تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
آیا سریال انتخاب شهرداران تهران پایان پذیرفته؟

اصلاح طلبان مواظب باشند، خیلی زود "دیر" می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا در پایان اردیبهشت سال ۹۶ با پیروزی قاطع ائتلاف اصلاح و اعتدال همراه بود. پیروزی کامل لیست ۲۱ نفره شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر نشان داد اصلاح طلبی زنده است. به خوبی بر همگان ثابت شد هرگاه اصلاح طلبان میدان کار داشته باشند و شرایط سیاسی کشور اجازه عرض اندام به آنها بدهد، با اقبال و استقبال مردم مواجه می‌شوند.

کد خبر: ۱۴۹۵۵
۱۴:۴۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبدالهی: بعد از پیروزی کامل لیست شورای اسلامی شهر تهران در اولین دوره و رای بالا و قاطع مردم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره ششم، پیروزی لیست اصلاح طلبان در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران شیرین‌ترین پیروزی سیاسی - انتخاباتی جناح موسوم به اصلاح طلبی بود.

یکم شهریور سال ۹۶ شورای شهر تهران، قاطعانه و با ۲۱ رای محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار تهران برگزید.

محمدعلی نجفی زاده ۲۳ دی ۱۳۳۰ تهران، دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست می‌باشد. وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در جایگاه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز نمود، در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در جایگاه وزارت علوم فعالیت می‌کرد و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزارت آموزش و پرورش را در کابینه مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی برعهده داشت. نجفی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه دولت اصلاحات، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ از اعضای شورای شهر تهران به‌شمار می‌آمد. در دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۶ ماهه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برای یک دوره ۵ ماهه در سال ۱۳۹۴ سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده داشت.

بیماری نجفی، ضعیف‌ترین دلیل برای استعفا بود

محمدعلی نجفی نتوانست بیش از هفت ماه  شهردار باقی بماند و در اسفندماه سال ۹۶ استعفا داد. هرچند نجفی بیماری را دلیل اصلی استعفا اعلام کرد، اما در فضای سیاسی ایران، فشار‌ها و تهدید‌های محافظه‌کاران و اصولگرایان علت حقیقی عنوان شد. رقص چند دختر به مناسبت روز زن در جشن شهرداری تهران بهانۀ حملات تند علیه نجفی قرار گرفت.

در ١٩ فروردین ۹۷ شورای شهر با استعفای نجفی مخالفت کرد. بلافاصله بعد از اعلام مخالفت شورای شهر، محمدعلی نجفی دوباره استعفا داد. در این میان، یعنی یک روز بعد از مخالفت شورای شهر با استعفا، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به شدت از این رفتار شورای شهر انتقاد کرد و صریحاً از نجفی خواست که در محل کار خود حاضر نشود تا اعضای شورا ناچار به پذیرفتن استعفایش شوند.

سرانجام روز سه‌شنبه ٢١ فروردین، بعد از اینکه استعفا قطعی شد، نجفی در پیامی از همکاران سابق خود تشکر کرد و نوشت: "اینک که دست تقدیر و وقایع خارج از ارادۀ اینجانب" امکان ادامۀ همکاری را ناممکن کرده است، او تلاش خواهد کرد که "اندوختۀ تجربه خود" را به شهردار آینده منتقل نماید.

دلایل دیگری نیز برای کناره گیری محمدعلی نجفی گفته می‌شود که به اندازه کافی به آن پرداخته شده است و در حوصله این مقول ومقال نیست.

دومین شهردار تهران هم آمد و رفت!

پس از مباحث فراوان، از میان چندین گزینه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۷ اعضای شورای شهر پنجم، دومین شهردار خود را با ۱۹ انتخاب کردند و محمد علی افشانی به عنوان شهردار تهران برگزیده شد.

افشانی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است که در دولت یازدهم استاندار فارس بود و قبل از اینکه شهردار تهران شود، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم بود. مناصب و مسئولیت‌های متعدد دیگری هم در کارنامه سیاسی و اجرائی محمدعلی افشانی وجود داشت و تقدیر نامه‌های فراوانی در رزومه و پرونده مدیریتی خود ثبت کرده است. او دارای کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است.

افشانی شهرداری تهران را به قانون بازنشستگی واگذار کرد!

درست از روزی که افشانی شهردار تهران شد، اصلاح طلبان به دو شقه مخالفین و موافقین شهردار تهران تبدیل شدند. دلایل و انگیزه‌های مختلفی را می‌توان برای  مخالفت‌ها بر شمرد.

حزب اعتمادملی که در غیاب دبیر کل خود توانسته بود یکی از اعضای شورای مرکزی آن حزب را به عنوان شهردار تهران به اعضای شورای شهر و دیگر احزاب بقبولاند، در واقع موفقیت بزرگی را به دست آورد.

 مسئولان و فعالان ستاد انتخاباتی تهران مخالفین اصلی و اولیه شهردار شدن محمدعلی افشانی بودند.

پس از اختلافات به وجود آمده در شورای مرکزی به‌خصوص بعد از کنگره ناموفق حزب اعتمادملی، تعدادی از اعضای ناراضی آن حزب به جرگه مخالفین افشانی پیوستند. تصویب و ابلاغ قانون "اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان" دست آویز خوبی شد که مخالفان بیش از پیش بر طبل مخالفت بکوبند و خواهان استعفای محمدعلی افشانی شوند.

مخالفت با ادامه کار افشانی نیز همچون نجفی، دلایل و انگیزه‌های مختلفی داشت. بعضی از دلایل مخالفت‌ها خارج از عرف و بسیار سطحی بود تا جائی که بیشتر به ایجاد موج رسانه‌ای شبیه بود.

علی لاریجانی ۲۴ شهریور ماه ۹۷ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون "منع بکارگیری بازنشستگان" را برای اجرا ابلاغ کرد و در ادامه دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز در تاریخ ۲۷  شهریورماه، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به «سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ کرد. 

رایزنی‌های زیادی برای ادامه کار شهردار تهران انجام شد و می‌رفت که وی شامل استثنای قانون فوق ذکر شود. اما آخرالامر افشانی رفتنی شد!

اصلاح طلبان مواظب باشند، خیلی زود

نقش فعلی سریال شهرداران تهران به "پیروز" رسید

پیروز حناچی، متولد ۱۳۴۳  تهران، آخرین شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران است. وی معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سیاستمداری اصلاح‌طلب است. او در دولت یازدهم معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری وزیر وقت راه و شهرسازی (عباس آخوندی) بود. حناچی دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باز زنده‌سازی شهر‌های تاریخی است. او در تاریخ ۲۲ آبان سال ۱۳۹۷ در رقابت با عباس آخوندی با ۱۱ رای از مجموع ۲۱ رای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

آیا حناچی نقش موقت سریال شهردای تهران است؟

اصلاح طلبان تجربه انحلال شورای اول، تشتت شورای دوم و آمدن و رفتن چند شهردار در آن دو دوره را در کارنامه و پیشینه خود دارند. با این وجود درس نمی‌گیرند و گوئی قرار است چند باره از سوراخ شبه روشنفکری خود گزیده شوند. غافل از اینکه مردم و جناح مخالف با دقت شرایط کنونی جناح اصلاحات را رصد می‌کنند.

جناح اصول گرا در دوره بعدی می‌تواند از این بی‌نظمی و عدم اتفاق اصلاح طلبان به خوبی بهره برداری و از آن به عنوان برگ برنده استفاده کند.

رای دهنگان تهرانی نیز به دو گونه رای می‌دهند. یک رای آن‌ها صرفا سیاسی است و رای دوم آن‌ها اولویت‌ها و تشخیص مقطعی آن‌ها با توجه به کارنامه و عملکرد میدانی افراد است؛ لذا اصلاح طلبان باید با دقت اوضاع را رصد کنند و ضمن آسیب شناسی شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کلان شهر تهران، رفتار و کنشی را انتخاب کنند که در بلند مدت به گفتمان اصلاح طلبی آسیب وارد نشود.

بهترین نقشه راه برای اصلاح طلبان یک رای و یک کاسه شدن مجموعه اصلاح طلبی در موضوع شهردای تهران است. بدین صورت که نقطه مشترک آن‌ها حمایت واقعی از "پیروز حناچی" شهردار منتخب تهران باشد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی