تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
یک کارگردان مطرح کرد

کارکرد خانه سینما به برگزاری مراسم تشییع محدود شده!

حماسه پارسا، کارگردان سینمای ایران می‌گوید: کارکرد خانه سینما به برگزاری مراسم تشییع و صدور بیانیه محدود شده است. عملکرد خانه سینما در این سال‌ها قابل دفاع نیست، این همه جشن‌های مختلف که خانه سینما و صنف‌های زیرمجموعه آن برگزار می‌کنند چه فایده‌ای دارد؟ خروجی این جشن ها، مراسم‌ها و… چیست؟ بیکاران سینما را دورهم جمع می‌کنید و برای بیکاری‌شان جشن می‌گیرید؟

کد خبر: ۱۴۸۹۶۸
۰۹:۳۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

کارکرد خانه سینما به برگزاری مراسم تشییع محدود شده!

دیدارنیوز: حماسه پارسا با اشاره به اینکه خانه سینما وظایف صنفی خود را فراموش کرده، تأکید کرد: کارکرد خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور تنها به برگزاری مراسم تشییع، ابراز تسلیت برای مرگ هنرمندان و صدور بیانیه‌های سیاسی منتهی شده است.

حماسه پارسا، کارگردان سینما اظهار داشت: بی‌تردید به وجود آمدن هر نهاد و سازمان و ارگانی دلیل خاصی داشته و خانه سینما هم از این قاعده مستثنی نیست! خانه سینما عنوان جامعه اصناف سینمای کشور را با خود به یدک می‌کشد، اما متأسفانه کمترین حمایت صنفی را از اعضای خود نداشته است.

پارسا خاطرنشان کرد: خاصیت صنف این است که در روز‌های سخت هوای اعضای خود را داشته باشند، اما متأسفانه آنچه ما در عملکرد خانه سینما و اصناف زیرمجموعه آن شاهد هستیم برعکس است. کارکرد خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور تنها به برگزاری مراسم تشییع و ابراز تسلیت برای مرگ هنرمندان منتهی شده است! خانه سینما یا هر نهاد و سازمان و ارگان دیگر سینمایی اگر در این روز‌ها که سینماگران با مشکلات شدید ناشی از رکود تولید و بیکاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند خاصیتی نداشته باشند و به فریاد هنرمندان نرسند قرار است چه زمانی برای سینماگران خاصیت داشته باشند؟ اهالی سینما امروز بیش از هر زمان دیگری به کمک و رسیدگی مادی و معیشتی نیاز دارند و این وظیفه سازمان سینمایی، خانه سینما، صندوق اعتباری هنر و… است که با نهاد‌های مختلف مذاکره کرده و برای تأمین معیشت سینماگران و گذر از این بحران از آن‌ها بودجه دریافت کنند. مطمئناً فراهم شدن این امکان که نهاد‌های مختلف از بحران شکل‌گرفته در سینما مطلع شوند و برای حل بحران‌های موجود به کمک سینماگران بیایند، نیازمند اقدامات صنفی خانه سینما است، اما صد افسوس که اهالی این خانه توجهی به این مسائل ندارند و موضوعات دیگر را در اولویت قرار داده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می‌شود» سپس با انتقاد از عملکرد کانون کارگردانان اظهار داشت: مثلاً کانون کارگردانان به هر علتی می‌آید و از طرف کارگردانان سینمای ایران بیانیه می‌دهد و حرف از دموکراسی و آزادی و گفتگو می‌زند، اما از ما که عضو این صنف هستیم هیچ گونه نظرسنجی نمی‌کند که ببیند آیا ما با این بیانیه موافق هستیم یا خیر!

پارسا در ادامه تصریح کرد: این اتفاقات عجیب به شکل کلان‌تری در خانه سینما رخ می‌دهد؛ وقتی خانه سینما بیانیه‌ای جناحی یا سیاسی منتشر می‌کند همه فکر می‌کنند ما به عنوان عضوی از این خانه با این بیانیه هم نظر و هم عقیده هستیم و میزان ما با میزان آن‌ها یکی است در صورتی که چنین نیست و این افراد که امور خانه سینما و یا صنف‌های زیرمجموعه آن را در دست گرفته‌اند نظرات شخصی خود و جمع محدودی که دور و برشان هستند را در قالب بیانیه و… منتشر می‌کنند و به طور کل همه ما را نادیده می‌گیرند.

کارگردان سریال خانگی «اُکازیون» تأکید کرد: سینما حال و روز مناسبی ندارد. از قبل از کرونا تا به امروز سینما روز به روز بیشتر دچار ضعف و بحران شده و رکود و رخوت شدید حوزه تولید را فرا گرفته است. بی شک این وظیفه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است که تدبیری برای وضعیت معیشتی چندین هزار عضو خانه سینما داشته باشند و با نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف کشور وارد مذاکره شوند و برای هنرمندان سینما حداقل‌ها را فراهم کنند.

پارسا سپس با انتقاد از تولید فیلم‌های دولتی با بودجه‌های بالا اظهار داشت: بودجه فیلم‌های ارگانی را به خانواده سینما اختصاص دهید؛ شما خودتان از ما بهتر می‌دانید این فیلم‌هایی که تولید می‌کنید در گیشه فروشی ندارند؛ بیایید برای رضای خدا هم که شده بودجه یک فیلم سی میلیاردی خود را میان اعضای خانه سینما تقسیم کنید تا شاید از این طریق حداقل مشکل معیشت، اجاره خانه و… سینماگران برای چند ماه حل شود!

وی تأکید کرد: نمی‌دانم چرا مدیران مختلف در ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با سینما این مشکلات را نمی‌بینند؟ نمی‌دانم ایراد از طرز تفکر آن‌ها است، ایراد از اساسنامه آن‌ها است، ایراد از مدیریت‌شان است؟ واقعاً نمی‌دانم چرا کسی به فکر سینماگران نیست.

پارسا تصریح کرد: بی‌شک باید همه نهاد‌های زائد تعطیل و نهادی با هویت جدید تأسیس شود که به داد سینماگران برسد. آنچه ما از این همه سازمان و ارگان و نهاد سینمایی طی این سال‌ها شاهد بوده‌ایم این است که مرتب عده‌ای افراد به عنوان مدیر عوض می‌شوند و از این نهاد به جای دیگری می‌روند؛ در واقع پست و میز‌ها میان افراد از قبل تقسیم شده و تجربه ثابت کرده آن‌ها دغدغه‌ای برای رفع بحران معیشتی و مالی سینماگران ندارند. این چرخه بی‌فایده باید حذف شود.

وی در پایان اظهار داشت: عملکرد خانه سینما در این سال‌ها قابل دفاع نیست، این همه جشن‌های مختلف که خانه سینما و صنف‌های زیرمجموعه آن برگزار می‌کنند چه فایده‌ای دارد؟ خروجی این جشن ها، مراسم‌ها و… چیست؟ بیکاران سینما را دورهم جمع می‌کنید و برای بیکاری‌شان جشن می‌گیرید؟ بیایید به جای این کار‌های زائد تدبیری عاجل برای رفع بحران مالی و معیشتی سینماگران داشته باشید.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی