تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

ادامه تنش‌ها در قفقاز؛ ناتوانی نیروهای صلح‌بان روسی و شکایت پاشینیان به پوتین

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد نیرو‌های حافظ صلح روسیه در جلوگیری از تشدید تنش‌ها با جمهوری آذربایجان نزد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شکایت کرده است.

کد خبر: ۱۴۶۶۵۸
۲۱:۰۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

شکایت پاشینیان به پوتین؛ ارمنستان از نیروهای صلح‌بان روسیه راضی نیست

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد نیرو‌های حافظ صلح روسیه در جلوگیری از تشدید تنش‌ها با جمهوری آذربایجان نزد ولادیمیر پوتین شکایت کرده است.

ادامه تنش‌ها در قفقاز، جایی که ایروان و باکو به طور مشخص برای کنترل منطقه قره باغ کوهستانی در آن با یکدیگر رقابت دارند، نوعی آزمون برای نفوذ منطقه‌ای روسیه و نیز سنجش نحوه نظارت نیرو‌های صلح‌بان این کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر عمده نظامیان آن برای شرکت در نبرد‌های جاری به اوکراین اعزام شده‌اند.

فرانس‌پرس در گزارشی آورده است: اگر رئیس‌جمهوری روسیه حامی و میانجی توافقی بود که سال ۲۰۲۰ به جنگ خونین شش هفته‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد، اما نیرو‌های حافظ صلح او در قره باغ در برابر درگیری‌های فزاینده میان دو طرف مخاصمه ناتوان به نظر می‌رسند.

نیکول پاشینیان روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفت که در گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «خطر تشدید تنش در قره‌باغ کوهستانی» را به وی گوشزد و بر مشکلاتی که «در حوزه مسئولیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه» وجود دارد، تاکید کرده است.

وی با اشاره به کشته شدن شماری از ماموران پلیس نظامی کشورش در جریان درگیری‌های اخیر با نیرو‌های آذربایجانی افزود: «این اتفاق در حوزه مسئولیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه رخ داده است و من در گفتگوی تلفنی با پوتین این نگرانی را مطرح کردم.»

ارتش روسیه که هفته‌ها است از سوی ایروان به دلیل «انفعال و عدم کارایی مناسب» به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد روز دوشنبه مدعی شد که از پیشرفت یک درگیری و تبادل آتش میان دو طرف که روز یکشنبه پنج کشته به جا گذاشت، جلوگیری کرده است.

منطقه کوهستانی عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق از آذربایجان جدا شد، به رغم توافق آتش‌بس امضا شده با میانجی گری روسیه همچنان مهم‌ترین موضوع تنش زا در روابط ایروان و باکو را تشکیل می‌دهد.

جمهوری آذربایجان و نیرو‌های جدایی‌طلب ارمنستان که تحت حمایت نظامی ایروان قرار دارند تا کنون در دو جنگ بزرگ رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نخستین جنگ میان دو طرف همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق روی داد که ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت و دیگری در پاییز ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که در نهایت شش هزار و پانصد نفر را به کشتن داد.

درگیری‌ها در قره باغ و در مرز آذربایجان و ارمنستان علیرغم حضور پرسنل نظامی روسیه و صلح‌بانان این کشور همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد؛ موضوعی که می‌تواند آتش‌بس شکننده بدست آمده در سال ۲۰۲۰ ر به تدریج از مسیر خود خارج کند.

روسیه به دلیل تمرکز عمده نیروهایش بر جنگ اوکراین در اعمال نفوذ بر طرفین مخاصمه قره‌باغ به نسبت گذشته ناتوان‌تر به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، بسیاری از ناظران نفوذ مسکو بر کل قفقاز را که پیش‌تر به عنوان حیاط خلوت روسیه از آن یاد می‌شد زیر سوال برده‌اند.

فرانس‌پرس در همین راستا به تظاهرات گسترده‌ای که هفته گذشته در گرجستان روی داد، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که این تظاهرات در اصل علیه کرملین بود زیر معترضان نگران بازگشت کشورشان به مدار روسیه بودند.

نیکول پاشینیان در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به تهاجمی‌تر شدن آنچه وی «لفاظی‌های آذربایجان» خواند، تاکید کرد که احتمال تشدید تنش در مرز ارمنستان و در قره باغ کوهستانی بسیار زیاد است.

اظهارات پاشینیان با سفر الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به برلین همزمان شده است؛ این در حالیست که اروپا در پی اعمال نقض برای میانجیگری در روند ظریف صلح بین ایروان و باکو است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی