تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با دیدارنیوز:

معافیت ایران از کاهش تولید نفت را پیروزی می دانم

با توجه به شرایط خاصی که نسبت به مقوله انرژی در سطح بین الملل وجود دارد و تحریم‌هایی که بر کشور ما تحمیل شده است، معافیت ایران از کاهش تولید نفت را پیروزی می دانم.

کد خبر: ۱۶۲۵۸
۱۱:۰۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷
نیازمند مدیرانی چون آقای زنگنه هستیمدیدارنیوز ـ اسفندیار عبدالهی: علی گل‌مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجلاس اوپک و معافیت ایران از کاهش تولید و میزان فروش نفت به دیدارنیوز گفت: هر اقدامی که بتواند از ملتهب شدن بازار و وضعیت اقتصادی جامعه جلوگیری کند ارزشمند و پسندیده‌ است. با توجه به شرایط خاصی که در حوزه انرژی در سطح بین الملل وجود دارد و از آنجا که کشور ما هم به خاطر تحریم ها مورد توجه دنیاست، نیازمند توانایی خاص مسئولان کشور هستیم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نقش آقای زنگنه را در شرایط کنونی مثبت ارزیابی می‌کنم. در شرایطی که بعضی از کشورهای صاحب منابع نفتی، حتی منافع کشورهای خودشان را نادیده می‌گیرند و به دنبال جلب رضایت آمریکا هستند، اتفاق اخیر یک کار خوب و ارزنده ای بود و آن را می توانیم به عنوان موفقیت قلمداد کنیم.
 
گل مرادی اضافه کرد: با توجه به اینکه الات متحده آمریکا سخت گیری‌ها و تحریم‌هایی را نسبت به ایران اعمال کرده است، معافیت از کاهش تولید نفت در این وضعیت موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. ایران می‌تواند نفتش را بفروشد و ارز وارد کند. 

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات موجود برای ایران در مسیر فروش نفت و ورود ارز، آیا معافیت از کاهش تولید، تاثیری در اقتصاد ایران دارد گفت: یکی از موانع و مزاحمت هایی که آمریکا برای خریداران نفت ایران لحاظ کرده موضوع تحریم‌ها است، وقتی که نتوانیم همانگونه که در برنامه ها تعریف کرده ایم نفت بفروشیم و درآمد حاصله را وارد کشور کنیم به تبع آن برای اداره امور کشور به مشکل می‌خوریم.

وی افزود: اما اگر ملاحظه کرده باشید در بودجه سال ۹۸ به گونه ای عمل کردیم که به شدت وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم. نسبت به سالهای گذشته وابستگی بودجه به نفت به شدت پایین آمده است، سهم نفت در بودجه  سال ۹۸ از محل درآمدهای نفتی فقط ۲۷ درصد است.

گل مرادی اضافه کرد: با توجه به قیمت نفت و پیش بینی و برآورد هایی که شده است امیدواریم با چالش و مشکل مواجه نشویم. ما فروش بیش از حد نفت و اتکای بودجه عمومی از محل درآمد‌های نفتی را در بلند مدت، مضر به حال کشور می دانیم.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در سنوات گذشته در توجه به ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی کم کاری شده است و معتقدم باید به سمتی برویم که صادرات نفت تأثیری در اقتصاد کشور نداشته باشد یا تاثیر کمی داشته باشد، مشکل وابستگی ما به نفت با جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاید تصور شود سهم 27 درصدی نفت در بودجه، واقعی نباشد تاکید کرد: در خصوص بودجه برآورد نسبتا دقیقی صورت گرفته است؛ بدین صورت که ۷۳ درصد از بودجه عمومی و جاری کشور از محل مالیات و محل‌هایی غیر از فروش نفت تامین می شود. به هر حال ما باید از شرایط موجود عبور کنیم و چاره ای نداریم.

گل مرادی اضافه کرد: امیدوارم مسئولین کشور متوجه این تحریم‌ها و محدودیت‌ها باشند و ان شاءالله در سال‌های آینده، برنامه محور حرکت کنند. ما باید به نقطه‌ای برسیم که اتکای بودجه کشور به نفت به حداقل برسد، البته ارز ناشی از فروش نفت را باید در زیرساخت‌ها، تولید و ایجاد بسترهای ارزش افزوده استفاده کنیم.

 وی یادآور شد: اگر بودجه جاری کشور را از طریق فروش نفت تامین کنیم همیشه با مشکل مواجه می‌شویم، بهتر است بودجه جاری کشور کمترین وابستگی به نفت داشته باشد. 
 
عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوءمدیریت طی دو دهه گذشته گفت: نیازمند بهره گیری از ظرفیت فروش نفت خام در جهت اهداف کلان کشور هستیم، لذا این کار آقای زنگنه در راستای جلوگیری از ایجاد بحران اقتصادی در اداره امور کشور، قابل تمجید است.

وی افزود: در خصوص بهره وری و جلوگیری از خام‌فروشی در همه دولت‌ها صحبت شده و قرار بود در جهت تقویت زیرساخت‌ها و بهره وری حرکت کنیم، اما متاسفانه حرف می‌زنند ولی نمره قبولی نمی‌گیرند و بین گفتار و عمل در کشور فاصله زیادی وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی