتماعی و مشارکت اجتماعی و سیاسی می‌کند و تبدیل آن‌ها از موجوداتی منقاد و مطیع و تابع به کسانی که به دنبال هویت، شخصیت و کرامت‌اند و می‌توانند به منزله افرادی مستقل وارد جهان اجتماعی شوند و به عمل اجتماعی بپردازند از جمله تأثیرات حضرت در دنیای فعلی است.

کد خبر: ۲۰۲۵۱
۱۰:۵۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ هاتف سپهر: طی قرون متمادی، زنان در جامعه قشری فرودست و درجه دویی محسوب می شده اند. صد البته که در روزگار کنونی بسیاری از دیدگاه‌ها نسبت به شأن و جایگاه زنان جامعه اصلاح شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل، راهی دراز باقی مانده است. در مقام علت یابی و رویکرد جامعه به این موضوع، برخی سعی دارند فرو دستی زنان در جامعه را بنا بر آموزه‌های دینی بدانند و معتقدند دین، زنان را تحت قیمومیت مردان قرار داده است و «الرجال قوامون علی النساء» را شاهد مثال می‌آورند و بعضا آنچه را خود دوست دارند و بدان مایلند رنگ و لعاب دینی بدان می‌بخشند؛ اما واقع مطلب آن است که آنها درپی نظر اسلام در مورد زنان نیستند و بیشتر مایلند برای خواسته‌ها و مطلوب خود شاهد مثالی از متون دینی بیابند.

 

در مقابل اینان بعضی به درستی سعی دارند نقش دین را در موضوع مورد بحث کمرنگ کنند و دنبال عوامل دیگری برای وضعیت زنان در جامعه هستند و عمده دلیل این حالت را در سنن و آداب و رسوم جوامع، جست‌وجو می‌کنند. آنها همانند دکتر علی شریعتی معتقدند: عملکرد و نقش و آثار دین و سنت باید از هم تمیز داده شود. بسیاری از شرایط تحمیلی غیرانسانی نسبت به زنان مربوط به سنت‌های جوامع است و ریشه در دین ندارد و اساسا اگر به متون روایی و تاریخی مراجعه شود برخورد مسلمانان در صدر اسلام با زنان موجب شگفتی خواهد شد.

 

عمدتا زنان جامعه امروز ما را به ۲ دسته کلی می‌توان تقسیم کرد: یک دسته زنان سنتی جامعه هستند که آن‌ها افرادی منقاد و مطیع و تابع سنت‌های دیرینه هستند؛ اینان غالبا متعلق به نسل پدریان هستند. گروه دیگر که بیشتر شامل حال نسل جدید می‌شوند افرادی هستند که کمابیش از سنت‌های نسل پدریان بریده‌اند و گام در دنیای تجدد گذارده‌اند و دنباله‌رو یکی از مکاتب و ایسم‌ها شده‌اند. اینان خیلی تفاوتی با نسل گذشته که وفادار به سنت‌ها بودند نداشته و ندارند. به هر حال همانطور که نسل پدریان در چهارچوب سنت‌ها مشی و طی طریق می‌کنند؛ نسل پسریان هم در قالبی دیگر که سرمنشاء غربی دارد حضور دارند و شاید خیلی تناسب با احساسات و عواطف و آداب و رسوم جامعه ایرانی نداشته باشد. جدای از این دو دسته یک گروه اقلیتی وجود دارد که دسته سوم را شکل می‌دهند. اینان نه در قید و بند آداب و رسوم و سنت‌ها هستند نه در دامن ایسم‌های موجود افتاده‌اند. این گروه از زنان سعی می‌کنند خودی خود را بشناسند و بر اساس شناختی که از خود به دست می‌آورند خواهان آن هستند تا انسان باقی بمانند و انسان بودن و چگونه بودن را خود تعیین می‌کنند. این دسته از زنان در انقیاد و تابع سنت‌های گذشته و تصویری که امروزه از زن ترسیم می‌کنند قرار نمی‌گیرد. آنها جدای از آنکه خود و توانایی‌های خود را می‌شناسند، افرادی فعال و مشارکت جو و جریان ساز هستند.

 

مشارکت اجتماعی زنان و الگو پذیری از حضرت زهرا(س)

 

تحقق و شکل‌گیری این گروه سوم در این روزگار نیز امری بس غریب و دشوار است. اما در گذشته نیز نمونه‌هایی عینی از چنین زنانی داشته‌ایم که سرآمد همه آن‌ها حضرت صدیقه کبری (س) است. وجود حضرت زهرا (س) در ۱۴ قرن پیش بیانگر آن است که امکان پذیر است که زنان جامعه از قالب افرادی که صرفا کارکرد زاییدن و پروردن دارند خارج شوند و در جامعه افرادی فعال و مشارکت جو و جریان ساز شوند.
 

ایشان در دوران خود، نقشی اجتماعی و سیاسی ایفا نموده و این حضور، خلاف آن تابویی  است که نیروهای سنتی و مذهبی در ذهن خود از زن دارند، دیگر اینکه با رویه و مشی خود، زنان جامعه را ترغیب به حضور اجتماعی و مشارکت اجتماعی و سیاسی می‌کند و تبدیل آنها از موجوداتی منقاد و مطیع و تابع به کسانی که به دنبال هویت، شخصیت و کرامت‌اند و می‌توانند به منزله افرادی مستقل وارد جهان اجتماعی شوند و به عمل اجتماعی بپردازند از جمله تأثیرات حضرت در دنیای فعلی است.

 

زنانی از این دست در دوره نهضت انقلاب اسلامی به ایفای نقش پرداختند و البته انقلاب اسلامی نیز بستر مناسبی را برای عضو پذیری زنان در سازمان‌های سیاسی ـ انقلابی فراهم ساخت و  با پیروزی انقلاب اسلامی فضای بیشتری برای مشارکت زنان در جامعه مهیا و آماده شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی