تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
افاضات اضافه

چیزی که نشانه بصیرت ماست نشانه مخالفت آمریکایی‌ها با آزادی بیان و رسانه است

سال ۱۴۰۱ رو به پایان است و این آخرین هفته‌نگاری عوام‌الملک در سال کهنه محسوب می‌شود. با این حال نگاه نافذ و نقادانه او به خواص و عملکردشان، همچنان تازه و عبرت‌آموز است.

کد خبر: ۱۴۶۷۴۴
۱۱:۴۲ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

افاضات اضافه

 

دیدارنیوز ـ عوام‌الملک

جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

افاضات جدید و طبق معمول، غیراضافه مصطفی، خواص‌المله تهران را خواندم. گفته با نظر عوام کاری ندارد. خیلی درست گفته. اگر خواص با نظر عوام کار داشته باشند آن وقت نمی‌توان عوام و خواص را از هم تفکیک کرد. یکی از عوام خبر داد که امنیه‌ها با اقدامات دقیق فنی و کارشناسی در حال بررسی دوربین‌های مداربسته موجود در شهرک اکباتان هستند تا تکلیف پنج تن از نسوان جوان و مشکوکی که به شکلی تکان‌دهنده و در پوشش حرکات موزون در حال تکان دادن اعضا و جوارح از زانو به بالای خود بودند و تصاویرش را منتشر کردند زودتر روشن کنند. خیالم راحت شد. از وقتی این تصاویر را دیدم اصلا یک طوری شده بودم که ان‌شاالله به زودی با برخوردهایی که انجام می‌شود حالم طبیعی خواهد شد.

ظهر اخباری از پکن منتشر شد و تصاویری به دستم رسید که نشان می‌داد رفقای چینی، دست ما و برادران عربستانی را در دست هم گذاشتند و کمک کردند در این روزهای پایانی سال کدورت‌ها را کنار بگذاریم و روی ماه هم را ببوسیم‌. از طرف ما، علی روی آن طرفی‌ها را بوسید. خبر خوبی بود. ثابت کرد عربستانی‌ها بعد از هفت سال که ما سعی کردیم حتی روی دیوارهای سفارتخانه و کنسولگری‌هایشان در ایران، کارهای زشتشان را بنویسیم و به شکل‌های مختلف راه درست را به ایشان نشان بدهیم موفق شده‌اند بفهمند چه اشتباهاتی داشته‌اند و از برادران و رفیقان چینی ما بخواهند وساطت کنند تا از سر تقصیراتشان بگذریم. ما هم این خواهش را پذیرفتیم. غروب فیلمی از یک گفتگوی خبری در تلویزیون بودجه‌بگیر درباره فیلترینگ چیزی به نام تیک‌تاک در آمریکا دیدم. ما خیلی قبل از آمریکا آن را فیلتر کرده بودیم که طبیعتا نشانه بصیرت ماست ولی آمریکایی‌ها اخیرا آن را فیلتر کرده‌اند که نشان‌دهنده مخالفتشان با آزادی بیان و رسانه‌هاست. عجیب است که خواص آمریکا آنقدر نگران آگاهی یافتن عوامشان از مسائل جهان از طریق تیک‌تاک هستند که جلوی دسترسی ایشان به این برنامه را گرفته‌‌اند. ما هم اگر فیلتر کرده‌ایم به این خاطر است که جوانانمان به استفاده از وسایل الکترونیک و گوشی‌های هوشمند معتاد نشوند وگرنه آنقدر چیزهای دیگر به جای تیک‌تاک و تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و فیسبوک و یوتیوب و واتساپ و وایبر و بقیه چیزهای فیلترشده داریم که عواممان نسبت به همه چیز آگاهی داشته باشند.

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

در خبرها مسئله بخشیدن عربستانی‌ها توسط ما همچنان مورد توجه است.‌ روزنامه بودجه‌بگیر نوشت که هم آمریکا و اسرائیل از این مساله ناراحتند و هم‌ جریان غربگرای داخل کشور. مخصوصا در مورد جریانات داخل راست می‌گوید. اصلا همین جریانات بودند که اینقدر در نصیحت کردن عربستانی‌ها تعلل کردند تا کار به جایی برسد که حتی ثبت نکات مهم روی در و دیوارهای سفارت و کنسولگری آن‌ها هم باعث نشود که دست از کارهای زشتشان بردارند. حالا خوب شد که در عصر ابراهیم با رافت با این‌ها برخورد شد و پادرمیانی رفیقان چینی مورد پذیرش ما واقع شد. وزارت امور داخله اعلام کرد تعداد کسانی که در اثر شایعه مسمومیت احساس بدحالی داشته‌اند کم شده و ۱۰۰ نفر هم در این باره دستگیر شده‌اند. همین که دستگیری‌ها شروع شده نشان می‌دهد که مشکل حل شده است و جای نگرانی نیست‌. نباید به شایعات توجه کرد و در موردش حرف زد. خواص حواسشان به همه چیز است.

یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

یادداشت روزنامه بودجه‌بگیر بلدیه درباره حجاب را خواندم. پیشنهادهای خوبی داشت. نسوان معتقد و باانگیزه و با سعه صدر را می‌توان در شهرها مامور کرد که به نسوان بی‌حجاب تذکر بدهند. نیاز به برخورد فیزیکی هم نیست. اگر با تذکر لسانی مسئله حل شد که شده است اما اگر نشد آن وقت باید این دسته از نسوان را به شکل مقتضی برای ارشادات عالیه و اعمال جریمه‌های مناسب به مکان‌های مناسب احضار کرد. محمد مهدی، خواص‌الدوله امور ارشادات فرهنگی گفت میزان آزادی بیان و فضایی که در کشور وجود دارد قابل مقایسه با جاهای دیگر نیست. کاملا موافقم. هیچ جای دیگری اینطوری که اینجا هست، نیست. آمریکا حتی تیک‌تاک را هم فیلتر کرده است. خیلی سعی کردم جاهای دیگری را پیدا کنم که از نظر آزادی بیان با اینجا قابل مقایسه باشند اما خیلی موفق نشدم. البته چند جایی به ما شبیه هستند که چون بعضی‌هایشان از نظر جغرافیایی خیلی دور هستند امکان مقایسه کامل وجود ندارد. ممکن است برادران عربستانی هم حالا که ما از سر تقصیراتشان گذشته‌ایم سعی کنند از نظر آزادی بیان با ما مقایسه شوند که بعید است حتی آن‌ها هم موفق شوند.

عصر حسین، خواص‌الدوله امور خارجه اعلام کرد که با آمریکایی‌ها درباره تبادل زندانیان توافقاتی صورت گرفته و اگر از طرف آمریکا همه چیز خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.‌ خیلی ناراحت شدم. نباید به این سادگی اجازه بدهیم عناصر مسئله‌دار آمریکایی از کشور خارج شوند. مخصوصا که محسن روی تک‌تک آن‌ها برای درآمدزایی حساب کرده بود. بالاخره این عناصر در اقتصاد کشور مهم‌اند. البته کمی بعد آمریکایی‌ها حرف‌های حسین را تکذیب کردند‌. خیالم راحت شد. تا پولش را ندهند نباید با ایشان توافق کنیم. شاید هم حسین فکر کرده بود پولش را گرفته‌ایم و این حرف‌ها را زد. شب خبر پلمب شدن سرای عامری‌های کاشان به خاطر عدم رعایت حجاب توسط گردشگران را خواندم. کار درستی است. قرار نیست وقتی همه عوام خودشان با اختیار و اراده باحجاب هستند عده‌ای که معلوم نیست چطوری خودشان را بین عوام جا زده‌اند حجاب را رعایت نکنند. این پلمب کردن‌ها قطعا باعث می‌شود عوام بیشتر به اختیارات و اراده خودشان توجه کنند و علاقه‌شان به حجاب افزایش پیدا خواهد کرد. تا حالا هم همینطور بوده و از حالا به بعد بیشتر هم خواهد بود.

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

خواندم که فرانسوی‌ها در سال گذشته ۳۶۵ میلیون جلد کتاب خریده‌اند و ۱۴۲ کتابفروشی جدید هم در این کشور افتتاح شده است. یعنی فرانسوی‌ها در هر روز یک میلیون جلد کتاب خریده‌اند و تقریبا یک روز در میان یک کتابفروشی جدید افتتاح کرده‌اند. به نظر می‌رسد عددسازی باشد. وقتی می‌دانیم در غرب همه گرسنه هستند و اقتصادشان هم در حال فروپاشی‌ست بعید است عوام پولشان را صرف خرید کتاب کنند و اگر هم خریدند دل و دماغ خواندن داشته باشند. نباید فریب این خبرسازی‌ها را خورد. اعلام شد که تولید خودرو ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و برای همین می‌خواهند ۵۰۰هزار دستگاه خودرو را پیش‌فروش کنند. خبر مهم و خوبی‌ست. احتمالا عدد واقعی خیلی از این بزرگتر است اما برای جلوگیری از توطئه و چشم‌نظر دشمن فعلا همینقدرش را اعلام کرده‌اند.

سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

دیشب قبل از خواب فیلم برنامه‌ای به دستم رسید که در آن مهدی، از کارشناسان مهم تلویزیون بودجه‌بگیر که اتفاقا از طرفداران مهم تیم ملی فوتبال در جام جهانی بود و مسابقات را از نزدیک در قطر تماشا می‌کرد درباره انواع دیپلماسی صحبت‌های خوبی انجام داد. فهمیدم دیپلماسی محمدجواد در برابر برادران عربستانی در دوران حسن دیپلماسی زانو زدن بوده است. احتمالا به همین خاطر دوستان مهدی در آن زمان مجبور شدند دیپلماسی را از طریق در و دیوارهای سفارت و کنسولگری عربستان به محمدجواد و حسن و بقیه آموزش دهند. خوب شد عصر ابراهیم شروع شد که در آن دیپلماسی هم مثل همه چیزهای دیگرمان درست شود. خوشبختانه تلاش‌های امنیه‌ها در شهرک اکباتان به نتیجه رسید و امروز نسوان جوان که به شکل تکان‌دهنده‌ای خودشان را تکان می‌دادند به صورت شق و رق و با میل و اختیار در برابر دوربین ایستادند و گفتند آن فیلم‌ مستهجن قبلی برای انتشار نبوده و ماجرای تکان دادن از اول اشتباه بوده است. خوشحال شدم. این مشکل هم مثل بقیه مشکلات حل شد. البته کمی بعد از خوشحالی‌ام فیلم مستهجن جدیدی مربوط به تبلیغات یک مجتمع تجاری به دستم رسید که در آن یکی از نسوان، بدون حجاب حضور داشت. عجیب است که با اینکه همه نسوان از روی اراده و اختیار باحجاب هستند چنین فیلم‌هایی منتشر می‌شود. قطعا کار، کار دشمن است. قبل از غروب آفتاب خبر پلمب آن مجتمع تجاری هم به دستم رسید. دوباره خوشحال شدم‌. باید در برابر این نوع حرکت‌های نرم اما خطرناک، سفت و محکم بود.

خبر پلمب یک کمپ کویری به خاطر بی‌حجاب بودن مسافران هم به دستم رسید. خیلی خوب است. این‌هایی که بر خلاف اراده و اختیار همه نسوان، حجاب را رعایت نمی‌کنند باید تنبیه شوند. به همین خاطر هر جا که رفتند را باید پلمب کرد. بیژن، خواص‌المله تهران اعلام کرد که خواص‌المله‌ها طرح جدیدی برای مقابله با نسوان بی‌حجاب دارند و از این به بعد قرار است نسوان بی‌حجاب را از طریق دوربین شناسایی و بر حسب جداول تهیه شده مجازاتشان کنند‌. عالی‌ست‌. چه خوب است خواص‌المله ما برای هر چیزی جدول درست می‌کنند. امروز به بهانه آخرین سه‌شنبه سال از بعد از تاریکی هوا صدای انفجار ترقه می‌آمد‌. عوام مشغول مسخره‌بازی بودند. در مسیر خانه این مسخره‌بازی‌ها را تماشا کردم. عده زیادی هم در خیابان‌ها حرکات موزون می‌کردند. نشان می‌دهد عوام هیچوقت به اندازه امسال امیدوار نبوده‌اند. فقط نمی‌دانم چرا خیلی از عوام طوری حرکات موزون می‌کردند که انگار یا ناراحت‌اند یا با کسی دعوا دارند. قدیم‌ها در تلویزیون‌های غیربودجه‌بگیر دیده بودم معمولا کسانی که حرکات موزون می‌کنند خوشحال‌اند و لبخند می‌زنند اما امشب در خیابان‌ها بعضی‌ها فقط خودشان را با جدیت تکان می‌دادند.

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

در رسانه‌ها یادآوری کردند که امسال برخلاف همیشه ساعت رسمی کشور در روز یک فروردین تغییر نمی‌کند و به همین خاطر در اواخر بهار در بعضی شهرها آفتاب ساعت چهار و ربع صبح طلوع خواهد کرد. خیلی خوب است. روز زودتر شروع می‌شود و عوام فرصت دارند قبل از اینکه به سر کار بروند به اندازه کافی استراحت کنند. یک عده هم گفتند احتمالا ساعت شروع به کار مدارس و ادارات با توجه به این مساله تغییر کند‌. هوشمندانه است. مهم این است که ساعت رسمی تغییر نکند وگرنه غیررسمی می‌شود همه چیز را تغییر داد. انسیه درباره خریدن خانه توسط پسرش در کانادا گفت این کارها پروژه دشمن است تا نگذارد کارهای مفید خواص‌الدوله دیده شود. نکته مهمی‌ست. می‌خواهند خدمات پسر انسیه و اولاد بقیه خواص را که به والدینشان برای اداره کردن ما عوام کمک می‌کنند به چشم نیاید. اما ما عوام با دقت حواسمان به خدمات خواص و همه بستگان سببی و نسبی ایشان هست و از آن‌ها متشکریم.

پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱

خبر ممنوعیت ورود پراید و پیکان و خودروهای مستعمل به جزیره کیش در ایام نوروز ۱۴۰۲ را خواندم. اقدام مهمی‌ در جهت نشان دادن برابرتر بودن بعضی از عوام در مقایسه با بقیه عوام است. داشتن پراید و پیکان هم در قدم اول، معیار خوبی برای تشخیص آن دسته از عوامی‌ست که با بقیه عوام برابرترند. می‌توان در آینده راه‌هایی پیدا کرد که در جاهایی از کشور فقط عده‌ای از بقیه عوام و خواص بتوانند بروند. مثلا مالکان برخی خودروها با قیمت بالای ۲۰ میلیارد تومان به همراه همه خواص امکان حضور داشته باشند. دکتر ابراهیم اعلام کرد که آینده‌ای بسیار روشن و پرفروغ در مقابل عوام ایران قرار دارد و خواص آماده‌اند بستر لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی و بازگشت تحصیل‌کردگان ایرانی را فراهم کنند. خیلی خوب است. باید قبل از اینکه خواص بستر را فراهم و پهن کنند دستورالعمل رعایت حجاب و بقیه قواعد زندگی عوامی را برای عوام از سفربرگشته آماده کنم تا حداقل قبل از رسیدن به ایران یکی دو بار بخوانند و از لحظه ورود تبدیل به مجرم نشوند.‌ حیف است حالا که خواص می‌خواهند بستر فراهم کنند عوام به خاطر خلافکاری‌هایشان نتوانند از آن استفاده کنند.

یادداشت روزنامه بودجه‌بگیر درباره شلوغی خیابان‌ها و مغازه‌ها در روزهای پایانی سال و گزارش زنده تلویزیون بودجه‌بگیر از بازار تهران را دیدم. نشان می‌دهد دشمنان ناکام مانده‌اند و همانطور که در آخرین سه‌شنبه سال هم ثابت شد عوام با خوشحالی بسیار در حال خرید کردن و آماده شدن برای سال نو هستند‌. در سال‌های قبل، مخصوصا در دوران حسن، خیابان‌ها و بازارها در روزهای آخر سال اکثرا خلوت بود و عوام هم حوصله سال نو را نداشتند‌. حتی چغاله بادام هم در نمی‌آمد. اما از وقتی دکتر ابراهیم آمده جهان زیباتر و عوام خوشحال‌تر و سال نو، نوتر است. تصاویری از نسوان عضو ارتش روسیه به دستم رسید که برای انجام مانور به ایران آمده‌اند و در کنارک در نشست خبری حاضر شده بودند. نباید اجازه داد این تصاویر به دست عوام ایرانی که در خارج از کشور هستند برسد. چون درباره بستری که دکتر ابراهیم گفته دچار اشتباه می‌شوند و ممکن است به محض ورود به کشور مجرم شوند. آخر شب یکی از عوام بخش‌هایی از یک سرود که در آن به فرمانده سلام می‌کنند و در همه کشور توسط نوجوانان و جوانان خوانده و در تلویزیون بودجه‌بگیر پخش می‌شود را برایم فرستاد. چیزهایی راجع به برادران عربستانی و آل‌سعود در آن نوشته بود. عیبی ندارد. مربوط به وقتی‌ست که خیلی جدی در حال نصیحت کردن برادران عربستانی بودیم و تذکر داده بودیم که اگر از کارهای زشتشان دست نکشند ممکن است نفس‌های آخرشان باشد. گذشته‌ها گذشته و می‌شود این قسمت‌های سرود را نخواند یا به جایش یک چیز دیگری خواند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی