تیتر امروز

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی را منتشر کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی را منتشر کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
از چشم جهان (۷۵)، یک سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین

دیدار بایدن با زلنسکی در کی‌یف از نگاه کارشناسان

روز جمعه نخستین سالگرد تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین خواهد بود. در آستانه دومین سالگرد این جنگ، اندیشکده شورای آتلانتیک نظر کارشناسان خود را در خصوص اهمیت سفر بایدن منعکس کرده است.

کد خبر: ۱۴۵۶۳۶
۱۴:۵۷ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱

دیدار بایدن با زلنسکی

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: اندیشکده شورای آنتلانتیک

مترجم: حمید رضا بابایی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آستانه نخستین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، در سفری اعلام نشده وارد کی‌یف شد تا بر حمایت آمریکا از اوکراین تاکید کند. این در حالی است که اختلاف نظر میان جمهوری خواهان و دمکرات‌های کنگره آمریکا بر سر حمایت از اوکراین بالا گرفته است.

روسیه می‌گوید، حمله به اوکراین برای مقابله با گسترش ناتو به شرق و واکنشی است به اقدامات تحریک آمیز غرب به رهبری آمریکا.

اندیشکده شورای آتلانتیک نظر چند کارشناس خود را در این باره جویا شده است.

* هم زمان با عبور دو نفر از حیاط صومعه سنت مایکل با گنبدهای معروف طلایی اش در کی‌یف، صدای بلند آژیر خطر به نشانه حملات هوایی در پایتخت اوکراین به گوش می رسید. روز دوشنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفری غافلگیرانه به کی‌یف، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. دو رئیس جمهور از این صومعه بازدید کردند و پس از آن در مراسم گرامیداشت سربازان اوکراینی کشته شده در جنگ، حضور یافتند. بایدن پس از این مراسم در کنفرانسی خبری گفت: "تصور می‌کردم که ضروری است بدون تردید و به صورت قطعی حمایت آمریکا را از اوکراین در جنگ اعلام کنم."

روز جمعه نخستین سالگرد تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین خواهد بود. در آستانه دومین سالگرد این جنگ، اندیشکده شورای آتلانتیک نظر کارشناسان خود را در خصوص اهمیت سفر بایدن منعکس کرده است.

***

جان هربست، سفیر سابق آمریکا در اوکراین: این دیدار منعکس کننده سیاست های بایدن است، مفید و شفاف، اما فاقد صلابت و دوراندیشی.

سفر بایدن مفید بود، گامی مثبت و حتی ضروری. بخشی از سیاست‌های کلی بایدن از زمان آشکار شدن تهدید تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۱. از زمان فروپاشی شوروی در بیش از ۳۰ سال گذشته، این سیاست در قبال کامیابی‌ها و چالش‌های بزرگ امنیتی آمریکا کارآمد بوده است. استراتژی "مناسب" آمریکا از سه بخش تشکیل شده است: جلب نظر شرکا و متحدین آمریکا برای فراهم کردن سلاح و سایر کمک‌ها به اوکراین، اِعمال تحریم‌های شدید علیه مسکو و تقویت مواضع دفاعی ناتو در شرق.

با توجه به شدت تهدیدات و مخاطرات، حتی برخورداری از سیاست کارآمد هم نیازمند تخصص، تلاش گسترده و صرف منابع فراوان است. و قطعا این سیاست بوده است که مانع از آن شده است تا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در یک سال گذشته اوکراین را زیر چتر خود قرار دهد.

اما این سیاست نه قوی است و نه دوراندیشانه، و این سفر نیز بیانگر همین امر است. پوتین صراحتا منافع حیاتی آمریکا را تهدید کرده است و یک دولتمرد باید مقابل چالش ناشی از این خصومت بایستد: بیانیه‌ها و اقدمات کرملین نشان می دهد پیروزی در اوکراین احتمالا با تهدید مستقیم علیه متحدان آمریکا در ناتو همراه خواهد بود، یعنی خطری برای امنیت و موفقیت های آمریکا در عرصه های مختلف.

از منظر یک حسابدار، این سیاست که "تا زمان لازم در کنار اوکراین خواهیم بود" راهبردی مناسب به نظر می‌رسد اما یک دولتمرد باید آشکارا بیان کند که هدف آمریکا پیروزی اوکراین و یا شکست کرملین است. این توصیفِ صریح باید دائما اعلام شود، و تحقق آن نیز مستلزم اقدامات قاطع است. این امر یعنی انتقال سیستم های تسلیحاتی به اوکراین- شامل تانک به اندازه کافی، هواپیماهای پیشرفته جنگی، و آتش بارهای دوربرد (بیش از 300 کیلومتر)- که تهاجم مسکو را نزدیک شهر باخموت اوکراین متوقت کرده و به این کشور قابلیت حملات متقابل بدهد تا مسیر زمینی مسکو به کریمه را قطع کند.

ولی ما از کامالا هریس معاون رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد دولت آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ و یا شخصِ بایدن در کی‌یف چنین مسایلی نشنیدیم.

سفر بایدن به کی یف در تاریخ ثبت خواهد شد اما لحظه درخشانی از رهبری و شفافیت آمریکا نخواهد بود. بایدن می تواند عملکرد بهتری داشته باشد...

دیدار بایدن با زلنسکی

 

اوله شِمشور، سفیر سابق اوکراین در آمریکا: استقبال احساسی اوکراینی ها از بایدن و هیجانات شدید در روسیه

به محض اعلام خبر سفر بایدن به لهستان، شایعات مربوط به دیدار احتمالی بایدن-زلنسکی در کی‌یف منتشر شد. حتی پیش از انتشار نخستین تصاویر مرتبط با این سفر، بسیاری از شهروندان کی‌یف، به دلیل اقدامات شدید امنیتی و همچنین مسدود شدن خیابان‌های پایتخت، حدس می‌زدند که رئیس جمهور آمریکا در شهرشان حضور دارد.

دیدار بایدن با واکنش احساسی طبقه حکومتی اوکراین و مردم این کشور همراه بود، بازخوردی مثبت و به همان اندازه حاکی از اشتیاق. فراموش نشود که ساکنان کی‌یف آن روز، صبح خود را با آژیر حملات هوایی آغاز کردند، مسئله‌ای که تقریبا به بخشی از زندگی عادی آنها در دوران جنگ تبدیل شده است.

دیدار بایدن قطعا و به وضوح بیانگر حمایت بی چون و چرای آمریکا از مقابله اوکراین با تهاجم روسیه است، به ویژه با توجه به تردیدهای ناشی از مواضع برخی جمهوری خواهان در کنگره آمریکا. برای اوکراینی‌ها بسیار مهم بود که پیام ادامه حمایت‌های نظامی، اقتصادی و انسانی ائتلاف تحت امر آمریکا را بشنوند. اعلام این که کمک‌های جدید تسلیحاتی در راه است، به معنای تقویت این پیام بود، و آنگونه هم شد.

اما با توجه به این که سلاح‌های جدید عمدتا اقلامی هستند که آمریکا تا همین جا هم برای ارسال آنها توافق کرده، می توان تصور کرد که در واشنگتن همچنان مباحثات مربوط به قدرت و بُرد کمک های تسلیحاتی به اوکراین تا مدت ها ادامه خواهد داشت.

همان طور که پیش بینی می شد، واکنش روسیه به این دیدار هیجان‌انگیز بود. در محافل نیمه رسمی، از آن به عنوان تحقیر یاد شد در حالی که کاربران شبکه های اجتماعی حتی فراتر رفته، خواستار حملات موشکی و بمب‌باران دوباره کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین شدند.

بدون تردید ماشین تبلیغاتی روسیه از دیدار بایدن برای دمیدن در احساسات میهن پرستانه تعصب آمیز و خصومت‌های ضدآمریکایی در روسیه بهره خواهد برد، حس و حالی که تا همین جا هم بسیاری از مردم روسیه را درخود فرو برده است.

 

دانیل فرید، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا:  یادآور کِندی و ریگان

دیدار بایدن از کی‌یف، شبیه برخی دیگر از لحظات بزرگ در تاریخ آمریکا است که روسای جمهور وقت این کشور رقم زده اند. نظیر سخنرانی معروف جان اف کندی (در ۲۶ ژوئن ۱۹۶۳- ۵ تیر ۱۳۴۲) با عنوان "من هم یک برلینی هستم" و  یا سخنرانی رونالد ریگان که گفته بود "آقای گورباچف این دیوار را ویران کنید"،   دو سخنرانی که در دوران جنگ سرد در برلین ایراد شد.

دیدار بایدن، بیانگر تغییر در سیاست آمریکا در حمایت از آزادی اوکراین نیست، بلکه نشان دهنده تعهد و عزم آمریکا به این است که می خواهد شاهد موفقیت این سیاست باشد. اگر قرار بود آمریکا آنطور که پوتین می گوید، اوکراین را به دردسر بیندازد، چنین سفری صورت نمی گرفت. این سفر پیامی به پوتین است مبنی بر آن  که آمریکا با قدرت به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد...

آفرین به دولتمردان که برای چنین سفری برنامه ریزی کردند. می توان گفت این سفر بسیار دشوارتر از دیدار رئیس جمهور آمریکا به بغداد در دوران جنگ عراق بود، کشوری که آمریکا تجهیزات گسترده نظامی در آن مستقر کرده بود. در حالی که آمریکا در کی‌یف تنها یک سفارتخانه کوچک اما درجه یک دارد.

این سفر موفقیت آمیز بود. با توجه به موانع موجود، می توان گفت بایدن باید واقعا شخصا خواستار چنین سفری بوده باشد، سفری پیچیده، پرخطر و طولانی. این بدان معنا است که وی به آنچه درباره حمایت درازمدت از اوکراین می گوید، ایمان دارد. این پیامی قوی و خوشایند است.

 

ملیندا هِرینگ، کارشناس ارشد: نبردهای سیاسیِ پیش رو، پیامی از تداوم حمایت های آمریکا

سفر بایدن از هر منظر بی نقص بود، گرچه وی یکی از رهبرانی بود که دیرتر از دیگران به پایتخت جنگ‌زده اوکراین رفت. اوکراینی‌ها یک سال پس از جنگ احساس خستگی می کنند و نیاز داشتند کسی به آنها خاطرنشان کند که فراموش نشده اند. این سفر به آنها روحیه داد. سخنان بایدن که آمریکا "تا زمان لازم" در کنار اوکراین باقی خواهد ماند، با نظر افکار عمومی مردم آمریکا همخوانی کامل دارد. 65 درصد از مردم آمریکا خواستار ادامه حمایت‌های آمریکا از اوکراین هستند تا مناطق سرزمینی خود را بازپس بگیرد حتی اگر این مساله به معنای جنگی طولانی مدت باشد...

اما میان جمهوری خواهان و دمکرات های آمریکا در این خصوص اختلافات جدی وجود دارد  و انتظار می رود این اختلافات تشدید شود.

دیدار بایدن انتظاراتی را هم برانگیخته است. اوکراینی‌ها توقع حمایت‌های بیشتر دارند اما هرگونه افزایش حمایت‌های جدی، به معنای جدال شدید در کنگره آمریکا است. اطمینان دادن به ادامه حمایت‌های آمریکا از اوکراین، سخت ترین کار بایدن تا انتخابات ریاست جمهوری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی