تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
وقتی خانه‌نشین کردن موسیقیدان‌های بزرگ و مطرح کردن موسیقدان‌های بی‌سواد به یک پروسه عادی تبدیل می‌شود

به صلیب کشیده شدن موسیقی ایرانی

News Image Lead

با شرایط هولناکی که موسیقی کشور دارد تنها راه امید «سند موسیقی» است تا شرایط موسیقی و موسیقیدانان به سمت بهبود رود و هنر موسیقی بیش از این سلاخی نشود.

کد خبر: ۱۵۶۳۴
۱۴:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: موسیقی، هنر بیان احساسات به وسیله آواها است و دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود، این ساده‌ترین تعریف از موسیقی است. جهان موزیک با گستردگی و پیچیدگی خود هر روز جایگاه خاص‌تری نسبت به قبل پیدا می‌کند. بزرگترین سمفونیک هر روز در طبیعتی که خداوند آفریده است، اجرا می‌شود و موسیقیدان‌های بزرگی از همین آواها برای ساخت قطعه‌های خود استفاده کرده‌اند. این هنر چند سالیست که برای درمان بیماری‌های روحی نیز توصیه می‌شود و کاربرد درمانی دارد؛ اما با تمام این اوصاف امروز در کشور شاهد به صلیب کشیده شدن این هنر بزرگ هستیم. از سوی دیگر برخوردهای قهری در مقابل هنرمندان این رشته افزایش داشته است.

نوازندگان کتک‌خور

روزها، ساعت‌ها و سال‌ها تلاش می‌کند تا زمانی بتواند روی سن و در مقابل افراد زیادی بنوازد؛ اما چون دختر است باید پشت درب سالن‌ها بیاستد و شاهد اجرای همنوازان مرد خود باشد. در کنار خیابان می‌نوازد و با وحشیانه‌ترین برخورد از نواختن ساز منع می‌شود. سال‌ها عمر خود را برای یادگیری نواختن ساز گذاشته است اما ... . چندی پیش کلیپی از کتک خوردن سه نوازنده جوان نشانه واضحی بر این امر بود.

بهترین خوانندگان، نوازندگان و موسیقیدانان این کشور از هیچ حقوقی برخوردار نیستند و در سال‌های اخیر بسیاری از آنها در انزوا و تبعید به سر می‌برند. خانه‌نشین کردن موسیقیدان‌های بزرگ نیز به یک پروسه عادی تبدیل شده است. این شرایط باعث رشد موسیقیدان‌های بی‌سواد و نابودی هر چه بیشتر موسیقی کشور شده است.

تعطیلی موسیقی

دومینو فاجعه برخورد با موسیقی در کشور به کتک خوردن نوازندگان و موسیقیدان‌ها ختم نمی‌شود. در سال 1395 جشنواره‌ای، به نام جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی شکل گرفت؛ اما مدتی است که بوی تعطیلی این جشنواره به مشام می‌رسد. برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی یکی از رویدادهای تاثیرگذار یکی دو سال اخیر موسیقی کشورمان بود که هنرمندان شاخص موسیقی اصیل ایرانی و علاقه‌مندان این حوزه در این جشنواره شرکت می‌کردند. البته این تعطیلی اولین بار نیست که برای جامعه موسیقی اتفاق می‌افتد و در سال‌های گذشته بارها شاهد تعطیلی کنسرت‌ها و جشنواره‌های مختلف موسیقی بوده‌ایم. این تعطیلی‌ها جز عقب ماندگی موسیقی کشور ثمره‌ای نخواهد داشت.

فاجعه فاصله دو تا سل

فاجعه در موسیقی کشور زمانی به اوج خود می‌رسد که در رسانه ملی کشور دو خواننده پاپ دعوت می‌شوند - جدا از اینکه این میزان از پرداختن صدا و سیما به موسیقی پاپ باعث حیرت است - این دو خواننده حتی نتوانستند سوال مربوط به فاصله دو نت «دو» تا «سل» را پاسخگو باشند.

در این‌ سال‌ها شاهد رشد بی‌رویه خوانندگان و نوازندگان بی‌سواد در این حوزه بوده‌ایم که رسانه ملی در محبوبیت آنها نقش به سزایی داشته است. قرار است با این نوع برخوردها و نمایش این نوع از موسیقی به کجا برسیم؟ مرگ موزیک مگر شاخ و دم دارد؟ از موسیقی اصیل و مدرن به مرور چه خواهد ماند؟

نقطه پایان

در سال 1393 نشستی با عنوان بررسی «سند موسیقی» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، اما با گذشت چهارسال هنوز تکلیف این سند نامشخص است.

سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور مشهور به «سند موسیقی» یکی از برنامه های دارای اولویت بخش فرهنگی هنری دولت یازدهم بود که چندی پس از روی کارآمدن دولت حسن روحانی توسط حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و مدیر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شد اما با گذشت بیش از چهار سال از برگزاری اولین نشست بررسی این سند که گفته می‌شد یکی از راهبردی‌ترین و قانونمندترین اسناد دولتی برای رفع مشکلات پیش روی هنر موسیقی است هنوز چشم‌انداز روشنی از آن پیش روی کارشناسان و هنرمندان موسیقی قرار ندارد.

با شرایط هولناکی که موسیقی کشور دارد تنها راه امید «سند موسیقی» است تا شرایط موسیقی و موسیقیدانان به سمت بهبود رود و  هنر موسیقی بیش از این سلاخی نشود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی