تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
هوشنگ امیر احمدی در گفتگو با "دیدارنیوز":

نظام باید خود را بازسازی کند و با افراد ملی­ گرا و صالح کار کند

امروز ایران در تله برجام گیر افتاده و نمی­تواند کاری از پیش ببرد. درسی که امریکایی­ها در جریان مذاکرات از رفتار ایران گرفتند این بود که برای مقابله با جمهوری اسلامی فقط زور کاربرد مفید دارد.

کد خبر: ۱۶۷۶۶
۱۲:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
نظام باید خود را بازسازی کند و با افراد ملی­ گرا و صالح کار کند.دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: «به نظر می رسد تمام ساختارهای دولت جمهوری اسلامی عملاً هم از نظر فکری، هم از نظر سنی و هم از لحاظ کارکردی دچار فرسودگی شده است و با رویه فعلی، در درون این سیستم هیچ راه حلی برای اصلاح آن وجود ندارد و به شکل موجود و در چارچوب این ساختارها نمی‌توان هیچ حرکت مثبتی برای کشور انجام داد چون نگاه دولت بسته است.»
 
جملات فوق را هوشنگ امیر احمدی استاد دانشگاه راتگرز (دانشگاه ایالتی نیوجرسی) از دانشگاهیان و تحلیل‌گران سیاسی ایرانی آمریکایی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه و بنیانگذار و رئیس شورای ایران – آمریکا در گفتگو با دیدار نیوز مطرح کرده است. وی که سالیان قبل و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از حامیان وی بود و برای اسفندیار رحیم مشایی به رفیق گرمابه و گلستان تبدیل شده بود، انتقادات فراوانی به عملکرد سالیان اخیر دولت جمهوری اسلامی و به ویژه دولت تدبیر و امید دارد. وی تنها راه حرکت به سمت جلو را تغییرات ساختاری برشمرد که در نامه آقای کروبی و در بیانیه آبان ماه وی مطرح شده است؛ چراکه معتقد است نظام باید خود را بازسازی کند و با افراد ملی­ گرا و صالح کار کند.

امیراحمدی با اشاره به مسائل مرتبط با موضوع هسته ای و برجام، به یادآوری اتفاقات سال ۲۰۰۳ پرداخت و گفت: در زمان خاتمی مذاکراتی با اروپایی­ها صورت گرفت و حتی غنی سازی متوقف شد. اما در مقابل، اروپا بسته­ ای پیشنهاد داد که شخص آقای خاتمی آن را بسته توهین­ آمیز نامید؛ متاسفانه دوستان اصلاح طلب به قدری با احمدی­ نژاد ضدیت دارند که گذشته را فراموش می­‌کنند.

به اعتقاد وی، قبل از برجام همه چیز برای ایران متوقف نشده بود و کشور رو به نابودی نمی‌­رفت و بر خلاف تصوری که وجود داشت ایران در آستانه جنگ قرار نداشت. جنگ اقتصادی مسئله جدیدی نبود هر چند تا حدی شدید شده بود و مردم در مضیقه قرار گرفتند، اما اتفاق خاصی رخ نداده بود. قطعاً شرایط زندگی مردم از زمان حاضر بدتر نبود.
 
امیر احمدی یادآور شد: با وجود هوچی­‌گری­ هایی که در دوره احمدی‌نژاد صورت می­‌گرفت که ناشی از سیاه نمایی اصلاح طلبان علیه جریان حاکم بود، در آن زمان ایران به اهرم بسیار قدرتمند غنی سازی تکیه داشت که این مسئله موجب دستپاچگی کشور‌های غربی شده بود.

وی افزود: مذاکره کردن کار اشتباهی نیست، نحوه مذاکره و افراد مذاکره کننده و اهداف مذاکره مهم است. در خصوص مذاکرات هسته‌ای باید مذاکره جامع­ تری صورت می­ گرفت. طی این مذاکرات از اهرم فشاری که احمدی نژاد ساخته بود استفاده نشد. هرگز در روابط بین الملل نمی­توان زیر فشار، مذاکره کرد و نمی­توان آن را دیپلماسی دانست. مذاکره باید با تأمل و با صلابت باشد، نه اینکه مثل درماندگان با سران کشور‌های دیگر نامه­ نگاری کرد. مذاکره و دیپلماسی درصورتی که با ترس و تحقیر و فشار باشد ارزشی ندارد.

بنیانگذار و رئیس شورای ایران – آمریکا اضافه کرد: این تفکر که «هر قراردادی از هیچ قراردادی بهتر است» اوج عجز در یک مذاکره است. متأسفانه درک استراتژیکی وجود ندارد. امروز ایران در تله برجام گیر افتاده و نمی‌­تواند کاری از پیش ببرد. درسی که امریکایی‌­ها در جریان مذاکرات از رفتار ایران گرفتند این بود که برای مقابله با جمهوری اسلامی فقط زور کاربرد مفید دارد.

وی ادامه داد: یا باید یک قدرت دیپلماتیک خوب داشت یا اینکه باید یک اهرم قدرتی نظامی سیاسی داشت. در این دو حالت عزت کشور از بین نمی‌­رود. اروپا بدون امریکا، در مسائل بزرگ روابط بین الملل  حداقل تا ۱۵ سال آینده قدرتی ندارد و نمی­‌تواند کاری انجام دهد. این بسته پیشنهادی اروپا سرابی بیش نیست. اگر قرار است با آمریکا معاملاتی صورت گیرد باید با قدرت و صلابت و بدون واهمه از جنگ و تحریم صورت گیرد. برجام رابطه ایران و امریکا را نابود کرد و اگر قرار است جنگی بین آمریکا و ایران صورت گیرد بعد از برجام صورت می­‌گیرد چرا که آن اهرم فشار از بین رفته است.

 امیر احمدی تاکید کرد: در رابطه با نفت، تغییرات ساختاری در جهان ایجاد شده است. اکنون مانند گذشته تقاضای خرید نفت وجود ندارد. انرژی‌­های دیگر جایگزین آن شده‌­اند و ۸۰ درصد مصرف انرژی نفت در حمل و نقل است. این در حالی است که  در ۱۰ سال آینده شاید ۸۰ درصد اتومبیل­ها الکترونیکی شوند، دنیا به آرامی در حال خارج شدن از وابستگی به انرژی نفت است.  

استاد دانشگاه راتگرز در ادامه با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی به طور ساختاری، سهم نفت خود را در بازار جهانی از دست داده است و بخش زیادی از سهم ایران به کشور‌های عربی رسیده است خاطرنشان کرد:. کشور‌هایی هم که قبلاً نمی‌توانستند نفت تولید کنند اکنون به کمک تکنولوژی می­توانند تولید کنند لذا شرایط به ضرر عرضه پیش می‌­رود.

وی اظهار داشت: در خصوص مسئله نفت زیاد خوش­بین نیستم. در حال حاضر از یک طرف ایران نمی‌­تواند نفت بفروشد و از طرف دیگر از اوپک می‌خواهد که بتواند نفت بیشتری تولید کند. این یک تناقض فاحش است. ایران باید قبول کند که دیگر نمی­ تواند از نفت به عنوان ناجی استفاده کند. امروز هم در رابطه با ساختاهاری بازار نفت در دنیا و کاهش تقاضا و افزایش عرضه، هم تحریم­ها و مشکلاتی که در رابطه با آمریکا وجود دارد، مسئله را برای ایران بغرنج کرده است؛ به طوری که ایران به مقدار زیادی سهم خود را در این بازار از دست داده و به ناچار به سمت قاچاق سوق پیدا می­‌کند.

امیر احمدی افزود: طرف دیگر آمریکا است که بسیار هوشمندانه­‌تر از قبل عمل می‌کند. سعی می­‌کند مجاری قاچاق را ببندد. در آینده افراد زیادی در این رابطه دستگیر می‌شوند و پول زیادی از مردم ایران هم  ضبط می­‌شود و جمهوری اسلامی به جایی می­‌رسد که نمی­‌تواند نفت را عرضه کند. در همین زمان کره جنوبی با اینکه از امریکا معافیت ۶ ماهه گرفته است، واردات نفت از ایران را به صفر رسانده است. چین و هند هم واردات نفت از ایران را بسیار پایین آورده­‌اند، برای اینکه نمی­‌خواهند با تکیه بر یک معافیت موقت، بازار‌های دیگر خرید نفت را از دست ­دهند.

وی با اشاره به بی فایده بودن اتکای ایران به اتحادیه اروپا، بی ثباتی اتحادیه اروپا در آینده را متذکر شد و اظهار داشت: حرکت­‌هایی نظیر برگزیت از یک تغییرات ساختاری در غرب صحبت می‌­کند و این تغییر، به سوی یک ناسیونالیسم جدید است که درمقابل جهانی گرایی در حال شکل‌گیری است و دنیا هر چه بیشتر به سوی ملی گرایی می ­رود. برگزیت هم یک نمونه از حرکت‌های ناسیونالیستی جدید است که در اروپا در حال شکل‌گیری است.

مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز گفت: اتحادیه اروپا در آینده نزدیک به هم می­‌ریزد. به احتمال خیلی زیاد لهستان هم از آن خارج می‌شود. اکنون فقط کشور‌های ضعیف مثل پرتغال و یونان و ایتالیا که به لحاظ اقتصادی به آلمان وابسته‌­اند، در این اتحادیه حضور دارند و با اندک تزلزلی در اقتصاد آلمان از آن خارج می‌شوند. پس از یک طرف جریان ملی گرایی در حال شکل گیری است و از طرف دیگر به دلیل انباشت ثروت در یک جا و فقر در جا‌های دیگر به طور وسیع یک جریان کارگری و طبقات پایین در حال شکل­ گیری است که دراین رابطه فرانسه نمونه خوبی برای مثال است.

هوشنگ امیر احمدی تاکید کرد: در حال حاضر نیروی حامی ترامپ طبقات متوسط و  پایین جامعه است. البته باید متذکر شد که اگرچه ترامپ هم توانسته در چارچوب ناسیونالیسم آمریکا خود را طرفدار طبقات پایین معرفی کن اما. واقعیت این است که در آینده نزدیک، در امریکا هم این طبقه طغیان خواهد کرد. لذا قبل از اینکه اروپا، انگلستان را بیرون کند، انگلستان از آن خارج می‌­شود.

وی در خصوص نخست وزیر بریتانیا گفت: وضعیت خانم «می» لرزان است و باید به سرعت چند حرکت انجام دهد که مهم‌ترین حرکت می‌تواند خروج از برگزیت باشد. ناسیونالیسم شدن اروپا و بهم خوردن اتحادیه اروپا به ضرر ایران است. حتی تحولی که در رابطه با نیرو‌های فقیر و کارگری در اروپا شکل گرفته در ایران هم درحال شکل گیری است. به اعتقاد من رهبری سیاسی و حرکت‌های سیاسی در ایران به مقدار زیادی به دست نیرو‌های کارگری می­‌افتد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی