تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
ترامپ فکر می‌کرد پس از اجرای تحریم‌های ۱۳ آبان، مردم ایران به خیابان‌ها می‌ریزند و شورش می‌کنند

عبدالواحد موسوی لاری: هدف ترامپ، تغییر نظام ایران است

رئیس جمهور آمریکا به اهداف و نیاتش نرسید و یکی از دلایلش این بود که دولت و مسئولین جمهوری اسلامی ایران تمهیداتی در نظر گرفته بودند که باعث بی‌اثر شدن عواقب تحریم‌ها بعد از ۱۳ آبان شد. دلیل دیگر کم‌اثر شدن تحریم‌ها، بریدن ترامپ و عدم همراهی متحدانش بود.

کد خبر: ۱۵۳۸۲
۰۹:۴۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهی- به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از قرارداد برجام، ترامپ طی چند مرحله تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال و امضا کرد. برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دونالد ترامپ برای فشار هرچه بیشتر بر ایران، اعمال بیشترین تحریم‌ها در 13 آبان 97 بود به طوری که قرار بود خرید نفت ایران در این تاریخ به صفر برسد. اما ترامپ به دلایل مختلف مجبور شد کشورهایی را برای خرید نفت از ایران مستثنا کند. این استثنا و عدم همراهی بین‌المللی با سیاست‌های تحریمی آمریکا، باعث شد تحریم‌ها آن نمود و اثر منفی را که انتظار می‌رفت، در اقتصاد ایران نداشته باشد.

در همین رابطه خبرنگار دیدارنیوز با حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری گفتگویی انجام داده است تا اثر این تحریم‌ها بر وضعیت ایران و میزان تحقق اهداف آمریکا در پی اعمال تحریم را بررسی کند.  

عبدالواحد موسوی لاری در این زمینه گفت: هیئت دولت و دولت‌مردان ما از قضیه تحریم‌ها خوشحال هستند چرا که معتقدند آن اثری که گفته  می‌شد را در بر نداشته است و امیدوارند مشکلات حل شود.

موسوی لاری افزود: ما ۱۳ آبان را به سلامت عبور کردیم لذا دولت خیلی راضی است زیرا تلقی ترامپ این بود که پس از تحریم‌های جدید، شورش‌های مردمی در ایران رخ می‌دهد و فکر می‌کرد بعد از ۱۳ آبان مردم به خیابان‌ها می‌ریزند و به هدف تغییر نظام که مد نظرش بود، می‌رسد.

قائم مقام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اضافه کرد: رئیس جمهور آمریکا به اهداف و نیاتش نرسید و یکی از دلایلش این بود که دولت و مسئولین جمهوری اسلامی ایران تمهیداتی در نظر گرفته بودند که باعث بی‌اثر شدن عواقب تحریم‌ها بعد از ۱۳ آبان شد. دلیل دیگر کم‌اثر شدن تحریم‌ها، بریدن ترامپ و عدم همراهی متحدانش بود. از اول قرار بود در ۱۳ آبان خرید نفت از ایران به صفر برسد ولی در ادامه مجبور شد هشت کشور را از تحریم‌های خرید نفت از ایران مستثنا کند. این هشت کشور حتی اگر یک سوم خرید قبلی را نیز انجام دهند فروش نفت ایران به صفر نمی‌رسد.

موسوی لاری با اشاره به تفاوت عملکرد اوباما و ترامپ در زمینه تحریم ایران گفت: اوباما قبل از برجام تقریباً یک اجماع بین‌المللی به وجود آورد ولی ترامپ با توجه به ادبیات وموضع‌‌گیری‌های خاصی که دارد و با توجه به اینکه تقریباً با همه کشورهای اروپایی، چین و روسیه به نحوی آمرانه صحبت می‌کند، نتوانست اجماع بین‌المللی را علیه ایران شکل دهد.

وی اظهار داشت: دونالد ترامپ با ترکیه، روسیه، چین، کانادا، اتحادیه اروپا و ایران به صورت تقابلی و کاسبکارانه برخورد می‌کند، لذا نتوانست به نیات و اهداف مد نظرش برسد. فشار آمریکا به اروپا برای پرداخت پول و سهم بیشتر در ناتو به جایی رسید که رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به فکر تشکیل ارتش واحد اروپایی، موازی با ناتو افتاده‌اند.

موسوی لاری تصریح کرد: اروپایی‌ها معتقدند با توجه به رفتارهای ترامپ دلیلی ندارد به ناتو پولی بپردازیم، مادامی که آمریکا آن مجموعه را مدیریت می‌کند. پس فکر می‌کنند باید یک هویت اروپایی مقتدر و مستقلی داشته باشد.

اجرای مصوبه قدیمی انتقال سفارت اسرائیل به بیت‌المقدس

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل عدم موفقیت ترامپ در خصوص عواقب تحریم‌های ایران، به ادبیات خاص و موضع‌گیری‌های او در رابطه با دیگر کشورها برمی‌گردد، گفت: ترامپ از نظر افکار عمومی بین‌المللی در شرایط بسیار بدی قرار دارد ولی از نظر تصمیم‌گیری واقعا تصمیم می‌گیرد و به زشت و زیبا و خوب و بد آن کاری ندارد. به عنوان مثال مصوبه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اجرایی نشده بود، ولی ترامپ همانگونه که وعده داده بود آن را اجرایی کرد و سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس انتقال داد. همه روسای جمهور پیش از او با وجود قدرتی که لابی صهیونیسم در آمریکا داشت، مصوبه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را عملی و اجرایی نکردند.

وی در این زمینه یادآور شد: همه روسای جمهور قبل از ترامپ بارها به اسرائیلی‌ها و لابی صهیونیسم قول دادند که مصوبه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را عملی و اجرایی کنند، ولی عملاً نمی‌توانستند سفارت را جابجا کنند. بنابراین ترامپ از آن جهت که به حرف‌های که می‌زند و مواضعی که می‌گیرد عمل می‌کند، فارغ از اینکه چه نتایجی به دست می‌آورد، با بقیه متفاوت است و ما باید بتوانیم حرکت بعدی ترامپ را بر همین اساس پیش‌بینی کنیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی