تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
درخشش مسی و رونالدو ادامه دارد

شب جذاب ستاره‌ها؛ شوک در بایرن مونیخ!

در شبی که انگلیس پس از ۶ دهه در خاک ایتالیا پیروز شد و مسی و رونالدو در بازی‌های ملی گلزنی کردند، ناگلزمن سرمربی بایرن مونیخ اخراج شد!

کد خبر: ۱۴۶۹۹۵
۱۰:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲

شب جذاب ستاره‌ها؛ شوک در بایرن مونیخ!

دیدارنیوز: انگلیس با برتری مقابل ایتالیا، فاتح دیدار بزرگ مقدماتی یورو ۲۰۲۴ شد.

پنجشنبه شب از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران، رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا رسماً آغاز شد و در نخستین دیدار، اسلوونی با ثبت بازگشت مقابل قزاقستان، نخستین پیروز این رقابت‌ها لقب گرفت و در بازی‌های پایانی شب نخست نیز تیم‌های انگلیس، مقدونیه شمالی، دانمارک، بوسنی‌وهرزه‌گووین، پرتغال و ایرلند شمالی مقابل حریفان به برتری رسیدند و دیدار اسلواکی و لوکزامبورگ نیز نه گل در بر داشت و نه تیم برنده.

انگلیس که پس از برگزاری ۲ دیدار در لیگ ملت‌های اروپا و عدم پیروزی مقابل ایتالیا پس از نایب قهرمانی یورو، قصد داشت در چارچوب یک دیدار رسمی انتقام شکست تلخش در فینال جام ملت‌های خانگی اروپا را از آتزوری بگیرد، مسافر ناپل شده بود و در نهایت با گل‌های هری کین و دکلان رایس، موفق شد قهرمان اروپا را در خانه زمین‌گیر کند.

گل متئو رتگی، مهاجم جوان و آینده‌دار ۲ رگه تیم ملی ایتالیا نیز در نخستین دقایق نیمه دوم برای بازگرداندن نتیجه و نگه داشتن حداقل یک امتیاز در خانه کافی نبود. در این دیدار که لوک شاو حدود ۱۵ دقیقه مانده به پایان با دریافت ۲ کارت زرد به فاصله کم تیمش را ۱۰ نفره کرد، تعویض‌های سراسر هجومی مانچو جواب نداد و خط حمله بی‌رمق ایتالیایی‌ها در نیم ساعت پایانی دیدار، هرچه زد به درب بسته خورد.

سرانجام، گذر از وین رونی در ناپل

هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلیس که هنوز هم از بابت از دست دادن ضربه پنالتی مقابل فرانسه در جام‌جهانی و همچنین سقوط «سه‌شیر» به سطح دوم لیگ ملت‌ها از او انتقاد می‌شود، پیش از آنکه نیمه نخست به پایان برسد از روی نقطه پنالتی گل دوم تیمش را به ثمر رساند و با گذر از رکورد وین رونی، به‌تن‌هایی رکورددار گلزنی در تاریخ تیم ملی انگلیس شد و این شانس را دارد تا در ادامه مسابقات، آمار ۵۴ گل ملی خود را افزایش داده و فاصله‌اش با تعقیب‌کنندگان دیگر را بهبود بخشد.

از این ۵۴ گل، او ۴۶ مرتبه با در دست داشتن بازوبند کاپیتانی دروازه رقبا را باز کرده و ۱۸ مرتبه نیز از روی نقطه پنالتی توپ را به تور چسبانده است. در سال ۲۰۲۱، هری کین ۱۶ گل ملی به ثمر رسانده بود که در نهایت این عملکرد به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا به میزبانی ومبلی ختم نشد و از مجموع گل‌های به ثمر رسیده توسط کاپیتان، ۱۲ گل در تورنمنت‌های معتبر ملی (جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا) به ثمر رسیده است که نیمی از این تعداد گل، عنوان آقای گلی جام‌جهانی ۲۰۱۸ را برای او به ارمغان آورد.

رویای سری آ در آستانه تحقق

متئو رتگی، بازیکن آرژانتینی الاصل تیم ملی ایتالیا هم که حضورش در تیم ملی حاصل استعدادیابی قابل توجه فدراسیون فوتبال این کشور بوده و در روز‌های اخیر بخش بزرگی از مطبوعات ایتالیایی را به خود اختصاص داده بود، با گلزنی در این دیدار پاسخ اعتماد مانچو را داد و تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ تیم ملی ایتالیا شد که درحالی گل نخست ملی خود با پیراهن لاجوردی را به ثمر می‌رساند که برای باشگاهی غیر اروپایی به میدان می‌رود.

او بدون شک یکی از پدیده‌های جهان فوتبال در تابستان پیش‌رو لقب خواهد گرفت و تیم‌های سری آ به‌دنبال به خدمت گرفتن او از باشگاه اتلتیکو تیگره، یکی از قعرنشینان فصل جاری لیگ آرژانتین خواهند رفت. رتگی پیش از این اعلام کرده بود رویای به میدان رفتن در سری آ را از کودکی در سر می‌پرورانده است.

سر گرت ساوتگیت!

گرت ساوتگیت نیز درحالی پس از یک سال و ۸ ماه و ۱۳ روز انتقام شکست تلخ فینال ومبلی را از روبرتو مانچینی و تیمش گرفت که با این پیروزی تعداد بردهایش روی نیمکت سه‌شیر را به ۵۰ رساند و پس از سر الف رمزی (۶۹) و سر والتر وینترباتم (۷۸)، سومین سرمربی تاریخ این تیم لقب گرفت که به نقطه عطف نیم سده‌ای پیروزی می‌رسد.

او موفق شد نوار ۶ بازی متوالی شکست‌ناپذیری ایتالیا مقابل انگلیس را درحالی پاره کند که شاگردان مانچو در خانه به میدان می‌رفتند و انگلیس پس از سال ۱۹۶۱، برای اولین مرتبه در خانه ایتالیا این تیم را مغلوب کرد.

تجربه تلخ اولین‌ها

همچنین این شکست، نخستین شکست خانگی آتزوری در مقدماتی یورو از زمان آغاز هزاره سوم بود که باعث شد ایتالیایی‌ها برای نخستین بار پس از سال ۱۹۷۴، مسابقات از چارچوب مقدماتی جام ملت‌های اروپا را با شکست آغاز کنند. آن روز آتزوری نخستین دیدارشان را مقابل هلند مغلوب شده بودند که هدایت لاجوردی پوشان را فولویو برناردینی بر عهده داشت.

ایتالیا در ادامه مسیر، یکشنبه شب میهمان مالت خواهد بود و انگلیس که فعلا صدرنشین گروه شده، از اوکراین پذیرایی خواهد کرد.

ضعیف‌کشی به رسم سلسائو

پرتغال هم که در گروهی کاملاً آسان قرار گرفته و صعودش از هم‌اکنون به یورو قطعی به نظر می‌رسد، در شبی که کریس رونالدو به‌عنوان برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال، بریس کرد و تبدیل به باتجربه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ملی با انجام ۱۹۷ مین بازی در پیراهن پرتغال شد، با ۴ گل در خانه لیختن‌اشتاین را در هم کوبید و یکشنبه‌شب در خانه لوکزامبورگ به میدان خواهد رفت. کریس امشب ۵ رکورد را به طور همزمان در پیراهن تیم ملی پرتغال شکست تا بار دیگر به اثبات برساند هنوز برای اعلام خاموشی فوق‌ستاره، زود است.

تاریخ‌سازی مجدد رونالدو؛ اسطوره یک رکورد فوق‌العاده دیگر را تصاحب کرد

بعد از ناکامی تلخ در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خیلی‌ها انتظار داشتند خبر خداحافظی کریستیانو رونالدو از تیم ملی پرتغال را بشنوند، اما سیری‌ناپذیرترین فوتبالیست جهان ۴ ماه بعد از روز‌های سیاه قطر به میدان برگشته و حالا با حضور در ترکیب اصلی سلسائوی سرخ در دیدار امشب مقابل لیختن‌اشتاین، ضمن گلزنی مجدد، رکورد بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال جهان را از آن خود کرده. قهرمان یورو ۲۰۱۶ و برنده ۵ توپ طلای فوتبال جهان در طول دوران بازی‌اش نشان داد که هیچ رکوردی را برای خود دست‌نیافتنی نمی‌داند. حالا اندکی بعد از شکستن رکورد خارق‌العاده علی دایی و کسب عنوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی، رونالدو با عبور از بدر المطوع، یک اسطوره دیگر فوتبال در خاورمیانه، به رکورد بیشترین بازی ملی فوتبال جهان دست پیدا کرده. مردی که چند ماه پیش رکورد جاودانه گلزنی در ۵ جام جهانی متوالی را از آن خود کرد، حالا با چراغ سبز روبرتو مارتینز برای حضور خود در ششمین دوره متوالی جام ملت‌های اروپا دندان تیز کرده و آلمان ۲۰۲۴ می‌تواند حسن ختام دوران پربار حضور او در ترکیب تیم ملی پرتغال باشد.

۱۹۷ بازی ملی

از اواخر مرداد ۲۰۰۳ که رونالدو در دیدار دوستانه مقابل قزاقستان برای نخستین بار پیراهن سرخ پرتغال را به تن کرد نزدیک به ۲ دهه می‌گذرد. یک سال بعد و در افتتاحیه یورو ۲۰۰۴ در جریان شکست تلخ خانگی سلسائو مقابل یونان نخستین گل ملی‌اش را در آخرین ثانیه وارد دروازه نیکوپولیدیس کرد. طی این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها به عنوان یکه مهاجم تیم ملی پرتغال، درخشید و تیمش را از گره و گرداب‌های فراوانی بیرون کشید و در نهایت راه را برای قهرمانی تاریخی در جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۶ هموار ساخت. در این ۲ دهه رونالدو نزدیک به ۲۰۰ بار برای پرتغال به میدان رفته. آماری خارق‌العاده که حتی برای اسطوره‌ای در حد او نیز غیرقابل باور به نظر می‌رسید. او در این مدت بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ دقیقه برای ایبری نشینان بازی کرده و ۱۲۰ بار موفق به گلزنی در بازی‌های ملی شده، در حالی که ۴۳ بار با پاس‌گل توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده. رونالدو در طول ۲ دهه گذشته در ۵۲ بازی دوستانه، ۸۳ بازی مقدماتی جام جهانی و یورو، ۲۵ دیدار در جام ملت‌های اروپا و ۲۲ مسابقه جام جهانی برای پرتغال حاضر شده و طی این مسابقات، ۶۹ گل در مسابقات مقدماتی یورو و جام جهانی، ۲۲ گل در مرحله پایانی این رقابت‌ها و ۲۹ گل در دیگر بازی‌ها به ثمر رسانده؛ رونالدو تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در ۲۳ سال میلادی متوالی موفق به گلزنی می‌شود. آماری دور از دسترس که روز به روز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود.

داستان طولانی یک رکورد خاص

بدر المطوع، مهاجم سال‌خورده تیم ملی کویت که هم‌زمان با رونالدو دوران فوتبال خود را آغاز کرده برای رسیدن به رکوردبیشترین بازی ملی دو دهه متوالی در ترکیب تیم ملی کشورش موسوم به «موج آبی» حاضر شد. ۲ سال پیش با حضور مقابل چین تایپه در مقدماتی جام جهانی به رکورد احمد حسن مصری با ۱۸۴ بازی ملی رسید و چند روز بعد در بازی مقابل بحرین به باسابقه‌ترین فوتبالیست ملی تاریخ تبدیل شد. با این حال همزمان با رکوردشکنی او و عبورش از سد سرخیو راموس و بازیکنان باسابقه عمان و مصر، خبر‌هایی در مورد اسطوره فوتبال مالزی در دهه ۷۰ میلادی در رسانه‌های ورزشی پخش شد. سو چین آن معتقد بود که ۲۵۲ بازی ملی انجام داده و برخی از رسانه‌ها نیز آمار ۲۲۲ بازی را تأیید کردند. آماری که در صورت ثبت شدن هدف مطوع و رونالدو را خیلی دوردست‌تر از آنچه بود، قرار می‌داد. در نهایت فیفا ۱۹۵ بازی ملی چین آن را به رسمیت شناخت و او را در صدر فهرست قرار داد تا رقابت از نو شروع شود. بدر المطوع تابستان امسال بار دیگر به صدر فهرست رسید و با عبور از ستاره ۷۱ ساله فوتبال مالزی، با ۱۹۶ بازی ملی رکورددار شد. با این حال کریستیانو رونالدو در جام جهانی قطر بار دیگر رکوردشکنی کرد و در جریان شکست تلخ مقابل مراکش در مرحله یک چهارم نهایی جام پاییزی فیفا، با رکورد بدر المطوع برابری کرد. مهاجم سالخورده تیم قادسیه کویت، زمستان امسال به رقابت‌های جام خلیج فارس در عراق دعوت نشد تا کریستیانو رونالدو امشب با حضور در ترکیب پرتغال مقابل لیختن‌اشتاین به تنهایی در بالای جدول قرار بگیرد. با این حال مطوع هنوز از فوتبال ملی خداحافظی نکرده و باید دید باز هم رونالدو را به چالش می‌کشد یا نه.

مرد تمام نشدنی

رونالدو در نخستین مسابقه پرتغال در جام جهانی گذشته رکورد دست‌نیافتنی گلزنی در ۵ جام جهانی مختلف را از آن خود کرد، اما خروج او از ترکیب اصلی تیم در ۲ مسابقه دور حذفی تردید‌ها را در مورد حضور مجدد او در ترکیب تیم ملی بالا برد. با این حال فرناندو سانتوس رفت و روبرتو مارتینز نیز برای نخستین بازی‌های بعد از جام جهانی از رونالدو برای حضور در ترکیب تیم دعوت کرد. رونالدو در مصاحبه‌ای گفت که برایش تفاوتی ندارد که در ترکیب اصلی قرار گیرد یا روی نیمکت و در هر صورت به تیم کمک خواهد کرد. مارتینز او را در ترکیب اصلی قرار داد تا رونالدو علاوه بر شکستن رکورد بیشترین بازی ملی، به رکورد باورنکردنی ۱۲۰ گل ملی هم برسد. رونالدو در ابتدای نیمه دوم از روی تقطه پنالتی دروازه بوخل را باز کرد تا لیختن‌اشتاین به چهل‌وهفتمین حریف متفاوتی تبدیل شود که رونالدو دروازه آن را باز کرده. این پایان کار نبود و رونالدو دقایقی بعد از روی ضربه آزاد بار دیگر موفق به گلزنی شد. ۱۹۷ مسابقه ملی و ۱۲۰ گل ملی.

زلزله در مونیخ؛ توخل جایگزین ناگلزمن می‌شود

اخبار رسمی حاکی از اخراج سرمربی جوان بایرن است.

پنج‌شنبه شب و همزمان با برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا، فابریتزیو رومانو، خبرنگار مشهور ایتالیایی که از او به عنوان معتبرترین ژورنالیست فوتبال در اختیار نقل و انتقالات یاد می‌شود با یک خبر فوری و دور از انتظار، هواداران بایرن مونیخ را شوکه کرد. یولین ناگلزمن سرمربی جوان باواریایی‌ها که امسال در تکرار سلطه دائمی و همیشگی بایرن مونیخ در لیگ داخلی ناکام بوده از جایگاه سرمربیگری مونیخی‌ها اخراج شد و توماس توخل، سرمربی آلمانی سابق دورتموند، پاری‌سن ژرمن و چلسی جایگزین او خواهد شد. ناگلزمن سال گذشته قهرمانی بوندس لیگا را کسب کرد، اما در جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا ناکام ماند. امسال بایرن مونیخ با وجود عملکرد سینوسی در بالای جدول ماند، اما افت تیم بعد از تعطیلات زمستانی با فرم فوق‌العاده دورتموند همزمان شد تا در نهایت ابتدای هفته و بعد از شکست تلخ مقابل لورکوزن، دورتموند جای بایرن مونیخ را در صدر جدول بگیرد. در حالی که بایرن با سخت‌ترین قرعه ممکن در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روبرو شده، طاقت مسئولان و تصمیم‌گیران بایرن بالاخره طاق شد و ناگلزمن به در‌های خروج رسید. تغییر سرمربی شاید بتواند وضعیت روحی و انگیزه بازیکنان را بهبود بخشد و آن‌ها را برای بازی حساس مقابل منچستر سیتی در مرحله یک چهارم نهایی که انتهای فروردین ماه برگزار می‌شود، آماده کند.

شکست مرگبار

وقتی جاشوا کیمیش روی پاس عرضی لئون گورتزکا در اوایل نیمه نخست دیدار روز یکشنبه مقابل بایرلورکوزن دروازه سنگربان فنلاندی این تیم را باز کرد، کسی فکر نمی‌کرد که تنها ۴ روز بعد سرمربی پرامید و جوان بایرن مونیخ کار خود را از دست خواهد داد. با این حال در نیمه دوم اوضاع عوض شد. برخورد‌های اوپامکانو و پاوار با آمینه عدلی، بال ۲۲ساله فرانسوی با دخالت VAR پنالتی تشخیص داده‌شد و پالاسیوس هر ۲ بار توپ را از خط دروازه سومر عبور داد تا شاگردان ژابی آلونسو با ۲ گل هافبک آرژانتینی به سومین پیروزی متوالی دست پیدا کنند و تنها یک روز بعد از پیروزی درخشان ۶ بر یک دورتموند در مقابل کلن، ۳ امتیاز حساس دیگر از چنگ بایرن بپرد. با ثبت این نتایج، شاگردان ترزیچ با ۵۳ امتیاز در صدر جدول جا خوش کردند و بایرن مونیخ که امسال در ۴۰ درصد از مسابقات لیگ موفق به پیروزی نشده با یک امتیاز کمتر در رده دوم قرار گرفت. بایرن بعد از اتمام تعطیلات ملی برنامه حساس و دشواری پیش رو خواهد داشت و شکست مقابل دورتموند در بازی رودررو می‌تواند امید آن‌ها را برای قهرمانی بعدی ناامید کند. دوران یک‌ونیم ساله حضور ناگلزمن در آلیانز آرنا، با ثبت ۶۰ پیروزی، ۱۴ تساوی و ۱۰ شکست در ۸۴ مسابقه به پایان رسید. او روی نیمکت بایرن به قهرمانی لیگ و ۲ قهرمانی در سوپرکاپ آلمان رسید. ناگلزمن برای گذراندن تعطیلات به اتریش سفر کرده‌بود و طبق گزارش اسکای آلمان در پیست اسکی متوجه تصمیم ناگهانی مدیران بایرن شده! ناگلزمن برای گذراندن تعطیلات به اتریش سفر کرده‌بود و طبق گزارش اسکای آلمان در پیست اسکی متوجه تصمیم ناگهانی مدیران بایرن شده!

بازگشت به وطن

توماس توخل که ۱۰ سال متوالی در آگزبورگ، ماینتس و دورتموند مربی‌گری کرده‌بود، بار دیگر به زادگاهش برمی‌گردد. دوران حضور او در دورتموند با ثبت ۶۲.۶ درصد پیروزی در ۱۰۷ مسابقه و قهرمانی جام حذفی به پایان رسید. با پاریس تا یک قدمی فتح اروپا هم پیش رفت، اما در نهایت در مقابل بایرن تن به شکست داد. ۲ سال پیش از اواسط فصل روی نیمکت چلسی جایگزین فرانک لمپارد شد و در نهایت به لطف استحکام دفاعی با غلبه بر منچستر سیتی فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. حالا مدیران بایرن سناریوی مشابهی پیش روی او گذاشته‌اند. ۲ ماه مانده به پایان فصل او جایگزین یک سرمربی جوان می‌شود و برای رویا پردازی اروپایی باید از سد همان تیم‌هایی بگذرد که با چلسی آن‌ها را شکست داده‌بود؛ منچستر سیتی گواردیولا و احتمالا رئال مادرید. باواریایی‌ها امسال در اروپا با دشوار‌ترین قرعه ممکن روبرو شدند و بعد از برتری مقابل اینتر و بارسا در دور گروهی، در مرحله یک هشتم نهایی در مقابل تیم کم‌ستاره‌تر پاری‌سن ژرمن به برد میلی‌متری دست یافتند. با این حال توخل حتی در صورت پیروزی مجدد اروپایی مقابل شاگردان پپ در منچستر سیتی باید به مصاف برنده دیدار رئال مادرید و چلسی برود و کار سختی پیش روی او خواهد بود. توخل پاییز امسال و بعد از گذراندن یک تابستان پرخرج به دست مالک میلیاردر و کم‌حوصله آمریکایی از چلسی اخراج شد و باید دید در بازگشت به فوتبال آلمان چه عملکردی از خود به جا خواهد گذاشت.

برهه حساس فصل

نیمکت سرمربی‌گری بایرن در مقطعی از فصل دچار تغییر می‌شود که بازی‌های حساس زیادی در تمام جام‌ها پیش روی تیم خواهد بود. با پایان تعطیلات ملی، بایرن مونیخ باید در یک نبرد مهم در آلیانز آرنا از دورتموند پذیرایی کند. بازی رفت در وست فالن با گل دیرهنگام مودست به تساوی انجامید، اما فرم فوق‌العاده دورتموند کار توخل را دشوار می‌کند. شکست در این مسابقه اختلاف با دورتموند در صدر جدول را به ۴ امتیاز می‌رساند و راه شاگردان ترزیچ را برای شکستن طلسم ۱۰ ساله قهرمانی‌های متوالی باواریایی‌ها آسان خواهد کرد. بایرن بلافاصله بعد از مسابقه با دورتموند باید در ۲ مسابقه متوالی در لیگ و جام حذفی به مصاف فرایبورگ، تیم چهارم جدول برود و بعد از آن نوبت به منچستر سیتی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا خواهد رسید.

هشتصدمین گل دوران حرفه‌ای لئو

تیم ملی آرژانتین سه ماه پس از فتح جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در دیداری دوستانه به مصاف پاناما رفت و درخشش مسی که ضربه‌اش روی گل اول تاثیرگذار بود و گل دوم را به زیبایی از روی ضربه ایستگاهی به ثمر رساند، با دو گل جشن پیروزی گرفت.

این هشتصدمین گل دوران حرفه‌ای لئو مسی بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی