تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار گزارش می‌دهد

جزیره‌ای پر تلاطم؛ ایست! اینجا "آشوراده" است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران می‌گوید که اجرای طرح گردشگری "آشوراده" به دلیل نداشتن مجوز متوقف شده، اما این مقام مسئول نگفت این توقف مقطعی است یا دائمی.

کد خبر: ۱۴۶۴۵۲
۱۵:۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

جزیره‌ای پر تلاطم/ ایست! اینجا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: به تحریر درآوردن سرنوشت پرفرار و نشیب جزیره آشوراده با نام "جزیره پرتلاطم" خود می‌تواند به مثابه کتاب هزار و یک شب باشد، تا سال‌های بعد یا شاید هم قرن‌های بعد وقتی آیندگان آن را بخوانند و بدانند که در قرن ۲۱ عده‌ای زندگی می‌کردند که بدون آگاهی و دانش کافی تیشه برداشتند و به جان جزیره‌ای افتادند که نمونه‌ای از آن در دنیا وجود نداشت و هر روز هم یکی پیدا می‌شد که دستور دهد طرحی در آن اجرا یا متوقف شود، اما اینکه در سال‌های دور چیزی از این جزیره باقی مانده باشد یا نه پرسشی که برای آن پاسخی یافت نمی‌شود.

در تمام ۱۰ سال گذشته که نام این جزیره و اجرای طرح گردشگری و پتروشیمی آن سر زبان‌ها افتاد، هیچ زمانی مانند نوروز ۱۴۰۱ خبرساز نشد که البته مقدمات آن از روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ و کلنگ زنی وزیر کشور آغاز و در ابتدای ۱۴۰۱ به یک بمب خبری تبدیل شد تا جاییکه علاوه بر محلی ها، قشر عظیمی از مردم و حتی هنرمندان هم واکنش‌های تندی به این ماجرا نشان دادند.

ابراهیم رئیسی هم که در برپایی این آشوب بی تقصیر نبود و خود دستور اجرای طرح گردشگری این جزیره را صادر کرده بود مجبور به عقب نشینی شد و از موضع خود به طور کامل پایین آمد و سعی کرد رد پای خود را از این ماجرا پاک کند.

علیرغم همه مخالفت‌ها و واکنش‌ها همچنان عده‌ای برای اینکه منافع شخصی شان از دست نرود هر کاری از دستشان برمی آمد کردند تا بتوانند از سود کلانی که از اجرای طرح‌ها کسب می‌کنند جیب خود را پرپول کنند و در این میان برخی اظهارنظر‌ها آن‌ها را بیش از پیش به اهدافشان نزدیک‌تر کرد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان در روز دوازدهم اسفند در جلسه آخرین وضعیت پروژه گردشگری جزیره آشوراده و احیای خلیج گرگان گفت که اجازه نمی‌دهیم نظرات شخصی و غیرکارشناسی مانع پیشرفت آشوراده شود؛ اما این مقام مسئول این را نگفت که چه کسی یا کسانی می‌توانند با نظرات شخصی و غیرکارشناسی مانع پیشرفت آشوراده شوند.

او این را هم اضافه کرد که حمایت از بومگردی‌ها و سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری اصل مهم پیشرفت و توسعه استان گلستان است، ولی نقطه مجهول این اظهار نظر این بود که آیا همه مخاطرات زیست محیطی اجرای این طرح هم از اهمیتی برخوردار است یا فقط اجرای طرح مهم است؟

زنگانه در این جلسه این را هم توضیح داد که هیچ کوتاهی را در اجرای مصوبات پیشرفت و توسعه جزیره آشوراده نخواهم پذیرفت و همه مدیران و دستگاه‌ها باید بر مصوبات پایبند بوده و آن‌ها را به صورت کامل اجرا کنند؛ اقدامات توسعه‌ای در استان نباید در گیر و دار بروکراسی اداری متوقف شود.

درست یک هفته بعد از صحبت‌های استاندار گلستان، عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از توقف عملیات عمرانی و اجرایی طرح گردشگری محدوده ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده به سبب نداشتن مجوز‌های قانونی، تا زمان تحصیل مجوز خبر داد و تاکید کرد که اجرای هرگونه پروژه عمرانی و گردشگری در مناطق چهارگانه محیط زیست مستلزم اخذ مجوز‌های قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست است و در خصوص پروژه بوم گردی جزیره آشوراده هم، این موضوع صدق می‌کند.

مخالفت و موافقت‌ها با اجرای طرح‌ها از یک سو و فراز نشیب داشتن یا نداشتن مجوز برای اجرای همان طرح‌ها در جزیره آشوراده از سوی دیگر سبب شده تن ناتوان نادرترین جزیره کشور هر روز زخمی‌تر و رنجورتر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی