تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور خبر داد

در سفر رئیسی به سوریه بُعد اقتصادی مطرح است

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره سفر رئیسی به سوریه گفت: در اسنادی که بین روسای جمهور ایران و سوریه قرار است امضا شود بُعد اقتصادی مطرح است.

کد خبر: ۱۴۹۰۲۳
۰۸:۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

در سفر رئیسی به سوریه اسناد مهمی امضا خواهد شد

دیدارنیوز: معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران این است که مولفه‌های قدرت ایران حفظ کند و بر قدرت آن بیافزاید. در اسنادی که بین روسای جمهور ایران و سوریه قرار است امضا شود بُعد اقتصادی مطرح است.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور طی سخنانی با اشاره به سفر ابراهیم رئیسی به سوریه گفت: این سفر دارای دو بعد راهبردی و اقتصادی است. راهبردی از این جهت که در یک دهه گذشته منطقه ما دارای تحولات ژئوپولتیک پر تنشی بوده است.

وی افزود: می‌توان به جنگ سوریه، جنگ یمن، ظهور داعش و گسترش تروریسم، فتنه‌های داخلی که بر ضد جمهوری اسلامی و مردم ایران اعمال و سیاست فشار حداکثری که با محوریت ترامپ و برخی اعراب منطقه انجام شد، اشاره کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور عنوان کرد: هدف همه این تحولات که در یک دهه گذشته جریان داشته این است که ایران و محور مقاومت را زمین‌گیر و مهار کند. لازم است یادآوری کنم مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در یک بیانیه ۱۲ بندی خواست‌هایی را از ایران مطرح کرد که همه آن‌ها دلالت بر این داشت که جمهوری اسلامی ایران باید در همه حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیک و قدرت منطقه تجدیدنظر کند و به آمریکا امتیاز دهد تا این کشور دست از سیاست فشار بر دارد.

جمشیدی اضافه کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که هیچ‌کدام از آن ۱۲ بند محقق نشده و سیاست جمهوری اسلامی اتفاقا در منطقه موفق و محور مقاومت پیروز بوده و این یک پیروزی راهبردی است که همه متوجه شده‌اند.

وی اظهار داشت: امروز می‌بینید که آن‌ها نتوانستند به هیچ‌کدام از اهداف خود دست پیدا کنند و برعکس کشور‌های عرب منطقه به سمت تعامل با محور مقاومت تمایل پیدا کرده‌اند. توافق اخیر ایران و عربستان نمونه بارز این بود که اعراب در مقابل ایران کوتاه آمده و قدرت ایران را شناسایی کرده‌اند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: سوریه هم یکی دیگر از ابعاد آن است؛ از این رو ارزش این سفر به این است که بر پیروزی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دلالت دارد. اساساً رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت رئیسی این است که مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند و بر ابعاد آن بیفزاید، یعنی ایران را قوی‌تر کند. در دوره‌های گذشته برخی دولت‌ها بر این باور بودند برای اینکه بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند باید امتیاز ژئوپلتیک دهند، یعنی قدرت منطقه‌ای ایران را واگذار کنند تا بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند.

جمشیدی خاطر نشان کرد: دولت رئیسی چنین باوری ندارد و در واقع اعتقاد دارد که باید همه مولفه‌های قدرت را هم‌زمان حفظ کرد و تنها راه موفقیت همین است. بر این اساس، در عین اینکه قدرت راهبردی و منطقه‌ای و مقاومت را حفظ خواهیم کرد و به آن پایبند و متعهد هستیم به سمت تقویت همکاری‌های اقتصادی حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: از این رو بعد دوم کاری که جمهوری اسلامی ایران در سوریه دنبال می‌کند این است که حضور اقتصادی و نقش آفرینی اقتصادی خود را فعال‌تر کند. متأسفانه در دوره گذشته به‌خاطر این که تمایلی به این رویکرد در سیاست خارجی وجود نداشت، عملاً همکاری اقتصادی هم به‌صورت معنی‌دار پیگیری نمی‌شد. به‌دنبال این هستیم که همکاری‌های اقتصادی پایداری در سوریه ایجاد کنیم، به‌طوری که بتوانیم در نهایت در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: در اسنادی هم که قرار است بین رؤسای جمهور دو کشور و هیئت‌های همراه امضا شود، بعد اقتصادی به‌صورت اساسی وجود دارد. مدت طولانی روی اسناد کار شده و بر روی ابعادی کار می‌شود که بتواند حضور تجاری و اقتصادی ایران و حضور بخش خصوصی را در آنجا تسهیل کند تا ملت ایران بتواند از منافع اقتصادی این پیروزی راهبردی استفاده کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی