تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
آمار نگران‌کننده مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش از تعداد دانش‌آموزان معتاد

۱۰ هزار دانش‌آموز معتاد! ۱۰۰ هزار در معرض اعتیاد! این آمار صحت دارد؟

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان کشور از نظر اعتیاد در مرحله‌ای قرار دارند که پس از تجربه مصرف اولیه به مصرف خود ادامه داده و امروزه نیازمند درمان هستند.

کد خبر: ۱۵۵۳
۱۷:۳۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوز - مدتی قبل سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد در سال 96 در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها نزدیک به 2 تن مواد مخدر  در بسته‌های یک گرمی کشف شده است. این خبر موجب شد که بسیاری بپرسند آیا ساقی‌ها به مدارس می‌روند؟
 
سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ هم اخیرا اعلام کرد سن آسیب‌پذیری در حوزه مواد مخدر و آسیب‌های اخلاقی به شدت کاهش پیدا کرده است. دلیل ایشان هم این بود که در  طرح اخیر دستگیری اراذل و اوباش، از میان ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر از اراذل و اوباش، ۷۰ نفر زیر ۱۸ سال بودند.
 
امروز اما رسانه‌ها از قول مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نوشتند حدود ۱۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور از نظر اعتیاد در مرحله‌ای قرار دارند که پس از تجربه مصرف اولیه، به مصرف خود ادامه داده و امروزه نیازمند درمان هستند. دکتر منصور کیایی تاکید کرد: در حال حاضر به تناسب میانگین‌های آماری، اعتیاد در میان دانش‌آموزان کشور حدودا کمتر از یک درصد افزایش داشته است. به گفته وی امروزه حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور در معرض خطر اعتیاد هستند، به طوری که برخی از این دانش آموزان یا تجربه مصرف را داشته یا در معرض این آسیب قرار دارند.
 
شاید این ارقام نسبت به تعداد کل معتادان کشور زیاد نباشد و کسانی فکر کنند که مثلا معتادبودن یک درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور رقم نگران کننده‌ای نیست اما باید توجه داشت که دانش‌آموزان اساسا در سنینی قرار دارند که نباید اعتیاد در میان آنان وجود داشته باشد و این آمارها نشان می‌دهد هم سن مصرف مواد مخدر به چه میزان پایین آمده است و هم دانش‌آموزان به عنوان کودکان و نوجوانان کشور در معرض تهدید این آسیب اجتماعی بزرگ قرار گرفته‌اند و این سخت نگران کننده است. 
 
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه اعتیاد دانش‌آموزان، گفت: وزارت آموزش و پرورش بارها و به صورت متعدد دغدغه‌های خود را در حوزه مصرف مواد در گروه سنی دانش‌آموزان مطرح کرده است و برنامه‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و مراقبتی را در مقابله با اعتیاد در گروه سنی دانش آموزان کشور به اجرا گذاشته است. وی تاکید کرد: بدون شک وزارت آموزش و پرورش فعالیتهای خود را در حوزه اعتیاد دانش‌آموزان محدود به عملکردهای آماری نکرده است، به طوری که در طی سالهای گذشته و به ویژه در سال جاری اقدامات گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است.
 
دکتر منصور کیایی با اشاره به همکاری و تعامل میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: دانش‌آموزان معتاد شناسایی شده به واسطه همکاری وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی با وزارت آموزش و پرورش با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس شیوه نامه‌های موجود مورد درمان قرار می گیرند.
 
۱۰هزار دانش‌آموز معتاد! 100 هزار در معرض اعتیاد! این آمار صحت دارد؟
 
در عین حال یکی از روش‌های مبارزه با اعتیاد دانش‌آموزان، جلوگیری از توزیع مواد مخدر در میان آنان است و این کاری است که برعهده نیروی انتظامی قرار دارد. سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مدتی قبل در جمع فرهنگیان گفته بود: اگر امروز ما از آموزش و پرورش درخواست همکاری داریم برای این است که وضعیت و اوضاع و احوال در این بخش خوب نیست و باید تلاشمان را شروع کنیم و نیازمند یک حرکت جهادی در این زمینه هستیم.
 
وی ادامه داد: امروز مشکل ما در داخل مدرسه نیست اما در بیرون مدرسه دانش‌آموزان با مواد مخدر آشنا می‌شوند و از آنجا که ذهن کنجکاوی دارند در فضای مجازی وارد شده و همین امر آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

وی در خصوص حضور نیروهای پلیس در اطراف مدارس نیز گفت: اساس کار ما کماکان مانند گذشته ادامه دارد و ما در مقابل تمام مدارس به ویژه دبیرستان‌های دخترانه طرح مراقبت و کنترل و حفاظت را چه در زمان ساعت مدرسه و چه پس از آن و در زمان تعطیلی مدارس اجرا می‌کنیم و با همکاری آموزش و پرورش با قدرت و قاطعیت بیشتر وارد خواهیم شد.
 
۱۰هزار دانش‌آموز معتاد! 100 هزار در معرض اعتیاد! این آمار صحت دارد؟
 
مبارزه با اعتیاد در میان دانش‌آموزان تنها راهکار انتظامی ندارد و باید از همه جهات به این معضل توجه نشان داد. بررسی علمی و مطالعه جامع‌الاطراف در این باره و استفاده از ظرفیت همه نهادهای اجتماعی و تربیتی و حتی سیاسی در این مسیر ضرورت دارد. باید به فکر هویت‌بخشی و جامعه‌پذیری این نسل و تامین نیازهای روانی دانش‌آموزان بود تا مقاومت درونی نوجوانان در مقابل این گونه آسیب‌های اجتماعی افزایش یابد. 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی