تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
با واقعیت مجازی یا Virtual Reality و تاریخچه آن بیشتر آشنا شویم؛

واقعیت مجازی از گذشته تا امروز

عبارت واقعیت مجازی به تازگی در خبرگزاری های تکنولوژی به وفور پیدا می شود و بحث آن داغ است. امروز تصمیم داریم مروری بر تاریخچه واقعیت مجازی از قرن نوزده تا به امروز داشته باشیم.

کد خبر: ۱۶۷۸۵
۱۰:۰۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ واقعیت مجازی، یکی از فناوری هایی است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن، محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش، تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

تاریخچه

برخلاف تصوری که واقعیت مجازی پدیده امروزی است، باید گفت این فناوری برپایه ی واقعیت مجازی یا VR از نخستین فعالیت ها در عرصه ی تصویر و هنرهای تجسمی بوده است. با هم مروری بر تاریخچه واقعیت مجازی داشته باشیم.

درقرن هجدهم نقاشی‌های پانوراما یا ۳۶۰ درجه، از اولین فعالیت‌ها برای تحقق رویای واقعیت مجازی بود؛ نقاشی‌هایی دایره‌ای شکل که بیننده را در میان رویداد‌ها و مکان نقاشی شده قرار میدهد برای مثال نقاشی‌هایی که مثلا نبرد‌های مشهور را به شکل یک طرح ۳۶۰ درجه ترسیم نموده اند.

 

 

واقعیت مجازی

 

در سال ۱۸۳۳ چارلز ویت استون به این نتیجه رسید که دو عکس تخت و دو بعدی در برابر دیدگان انسان باعث تصور یک شکل سه بعدی در مغز و درک عمیق آن خواهد شد. در این راستا دستگاهی به نام Stereoscope اختراع گردید که ساختار این دستگاه امروزه در دستگاه های VR ارزان قیمتی که در برخی گوشی های هوشمند مورد استفاده هستند، به کار گرفته شده است.

 

واقعیت مجازی

 
 
با بروز رسانی دستگاه Stereoscope در سال ۱۸۴۹ که با نام The Lenticular Stereoscope توسط دیوید بروستر و سپس در سال ۱۹۳۹ دستگاه The View Master توسط ویلیام گروبر طراحی گردید.

 

واقعیت مجازی

 

در سال ۱۹۲۹ شخصی به نام ادوارد لینک دستگاه Link Trainer اختراع نمود که قدیمی ترن نسل دستگاه های شبیه ساز پرواز کنونی بود. این دستگاه فضای مشابه کابین یک هواپیما را طراحی کرده که مجهز به موتوری برای تکان دادن سکان و شبیه سازی حالت های پرواز مثل اوج گرفتن یا چرخیدن میباشد. دستگاه Link Trainer در طی جنگ جهانی دوم بیش از نیم میلیون کارآموز در آمریکا را تحت آموزش خلبانی قرار داد.

 

واقعیت مجازی

 
درسال ۱۹۳۰ نویسنده‌ای به نام «استنلی جی. وین بام» داستانی علمی تخیلی با نام شکوه پیگمالیون را قلم زد، دستگاهی که در این داستان معرفی گردید شبیه به هدست‌های واقعیت مجازی امروزی توصیف شده بود که به وسیله‌ی آن حواس پنجگانه امکان تجربه کردن را دارد. بطور کلی این داستان تخیلی تاثیر فراوانی بر روی پژوهشگران جهت ترسیم شکل و طراحی ساخت دستگاه‌های واقعیت مجازی داشته است. پس از آن در سال ۱۹۵۰ سینماگری به نام مورتون هیلیگ دستگاهی با نام Sensorama که شبیه به دستگاه های بازی آرکید امروزی بود را طراحی نمود. این دستگاه دارای یک صندلی لرزان، یک صفحه ی تلویزیون و تجهیزاتی در جهت شبیه سازی حس شنوایی و لامسه میباشد، البته به دلیل ابعاد عظیم و هزینه بالای ساخت این دستگاه دیگر در سال های آینده توسعه ای از آن دیده نشده است.

 

واقعیت مجازی

درسال ۱۹۶۸ نیز دانشمندی به نام ایوان ساترلند اولین دستگاه مبتنی بر VR/AR با نام شمشیر داموکلس (Sword Of Damocles) را ساخت که به جای تلوزیون به یک رایانه متصل بود. شکل این دستگاه بسیار ترسناک بود و به این دلیل که پوشیدن و استفاده کردن از آن بسیار سخت بود، هیچگاه به مرحله ی تولید انبوه و فروش نرسید.

 

واقعیت مجازی

 

در سال ۱۹۸۷ اولین فعالیت های سازمان یافته برای توسعه و تلاش هایی برای ساخت دستگاه های واقعیت مجازی انجام گردیده است. در اواسط این سال کمپانی VPL دستگاهی شامل یک هدست استریو برای انتقال صدا، یک عینک مجهز به LCD و یک دستکش برای انتقال حرکات دست و انگشتان به درون محیط بازی را ساخت.

 

واقعیت مجازی

 

سال ۱۹۹۳ شرکت سگا برای کنسول بازی سگا جنسیس یک عینک واقعیت مجازی به نام SEGA VR Glasses طراحی کرد، که عینک واقعیت مجازی به کنسول وصل میگردید و بدون آن عملی نبود. البته دستگاه SVG جهت رفع این قابلیت ارائه گردید که شرکت های بازی سازی آن را قبول نکردند و این بازی توسعه و فروش چندانی نداشت.

 

واقعیت مجازی

 

در سال ۱۹۹۵ شرکت نینتندو رقیب شرکت سگا این بار یک کنسول جداگانه برپایه ی واقیت مجازی به نام Nintendo Virtual Boy ساخت، این دستگاه اولین کنسولی بود که گرافیک سه بعدی را به دنیای بازی های رایانه ای اضافه کرد. دستگاه مذکور هم به دلیل قیمت بالا و مشکلات طراحی فروش فراوانی  نداشت.

 واقعیت مجازی

 

 

در قرن ۲۱ توجه بسیاری برای توسعه ی واقعیت مجازی جلب شده است، در این قرن سرمایه گذاری ها و تحقیقات علمی صورت گرفت که ساخت و توسعه ی هدست های واقعیت مجازی را در نتیجه به همراه داشت. این هدست ها چه به لحاظ نوع ورود به بازار و چه به لحاظ حمایت گسترده ی بازی سازها، چندین گام از اسلاف خود جلوتر هستند و این بارقه ی امیدی است که می شود به کمک آن به اهداف بزرگتری رسید. 

 

انواع عینک واقعیت مجازی

براساس نوع کارکرد هدست واقعیت مجازی می توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد. اول هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند و دوم هدست هایی که برای نمایش تصویر از نمایشگر تلفن همراه استفاده می کنند.

با توجه به اینکه تلفن های همراه پرقدرت که قابلیت پردازش و نمایش اپلیکیشن های واقعیت افزوده را داشته باشند در حال حاضر زیاد شده اند لذا هدست هایی که بر این اساس کار می کنند نیز بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند. در حال حاضر اکثر هدست های واقعیت مجازی در بازارهای جهانی مبتنی بر تلفن های هوشمند هستند و به همین خاطر هم قیمت بسیار پایینتری نسبت به نوع اول هدست ها دارند.

 

در سال های اخیر شرکتهای بزرگی همچون سونی، سامسونگ و… دست به تولید هدست های واقعیت مجازی در بازه قیمتی مختلف زده اند تا بتوانند نیاز طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهند. هر چند که هدست های واقعیت مجازی چند ده هزار تومانی از شرکتهای نه چندان نام آشنا در بازار پیدا می شوند، اما هیچ چیز نمی تواند جای یک هدست واقعیت مجازی خوب و با کیفیت که تولید شرکتی معتبر مانند سامسونگ می باشد را بگیرد.

عینک گر وی آر Gear VR 2017 توسط شرکت اکیولس Oculus امریکا طراحی شده و توسط سامسونگ تولید و عرضه می شود که با کیفیت ترین و پرفروش ترین عینک واقعیت مجازی در کل دنیا می باشد. همانند سایر هدست ها، گوشی موبایل شما در قسمت جلویی هدست قرار گرفته و با دو گیره و با پورت USB گوشی محکم می شود. درون این هدست از دو لنز بسیار با کیفیت استفاده شده است که زاویه دید خوب و تصاویر بسیار با کیفیتی را با نمایشگر Super AMOLED گوشی های جدید سامسونگ به شما نمایش می دهند.بعد از بررسی تمام عینک های واقعیت مجازی موجود در بازار می توانیم بگوییم که این عینک واقعیت مجازی از همه لحاظ بهترین هدست واقعیت مجازی موبایلی است که عرضه شده است.

 

واقعیت مجازی

 

هدست واقعیت مجازی آکیولس کوئست (Oculus Quest) رسما معرفی شد. هدست VR مستقل شرکت آکیولس فاقد کابل‌های اضافی بوده و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از واقعیت مجازی را برای کاربران رقم بزند.

زیرمجموعه فیسبوک یعنی آکیولس که در زمینه واقعیت مجازی فعالیت دارد، از یک هدست آل این وان مستقل با نام “Quest” پرده برداشت. این یعنی دستگاه فاقد کابل‌های اضافی، ماژول‌های ردیابی اکسترنال یا کامپیوتری شخصی برای اجرای آن بوده و می‌تواند تجربه‌ای کامل را از این فناوری به همراه داشته باشد.

 

واقعیت مجازی

 

باید توجه داشت که واقعیت مجازی یکی از فناوری هایی است که شاید در نگاه اول تنها برای سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد اما باید گفت این تکنولوژی می تواند در آموزش، درمان، گردشگری، فضانوردی و بسیاری دیگر از عرصه ها مورد استفاده قرار بگیرد  و بشر را به دستاورد های بیشتری نزدیک کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی