تیتر امروز

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
برنامه هجدهم اصل ۲۷؛ گفتگو با نماینده مجلس ششم شورای اسلامی/ قسمت اول

فاطمه راکعی: حوزه سیاست دیگر جای گفتگو نیست/ دموکراسی، در گرو عملگرایی است/ در نظارت استصوابی بد عمل شد

در برنامه هجدهم "اصل ۲۷" با فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب صحبت کردیم و دیدگاه ایشان را درباره حوادث اخیر جویا شدیم؛ این گفتگو در دو قسمت منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۶۵۸۴
۱۲:۴۳ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

فاطمه راکعی: حوزه سیاست دیگر جای گفتگو نیست/ رسیدن به دموکراسی در گرو عملگرایی است نه حرف زدن/در نظارت استصوابی بد عمل شد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: برنامه اصل ۲۷ که چند ماهی است در قالب گفتگو با استادان دانشگاه، صاحبان اندیشه و جامعه شناسان به تحلیل وقایع و حوادث اخیر می‌پردازد، در یکی دیگر از قسمت‌های پایانی فصل اول این برنامه فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب مهمان ویژه ما بود؛ او در این گفتگو که که در دو قسمت منتشر خواهد شد به موضوعات مهمی از جمله فعالیت‌های اصلاح طلبان در سال‌های اخیر، عملکرد اشتباه نهاد‌های نظارتی و شورای نگهبان و تقلیل جایگاه نظارت استصوابی صحبت کرد.


خلاصه‌ای از این گفتگو را بخوانید و کامل آن را در این ویدیو و فضای مجازی "دیدار" ببینید.



فاطمه راکعی که بخش زیادی از عمر خود را صرف فعالیت‌های سیاسی کرده در حوزه ادبی و شعر هم دستی بر آتش دارد که یکی از معروف‌ترین اشعار او هم درباره "امام خمینی (ره) است که در پایان گفتگو از او خواسته شد بخشی از این شعر را برای مخاطبان بخواند.

اینطور که او می‌گوید همچنان با جدیت تمام در حوزه سیاسی فعال است و پس از کسب تجربه در کسوت نماینده مجلس ششم، در حال حاضر هم نایب رئیسی جبهه اصلاحات ایران را بر عهده دارد؛ البته این به معنای این نیست که او از دنیای شعر و شاعری فاصله گرفته است.

او در اوقات فراغت یا زمانی که مشغول انجام امور کار‌های خانه است هم به شعر فکر می‌کند و گاهی در همان زمان قطعه شعری به ذهنش می‌رسد و آن را می‌نویسد و به گفته خودش شعر او را رها نمی‌کند.

نایب رئیس جبهه اصلاحات، انتقاد‌ها و برخورد‌های قهرآمیز را دلیل اصلی فاصله گرفتن او از فضای مصاحبه و گفتگو می‌داند و می‌گوید: شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مجبور شدم علیرغم حضور جدی در فضای سیاسی، اما کار‌ها را بی سر و صدا انجام دهم، زیرا در حال حاضر حوزه سیاست نه علمی است نه تخصصی و جایی هم برای مدارا و گفتگو نیست.

او با اشاره به اینکه باید شیوه ارتباط و گفتگوی درست و دموکراسی خواهی جا بیفتد، ادامه می‌دهد: به همین دلیل سعی می‌کنم به جای حرف زدن و انتقاد شنیدن‌های مکرر کار کنم، زیرا محقق شدن امر دموکراسی در گرو عملگرایی است.

راکعی که در حال حاضر نایب رئیسی جبهه اصلاحات را هم به عهده دارد، برای درک بهتر دموکراسی و رسیدن به آن به انقلاب فرانسه اشاره می‌کند و می‌گوید: سال‌ها از این انقلاب می‌گذرد و رسیدن آن‌ها به شرایط دموکراسی کنونی یک دفعه اتفاق نیافتاد آن‌ها سال‌ها روی این موضوع کار کردند تا به این نقطه رسیدند.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی عملکرد بد نهاد‌ها و دلخوری شدید مردم از نحوه عملکرد‌ها آن‌ها را یکی از مهمترین موضوعات قابل بررسی و رسیدگی می‌داند و تاکید می‌کند: شورای نگهبان باید اجازه دهد انتخابات سالم و آزادی برگزار شود و انتخاب درست نمایندگان مردم باعث بازگشت اعتماد و رای مردم می‌شود، اما در نظارت استصوابی بد عمل می‌شود.

نایب رئیس جبهه اصلاحات این را هم اضافه می‌کند که متاسفانه به دلیل بد عمل کردن نهاد‌های تصمیم گیر، افکار عمومی جریحه دار شد و و به این جریحه دار شدن هم اهمیت داده نشد و در نهایت همه این رفتار‌ها در طول سال‌ها جمع می‌شود و مردم منتظر یک تلنگر می‌شوند.

به اعتقاد او، بعد از انقلاب زنان از موقعیت‌های خاصی برخوردار شدند و تاکید امام خمینی هم روی همین موضوع بود، اما کم کاری‌ها در حوزه زنان منجر به اعتراض و شکل گیری جنبشی شد که به نام جنبش مهسا امینی از آن نام برده می‌شود. امام خمینی (ره) در صحبت هایشان این را هم تاکید کرده بودند که روحانیت در مورد اجرایی وارد نشود و حتی نظامیان هم نباید وارد شوند.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی معتقد است: اتفاقی که در ماه‌های اخیر افتاد این بود که زنان با این آگاهی که به آن‌ها ظلم می‌شود، تلاش کردند که حقوق شان را پس بگیرند و برای احقاق این امر خیلی تلاش کردند؛ البته در این میان نباید از ارتباطات جهانی هم غافل شد.

اینطور که راکعی تعریف می‌کند زنان به خاطر ارتباطات جهانی بیشتر در جریان مسائل جهانی و موقعیت‌های اجتماعی که حقشان است قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی هم قول داده بودند که آن‌ها می‌توانند از این موقعیت‌ها بهره‌مند شوند، اما به قولشان عمل نکردند و تریبون دست کسانی افتاد که به زنان بی احترامی کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی