تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

۲ هفته تا انتخابات ترکیه؛ آخرین وعده‌های اردوغان و قلیچدار اوغلو

در حالی‌که تنها ۲ هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه زمان باقیست، طرفداران رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو دو کاندیدای اصلی این رقابت روز یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و از نامزد مورد علاقه خود حمایت کردند.

کد خبر: ۱۴۸۸۹۷
۰۹:۰۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

۲ هفته تا انتخابات ترکیه؛ آخرین وضعیت اردوغان و قلیچدار اوغلو

دیدارنیوز: دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در فاصله دو هفته مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دو شهر متفاوت به میان طرفداران خود رفتند و از آن‌ها خواستند تمام تلاش خود را برای پیروزی در این رقابت به کار بگیرند.

اردوغان، رهبر کهنه‌کار ترکیه با حضور در میدان مرکزی آنکارا که ظرفیت میزبانی چند صد هزار نفر را دارد در جمع حامیان خود حاضر شد و در حالی که هیچ نشانه‌ای از بیماری که چند روزی او را از صحنه سیاسی دور کرده بود، دیده نمی‌شد از آن‌ها خواست تمام توان خود را برای پیروزی در انتخابات ۱۴ مه به کار بندند.

او خطاب به طرفداران خود گفت: «آیا آماده‌اید که برای یک پیروزی خردکننده بیرون بیایید؟ در ۱۴ مه به خواست خدا کمال قیلچدار اوغلو را از صحنه سیاسی حذف خواهیم کرد.»

رئیس جمهوری ۶۹ ساله ترکیه در آستانه یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های تاریخ ترکیه قرار دارد و ائتلاف گسترده مخالفان او باعث شده یکی از رقابتی‌ترین و نزدیک‌ترین انتخابات‌های تاریخ ترکیه در کمتر از ۲ هفته دیگر برگزار شود.

اردوغان هرچند به مدت حدودا دو دهه در راس قدرت در ترکیه حضور داشته، اما در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی و تمایلات اقتدارگرایانه او باعث شده تا مخالفات‌ها از شهردار پیشین شهر استانبول افزایش یابد. اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بیماری که پشت سر گذاشته گفت: «همانطور که می‌دانید من اخیرا بیمار بودم و مردم در هر خانه‌ای برایم دعا می‌کردند. سعی می‌کنم لایق این دعا‌ها باشم.»

«انتخاباتی برای بازسازی دموکراسی ترکیه»

در سوی مقابل قلیچدار اوغلو ۷۴ ساله‌ای قرار دارد که ائتلاف گسترده او متشکل از جریان‌های سیاسی متفاوت فضای سختی را برای اردوغان ایجاد کرده است. این سیاستمدار کهنه‌کار روز یکشنبه در جمع گروهی از طرفدارانش در شهر ازمیر در امتداد دریای اژه حضور یافت و تاکید کرد که این انتخابات فرصتی برای بازسازی دموکراسی در ترکیه است.

بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت میان اردوغان و قلیچدار اوغلو بسیار نزدیک خواهد بود و حتی به احتمال زیاد به دور دوم خواهد کشید. با این حال رقبای اردوغان در سراسر کشور رویداد‌های روزانه برگزار و مردم را تشویق می‌کنند که برای پایان دادن به آنچه «دیکتاتوری اردوغانی» می‌نامند به پای صندوق‌های رای بیایند.

قلیچدار اوغلو در بخشی از صحبت‌های روز یکشنبه خود گفت: «ما صلح را برای این کشور به ارمغان خواهیم آورد، من برادری را برای این کشور به ارمغان می‌آورم. ما با کمک یکدیگر دموکراسی را در این کشور بازسازی می‌کنیم.»

این انتخابات تا حد زیادی به یک رفراندوم درباره حکومت اردوغان و حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است. جایی که اسلام‌گرایان میانه‌رو حدود دو دهه است که قدرت را به صورت تقریبا مطلق در ترکیه در دست دارند. اردوغان در این مدت همچنین چندین بار قانون اساسی را اصلاح کرده تا با کاهش قدرت نظامیان و قوه قضائیه، جایگاه قوه مجریه را در نظام سیاسی ترکیه تقویت کند.

با این حال اوضاع این‌بار چندان برای او و حزبش امیدوارکننده پیش نمی‌رود. اردوغان در سال ۲۰۱۹ در سه شهر بزرگ و پرجمعیت آنکارا، استانبول و ازمیر انتخابات شهرداری‌ها را از دست داد. همچنین خطر از دست دادن کنترل پارلمان نیز برای حزب اردوغان بسیار جدی به نظر می‌رسد. جایی که عدالت و توسعه از طریق اتحاد با یک حزب ملی‌گرای دست‌راستی توانسته به این مهم دست یابد.

حالا باید منتظر ماند و دید تلاش‌های اردوغان برای ماندن در قدرت کافی خواهد بود، یا این ائتلاف گسترده مخالفان هستند که با رهبری سیاستمدار کهنه‌کاری به نام کمال قلیچدار اوغلو موفق خواهند شد به حضور دو دهه‌ای اردوغان در راس قدرت ترکیه پایان دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی