تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اعلام کرد

اقتصاد کشور ۸۵ میلیونی با چمدان پول یا تهاتر اداره نمی‌شود

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته درباره وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: تغییری در رویکرد دولت برای آینده نمی‌بینم، نمی‌دانم مردم تا به کی باید آثار ناشی از سیاست‌های دولت مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی و حالا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را تحمل کنند. اقتصاد کشور ۸۵ میلیونی را که نمی‌شود با چمدان پول و یا تهاتر اداره کرد، کشور‌های دیگر با تمام ظرفیت اقتصادشان کار می‌کنند و برای مردمشان ثروت و رفاه ایجاد می‌کنند و کیک اقتصادشان را بزرگتر می‌کنند، اما ما با یک دهم ظرفیت اقتصاد کار می‌کنیم و ۹۰ درصد فرمول‌های اقتصادی در کشور ما دیگر جواب نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۴۷۴۴۲
۱۸:۰۸ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

اقتصاد کشور ۸۵ میلیونی با چمدان پول و یا تهاتر اداره نمی‌شود

دیدارنیوز: دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته معتقد است که اقتصاد کشور ۸۵ میلیونی را که نمی‌شود با چمدان پول و یا تهاتر اداره کرد، کشور‌های دیگر با تمام ظرفیت اقتصادشان کار می‌کنند و برای مردمشان ثروت و رفاه ایجاد می‌کنند و کیک اقتصادشان را بزرگتر می‌کنند، اما ما با یک دهم ظرفیت اقتصاد کار می‌کنیم و ۹۰ درصد فرمول‌های اقتصادی در کشور ما دیگر جواب نمی‌دهد.

حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در تحلیل وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۱ گفت: اتفاقاتی که در این سال دیدیم آثار سیاست‌هایی است که طی سال‌های گذشته اتخاذ شده، چندنرخی شدن ارز، بحث حامل‌های انرژی، عدم سرمایه‌گذاری در صنایع که به کمبود و قطعی برق و گاز منجر شده و مداخله دولت وضعیت فعلی را رقم زده و همچنان نمی‌گذارد اقتصاد جان بگیرد و به دست بخش اهلیت خودش بیفتد.

صالحی افزود: تغییری در رویکرد دولت برای آینده نمی‌بینم، نمی‌دانم مردم تا به کی باید آثار ناشی از سیاست‌های دولت مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی و حالا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را تحمل کنند.

وی ادامه داد: درست است یک مشکل عمده اقتصاد ما تحریم است، اما الان وضعیت بدتر شده، چون هم تحریم‌ها حاد شده و هم ناکارآمدی‌های مسئولین زیاد شده، ما قبلا تحریم بودیم، ولی حداقل نفت می‌فروختیم و پولش می‌آمد و ناکارآمدی مسئولین خودش را نشان نمی‌داد. اقتصاد نفتی نمی‌گذارد اقتصاد رقابتی و مشارکت مردم شکل بگیرد و معایب کم و کنترل تورم شود.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته درخصوص میزان فروش نفت گفت: الان زیر ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌فروشند که عدد بسیار پایینی است و مسیر‌ها هم بسته شده و پول حاصل از آن به داخل نمی‌آید. اقتصاد کشور ۸۵ میلیونی را که نمی‌شود با چمدان پول و یا تهاتر اداره کرد، کشور‌های دیگر با تمام ظرفیت اقتصادشان کار می‌کنند و برای مردمشان ثروت و رفاه ایجاد می‌کنند و کیک اقتصادشان را بزرگتر می‌کنند، اما ما با یک دهم ظرفیت اقتصاد کار می‌کنیم و ۹۰ درصد فرمول‌های اقتصادی در کشور ما دیگر جواب نمی‌دهد.

صالحی تصریح کرد: کشور ما در مسیری رفته که زیرساخت اقتصادی‌اش، روابط بین‌المللی و بانکی‌اش درست نیست و وجود ندارد، سرمایه اجتماعی هم تحلیل رفته، مردم سابق بر این به دولت‌ها اعتماد داشتند، فرش زیرپایشان را می‌فروختند تا سرمایه در گردش ادامه داشته باشد، اما الان شاهد خروج سرمایه و مهاجرت متخصصان هستیم، مردم پولشان را از بورس خارج می‌کنند و به جای تهران در سایر کشور‌ها خانه می‌خرند، در نتیجه آن توانایی که باید بالفعل می‌رسد دارد به هرز می‌رود.

وی گفت: دومین ذخایر گاز دنیا را داریم، اما در زمستان کمبود داریم و در برق با این که قدرت چهاردهم دنیا را داریم در تابستان کمبود داریم، کشوری که باید هاب انرژی منطقه باشد و دنیا از انرژی‌اش سیراب شود و درآمد‌های کلان داشته باشد، کیک کوچک ۴۰۰ میلیارد دلاری است و از طرف دیگر جزء ۱۰ کشور اول در تولید آلایندگی و از این منظر در ردیف کشور‌های صنعتی هستیم که می‌بینیم مردم در زمستان نمی‌توانند نفس بکشند. همه این موارد نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد و دست فرمان و معماری که تا به امروز به کارگرفته شده اشتباه بوده است.

عضو اتاق بازرگانی گفت: الان زمانی است که سیاسیون باید تصمیم بگیرند، در کشور ما برعکس دنیا سیاست روی اقتصاد سوار است. نیازمند این هستیم که بپذیرند دست فرمان اشتباه بوده، نگاه عوض شود، دولت کوچک و بخش خصوصی بزرگتر و آرام آرام اقتصاد رقابت‌پذیر و مشارکت مردم بیشتر شود.

صالحی بیان کرد: بازار عراق بازار ۵۰ میلیارد دلاری است، ولی ما سهمی در آن نداریم. ما می‌توانیم صنعت زیرساخت عراق اعم از آب، گاز، برق و نفت را در دست بگیریم، چون آنجا اصلا بخش خصوصی ندارند، ولی رویکرد نظامی که ایجاد شده باعث شده تا راه برای حضور ما باز نباشد، اردوغان از بخش خصوصی ترکیه حمایت می‌کند و می‌رود در عراق برای آن‌ها پروژه و کار می‌گیرد، کدام مسئول ایرانی رفته عراق برای پیمانکار ایرانی کار گرفته، اصلا کسر شأن می‌دانند. دولتی باید سرکار باشد که اقتصاد برایش مهم باشد، مثل اردوغان که خودش بیزینسمن بوده و کار اقتصادی کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی