تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی خبر داد

دو قلاده یوزپلنگ در "جغتای" مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: پس از ۱۱ سال یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله‌اش توسط دوستداران محیط‌زیست در شهرستان جغتای مشاهده و حضور آن تصویربرداری و مستندسازی شد.

کد خبر: ۱۵۰۰۲۴
۱۲:۴۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

دو قلاده یوزپلنگ در

دیدارنیوز: مهدی اله پور اظهار کرد: زیستگاه‌های شهرستان جغتای یکی از کریدور‌ها و زیستگاه‌های مهم این گونه ارزشمند حد فاصل استان‌های سمنان و خراسان شمالی بوده و به عنوان یکی از محل‌های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکار‌های حفظ و تثبیت این گونه ارزشمند و در حال انقراض حفظ طعمه و امنیت زیستگاه است که در همین راستا حفاظت از زیستگاه، شناسایی، انجام اقدامات احیا و رصد این گونه در معرض خطر انقراض از دستور کار‌های مهم قرارگاه تحول محیط‌زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان معین و تصویب شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی همچنین خاطرنشان کرد: در همین راستا احداث آبشخور و آب انبار، افزایش ضریب حفاظتی توسط گشت‌های مستمر یگان حفاظت محیط‌زیست در منطقه، علوفه رسانی و نیز آب‌رسانی مستمر به حیات وحش، آموزش جوامع محلی، دوربین گذاری و رصد دقیق‌تر مرز‌های مشترک برای مشاهده یوزپلنگ در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و در حال انجام است.

وی گفت: آخرین مشاهده مستندسازی شده گونه یوزپلنگ در خراسان رضوی سال ۱۳۹۱ در شهرستان بردسکن رکورد شده که پس از ۱۱سال با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش در زیستگاه‌های شهرستان جغتای مشاهده و رکورد شد.

اله پور افزود: وجود طعمه مناسب فرصت مناسبی برای حضور این گونه در شهرستان جغتای مهیا کرده است، البته چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده بود، اما تاکنون موفق به تصویربرداری از آن نشده بودند، ولی خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی‌های مستمر، این گونه زیبا در خراسان رضوی رکورد و مستند شد.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهمترین زیستگاه‌های مطلوب و ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در خراسان رضوی قلمداد می‌شود و مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط‌بانان گزارش شد، اما مستندسازی لازم صورت نپذیرفته است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، دبیر قرارگاه تحول محیط‌زیست تأکید کرد: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ حفظ محیط‌زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی