تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از وضعیت یوز‌های ایرانی

برای "پیروز" و احتمال انقراضش...

گرچه محیط زیستی‌ها ماجرای بیماری "پیروز" را به بیماری مادرزادی وصل می‌کنند، اما پرسش اینجاست که نگهداری "توران" و "آذر" روی پشت بام را می‌خواهند به چه ربط دهند؟ در نهایت تلف شدن احتمالی یوز نر را چه کسی گردن می‌گیرد؟

کد خبر: ۱۴۵۸۰۰
۱۶:۰۳ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: ماجرای پر فراز و نشیب زندگی "پیروز" بعد از دست رفتن دو توله دیگر "ایران" و "فیروز" بیش از تصور مورد توجه مردم قرار گرفت و زنده ماندن این توله یوز را نماد امید و زندگی می‌دانستند حتی در حوادث اخیر هم "برای پیروز و احتمال انقراض ش" یک مصرع از یک شعر ماندگار شد؛ حالا عود کردن بیماری او و بستری شدن ش در بیمارستان خبرساز شده است، هر چند که خبر‌ها امید بخش نیست، اما آنطور که غلامرضا ابدالی سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط زیست می‌گوید: دامپزشکان ایرانی و خارجی به صورت جدی روند درمانی "پیروز" را انجام می‌دهند.

از روز شنبه ششم اسفند که خبر بستری شدن پیروز رسانه‌ای شد تا زمان انتشار این گزارش تنها دلیلی که برای دلیل بیماری این توله یوز مطرح شده این است که او از شیر مادر تغذیه نکرده و حالا مشکلات کلیوی او ارتباط جدی با این موضوع دارد؛ هر چند که نخست مشکل انسداد روده عنوان شد، اما بیماری کلیوی است که زندگی او را با خطر مواجه کرده است.

عاقبت "پیروز" در انتظار "توران" و "آذر" ...

دوست داران محیط زیست که این روز‌ها نقد جدی به شرایط حیات یوز‌های ایرانی در اسارت دارند، چندی پیش که فیلم محل زندگی "توران" و "آذر" روی پشت بام منتشر شد، به این موضوع اعتراض کردند و خواستار دلیل موجه‌ای برای این اقدام از سوی سازمان بودند که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم مانند همه دولتمردان که علاقه زیادی به تکذیب همه موضوعات دارد، بیان کرد که شایعات و حواشی مطرح شده در مورد آذر و توران کذب است.

البته پاسخ سلاجقه به سوالات خبرنگاران به همین جا ختم نشد و او با بیان اینکه حتی انسان هم برای استفاده از نور خورشید به پشت‌بام می‌روند! تلویحا حضور توران و آذر روی پشت بام ساختمان پارک ملی توران را تائید کرد.

او برای اینکه نشان دهد همه چیز گل و بلبل است این را هم اضافه کرد که "وضعیت توله یوز‌های توران خیلی عالی است. هفتمین ماده یوز هم در منطقه دیده و رصد شده است و وضعیت خیلی مناسب است."

از سوی دیگر سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفتگویی تاکید کرده که آزمایشات انجام شده دامپزشکی برای "پیروز" نسبت به آزمایش‌های روز گذشته نتایج بهتری نشان می‌دهد، اما هنوز برای اعلام شرایط بهبودی کامل زود است.

در تلاطم خبر‌هایی که درباره وضعیت پیروز منتشر می‌شود خبری مبنی بر اینکه او از بیمارستان دامپزشکی مرخص شده و به پارک پردیسان رفته است، اما ابدالی این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: با توجه به توصیه‌های دامپزشکان معالج، تصمیم گرفته شد تا این حیوان همچنان تحت نظر در بیمارستان دامپزشکی باقی بماند.

ماجرا چه بود؟

چندی پیش عکسی از پیروز با محافظی که بر گردن داشت منتشر شد و موجی از نگرانی درباره وضعیت این توله یوز ایرانی بوجود آمد که بعد علیرضا شهرداری تیمار پیروز اعلام کرد که او مشکل دفع مدفوع دارد و برای اینکه به خودش آسیب نزند مجبور شدیم سر او را با محافظ ببندیم و این نشانه خوبی برای اینکه ممکن است مشکل پیروز جدی‌تر شود نبود تا اینکه روز جمعه خبر رسید که یبوست مزمن و مشکلات گوارشی توله یوز نر پارک پردیسان با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد در شامگاه جمعه ۵ اسفند ماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شده است؛ فردای آن روز مسئولان سازمان محیط زیست اعلام کردند که با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد بحث انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود منتفی شد، اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد.

از این رو پارامتر‌های خونی و دفع جانور نیز طی آزمایشات لازم بررسی و اشکالاتی در کلیه و پارامتر‌های خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.

حالا باید دید که تلاش‌های تیم درمانی می‌تواند نجات دهنده جان این توله یوز نر ایرانی باشد یا ممکن است حادثه دیگری رخ دهد ...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
1
متاسفانه این یوز را با زجر بزرگ کردند
چرا نمیفرستند خارج از ایران یا از خارج دسگاه دیلیز حیوانات رو بیورند
محیط زیست مسول زجرهای این حیوان است و باید هر جور تلاس کنند و اگر نمیشود اقلا بگزارند حیوان راحت به جمع برادراش بپیوند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی