تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل اعلام کرد

چین، تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و به جانبداری متهم است

چین که یک سال پس از تجاوز نظامی گسترده روسیه به خاک اوکراین، حمله مسکو را محکوم نکرده و به جانبداری از دولت پوتین متهم است، به تازگی طرحی به اصلاح صلح ارایه کرده که به گفته یک تحلیلگر مسائل بین الملل، منافع اوکراین را در نظر نگرفته است.

کد خبر: ۱۴۵۸۰۶
۱۳:۴۹ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

چین، تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و به جانبداری از مسکو متهم است

دیدارنیوز: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: چین تا الان در سکوت به سر می‌برد و بیشتر ناظر بود تا اینکه تجاوز روسیه را محکوم کند. غربی‌ها طرح صلح چین را نپذیرفتند و گفتند این کشور در این طرح از روسیه جانب‌داری کرده است و در نتیجه شایستگی میانجیگری را ندارد و ضمن اینکه آنچه مطرح شده منافع اوکراین را در نظر نگرفته است.

سیدجلال ساداتیان در گفتگو با ایلنا، در تحلیل خبر طرح ۱۲ گانه چین برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین و در پاسخ به این پرسش که چین با چه اهدافی خواستار میانجیگری در بحران شده و به چه علت غرب روی خوشی به این اظهار آمادگی نشان نداده است، گفت: ابتدا مقدمه‌ای را مطرح می‌کنم که البته اکثریت هم از آن اطلاع دارند؛ ارزیابی رئیس‌جمهوری روسیه این بود که اگر حمله نظامی به اوکراین را که می‌خواهد عضو ناتو بشود را ترتیب بدهد، با یک تیر دو نشان خواهد زد؛ به این معنا که هم خطر امنیتی را دفع کرده و هم حاکمیت اوکراین را از آن خود می‌کند. تصور پوتین این بود که به محض تهاجم به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی از این کشور خواهد گریخت و کرملین می‌تواند با استقرار شخصی نزدیک به مسکو، اوکراین را از آن خود کند.

وی ادامه داد: دیدیم که این ارزیابی اشتباه بود و رئیس‌جمهوری اوکراین مقاومت کرد و کشور‌های عضو ناتو حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی را در اختیار کی‌یف قرار دادند و کار به تقابل جدی کشید و هم آمریکا و اروپا از اوکراین حمایت کردند و هفته گذشته هم رئیس‌جمهور آمریکا راهی اوکراین شد و این‌ها نشان دهنده حمایت‌های جدی است که برخی هم معتقد هستند که بحران طرحی بود که غربی‌ها ریخته بودند و می‌دانستند که با طرح موضوع عضویت اوکراین در ناتو، مسکو تحریم خواهد شد و نهایتا حمله نظامی را انجام خواهد داد چرا که نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین مستقر بودند و در ایالت‌های شرقی اوکراین شامل «دونتسک»، «لوهانسک» و دو منطقه «خرسون» و «زاپوریژیا» همه‌پرسی برگزار کرده بود که می‌خواهند بخشی از روسیه باشند، در نتیجه آغاز تهاجم به این مناطق دور از ذهن نبود.

وی افزود: روسیه این اقدام را دو بار دیگر هم صورت داده بود که البته با واکنش جدی غرب مواجه نشد، اما فاصله روسیه با غرب بیشتر شد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برخی کشور‌های تازه‌استقلال یافته در بلوک غرب قرار گرفتند و برخی عضویت ناتو را پذیرفتند و برخی عضو اتحادیه اروپا شدند. برای اینکه حساسیت پوتین کم شود برنامه ویژه‌ای طراحی شد که ناتو و روسیه با یکدیگر تعامل داشته باشند و با گذشت زمان روسیه احساس کرد می‌خواهند هم گرجستان و اوکراین را عضو ناتو کنند و مسکو از آن زمان موضع گرفت و از ترتیبات با ناتو خارج شد و براساس آن موضع‌گیری ابتدا به گرجستان سفر کرد و اوستیای جنوبی را ضمیمه خاک خودش کرد و پس از آن شبه جزیره کریمه از اوکراین را ضمیمه خودش کرد و باز هم واکنش خیلی جدی نبود.

وی تاکید کرد: روسیه بعد از این به فکر ضمیمه کردن همان چهار بخش شرق اوکراین افتاد و انتظار واکنش جدی را نداشت، اما اوکراین این بار مقاومت کرد و روسیه نیروهایش را در مرز‌های اوکراین مستقر کرد، اما به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، غرب این دام را برای روسیه پهن کرده بود و پوتین هم وارد این باتلاق شد.

این دیپلمات پیشین گفت: چین تا الان در سکوت به سر می‌برد و بیشتر ناظر بود تا اینکه تجاوز روسیه را محکوم کند. غربی‌ها از این بعد، طرح صلح پکن را نپذیرفتند و گفتند او در این طرح از روسیه جانب‌داری کرده است و در نتیجه شایستگی میانجیگری را ندارد و ضمن اینکه آنچه مطرح شده منافع اوکراین را در نظر نگرفته است. همچنین در یک سال گذشته موقعیت چین که در پیوند با روسیه در تلاش بودند تا از پیمان شانگهای، یک پیمان ورشوی سابق احیا کنند، تضعیف شده و حالا می‌خواهد در جایگاه میانجی به کمک روسیه بشتابد و این کشور را نجات دهد و غرب این جایگاه را نخواهد پذیرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی