تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

یوسفیان‌ملا: کدام کشور با اقتصاد دستوری توانسته تورم را مهار کند؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کدام کشور با اقتصاد دستوری توانسته تورم را مهار کند؟، گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور در خیابان فردوسی نیست.

کد خبر: ۱۴۷۲۱۱
۱۲:۵۱ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

یوسفیان‌ملا

دیدارنیوز: یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وابسته شدن اقتصاد کشور به ارز، گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور دخالت دولت در قیمت‌گذاری ارز، دخالت بانک‌ها در تولید، عدم واگذاری اقتصاد به بخش خصوص و ناتوانی دولت در تامین درآمد‌های خود است نه بالا و پایین شدن قیمت ارز در خیابان فردوسی.

عزت‌الله یوسفیان ملا در گفتگو با ایسنا درباره راهکار «مهار تورم و رشد تولید» در کشور اظهار کرد: دستوری اداره کردن اقتصاد، یکی از مشکلاتی که موجب افزایش تورم در کشور ما شده است. در تاریخ معاصر دورانی سخت‌تر از جنگ جهانی دوم که نداشته‌ایم که تقریبا همه دنیا درگیر این جنگ بودند. در این مدت دادوستد هم میان کشور‌ها برقرار بود، اما هرگز موضوعی مثل ارز خارجی مطرح نبود، زیرا کشور‌های بزرگ که درگیر این جنگ بودند در این مسائلی مثل ارز دخالت نمی‌کردند و آن را به بازار واگذار کرده بودند، اما در کشور ما به جای اینکه زیرساخت‌های اقتصادی به درستی سامان داده شود تا قیمت ارز به تعادل برسد، تلاش می‌شود که با دستوری اداره کردن اقتصاد قیمت ارز تعیین شود که این هدف هیچگاه محقق نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد ما به نفت وابسته است، اما کل اقتصاد به ارز وابسته شده است و به جای اینکه این وابستگی از بین برود، هر روز یک اسم برای دلار انتخاب کرده و با دستور قیمت آن را تعیین می‌کنیم. در حال حاضر ارز خارجی نه به عنوان نیاز بلکه وسیله‌ای برای حفظ دارایی‌ها تبدیل شده است و عده زیادی به دلار نیاز ندارند، ولی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، دلار تهیه می‌کنند. وقتی زیرساخت‌های اقتصادی مناسب نباشد، مدام باید ارز و سکه در بازار توزیع کرد که کمبود بوجود نیاید، اما همین مسائل قیمت ارز را باز هم افزایش می‌دهد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی یا انبوه سازان مسکن به رقیب آن‌ها تبدیل شده و خود تولیدکننده و سازنده مسکن شده‌اند. از سویی شاید مولدسازی به این دلیل انجام نشد که به نفع مدیرعامل، هیات مدیره و کارکنان شرکت دولتی نیست که از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل شود، چون ممکن است بخش خصوص او را اصلا نخواهد پس ممکن است شرکت دولتی را به گونه‌ای اداره کند که از سوددهی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی مثل دخالت دولت در قیمت‌گذاری ارز، دخالت بانک‌ها در تولید، عدم واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و ناتوانی دولت در تامین درآمد‌های خود درهم تنیده شده و مشکلات اقتصادی از قبیل افزایش تورم را ایجاد کرده است. مشکل اصلی اقتصاد کشور این مسائل است نه بالا و پایین شدن قیمت دلار در خیابان فردوسی. پرسش این است که چرا باید اقتصاد اینگونه مدیریت شود؟ کدام کشور با اقتصاد دستوری تواسته تورم را مهار کند؟ تا این روند اصلاح نشود وسیاست واحدی برای مدیریت اقتصاد انتخاب نشود، تورم مهار نخواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی