تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دبیرکل حزب سبز ایران: ظریف برنده استیضاح خواهد بود

اگر استیضاح شکل بگیرد آقای ظریف می‌رود و حرف‌هایش را می‌زند و استیضاح رای نخواهد آورد. سوال کردن و به کمیسیون رفتن و در مجلس حاضر شدن، به روند کار مردم‌سالاری و شفاف‌سازی کمک می‌کند.  معتقدم استیضاح در این شرایط در جهت تضعیف وزارت خارجه و شخص آقای وزیر خارجه می‌باشد ولی به نظر می‌رسد برنده استیضاح آقای دکتر ظریف خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۵۲۲
۱۲:۴۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی: طرح استیضاح رییس دستگاه دیپلماسی روز سه‌شنبه با امضای 24 نفر از نمایندگان اصولگرای عمدتا وابسته به جبهه پایداری در 11 محور به هیات رییسه مجلس تقدیم شد.

روزهای آغازین آبان امسال ظریف در گفت‌وگویی نسبت به وجود پدیده پولشویی در کشور هشدار داد؛ پدیده‌ای که یکی از نمودهای فساد اقتصادی در کشور است و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را در معرض تخریب و نابودی قرار داده است.

رییس دستگاه دیپلماسی در سخنانی که مستمسک مخالفان و منتقدان دولت در مجلس قرار گرفته است، گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ما است و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است 30 هزار میلیارد باشد، فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».

گفته می‌شود علت اصلی مطرح شدن استیضاح ظریف به بیان همین سخنان بازمی‌گردد هر چند برخی از استیضاح کنندگان، سعی در انکار این انگیزه را دارند و دلایل دیگری را هم مطرح می‌کنند که به بهانه‌جویی شبیه‌تر است.

می‌توان گفت فضای عمومی مجلس و نیز نیروهای سیاسی به گونه‌ای است که از استیضاح وزیر امور خارجه در این شرایط استقبال نمی‌کنند و این شامل طیفی از اصولگرایان حامی دولت هم می‌شود.

 «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» از جمله نمایندگان اصولگرایی است که با استیضاح مخالف است. وی با یادآوری این که «به شدت مخالف استیضاح هستم»، تصریح کرد: بیشترین دستورکارهای دولت مربوط به سیاست خارجی کشور است و آقای ظریف در این رابطه بیشترین تجربه، طرح و برنامه لازم را دارند، الان شرایط مساعد این نیست که وارد فضای استیضاح شویم».

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفته است: آنچه در اظهارات آقای ظریف مطرح شد، در کشور اتفاق افتاده است. اگر ایشان مستندات خود را ارائه دهند، کمکی برای مبارزه با پولشویی در کشور خواهد بود».

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم گفته است: بعد از اینکه آقای ظریف درباره پولشویی سخن گفتند، تعدادی از نمایندگان بحث استیضاح ایشان را مطرح کردند. آنها اغلب افرادی هستند که در خصوص موضوعات مختلف از دکتر ظریف سوال پرسیده‌اند و اصرار داشتند که سوال آنان به رای گذاشته شود، اما سوال آنان رای نیاورده است.

وی افزود: بر خلاف تصور استیضاح کنندگان، من فکر می کنم استیضاح فرصت مناسبی برای وزیر امور خارجه خواهد بود، به این معنا که وقتی سوالات از وی در این قالب پرسیده می شود، با دست بازتر و راحت‌تر می تواند به بیان مسائل موجود بپردازد.

 

دبیرکل حزب سبز ایران: ظریف برنده استیضاح خواهد بود

 

گفتگوی دیدارنیوز با دبیرکل حزب سبز ایران

حسین کنعانی‌مقدم دبیر کل حزب سبز ایران و از سیاسیون نزدیک به محسن رضایی با اشاره به امضا طرح استیضاح وزیر امور خارجه توسط عده‌ای از نمایندگان گفت: با توجه به شنیده‌های ما این استیضاح عملی نشده است و این موضوع بیشتر جنبه رایزنی سیاسی دارد تا استیضاح.

وی افزود: در خصوص بندهایی که مطرح شده است و دلیل امضای طرح استیضاح که موضوع پولشویی بوده است به نظر می‌رسد، بد نیست آقای ظریف در مجلس حاضر شود و در خصوص سیاست خارجی توضیح دهند، معتقدم در همین حد که در کمیسیون حاضر شود، کفایت می کند.

کنعانی‌مقدم یادآور شد: باید بعضی از مسائل روشن شود اما نیازی نیست که همه چیز در صحن علنی به صورت سوال و استیضاح پیش برود. البته به هر حال و با هر انگیزه‌ای، این حق نمایندگان است که در خصوص مسائل مختلف از وزیران و مسئولان مربوطه سوالاتی داشته باشند و توضیحاتی بخواهند.

دبیر کل حزب سبز ایران اضافه کرد: این که بحث استیضاح مطرح است به نظر می رسد چنین چیزی نیست و و اگر هم استیضاحی و سوالی در صحن علنی مطرح باشد به نظر من مشکلی را حل نخواهد کرد. ما در شرایطی هستیم که سیاست خارجی نیاز به تقویت از درون دارد.

 کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه مجلس باید پشتیبان دولت باشد افزود: این حمایت مجلس موجب می‌شود، وزارت خارجه و تیم دیپلماسی کشور از سد تحریم‌ها و موضوع برجام و موضوعاتی که با اروپایی‌ها داریم، به خوبی عبور کنیم. لذا نمایندگان باید حامی پروسه و روندی باشند که جمهوری اسلامی پیگیری می‌کند و به دنبال آن است.

وی خاطر نشان کرد: اگر هم استیضاح شکل بگیرد آقای ظریف می‌رود و حرف‌هایش را می‌زند و استیضاح رای نخواهد آورد. سوال کردن و به کمیسیون رفتن و در مجلس حاضر شدن، به روند کار مردم‌سالاری و شفاف‌سازی کمک می‌کند. معتقدم استیضاح در این شرایط در جهت تضعیف وزارت خارجه و شخص آقای وزیر خارجه است ولی به نظر می‌رسد برنده استیضاح آقای دکتر ظریف خواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی