تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
دیدار از مصوبه جدید شهرداری گزارش می‌دهد

عوارض خانه آخرت؛ از تصویب تا تکذیب!

چهاردهم بهمن خبری مبنی بر اخذ عوارض از قبور بهشت زهرا در رسانه‌ها منتشر شد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و حالا معاونان زاکانی به هر طریقی این خبر را تکذیب می‌کنند؛ اما واقعیت چیست؟

کد خبر: ۱۴۴۸۰۴
۱۰:۵۰ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

این قبر این چند؟ از روایت تصویب تا تکذیب

دیدارنیوز_نسرین نیکنام: ماجرا از زمانی شروع شد که خبری با این مضمون که در صورت تصویب شورای شهر تهران و تایید فرمانداری، اخذ عوارض سالیانه قبور، منبع درآمد جدید شهرداری تهران می‌شود؛ روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و در جزییات این خبر هم آمده بود که در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲ برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی آن ۱۶۴ هزار تومان است.

از طرف دیگر بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم هم اعلام کرد که در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران واگذاری حق انتفاع از قبور یا به عبارتی پیش فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا (س) کرده است.

اینطور که شیخ‌رودی توضیح داده اگر شورای شهر ششم موافقت کند شهرداری می‌خواهد برای برای نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر یعنی خدماتی که بر اساس وظایف ذاتی شهرداری در بهشت زهرا (س) برای نگهداشت فضای سبز، نظافت و رفت و روب انجام می‌دهد رقمی بالغ بر ۱۶۴ هزار تومان دریافت کند، البته این رقم برای آرامگاه‌های خانوادگی به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد!

از متوفیان شکایت می‌شود؟

اولین پرسشی که بعد از این خبر مطرح شد این بود که اگر این عوارض پرداخت نشود چه سرنوشتی در انتظار متوفیان است آیا از آن‌ها شکایت می‌شود یا به دادگاهی فراخوانده خواهند شد و در نهایت اینکه چرا باید شهرداری به دنبال درآمد زایی از مردگانی باشد که برای شهر هزینه‌ای ندارند؟ این در حالی است که این هزینه تا پیش از سال ۱۴۰۲ در طول تاریخ بلدیه اخذ نمی‌شده اما حالا مسئولان شورای شهر و شهرداری تصمیم گرفته اند که با استناد به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها همانطور که بهای خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان می‌گیرند، این بار هزینه نگهداشت قبر‌ها را از بستگان متوفیان برای هر سال بگیرند!

با اینکه معاونان شهرداری به دنبال تکذیب این خبر هستند، اما گویا شهرداری تهران سرانجام پس از دو بار تذکر در صحن علنی شورای شهر تهران نسبت به تاخیر ارسال لوایح عوارضی هفته گذشته این لوایح را به شورای شهر فرستاد. شورای شهر نیز حالا دیگر فرصت کمی برای بررسی این لوایح دارد و باید تا پایان بهمن ماه این لوایح را تعیین تکلیف کند و اکنون نیز بررسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی در حال انجام است و پیشنهاداتی که تا در صحن شورای شهر به تصویب نرسد و فرمانداری آن را تایید نکند قابلیت اجرا ندارد.

اگر چه سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه این دوره از شهرداری با تحمیل هرگونه هزینه جدید به مردم مخالف است، گفته بود: «هزینه‌ای با عنوان نگهداری قبور دریافت نخواهد شد، مردم را بی‌جهت نگران نکنید»، اما نگفت که اگر شهرداری با وضع این عوارض مخالف است پس چرا لایحه آن را به شورای شهر تقدیم کرده است!

حسین نظری، شانزدهم بهمن ماه هم در جلسه شورای شهر صراحتا اعلام کرد که به هیچ عنوان ما عوارضی در قالب این مواردی که مطرح شده نداریم؛ بنای ما این است که تحمیل جدیدی در حوزه خدمات شهری برای شهروندان نداشته باشیم و این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد.

البته او این را هم اضافه کرد که به هر ترتیب برای نگهداری امنیت قبور هزینه‌هایی توسط مجموعه سازمان بهشت زهرا انجام می‌شود و ما نیز بنا داریم این هزینه‌ها را به صورت شفاف اعلام کنیم، ولی این مسئله به این معنا نیست که شهروندان مبالغی را تحت عنوان عوارض قبور در طول سال پرداخت کنند.

هر چند که معاونان شهرداری از همه کلمات برای تکذیب خبر دریافت عوارض از قبور را استفاده می‌کنند، اما هنوز شخص شهردار هیچ اظهار نظری در این باره نکرده و معلوم نیست این سکوت به معنای تائید خبر یا تکذیب آن است و از آنجایی که همیشه خبر‌های تکذیب شده صحت بیشتری نسبت به اخبار دیگر دارند باید منتظر ماند و دید در نهایت شورای شهر برای همراهی با شهردار مورد وثوق‌اش چه کار‌های دیگری انجام می‌دهد تا بتواند هزینه‌های خود را از جیب مردم تامین کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی