تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
گزارش دیدار از کم‌کاری‌های وزارت بهداشت

ادامه سریال کمبودها؛ این قسمت "شیرخشک"

بهرام عین‌اللهی نتوانست کمبود دارو را جبران کند، حالا وزارتخانه‌اش با یک چالش جدید و مهم روبرو است؛ کمبود "شیرخشک". هر چند مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو می‌گوید: شایعه است باور نکنید!

کد خبر: ۱۴۹۴۹۹
۱۱:۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

استمرار سریال کمبودها؛ این قسمت

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: هفته گذشته زمزمه‌هایی از کمبود شیرخشک در برخی از استان‌های کشور به ویژه شهر‌های مرزی به گوش رسید، با اینکه این خبر تائید شده بود، اما فرامرز خدایان، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود شیرخشک در بازار و عرضه آن با کد ملی را شایعه و جوسازی در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: امسال بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید شیرخشک در کشور داشته‌ایم.

از طرف دیگر هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد هم گفته که در سال گذشته ۶۰ میلیون عدد شیر خشک رگولار یا عادی تولید کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم، او این را هم اضافه کرد که به طور مناسبی هم برای شیر خشک ارز دریافت می‌کنیم هم ظرفیت تولیدمان مازاد بوده هم کارخانه‌ها به صورت سه شیفت کار می‌کنند.

از آنجایی که در شرایط بحرانی، فرار رو به جلو بهترین تصمیم برای دولت سیزدهمی‌ها است، قیمت ارزان و در پی آن مصرف غیر منطقی، علت کمبود شیرخشک نوزادان در برخی شهر‌ها اعلام شد، دقیقا همان چیزی که انتظار می‌رفت!

البته تحویل‌زاده برای اینکه توپ پرتاب شده در زمین مردم را طبیعی جلوه دهد این را هم اضافه کرد که قیمت پایین شیر خشک جذابیت را برای نشت آن به بازار و کشور‌های همسایه بالا برده از آنجایی که شیر خشک ایران، ارزان‌ترین شیرخشک دنیا است، امکان نشت آن هم وجود دارد. به سازمان غذا و دارو درخواست اصلاح قیمت را داده‌ایم که هنوز رسیدگی نشده است.

صادرات شیرخشک صحت دارد یا ندارد؟

این اظهارنظر رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد روز شانزدهم اردیبهشت ماه منتشر شد و جالب است بدانید که سیزدهم اردیبهشت خدایان، مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد صادرات شیرخشک تولید ایران به کشور‌های همسایه که از آن به عنوان عامل کمیاب شدن این کالا صحبت شده بود، نظری مخالف با "تحویل زاده" مطرح کرده و گفته بود که این موضوع صحت ندارد، زیرا اولویت تامین نیاز‌های داخلی است و وقتی در کشور به شیرخشک نیاز داریم، هیچ دلیلی برای صادرات این محصول به برخی کشور‌ها از جمله پاکستان و افغانستان وجود ندارد و او حتی شایعه عرضه شیرخشک با ارائه کد ملی را هم رد و تاکید کرد که اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

ماهانه حدود ۵ میلیون شیرخشک رگولار و ۱.۵ میلیون شیر خشک رژیمی در کشور تولید می‌شود که مصرف واقعی کمتر از این است. مصرف شیر خشک رگولار در سال حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون عدد است، اما اکنون به دلیل مصرف غیرمنطقی آن به ۶۰ تا ۷۰ میلیون عدد هم می‌رسد.

اینطور که تحویل‌زاده تعریف می‌کند حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید شیر خشک اختصاص می‌یابد و کمبودی از نظر تخصیص ارز نداریم البته باید بر تولید، توزیع و عرضه شیر خشک نظارت شود؛ اکنون شیر خشک‌ها کد تی‌تک دارد و قابل رهگیری است.

از خراسان رضوی تا لرستان

هر چند که دولتمردان و متولیان حوزه بهداشت به دنبال پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله هستند، مردم در شهر‌های استان‌های خراسان رضوی و لرستان با مشکل کمبود شیرخشک دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهروندان مشهدی می‌گویند مدتی است که شیر خشک آپتامیل و ببلاک در برخی از داروخانه‌های شهر مشهد کمیاب شده و این موضوع موجب نگرانی والدین شده است.

یکی از شهروندان مشهدی در یکی از شبکه‌های مجازی نوشته بود: حدود دو سه ماه است شیر خشک بالای یک سال به خصوص برند آپتامیل و ببلاک در مشهد کمیاب شده و به سختی و تک و توک پیدا می‌شود. هر شیر خشکی به هر بچه‌ای نمی‌سازد و این موضوع مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.

در استان لرستان هم شرایطی مشابه برخی از استان‌های دیگر وجود دارد، اما جواد قاسمیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم مانند سایر مدیران دولتی، کمبود شیرخشک در این استان را رد می‌کند و می‌گوید: شیرخشک‌های متابولیک یا خاص که باید با نسخه تهیه شوند و بیشتر مربوط به کودکانی که نارس بوده و یا در تغذیه با شیر مادر دچار مشکل می‌شوند، است به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند چرا که خطر قاچاق آن‌ها نیز هست؛ در این راستا اگر حتی به وفور این شیرخشک‌ها در کشور داشته باشیم باز هم به صورت کنترل شده وارد می‌شوند.

شواهد نشان می‌دهد که شیرخشک در کشور هست، اما کم است و چون دولت راهکاری برای مقابله با قاچاق شیرخشک‌ها به کشور‌های دیگر ندارد، توزیع آن را محدود کرده، هر چند که همه مدارک دال بر این است که  شیرخشک هم می‌رود که وارد چرخه کمبودی شبیه کمبود دارو شود، اما تا زمان انتشار این گزارش بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی صحبتی درباره دلایل بروز این مشکل نکرده است که دو دلیل برای این امر می‌توان متصور شد یا او به کشور چین و هند سفر کرده تا دارو‌هایی که ۶ ماه پیش قولش را داده را وارد بازار کند یا در راه تامین مصالح برای ساخت مسجد در بیمارستان‌های کشور است!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی