تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
از چشم جهان (۹۴)

باخموت در اشغال روسیه، اوکراین تحت فشار

وزارت دفاع روسیه روز شنبه از کنترل کامل باخموت خبر داد و رسانه‌های روسی نیز اشغال این شهر را پیروزی تاریخی خوانده‌اند، در عین حال اوکراین نیز اعلام کرده هنوز در حال مقاومت است.

کد خبر: ۱۵۰۰۸۵
۱۱:۵۱ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

باخموت در اشغال روسیه، اوکراین تحت فشار

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: نشریه هیل

نویسنده: برد درسی

مترجم: حمید رضا بابایی

ادعای روسیه مبنی بر اشغال شهر باخموت اوکراین، فتحی نمادین را برای مسکو رقم زده و اوکراین را تحت فشار بیشتر قرار داده است به گونه‌ای که پیروزی عملیات متقابل کی‌یف دشوار شده است.

اوکراین ادعای روسیه را مبنی بر اشغال کامل باخموت رد و تاکید کرده است سربازانش در مناطق راهبردیِ اطراف شهر مستقر هستند و آماده‌اند باخموت را بازپس بگیرند.

اما نیرو‌های روسی در حال گشت‌زنی در بیشتر مناطق شهر هستند و از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از اشغال باخموت به عنوان پیروزی یاد کرده است.

پوتین گفت به سربازانی که در نبرد هشت ماهه برای اشغال باخموت مشارکت کردند، مدال خواهد داد. وی از سربازان خود و نیرو‌هایی که در خدمت شرکت نظامی خصوصی روسیه یعنی گروه واگنر هستند، شخصا تشکر کرده است. وزارت دفاع روسیه روز شنبه از کنترل کامل باخموت خبر داد و رسانه‌های روسی نیز اشغال این شهر را پیروزی تاریخی خوانده‌اند.

فردریکو بورساری، کارشناس امنیتی و دفاعی مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA)، اندیشکده امور اروپا-آمریکا مستقر در بروکسل، می‌گوید باخموت اهمیت راهبردی زیادی ندارد، به دلیل آن که نیرو‌های اوکراینی از مواضع مستحکمی به سمت غرب آن شهر، در منطقه دونتسک در شرق اوکراین برخوردارند.

بورساری گفت: "فکر نمی‌کنم روسیه برای پیشروی تا این مناطق از نفرات، توانایی و قابلیت‌های لازم نظامی برخوردار باشد، زیرا تا همین جا هم حفظ مناطقی که در اختیار دارد، برای روسیه دشوار است. "

با این وجود، اشغال باخموت نخستین پیروزی چشمگیر روسیه در چندین ماه بوده و اکنون همه نگاه‌ها به این دوخته شده است که آیا اوکراین در مقابل این پیروزی ادعا شده، هیچ واکنشی در عرصه نبرد نشان خواهد تا باخموت را پس بگیرد یا این که در جای دیگر با سربازان روس سرشاخ خواهد شد.

تحلیل‌گران نظامی ماه‌ها معتقد بودند اوکراین با دفاع از باخموت توان نظامی روسیه را تحلیل برده، و احتمالا برای ضد حمله گسترده خود که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت، از موقعیتی قوی برخوردار است.

به گفته منابع آمریکایی، روسیه از دسامبر گذشته تاکنون متحمل ۲۰ هزار کشته شده و بخش عمده‌ای از این تلفات مربوط به گروه واگنر بوده است.

از چشم جهان

یوگنی پریگوژین بنیانگذار گروه واگنر چند روز گذشته اشغال باخموت را اعلام کرد، اما گفت نیروهایش موقتا از منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد تا از نظر امکانات و تجهیزات، تجدید قوا کنند. موسسه مطالعات جنگ (ISW) ـ اندیشکده تحقیقاتی مستقر در واشنگتن - اعلام کرده است اگر آن طور که پریگوژین گفته عمل شود، عملیات متقابل نیرو‌های روسی در آینده محدود خواهد شد.

باخموت اهمیت نمادین فوق‌العاده داشته است، این شهر نماد آزادی و مقاومت برای اوکراین بود و روسیه نیز با گذشت بیش از یک سال از شکست‌های تحقیر کننده در میدان جنگ، اشغال آن را جایزه بزرگ جنگی می‌پنداشت.

اما تعدادی از وبلاگ نویسان نظامی روسی در اعلام این که اشغال باخموت از نظر عملیاتی اهمیت دارد، مردد بوده‌اند.

ایگور گریکین، افسر نظامی سابق روسی در یک پست تلگرامی نوشت، از نظر او اشغال باخموت "ضرورت چندانی" ندارد، به نوعی حواس نیرو‌های روسی را در جنگی گسترده‌تر پرت کرده و "پیروزی پرتلفات" برای آن‌ها است.

گریکین معتقد بود، عملیات باخموت "ارزش این همه هزینه و تلاش حتی به صورت تقریبی را هم نداشت. " موسسه تحلیل جنگ معتقد است روسیه برای حفظ باخموت به نیرو‌های تقویتی نیاز خواهد داشت و این مسئله با "هزینه عملیات در مناطق دیگر" تمام خواهد شد.

وزارت دفاع بریتانیا نیز معتقد است روسیه برای تقویت مواضع خود در باخموت، تاکنون چندین گردان نیرو در منطقه مستقر کرده است. اوکراین در آستانه عملیات ضد حمله خود، ادعای روسیه را مبنی بر تصرف کامل شهر رد و اعلام کرده است همچنان بخشی کوچک از باخموت را در اختیار دارد. در این شرایط روایت مربوط به پیروزی روسیه، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

ژنرال اولکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین می‌گوید نیروهایش به تازگی در اطراف شهر پیشرفت‌هایی داشته و قادرند در فرصت مناسب، باخموت را محاصره کنند و آن را بازپس بگیرند.

سیرسکی در پستی تلگرامی اعلام کرد: "با وجود این که اکنون کنترل اطراف شهر در اختیار ما است، دفاع از آن نیز اهمیت دارد. "

کولونل‌کاساد یک وبلاگ نویس معروف روسی نیز می‌گوید از باخموت دیدن کرده و این که بعد از پیشروی‌های روسیه، اوضاع باخموت بسیار آرام‌تر است.

وی می‌افزاید کنترل شهر "به خوبی" دست سربازان روسی است و خطوط دفاعی به زودی تقویت خواهد شد. سخنان وی هرگونه تلاش اوکراین را برای بازپس گیری باخموت زیر سوال برده است.

بورساری از مرکز تحلیل سیاست اروپا می‌گوید به نظرم رهبران اوکراین به فکر عملیات ضد حمله هستند. باخموت اکنون یک اولویت نیست، زیرا این شهر پس از چندین و چند ماه گلوله باران، اکنون "کاملا ویرانه است. " وی می‌گوید: "اوکراین باید تا می‌تواند نیرو‌های روسی را به باخموت بکشاند و در عین حال تلاش کند بر مناطق دیگر متمرکز شود. "

تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که اوکراین احتمالا در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین حمله کرده، ارتباط منطقه حدفاصل تا شبه جزیره کریمه را قطع خواهد کرد، اما کی‌یف با نیرو‌های دفاعی روسی آماده و مستقر در منطقه مواجه خواهد شد.

تحلیل‌گران نظامی همچنین معتقدند اوکراین تا همین جا هم به دنبال نقاط ضعف در امتداد مرز ۶۰۰ مایلی شرق اوکراین بوده و این که عملیات آن در اطراف باخموت اهمیت راهبردی داشته است.

ریچارد بارونز، افسر بازنشسته ارتش بریتانیا در مصاحبه با اسکای نیوز گفته است "نیرو‌های روسی مجبورند نیرو‌ها و مهمات ذخیر را جابجا کنند تا مانع از تحرک نیرو‌های اوکراینی به سمت شمال و جنوب باخموت شوند. "

وی معتقد است: "چنین اقدامی آمادگی آن‌ها را برای عملیات تهاجم فلج خواهد کرد." به گفته بارونز:"اتفاق مهم دیگر، هر زمان که صورت گیرد، تهاجم اوکراین خواهد بود. "

از چشم جهان روسیه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی