تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تاملی در ماجرای بر هم زدن سخنرانی علیرضا بهشتی در دانشگاه اصفهان

News Image Lead

بهشتی: «متوجه شدم ما با جماعتی رو به رو هستیم که قانون، گفت و گو و حتی ولایت و رهبری را قبول ندارند. جالب این است که همان موقع کلیپی از مقام معظم رهبری پخش می‌شد که ایشان تأکید داشتند که من مخالف هستم به نام حزب اللهی مجالس را بر هم بزنید؛ اجازه دهید بقیه حرفشان را بزنند. ظاهرا این حرف‌ها هم برای آنها خیلی مهم نیست و می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند».

کد خبر: ۱۴۷۴۲
۱۲:۲۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
دیدارنیوز – سمیه قرنی - تا همین چند سال پیش هر چند وقت یک بار خبری مبنی بر بهم ریختن جلسه سخنرانی و گردهمایی خاصی در دانشگاه‌ها و جاهای دیگر به گوش می‌رسید. چند وقتی می‌شد که از این خبر‌ها در رسانه‌ها دیده نمی‌شد. بخشی از علت این است که دیگر دانشگاه‌ها به مانند گذشته در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی فعال نیستند و این جلسات به شدت کاهش پیدا کرده و دلیل دیگر هم این است که مسئولین دانشگاه‌ها دیگر به دنبال دردسر نیستند و به برنامه‌هایی که شائبه جنجال داشته باشد، مجوز نداده و قبل از هر چیزی جلوی مشکلات احتمالی را می‌گیرند.

اما هفته گذشته دانشگاه اصفهان میزبان یکی از این جنجال‌ها بود. دانشگاه اصفهان برنامه‌ای با موضوع اندیشه‌های شهید بهشتی را برنامه‌ریزی کرده بود که در روز سوم این برنامه با حضور علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی حاشیه‌هایی داشت.
 
بر زمینت می‌زند نادان دوست!

برنامه‌ای سه روزه تحت عنوان «من بهشتی هستم» با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و شهرداری اصفهان در این دانشگاه برگزار شد که فرشاد مومنی اقتصاددان، محمدرضا بهشتی فرزند بزرگ شهید بهشتی در دو روز اول سخنرانی داشتند و در روز سوم سخنرانی علیرضا بهشتی با جنجال روبرو شد.

برهم زنندگان این جلسه به حضور علیرضا بهشتی در دانشگاه اعتراض داشتند و او را به خاطر جریانات سال 88 فتنه‌گر خطاب می‌کردند و مخالف حضور و سخنرانی او در دانشگاه اصفهان بودند. تشکل‌های دانشجویی نظیر بسیج و جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل دانشجویان جزو این دسته بودند.

به هر صورت علیرضا بهشتی به اصفهان می‌رود و معترضین اجازه سخنرانی به او نمی‌دهند و جلسه را بهم می‌ریزند و درگیری شکل می‌گیرد که در نهایت این برنامه ختم به خیر نمی‌شود و ناتمام می‌ماند.

طبق گفته‌های مسئولین دانشگاه اصفهان و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان، تمام مجوزهای لازم برای این برنامه و حضور مهمان‌ها گرفته شده و هیچ ممنوعیت برای حضور مهمان‌ها نبوده است. علیرضا بهشتی در حال حاضر استاد دانشگاه تربیت مدرس است و تمام نهادهای ذی ربط مخالفتی با حضور وی در دانشگاه نداشتند.
 

بهشتی در گفتگویی که با سایت جماران داشته در باره اتفاقات این جلسه می‌گوید: «متوجه شدم ما با جماعتی رو به رو هستیم که قانون، گفت و گو و حتی ولایت و رهبری را قبول ندارند. جالب این است که همان موقع کلیپی از مقام معظم رهبری پخش می‌شد که ایشان تأکید داشتند که من مخالف هستم به نام حزب اللهی مجالس را بر هم بزنید؛ اجازه دهید بقیه حرفشان را بزنند. ظاهرا این حرف‌ها هم برای آنها خیلی مهم نیست و می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند».


«من مخالف هستم به نام حزب اللهی مجالس را بر هم بزنید؛ اجازه دهید بقیه حرفشان را بزنند». این‌ها جملاتی است که رهبر معظم انقلاب بارها در دوره‌های مختلفی مطرح کرده‌اند: لزوم توجه به آزادی بیان و اعتراض به افرادی که جلسات را بر هم می‌زنند.

این اتفاق از جانب دانشجویانی انجام گرفت که خود را ولایت‌مدار و پیرو رهبری می‌دانند. حق اعتراض به تشکیل جلسات و حضور افراد خاص هم حق این دانشجویان و تشکل‌ها است اما اینکه نتیجه بر هم زدن جلسه باشد و درگیری و ... نه به نفع فضای دانشگاه است و نه خوشایند رهبری. بماند که حتی علیرضا بهشتی به «خرد شدن قلم پا» هم تهدید شد.
 

نکته‌ای که علیرضا بهشتی در صحبت‌های خود گفت بسیار مهم است. آخر باید طبق یک قاعده عمل کرد. باید به صحبت‌های رهبری عمل کرد یا در مرحله بعد احترام شهید مظلوم بهشتی را نگاه داشت. حتی آزاداندیشی و احترام به حرف مخالف نیز این گونه ایجاب می‌کند. در مرحله آخر باید گفت که قانون حرف نهایی را می‌زند. وقتی قانون مجوزهای لازم را صادر کرده دیگر انجام کارهای خلاف قانون آن هم با چاشنی خشونت معنایی ندارد.

کشور در شرایطی است که داشتن وحدت بیش از هر چیزی می‌تواند شرایط حاکم را به سمت خوبی سوق دهد. نمی‌توان هم درگیر با فشار خارجی بود و هم در داخل درگیری‌هایی ایجاد کرد. می‌توان در دانشگاه، آزاداندیشانه به بحث و گفتگو نشست بدون آنکه کار به بر هم زدن جلسات و دعوا ختم شود. باید حواسمان باشد که در دوستی‌ها، به اشتباه در جایگاه دشمن ننشینیم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی