تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات در ترکیه از ۴۲ هزار نفر گذشت

مرکز لرزه نگاری مدیترانه‌ای اروپا اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن ماه مرکز ترکیه و سوریه را لرزاند. ساعاتی بعد زلزله‌ای با قدرت ۷.۸ ریشتر مناطق مرکزی ترکیه را لرزاند.

کد خبر: ۱۴۴۷۶۸
۰۸:۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ زلزله ۶.۳ ریشتری ترکیه را لرزاند

دیدارنیوز: زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۷ ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و این طور که رسانه‌ها از قول مقامات محلی می‌گویند، تعداد قربانیان به ۴۶ هزار نفر رسیده است.

خبر‌های سه‌شنبه ۲ اسفند

ساعت ۱۹:۰۱/ تلفات در ترکیه از ۴۲ هزار نفر گذشت

شمار قربانیان زلزله ۷.۷ ریشتری با کانون "قهرمان‌ماراش" در ترکیه به ۴۲ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.

ایسنا به نقل از آناتولی نوشت: مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) اعلام کرد که شمار قربانیان زلزله روز دوشنبه ۶ فوریه در این کشور به ۴۲ هزار و ۳۱۰ تن رسیده است.

ساعت ۱۶:۱۰/ ثبت ۹۰ پس لرزه در هاتای ترکیه

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرد که پس از وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری شب گذشته (دوشنبه) در استان هاتای این کشور تاکنون ۹۰ پس‌لرزه ثبت شده است.

به نقل از آناتولی، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد که پس از وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری شب گذشته در شهرستان دفنه استان هاتای، ۹۰ پس‌لرزه تاکنون به ثبت رسیده است.

ساعت ۷:۰۱/ وزیر کشور ترکیه: سه نفر در زمین لرزه کشته و ۲۱۳ نفر زخمی شدند

به نقل از الجزیره، به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در دو زمین لرزه جدید در جنوب ترکیه حداقل سه نفر کشته و ۲۱۳ نفر زخمی شده‌اند.

 

خبر‌های دوشنبه ۱ اسفند

ساعت ۲۱:۴۰/ وحشت در جمعیت پس از زلزله امشب 

پس از زلزله‌های ویرانگر دو هفته پیش در ترکیه و سوریه، ترکیه بار دیگر با زلزله‌ای شدید لرزید و گفته می‌شود کانون زلزله امشب «دفنه» بوده؛ منطقه‌ای که با انطاکیا و با استفاده از خودرو حدود پانزده دقیقه فاصله دارد.

یورونیوز نوشت: «به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل، این زمین لرزه باعث ایجاد وحشت در بین جمعیتی شد که از زمین‌لرزه ویرانگر ۶ فوریه جان سالم به در برده بودند.

این خبرنگار می‌گوید شاهد ابر‌های بزرگی از گرد و غبار در شهر ویران شده و فروریختن دیوار‌های ساختمانی بوده است که از زمین‌لرزه پیشین به شدت آسیب دیده بود.

به گزارش خبرگزاری آفاد ترکیه، از زمان وقوع زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتری که جنوب ترکیه و سوریه را ویران کرد، بیش از ۶ هزار پس لرزه ثبت شده است.»

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ زلزله ۶.۳ ریشتری ترکیه را لرزاند

ساعت ۲۰:۵۵/ ترکیه بازهم به شدت لرزید؛ زلزله ۶.۳ ریشتری در شهر انطاکیا

به نقل از فارس، رویترز گزارش داد که ساختمان‌های زیادی در شهر انطاکیا فرو ریخته است. الجزیره نیز گزارش داد که صدای فرو ریختن ساختمان‌ها در انطاکیا شنیده می‌شود.

این زلزله تنها با فاصله دو هفته‌ای از زلزله قدرتمند پیشین ترکیه در این منطقه روی می‌دهد.

ساعت ۹:۴۹/ اعزام تیم‌های امدادی از ۲۲ کشور

مدیر اورژانس دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا اظهار داشت که به همراه ۲۹ تیم بین‌المللی از ۲۲ کشور در مناطق زلزله‌زده ترکیه فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، "جرالد راکنشاب"، مدیر اورژانس دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا حین بازدید از بیمارستان صحرایی تاسیس شده توسط ژاپن در منطقه "اوغوزئلی" در غازی عینتاب گفت: به همراه ۲۹ تیم بین‌المللی از ۲۲ کشور در منطقه زلزله‌زده فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از آغاز عملیات امدادرسانی به صورت هماهنگ با وزارت بهداشت ترکیه فعالیت می‌کنند، اذعان داشت: تمام تلاش خود را برای التیام زخم‌های زلزله‌زدگان انجام می‌دهیم، تیم پزشکی ژاپن نیز با پزشکان، پرستاران و مقامات ترکیه همکاری می‌کنند.

راکنشاب تصریح کرد: از مناطق زلزله‌زده ترکیه بازدید کردم، مشاهده ویرانی بزرگ به ویژه در انطاکیه بسیار ناراحت‌کننده بود. سایر نقاط نیز به شدت تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند. به تلاش برای کمک به زلزله‌زدگان ادامه می‌دهیم.

ساعت ۸:۱۱/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر کرمان در ۴۳ روستای زلزله‌زده ترکیه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی نیرو‌های امدادی این جمعیت در ۴۳ روستا در استان‌های آدیامان و هاتای ترکیه خبر داد.

به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان، رضا فلاح با اشاره به حضور دو تیم امداد ونجات جمعیت هلال احمر کرمان در کشور ترکیه اظهار کرد: طی هفت روز گذشته، امدادگران و نجات‌گران این جمعیت در ۴۳ روستا در استان‌های آدیامان و هاتای امدادرسانی کردند.

وی با اشاره به ۹۴ ساعت عملیات امداد و نجات نیرو‌های امدادی هلال احمر کرمان در مناطق زلزله زده ترکیه افزود: تاکنون ۱۱۴ دستگاه چادر امدادی توسط امدادگران برای آسیب‌دیدگان از زلزله برپا شده است.

فلاح با اشاره به رهاسازی جسد دو کودک از زیر آوار توسط نیرو‌های امدادی این جمعیت در آدیامان بیان کرد: اقلام امدادی، زیستی و بهداشتی توسط امدادگران هلال احمر کرمان روستا به روستا توزیع می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به حضور ۹ نفر از نیرو‌های هلال احمر استان در ترکیه تصریح کرد: عملیات امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر این جمعیت در کشور ترکیه ادامه دارد.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ امدادرسانی هلال احمر کرمان به روستاهای ترکیه

 

خبر‌های یکشنبه ۳۰ بهمن

ساعت ۱۶:۵۰/ احتمال پایان عملیات نجات در ترکیه تا امشب

رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (AFAD) اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات تقریباً دو هفته پس از زلزله‌های ویرانگر روز دوشنبه ۶ فوریه در اکثر استان‌های این کشور پایان یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، "یونس سزر"، رئیس آفاد در یک نشست مطبوعاتی گفت: تعداد قربانیان زمین لرزه در این کشور به ۴۰ هزار و ۶۸۹ نفر رسیده و کار جستجو و نجات برای افراد گرفتار زیر آوار در بیشتر استان‌ها پایان یافته است.

وی همچنین افزود: ما معتقدیم که تا امشب (یکشنبه شب) عملیات جستجو و نجات را پایان خواهیم داد.

حدود دو هفته قبل زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر جنوب شرق ترکیه و مناطقی از سوریه را لرزاند. این زمین لرزه در این دو کشور بیش از ۴۶ هزار قربانی گرفته و بیش از یک میلیون نفر را بی خانمان کرده است. همچنین این حادثه طبیعی میلیارد‌ها دلار هزینه‌های اقتصادی نیز برجا گذاشته است.

این زمین لرزه تاکنون بیش از ۶۰۰۰ پس لرزه داشته است.

یونس سزر در این باره اظهار کرد: ما در برابر بزرگترین فاجعه‌ای هستیم که در تاریخ با آن مواجه شده ایم.

این زلزله همچنین تاکنون بیش از ۵۸۰۰ کشته در سوریه برجا گذاشته و این آمار طی چند روز اخیر تغییر نکرده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۲۶ میلیون نفر در سراسر ترکیه و سوریه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

ساعت ۹:۵۵/ تشکر وزیر امور خارجه ترکیه از ایران

وزیر امور خارجه ترکیه در جریان بازدید از یکی از کمپ‌های زلزله زدگان در "آدیامان " از بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه نیز بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، در این بازدید" مولودچاووش اوغلو" در جریان فعالیت‌ها و خدمات رسانی این بیمارستان به مردم زلزله زده منطقه آدیامان قرار گرفت و حبیب صدر رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این بیمارستان صحرایی ارائه کرد.

وزیر خارجه ترکیه در جریان این بازدید از کمک‌های ایران به مردم زلزله زده ترکیه قدردانی کرد و برای دولت و ملت ایران آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ «قهرمان‌ماراش» دوباره لرزید

ساعت ۸:۳۳/ «قهرمان‌ماراش» دوباره لرزید

مجموع تلفات زلزله ۷.۷ ریشتری در ترکیه و سوریه تاکنون به ۴۶ هزار و ۴۴۲ نفر رسیده و این درحالیست که منابع خبری حدود ساعت ۱۱ شب گذشته به وقت محلی از وقوع زمین‌لرزه‌ای دیگر به بزرگی ۵.۱ ریشتر در شهرستان "گوک‌سون" از توابع استان "قهرمان‌ماراش" در ترکیه خبر دادند.

بنابر آمار‌های رسمی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۴۲ مورد فوتی در ترکیه و حدود ۵۸۰۰ فوتی نیز در سوریه بر اثر زمین‌لرزه‌های روز دوشنبه ۶ فوریه گزارش شده و احتمال افزایش بیشتر تلفات وجود دارد.

 

خبر‌های شنبه ۲۹ بهمن

ساعت ۲۱:۱۸/ ۸۴۰۰۰ ساختمان فرو ریخته یا به شدت آسیب دیده‌اند

مقامات ترکیه گفته‌اند که بیش از ۸۴۰۰۰ ساختمان یا فروریخته‌اند، یا نیاز به تخریب فوری دارند و یا به شدت در زلزله آسیب دیده‌اند.

ساعت ۲۰:۴۶/ افزایش قربانیان زلزله به ۴۶ هزار نفر

طبق آخرین آمار، بیش از ۴۶ هزار نفر در زمین‌لرزه‌ای که ترکیه و سوریه را لرزاند کشته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد چراکه بسیاری هنوز مفقود هستند.

در حالی که ترکیه تلاش می‌کند بدترین فاجعه دوران مدرن خود را مدیریت کند نگرانی‌ها درباره قربانیان زلزله در سوریه افزایش یافته است چراکه مسئولان برنامه جهانی غذا بر مقامات شمال غربی این کشور فشار می‌آورد تا مانع دسترسی به این منطقه نشوند.

با گذشت ۱۲ روز از وقوع زلزله، امدادگران قرقیزستانی تلاش کردند یک خانواده پنج نفره سوری را از زیر آوار ساختمانی در شهر انطاکیه در جنوب ترکیه نجات دهند.

سه نفر از جمله یک کودک زنده نجات یافتند. تیم نجات گفت که مادر و پدر جان سالم به در بردند، اما کودک بعدا به دلیل کم آبی جان خود را از دست داد. اما دو کودک دیگر این خانواده در همان ابتدا جان باخته بودند.

آتای عثمانوف، یکی از اعضای تیم نجات به رویترز گفت: «ما امروز در حال حفاری فریاد‌هایی شنیدیم. وقتی افرادی را که زنده هستند پیدا می‌کنیم همیشه خوشحال می‌شویم.»

ساعت ۱۸:۲۲/ همبستگی کامل اتریش با ترکیه

وزیر خارجه اتریش همبستگی کامل خود را با ترکیه پس از زمین لرزه‌های مرگبار اعلام کرد.

الکساندر شالنبرگ در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرگزاری آنادولو گفت: قلب ما برای همه خانواده‌هایی است که رنج کشیده‌اند و عزیزانشان را از دست داده‌اند.

این یک فاجعه است، یک چیز لازم است و آن همبستگی کامل است. شالنبرگ تاکید کرد که مردم ترکیه می‌توانند روی اتریش و همبستگی آنها حساب کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتریش بلافاصله پس از زمین لرزه ۶ فوریه تیم‌های جستجو و نجات را به ترکیه اعزام کرده و به قربانیان کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده است.

ساعت ۱۷:۳۱/ افزایش تلفات در ترکیه

به نقل از الجزیره، "یونس سزر"، رئیس مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» آخرین آمار قربانیان زلزله در جنوب شرق این کشور را ۴۰ هزار و ۶۴۲ نفر اعلام کرد.

همچنین براساس آخرین آمار‌های رسمی منتشرشده توسط سازمان ملل، تاکنون بیش از ۵۸۰۰ مورد مرگ در پی زلزله در سوریه گزارش شده است.

ساعت ۱۲:۳۸/ نجات یک مرد پس از ۲۷۸ ساعت

تیم‌های امدادی ترکیه در استان حتای در دوازدهمین روز پس از وقوع زلزله یک مرد را از زیر آوار نجات دادند.

به گزارش ایسنا، تیم‌های جستجو و نجات ترکیه در ادامه تلاش بی‌وقفه خود در مناطق زلزله‌زده، «حاکان یاسین‌اوغلو» را ۲۷۸ ساعت پس از وقوع زلزله در استان حتای نجات دادند.

بنابر اعلام العالم، عملیات نجات این مرد ۴۵ ساله ساعت‌ها به طول انجامید و او پس از خروج از زیر آوار برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

ساعت ۹:۴۵/ شمار جان‌باختگان زلزله از مرز ۴۵ هزار نفر گذشت

براساس گزارش العربیه و به گفته مسئولان و منابع پزشکی، تنها در ترکیه ۳۹ هزار و ۶۷۲ هزار و در سوریه حدود ۵۴۰۰ نفر در اثر زلزله مهیب جان خود را از دست دادند که آمار تایید شده جان‌باختگان را به بیش از ۴۵ هزار نفر رساند.

ساعت ۸:۳۳/ آخرین شمار قربانیان زلزله در ترکیه

شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به ۳۹ هزار و ۶۷۲ تن رسیده است.

به گزارش ایسنا، زلزله ۷.۷ ریشتری ششم فوریه - ۱۷ بهمن ماه- که با کانون "قهرمان ماراش" در ترکیه و سوریه رخ داد، تاکنون به ۳۹ هزار و ۶۷۲ تن رسیده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در برنامه زنده شبکه سی‌ان‌ان ترک گفت که حدود ۸۲ هزار ساختمان بر اثر این زلزله در ترکیه فروریخته یا به شدت آسیب دیده است.

 

خبر‌های جمعه ۲۸ بهمن

ساعت ۱۰:۲۰/ تلفات زمین لرزه‌ به ۴۴۰۰۰ نفر رسید

به نقل از شبکه الجزیره، تعداد قربانیان زمین لرزه‌ در ترکیه و سوریه اکنون به ۴۳۸۵۸ نفر رسیده است.

آژانس بلایای طبیعی ترکیه می‌گوید حداقل ۳۸۰۴۴ نفر در این کشور جان خود را از دست دادند.

به گفته وزارت بهداشت سوریه، ۱۴۱۴ نفر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه کشته شده‌اند.

یک آژانس سازمان ملل اعلام کرد حدود ۴۴۰۰ نفر در شمال غرب سوریه که تحت کنترل مخالفان است جان خود را از دست دادند.

ساعت ۹:۱۶/ شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۴۳۰۰۰ نفر گذشت

بنابر گزارش‌های رسمی تعداد جانباختگان زلزله در ترکیه به ۳۸ هزار و ۴۴ نفر افزایش یافته است.

در سوریه نیز ۵۸۰۰ جان‌باخته بر اثر این زمین‌لرزه گزارش شده است.

 

خبر‌های چهارشنبه ۲۶ بهمن

ساعت ۱۹:۰۰/ امارات متعهد شد ۵۰ میلیون دلار دیگر به سوریه کمک کند

خبرگزاری رسمی WAM اعلام کرد که امارات متحده عربی ۵۰ میلیون دلار کمک اضافی به زلزله‌زده‌گان سوریه اختصاص داده است که ارزش کل این تعهدات را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رساند.

وام گزارش داد، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌ امارات دستور داده است که ۵۰ میلیون دلار اضافی به عنوان کمک‌های امدادی برای مردم زلزله‌زده سوریه ارائه شود.

این خبرگزاری افزود: از مجموع این مبلغ، ۲۰ میلیون دلار به «پروژه‌های بشردوستانه در پاسخ به درخواست اضطراری سازمان ملل متحد» اختصاص خواهد یافت.

ساعت ۱۷:۵۰/ عربستان ۳۰۰۰ خانه موقت برای زلزله زدگان ایجاد می‌کند

به نقل از تلویزیون الاخباریه، عربستان سعودی قصد دارد چندین هزار خانه موقت برای زلزله زدگان ترکیه و سوریه ایجاد کند.

ساعت ۱۶:۳۰/ ثبت ۳۸۵۸ پس‌لرزه در ترکیه

مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرد که تاکنون ۳۸۵۸ پس‌لرزه در این کشور رخ داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) اعلام کرد که هنوز پس‌لرزه‌های بسیار زیادی در این کشور رخ می‌دهد.

مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه گفت: با یک وضعیت غیرعادی روبرو هستیم و پس‌لرزه‌های زیادی رخ می‌دهند.

بر اساس گزارش این مرکز و با توجه به اطلاعات میدانی، جابجایی‌های پوسته زمین در زلزله‌های قهرمان‌ماراش حدود ۷.۳ متر بوده است.

همچنین مقامات این کشور اعلام کردند که در مجموع ۵۰ هزار و ۵۷۶ ساختمان در اثر این زمین‌لرزه‌ها در ترکیه فروریخته یا به شدت آسیب دیده اند.

ساعت ۱۳:۵۵/ نجات معجزه آسای زنی در ترکیه پس از ۲۲۲ ساعت

زنی بعد از گذشت ۲۲۲ ساعت از وقوع زلزله مرگبار ترکیه زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

جماران به نقل از خبرنگار الجزیره نوشت: تیم‌های امداد و نجات ترکیه زنی ۴۲ ساله را در کهرمان ماراش بعد از گذشت ۲۲۲ ساعت از وقوع زلزله مهیب در جنوب ترکیه زنده از زیر آوار بیرون آوردند.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ آمار قربانیان از ۴۱ هزار نفر گذشت

ساعت ۹:۳۵/ نجات پس از ۲۱۲ ساعت زیر آوار

به گزارش خبرگزاری آنادولو، یک زن ۷۷ ساله در شهر آدیامان از زیر آوار بیرون کشیده شد و ۲۱۲ ساعت پس از گیر افتادن جان سالم به در برد.

ساعت ۸:۳۰/ آمار قربانیان از ۴۱ هزار نفر گذشت

مجموع جان‌باختگان زلزله در ترکیه و سوریه تاکنون به بیش از ۴۱ هزار نفر رسیده و در هوای سرد زمستان، تعداد بیشتری از افراد بی‌خانمان شده‌اند.

به نقل از شبکه الجزیره، آمار رسمی حاکیست که در پی این زمین‌لرزه شدید در مرز ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۴۱ هزار نفر در دو کشور جان خود را از دست داده‌اند که دست‌کم ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر از این مرگ و میر‌ها در ترکیه و بیش از ۵۸۰۰ فوتی نیز در سوریه گزارش شده است.

ساعت ۷:۳۰/ درخواست گوترش برای کمک به سوریه

دبیرکل سازمان ملل فراخوانی فوق‌العاده برای جمع‌آوری ۴۰۰ میلیون دلار به منظور کمک به زلزله‌زدگان سوریه به مدت سه ماه اعلام کرد. او افزود: سازمان ملل برای آغاز درخواستی مشابه جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای قربانیان زلزله ترکیه نیز تلاش می‌کند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، آنتونیو گوترش، از تمام کشور‌های عضو سازمان خواست تامین مالی کامل و بدون تاخیری در این تلاش داشته باشند تا نیاز‌های انسانی حدود پنج میلیون سوری تامین شود که شامل سرپناه، نظارت بهداشتی و مواد غذایی است.

 

خبر‌های سه‌شنبه ۲۵ بهمن

ساعت ۲۲:۰۱/ اردوغان: تعداد قربانیان در ترکیه از ۳۵۰۰۰ نفر گذشت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که تعداد قربانیان زلزله هفته گذشته در ترکیه به ۳۵۴۱۸ نفر افزایش یافته است.

ساعت ۲۰:۰۱/ ۹ میلیون سوری تحت تاثیر زلزله

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که نزدیک به ۹ میلیون نفر در سوریه تحت تأثیر زلزله ویرانگر هفته گذشته قرار گرفته‌اند.

ساعت ۱۷:۲۵/ نجات یک زن از زیر آوار در ترکیه ۲۰۳ ساعت پس از زلزله

به گزارش رسانه‌های ترکیه، حدود ۲۰۳ ساعت پس از وقوع زمین لرزه ویرانگر در این منطقه، یک زن از زیر آوار ساختمانی در شهر هاتای در جنوب ترکیه نجات یافت.

ساعت ۱۵:۰۵/ بیش از ۷ میلیون کودک تحت تاثیر زلزله‌

آژانس کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از هفت میلیون کودک تحت تأثیر زمین‌لرزه‌های شدید روز دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه قرار گرفته‌اند.

همچنین این سازمان بین المللی نگرانی خود را نسبت به مرگ هزاران کودک دیگر در این حادثه طبیعی ابراز کرده است.

ساعت ۱۲:۴۶/ نجات معجزه‌آسای ۳ جوان در ترکیه ۱۹۸ ساعت پس از زلزله

تیم‌های امدادی در قهرمان‌ماراش ۱۹۸ ساعت پس از زلزله دو برادر را از زیر آوار نجات دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، تلاش‌های بی‌وقفه سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد)، نیرو‌های ژاندارمری و ارتش، تیم‌های بهداشت، آتش‌نشانی و تیم‌های امدادی داوطلب برای نجات شهروندان از زیر آوار در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

تیم‌های امدادی در قهرمان‌ماراش ۱۹۸ ساعت پس از زلزله دو برادر جوان ۱۷ و ۲۱ ساله را از زیر آوار زنده نجات دادند.

این دو برادر برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند.

همچنین یک جوان ۱۸ ساله دیگر در استان آدی‌یامان ترکیه پس از ۱۹۸ ساعت از زیر آوار زلزله نجات یافت. تیم‌های امداد و نجات این جوان را از زیر آوار یک ساختمان ۷ طبقه زنده بیرون آوردند.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ نجات یک زن از زیر آوار پس از ۲۰۳ ساعت

ساعت ۱۰:۵۵/ طالبان در یک کیسه پلاستیکی، ۵۰ هزار دلار به زلزله‌زدگان ترکیه کمک کرد!

براساس تصویری که جمعیت هلال احمر افغانستان منتشر کرده، طالبان در راستای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه کیسه‌ای پلاستیکی با آرم یک نوشیدنی انرژی‌زا را که حاوی ۵۰ هزار دلار پول نقد بوده، تحویل سفیر آنکارا داده است!

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری خامه‌پرس، «مطیع الحق خالص» رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان، مبلغ ۴.۵ میلیون افغانی (۵۰ هزار دلار) را به مردم ترکیه که در زلزله ویرانگر دوشنبه گذشته آسیب دیده بودند، در سفارت ترکیه در کابل اهدا کرد.

این مبلغ که در کیسه پلاستیکی گذاشته شده بود، به «جهاد ارگینای» سفیر ترکیه در کابل تحویل شد و رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان مراتب همدردی خود را با مردم ترکیه که عزیزانشان را در زلزله مرگبار و ویرانگر اخیر از دست داده‌اند، ابراز کرد.

تصویری که جمعیت هلال احمر افغانستان از این بازدید منتشر کرد، نشان می‌دهد که مطیع الحق خالص در حال تحویل این کمک مالی نقدی به سفیر ترکیه است که در یک کیسه پلاستیکی قرار داده شده و روی کیسه هم آرم نوشیدنی انرژی‌زا دیده می‌شود!

در پیام مطیع الحق خالص آمده است: «مردم افغانستان و جمعیت هلال احمر افغانستان در کنار مردم ترکیه ایستاده‌اند و در این غم بزرگ با کسانی که این فاجعه را متحمل شده‌اند، هم‌درد است.» سفیر ترکیه هم از جمعیت هلال احمر افغانستان تشکر کرده و قول داد که این بسته کمکی را به دست خانواده‌های زلزله‌زده برساند.

پیش از این وزارت امور خارجه افغانستان از کمک نقدی ۱۶۰ هزار دلاری به مردم زلزله‌زده ترکیه و سوریه خبر داده بود.

ساعت ۹:۳۳/ هفتمین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به سوریه

هفتمین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به زلزله زدگان سوری رسید.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اعلام کرد که در ادامه کمک‌های ایران به زلزله زدگان سوری، هفتمین هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران شب گذشته (دوشنبه) وارد فرودگاه حلب شد.

این هواپیما حامل ۳۰ تن شیرخشک، کنسرو لوبیا، روغن نباتی و مواد دیگر است.

ساعت ۸:۲۵/ عبور شمار جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر

در حالی که طبق آمار‌های رسمی شمار جانباختگان زلزله شدید "قهرمان ماراش" در جنوب شرق ترکیه اکنون از ۳۶ هزار نفر در دو کشور ترکیه و سوریه فراتر رفته، رئیس واحد امدادرسانی سازمان ملل متحد می‌گوید که پس از یک هفته، اکنون مرحله نجات در واکنش به این زلزله "رو به پایان" است.

ساعت ۷:۴۵/ زمین‌لرزه و ۸۴ میلیارد هزینه روی دست ترکیه

زمین‌لرزه می‌تواند تا ۸۴ میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یک گروه تجاری اعلام کرده که بدترین زمین‌لرزه حدود یک قرن اخیر ترکیه ردپایی از ویرانی بر جای گذاشته است که ممکن است تا ۸۴.۱ میلیارد دلار برای آنکارا هزینه داشته باشد، در حالی که یک مقام دولتی این رقم را بیش از ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

مجموع تلفات زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتری دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه به ۳۶ هزار نفر نزدیک شد و به نظر می‌رسد در حال افزایش باشد، زیرا تمرکز از نجات بازماندگان گرفتار شده زیر آوار به ارائه سرپناه، غذا و مراقبت‌های روانی اجتماعی تغییر کرده است.

گزارشی که در آخر هفته توسط کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه منتشر شد، هزینه خسارت را ۸۴.۱ میلیارد دلار نشان داد که ۷۰.۸ میلیارد دلار برای بازسازی هزاران خانه، ۱۰.۴ میلیارد دلار از ضرر درآمد ملی و ۲.۹ میلیارد دلار از از دست‌دادن روز‌های کاری است.

این سازمان اعلام کرد که هزینه‌های اصلی بازسازی مسکن، خطوط انتقال و زیرساخت‌ها و تامین نیاز‌های سرپناهی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صد‌ها هزار بی‌خانمان خواهد بود. حدود ۱۳.۴ میلیون نفر در ۱۰ استان زلزله زده زندگی می‌کنند که معادل ۱۵ درصد جمعیت ترکیه است و نزدیک به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه را تولید می‌کند.

 

خبر‌های دوشنبه ۲۴ بهمن

ساعت ۱۹:۴۰/ هلال احمر ایران تاکنون در زلزله چه کرده است؟

رئیس جمعیت هلال‌احمر در تشریح خدمات این جمعیت به زلزله‌زدگان در دو کشور ترکیه و سوریه گفت: تاکنون ۱۷۰ امدادگر ایرانی در قالب تیم‌های امدادی و درمانی به این دو کشور اعزام شده و حدود ۲۵۰۰ چادر امدادی نیز به ترکیه و سوریه ارسال شده است.

پیرحسین کولیوند با اشاره به وقوع زلزله ۷.۷ ریشتری، در ترکیه و سوریه گفت: پس از وقوع زلزله مهیب در مرز میان ترکیه و سوریه، هلال احمر ایران بلافاصله برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرد و در شش روز گذشته نیز این جمعیت فعالیت‌ها و اقدامات بشردوستانه خود را در راستای کاهش آلام بشری، در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه به دنبال استمداد بین‌المللی کشور‌های حادثه‌دیده، برنامه‌ریزی برای اعزام نیرو و تجهیزات عملیاتی از طرف هلال‌احمر کشور انجام شد، افزود: ۳۲ تیم عملیاتی جست‌وجو و درمان شامل ۱۷۰ نفر به کشور ترکیه و سوریه شامل ۱۵۹ نفر به ترکیه و ۱۱ نفر به سوریه اعزام شده‌اند.

به گفته کولیوند راه‌اندازی مرکز هدایت عملیات جمعیت هلال‌احمر در فرمانداری شهر آدی یامان، برپایی اولین اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه چادر در منطقه آدیامان ترکیه، ارسال سومین محموله اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه به وزن ۵۵ تن و راه اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر حلب سوریه به ظرفیت ۴۰۰ نفر و توزیع غذای گرم بین آسیب‌دیدگان، از اقدامات مهم دیگری است که در شش روز گذشته توسط جمعیت هلال‌احمر کشورمان، انجام شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان با اشاره به این که ۲۴۷۰ دستگاه چادر امدادی به دو کشور شامل ۹۷۰ چادر به ترکیه و ۱۵۰۰ چادر به سوریه ارسال شده است، گفت: ۱۴ هزار و ۹۰ تخته پتو، ۵۱۴۷ تخته موکت، ۲۵۰ بسته غذایی ۱۰ روزه، ۷۰ ست ظروف و ۱۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم نایلون به ترکیه و سوریه ارسال شده است.

وی ادامه داد: پنج قلاده سگ زنده‌یاب، ۱۸ دستگاه زنده‌یاب، ۱۴ دستگاه سیستم برش بتن و فولاد، شش دستگاه خودروی نجات و هفت دستگاه خودروی امدادی نیز برای ارائه خدمات بهتر به این مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. جست‌وجوی ۹۸ دستگاه آپارتمان تخریب شده، یافتن و کمک به خارج کردن ۶۱ نفر از افراد فوتی و کمک به خروج زنده ۱۱ زلزله‌زده از زیر آوار از اقداماتی است که امدادگران جمعیت هلال‌احمر در این مدت زمان انجام داده‌اند.

ساعت ۱۶:۰۱/ سومین محموله کمک‌های ایران برای کمک به زلزله زدگان ترکیه راهی این کشور شد

به نقل از ایسنا، کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران در مراسم ارسال این محموله‌ها، با اشاره به زلزله اخیر در سوریه و ترکیه و کمک‌های ایران به زلزله زدگان این دو کشور تصریح کرد: در حادثه زلزله در ترکیه و سوریه از همان روز اول نیرو‌های امداد، جستجو و نجات ما به همراه اقلام زیستی و کمک‌های بشردوستانه به ترکیه و سوریه اعزام شدند و امروز نیز بخشی دیگر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در قالب سه فروند هواپیما به کمک نیروی هوایی ارتش به ترکیه اعزام می‌شوند.

کولیوند با تشریح بخش دیگر از اقدامات تیم‌های ایرانی اعزامی به ترکیه برای کمک به زلزله زدگان ترکیه افزود: تیم‌های ما توانسته اند با کمک دستگاه‌های زنده یاب و سگ‌های زنده‌یاب افرادی را زنده از زیر آوار نجات دهند، همچنین بیمارستان سیار در ترکیه و سوریه نیز ایجاد کرده‌ایم و تیم‌های درمان ما در بیمارستان‌های منطقه مستقر هستند.

ساعت ۱۲:۵۱/ نجات پدر و دختری در ترکیه پس از یک هفته

یک هفته پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه، پدر و دختری در هاتای از زیر آوار نجات یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، یک هفته پس از زمین لرزه‌های ویرانگر که حداقل ۳۴ هزار کشته در ترکیه و سوریه برجای گذاشت، امدادگران یک پدر و دختر را از زیر آوار در استان "هاتای" ترکیه نجات داده اند.

استاد زلزله شناسی دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیای کانادا در این باره گفت: زمین لرزه‌های ویرانگر اخیر در ترکیه در بین "پنج یا ۱۰" مورد از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های قاره‌ای جهان قرار دارند که تاکنون ثبت شده‌اند.

مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه نیز اعلام کرد که انرژی آزاد شده توسط زلزله ۷.۷ ریشتری معادل انرژی ۵۰۰ بمب اتمی است.

ساعت ۱۱:۴۳/ محبوبیت اردوغان فرو ریخت؟

جدیدترین آمار‌های دولت ترکیه درباره تعداد کشته‌شدگان زلزله اخیر در این کشور نشان می‌دهد که تا ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۴ بهمن، دست‌کم ۳۰ هزار و ۵۰ پیکر بی‌جان از زیر آوار‌ها بیرون کشیده شدند. هم‌زمان رئیس‌جمهوری ترکیه در حال طرح وعده‌های تازه برای جلوگیری از ریزش محبوبیتش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است.

به گزارش ایسنا، در سوریه، تاکنون پیکر دست‌کم چهار هزار و ۵۷۴ نفر از زیر آوار‌ها بیرون آمده است. مقام‌های دولتی سوریه آمار کشته‌شدگان زلزله را به صورت غیرشفاف و با فاصله زمانی زیاد اعلام می‌کنند و همین مسئله تردید‌ها درباره صحت آمار اعلام‌شده را افزایش داده است.

در نتیجه زلزله‌های پی در پی در ترکیه و سوریه که شدیدترین آن‌ها به بزرگی ۷.۸ بود، تاکنون حدود ۳۵ هزار تن کشته شده‌اند و از سرنوشت هزاران تن نیز همچنان خبری در دست نیست. این مرگبارترین زلزله در ترکیه از سال ۱۹۳۹ به این سو محسوب می‌شود. پیش از این، مردم و امدادگران ساکن استان‌های آدانا، قهرمان‌ماراش و هاتای، در گفتگو با خبرنگار ایندیپندنت اعلام کرده بودند که گمان می‌کنند تعداد کشته‌های زلزله در ترکیه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد.

در خبری دیگر، کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه که بیش از ۵۰ هزار شرکت عضو آن‌اند، اعلام کرد به نظر می‌رسد زلزله بامداد دوشنبه قبل در جنوب ترکیه حداقل ۸۴ میلیارد دلار خسارت و بیش از ۷۲ هزار نفر قربانی داشته باشد.

دیوید میلیبند، مدیر کمیته بین‌المللی نجات سازمان ملل، می‌گوید در پی زلزله اخیر در شمال سوریه، ۱۵ میلیون نفر در سراسر این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. سازمان بهداشت جهانی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه درخواست کمک فوری ۴۲ میلیون دلاری کرده و از آسیب دیدن ۱۴۰ هزار نفر در زلزله این کشور‌ها خبر داده است.

آواربرداری‌ها در ترکیه همچنان با کمک امدادرسان‌های خارجی ادامه دارد. استان‌های هاتای و قهرمان‌ماراش از نظر وضعیت امدادرسانی و میزان تخریب و تعداد کشته‌ها در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و میزان آواربرداری‌ها هنوز به ۲۰ درصد تخریب‌ها هم نرسیده است.

پلیس و وزارت دادگستری ترکیه طی یک هفته گذشته صد‌ها تن از پیمانکاران و مالکان شرکت‌های ساختمانی را به اتهام ساخت بنا‌های ناامن و نادیده گرفتن قوانین ایمن‌سازی ساختمان در برابر زلزله، بازداشت کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در سخنانی قول داد از اختیارات قانونی رئیس‌جمهوری برای برخورد شدید با پیمانکاران و معماران «جنایتکار» استفاده کند. او همچنین گفت که بازسازی مناطق زلزله‌زده را ظرف چند هفته آغاز می‌کند و حمایت مالی گسترده از زلزله‌زدگان را وعده داد؛ وعده‌هایی که برای بسیاری از مردم در ترکیه دیگر چندان جذاب و اطمینان‌بخش نیستند.

آن‌طور که حاضران در شهر‌های زلزله‌زده و همچنین شهروندان و فعالان رسانه‌ای ترک در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند، محبوبیت اردوغان در ترکیه پس از زلزله اخیر به‌شدت کاهش یافته و این مسئله در آستانه انتخابات حساس ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ۱۴۰۲، طبیعتا رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب متبوع او را نگران خواهد کرد.

منتقدان می‌گویند وعده‌های قبلی اردوغان درباره کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه هنوز محقق نشده است. آن‌ها حالا وعده‌های او درباره بازسازی فوری شهر‌های زلزله‌زده را هم «دروغ انتخاباتی» می‌دانند.

مهم‌ترین انتقاد شهروندان ترکیه از دولت اردوغان و مجلس این کشور پس از زلزله اخیر این است که چرا در دو دهه اخیر، تبصره‌های قانونی که به سازندگان ساختمان‌ها اجازه می‌داد در صورت رعایت نکردن مفاد ایمن‌سازی و استاندارد‌های ضدزلزله بتوانند با پرداخت پول و جریمه، جواز بهره‌برداری از ساختمان را دریافت کنند، حذف نشده‌اند. منتقدان خاطرنشان می‌کنند حتی تحقق تمام وعده‌های «رویایی» اردوغان هم ده‌ها هزار کشته زلزله اخیر را زنده نمی‌کند.

زلزله دوشنبه گذشته از نظر میزان تلفات ششمین بلای طبیعی جهان در قرن اخیر محسوب می‌شود؛ به طوری که آمار تلفات آن از زلزله بم در ایران که سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) رخ داد و ۳۱ هزار کشته به جا گذاشت، فراتر رفته است. تاکنون تنها در ترکیه بیش از ۸۰ هزار تن بر اثر زلزله مجروح شده‌اند و دست‌کم یک میلیون نفر در سرپناه‌های موقتی به‌سرمی‌برند.

ساعت ۹:۴۵/ زمان اتحاد و تلاش برای حمایت از ملت سوریه

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه پس از ورود به دمشق تاکید کرد که اکنون زمان وحدت و تلاش مشترک برای حمایت از ملت سوریه است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «گی‌یر پدرسن»، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در سخنانی اظهار کرد که درپی زلزله اخیر نهاد‌های سازمان ملل با تمام توان خود برای حمایت از تلاش‌های امدادی در سوریه کار می‌کنند.

ساعت ۹:۳۰/ تیم امدادی اسرائیل، ترکیه را ترک کرد

منابع رسانه‌ای عبری زبان از خروج تیم امداد و نجات اسرائیل از ترکیه به دلیل یک «خطر امنیتی» خبر دادند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که تیم امداد و نجات اسرائیل در ترکیه به دلیل "یک تهدید امنیتی" که جان اعضای آن را تهدید می‌کرد، این کشور را ترک کرده و به تل‌آویو بازگشته است.

ساعت ۸:۳۱/ مسی: قلب من با زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه است

اسطوره آرژانتینی پاری سن ژرمن در پستی به حمایت و همدلی با زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپورت، زلزله مهیبی که در مرز ترکیه و سوریه رخ داد قربانیان و مصدومان زیادی داشته و هم‌چنان به شمار آن‌ها افزود می‌شود.

لیونل مسی با پستی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد به ابراز همدردی با زلزله زدگان پرداخت و نوشت: این روز‌ها به خاطر هزاران کودک و خانواده‌شان در سوریه و ترکیه که تحت تاثیر این زلزله ویرانگر هستند بسیار ناراحت هستم. قلب من با آن‌هاست. سازمان یونیسف به حمایت از زلزله‌زدگان خواهد پرداخت. کمک شما شایان تقدیر و تشکر زیادی است.

 

خبر‌های یکشنبه ۲۳ بهمن

ساعت ۲۰:۳۴/ افزایش قربانیان به ۳۳ هزار نفر

بر اساس آخرین آمار به دست آمده از تعداد جان‌باختگان زمین لرزه‌های روز دوشنبه در جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه، تعداد ۳۳ هزار و ۱۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار همچنان با یافتن اجساد بیشتر توسط گروه‌های جستجو قطعا افزایش خواهد یافت. مقامات اعلام کرده‌اند که نزدیک به ۹۳ هزار نفر نیز در این فاجعه زخمی شده‌اند.

ساعت ۱۸:۳۰/ شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر رسید

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه «آفاد» ترکیه اعلام کرد که تا ساعت ۱۵:۵۵ امروز (یکشنبه) به وقت محلی بر اثر زلزله "قهرمان‌ماراش" ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

ساعت ۱۶:۱۰/ نجات زن ۸۵ ساله پس از ۱۵۲ ساعت

یک زن سالخورده ۸۵ ساله ۱۵۲ ساعت پس از زلزله در استان هاتای ترکیه از زیر آوار نجات یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، نیرو‌های امداد و نجات اعزامی از سوی شهرداری "کوجاائلی" ترکیه موفق شدند این زن سالخورده را ۱۵۲ ساعت پس از زلزله نجات دهند.

شهرداری کوجاائلی با انتشار پیامی اعلام کرد که آتش نشان‌های اعزامی از این شهر به استان زلزله‌زده هاتای پس از ساعت‌ها تلاش این زن را زنده از زیر آوار بیرون آورده‌اند.

به گفته امدادگران این شهروند به بیمارستان منتقل شده است.

ساعت ۱۳:۳۰/ آنجلینا جولی خواستار کمک به ترکیه و سوریه شد

آنجلینا جولی خواستار کمک مالی به ترکیه و سوریه پس از زلزله‌های ویرانگر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، آنجلینا جولی، نماینده سابق سازمان ملل در امور آوارگان در پیامی نوشت: دل من برای مردم سوریه و ترکیه می‌تپد. درک درد غیرقابل تصوری که بسیاری از خانواده‌ها در این زمان از آن رنج می‌برند، سخت است.

وی گفت که اهدا‌هایی داشته و امیدوار است که «دیگران نیز به فکر اهدا باشند» تا به تیم‌های نجات اجازه دهد «به کار نجات جان‌ها ادامه دهند».

او تصاویری از مناطق زلزله زده هر دو کشور و یک لینک اهدایی به اشتراک گذاشت.

زمین لرزه‌های ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری که مرکز آن قهرمان ماراش ترکیه بود، بیش از ۱۳ میلیون نفر را در ۱۰ استان از جمله آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازی‌آنتپ، هاتای، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه و سانلیورفا تحت تاثیر قرار داد.

ساعت ۱۱:۱۳/ نجات مرد ۳۵ ساله در ترکیه ۱۴۹ ساعت پس از زلزله

۱۴۹ ساعت پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه، مرد ۳۵ ساله‌ای از زیر آوار ساختمان فروریخته در "هاتای" ترکیه نجات یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرنگار الجزیره، این مرد "مصطفی ساریگول" نام دارد.

در حالی که عملیات نجات در جنوب ترکیه همچنان ادامه دارد، امید‌ها برای یافتن بازماندگان بیشتر کمرنگ شده است.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ ۲۳۵۶ پس‌لرزه در ترکیه

ساعت ۱۰:۳۳/ ۲۳۵۶ پس‌لرزه در ترکیه

خبرنگار الجزیره مستقر در مناطق زلزله‌زده در ترکیه گزارش داده است که این کشور از زمان وقوع زلزله روز دوشنبه تاکنون ۲۳۵۶ پس‌لرزه را تجربه کرده است.

او می‌گوید که کارشناسان خواستار کنترل بیشتر کیفیت در طول ساخت و ساز ساختمان‌ها برای کاهش خطرات در این منطقه زلزله‌خیز هستند.

ساعت ۸:۱۵/ تعداد کشته‌ها به ۲۸ هزار نفر رسید

تا پایان روز شنبه یازده فوریه، مجموع قربانیان تایید شده زمین‌لرزه پنج روز پیش در ترکیه و سوریه از مرز ۲۸ هزار نفر عبور کرد.

به گفته مقامات دولتی و نیرو‌های امدادی شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه در کشور ترکیه ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر اعلام شد. سه هزار و ۵۷۴ نفر هم در سوریه جان خود را از دست داده اند.

خبر‌های شنبه ۲۲ بهمن

ساعت ۲۱:۲۹/ کشته‌های زلزله در ترکیه از ۲۲ هزار نفر گذشت

وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی تازه بازهم از افزایش جانباختگان زلزله شدید "قهرمان ماراش" خبر داده و گفت: شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۲۲ هزار و ۳۲۷ تن رسید.

ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: این مقام رسمی ترکیه همچنین شمار مصدومان این حادثه در این کشور را تاکنون ۸۰ هزار و ۲۷۸ نفر اعلام کرده است.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز شنبه در سخنانی گفت که کشورش با یک فاجعه بزرگ در پی زلزله اخیر مواجه شده و این زلزله بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است.

اردوغان همچنین خبر داد که عملیات نجات و جستجو در برخی شهر‌ها و مناطق پایان یافته است.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تعداد قربانیان به ۲۱۷۱۹ نفر رسید

ساعت ۱۸:۳۵/ شمار قربانیان از ۲۵۰۰۰ نفر گذشت

بر اساس داده‌های هر دو کشور، تعداد قربانیان زلزله دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه از ۲۵۰۰۰ نفر گذشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که تعداد قربانیان در کشورش به ۲۱۸۴۸ نفر رسیده و خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۳۵۵۳ نفر در سوریه خبر داده است.

این تعداد مجموع تلفات برای ترکیه و سوریه را به ۲۵۴۰۱ نفر می‌رساند.

ساعت ۱۶:۵۴/ قدرت زلزله روز دوشنبه معادل ۵۰۰ بمب هسته‌ای بود

مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که انرژی آزاد شده توسط زلزله ۷.۷ ریشتری معادل انرژی ۵۰۰ بمب اتمی است.

به نقل از ایسنا، اورهان تاتار امروز شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی درخصوص جزئیات زمین لرزه‌های روز دوشنبه جنوب شرق ترکیه گفت: زمین لرزه اول با قدرت ۷.۷ ریشتر ۶۵ ثانیه و مدت زمان زلزله دوم ۴۵ ثانیه و در مجموع زمین به مدت دو دقیقه به شدت لرزید.

این مقام مسئول درخصوص ادعای فعالیت آتشفشانی پس از زلزله گفت: ما متوجه جریان گدازه، خاکستر آتشفشانی و جریان نفت و گاز در منطقه زلزله نشده بودیم.

به گفته سازمان مدیریت بلایا و حوادث غیرمترقبه ترکیه، از زمان وقوع زمین لرزه در سحرگاه روز دوشنبه، بیش از ۲۰۰۰ پس لرزه ثبت شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی که بامداد امروز شنبه منتشر شد، تعداد کشته شدگان زمین لرزه ترکیه تاکنون به ۲۰ هزار و ۶۶۵ کشته و ۸۰ هزار و ۸۸ مجروح رسیده است.

ساعت ۱۲:۱۵/ نجات دو زن پس از ۱۲۲ ساعت

مقام‌های ترکیه می‌گویند دو زن را که به مدت ۱۲۲ ساعت پس از زلزله مرگبار اخیر زیر آوار‌ها مانده بودند، زنده بیرون کشیدند.

تعداد قربانیان در دو کشور ترکیه و سوریه به آمار ۲۴ هزار و ۱۵۰ نفر رسیده و کارشناسان تخمین می‌زنند این عدد همچنان افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری دولتی آناتولی تصاویری از دو زن منتشر کرده که پس از چندین روز، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شدند. بر اساس گزارش این رسانه ترک، منکسه تاباک ۷۰ ساله در حالیکه در پتو پیچیده شده بود، به آمبولانس منتقل شد. این زن در منطقه قهرمان مارش زنده از زیر آوار بیرون آمده است. همچنین یک زن ۵۵ ساله به نام مصالح چیچک که در دیاربکر حضور داشته نفر دومی است که زنده از زیر آوار خارج شد.

ساعت ۹:۱۵/ آواره شدن بیش از ۵ میلیون سوری

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که طبق تخمین‌های اولیه، در پی زلزله مرگبار اخیر در سوریه ۵.۳ میلیون نفر آواره و بی خانمان شده‌اند.

به نقل از المیادین، کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد از آواره و بی خانمان شدن ۵.۳ میلیون نفر درپی زلزله در سوریه خبر داد که به پناهگاه نیاز خواهند داشت.

ساعت ۸:۱۰/ بیش از ۲۴ هزار جانباخته در زلزله ترکیه و سوریه

وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون "قهرمان ماراش" تا کنون به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

به نقل از اسپوتنیک، همچنین تاکنون فوت ۴۱۳۰ تن در سوریه تایید شده و به این ترتیب تا صبح امروز (شنبه) مجموع تلفات این زلزله شدید در سوریه و ترکیه به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است.

خبر‌های جمعه ۲۱ بهمن

ساعت ۱۰:۱۰/ رئیس سازمان بهداشت جهانی راهی سوریه می‌شود

در پی وقوع زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه، رئیس سازمان بهداشت جهانی به سوریه سفر می‌کند و همزمان سازمان ملل از سفر قریب‌الوقوع معاون دبیرکل این سازمان در امور بشردوستانه خبر داده است.

به نقل از سایت «عربی ۲۱»، تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، سفری را به ترکیه و سوریه شامل حلب زلزله‌زده و دمشق در پی زلزله ویرانگر این دو کشور خواهد داشت که تاکنون هزار کشته برجای گذاشته است.

ساعت ۱۰:۰۳/ تعداد قربانیان به ۲۱۷۱۹ نفر رسید

تعداد قربانیان در ترکیه به ۱۸۳۴۲ نفر افزایش یافته و مجموع قربانیان را به ۲۱۷۱۹ نفر رسانده است که در عرض پنج روز رقم خیره کننده‌ای است و انتظار می‌رود که این آمار افزایش یابد.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌ها از سوریه، ۳۳۷۷ نفر در آنجا جان خود را از دست داده‌اند که مجموع آن را به ۲۱۷۱۹ نفر می‌رساند.

ساعت ۸:۰۱/ تلفات از ۲۱ هزار نفر گذشت

آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه مجددا افزایش یافته و مجموع شمار قربانیان این حادثه در این دو کشور از ۲۱ هزار تن فراتر رفته است.

ایسنا نوشت: براساس آخرین آمار‌های رسمی منتشر شده، شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۷ هزار و ۶۷۴ تن رسیده است. همچنین در سوریه نیز آمار تلفات این حادثه افزایش یافته و به ۳۳۷۷ تن رسیده است.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داده که با گذشت بیش از چهار روز از وقوع زلزله‌ها در ترکیه که مناطقی از سوریه را نیز تحت تاثیر قرار داد، امید‌ها برای یافتن افراد زنده کمرنگ شده است و کارشناسان نگران هستند که تلفات به شدت افزایش یابد.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات از ۲۱ هزار نفر گذشت

خبر‌های پنج شنبه ۲۰ بهمن

درگذشت سه ملی‌پوش ایرانی در زلزله ترکیه

رییس انجمن فوتبال قطع عضو ایران اعلام کرد که پیکر بی جان سه ملی‌پوش این رشته که در زلزله ترکیه زیر آوار مانده بودند،‌پیدا شده است. داستان ماندن سه ملی‌پوش فوتبال قطع عضو ایران در زیر آوار ناشی از زلزله در کشور ترکیه طی روزهای گذشته بسیار دردآور بود. با توجه به اینکه عملیات آوار برداری هتل فروریخته ادامه داشت، از سرنوشت مهدی سعیدآوی، محمدرضا میراحمدی و حامد مطرودی سه ملی پوش فوتبال قطع عضو ایران خبری در دست نبود.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ مرگ غم‌انگیز سه ملی‌پوش ایرانی!

با گذشت چند روز و امیدواری ها برای آنکه ملی‌پوشان ایرانی زنده از زیر آوار بیرون بیایند، اما امروز خبری تلخ از ترکیه مخابره شد.

جعفر عسگری، رييس انجمن فوتبال قطع عضو ایران در این خصوص گفت: «متاسفانه امروز با خبر شدیم با انجام عملیات آواربرداری هتل فروریخته در ترکیه، پیکر سعیداوی، میراحمدی و مطرودی بی جان از زیر آوار بیرون آمده و آنها دار فانی را وداع گفته‌اند.»

عسگری ضمن تسلیت به خانواده های این عزیزان و جامعه ورزش افزود: «ابتدا پیکر مرحوم سعیداوی و مطرودی از زیر آوار خارج شد و بعد از ساعاتی پیکر بی جان مرحوم میراحمدی هم از زیر آوار کشف شد و بیرون آمد. خداوند به خانواده های این عزیزان صبر بدهد و این سه ملی پوش ارزنده را هم بیامرزد. روحشان شاد.»

 

خبر‌های چهارشنبه ۱۹ بهمن

ساعت ۲۱:۳۳/ بورس استانبول برای نخستین بار در بیست و چهار سال گذشته تعطیل شد

بورس استانبول برای نخستین بار از سال ۱۹۹۹ به دلیل نوسانات به وجود آمده در بازار در نتیجه زلزله مرگبار بامداد دوشنبه اعلام تعطیلی کرد. این تعطیلی تا روز سه‌شنبه هفته آتی ادامه خواهد یافت. پیش از این تصمیم، زیان قابل توجهی در این بازار ثبت شده یود.

بورس استانبول با اعلام تعطیلی تا روز ۱۴ فوریه اعلام کرد: «با توجه به حجم پایین معاملات امکان قیمت‌گذاری موثر وجود ندارد و کلیه معاملات انجام شده پس از توقف بازار در روز ۸ فوریه ملغی هستند.»

ساعت ۲۰:۰۶/ اردوغان: البته که در امداد‌رسانی کاستی‌هایی وجود دارد، اما آمادگی برای چنین فاجعه‌ای غیرممکن است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتقادات از امدادرسانی دولت به زلزله‌زدگان به خصوص در استان هاتای که بیشترین آسیب را از این حادثه دیده است، گفت: «البته که در امداد‌رسانی کاستی‌هایی وجود دارد، اما آمادگی برای چنین فاجعه‌ای غیرممکن است. برخی افراد اظهارات دروغین و حرمت‌شکنانه‌ای همچون این که پلیس و سربازی در این منطقه برای امداد رسانی ندیدیم، عنوان کرده‌اند. در حالی که پلیس‌ها و سربازان ما افراد شریفی هستند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی با این‌طور صحبت‌ها آن‌ها را بدنام کند. در حال حاضر تنها در استان هاتای ۲۱ هزار پرسنل امدادی مستقر هستند.»

ساعت ۱۹:۱۰/ شمار جان‌باختگان زلزله در ترکیه و سوریه به یازده‌هزار و هفتصد نفر رسید

مقامات می‌گویند شمار جان‌باختگان زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه از مرز ۱۱ هزار و هفتصد نفر گذشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شمار جان‌باختگان زلزله در ترکیه را ۹۰۵۷ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۵۲ هزار و ۹۷۹ نفر اعلام کرد.

همچنین مقامات سوریه، تعداد جان‌باختگان زلزله در این کشور را ۲۶۶۲ نفر اعلام کردند.

۱۸:۵۵/ توئیتر در ترکیه از دسترس خارج شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توئیتر در ترکیه از دسترس خارج شده است. از زمان زلزله بامداد دوشنبه، برخی از مردم اعتراض خود به عملکرد دولت در قبال امدادرسانی را در توئیتر منعکس می‌کردند.

به گزارش نت‌بلاکس توئیتر برای چندین ارائه کننده اصلی خدمات اینترنت ترکیه فیلتر شده است.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسید

ساعت ۱۸:۳۹/ شبهه‌هایی بر ترک‌خوردن سد آتاتورک پس از زلزله

پس از وقوع زلزله بامداد دوشنبه در ترکیه و سوریه، برخی از کاربران در توئیت‌هایی از به وجود آمدن ترک‌هایی بر سد آتاتورک خبر دادند.

چندین کاربر در توئیت‌هایی مشابه نوشتند: «سد‌های منطقه باید به سرعت کنترل شوند. گزارش‌هایی از ایجاد شکاف در سد آتاتورک وجود دارد.».

اما دفتر قرمانداری شانلی‌اورفه در توئیتی آسیب به سد آتاتورک را انکار کرد و نوشت: «در سد بیریجیک مشکلی وجود ندارد. شهروندان ما را به وحشت نیندازید.»

از سوی دیگر، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه هم با اعلام این که سد درست پس از زلزله کنترل شده است گفت: «همه سد‌های ما تحت کنترل هستند. تنها در یک سد به نام مالاتیا سلطانسویو شکاف‌های عرضی و طولی مشاهده شده است و ما به عنوان اقدامی احتیاطی تخلیه آب آن را آغاز کرده‌ایم.»

ساعت ۱۶:۵۸/ اردوغان: ظرف یک‌سال در ده استان زلزله‌زده خانه‌های جدید احداث می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شمار قربانیان زلزله در این کشور را ۸۵۷۴ نفر و مصدومان ۴۹ هزار و ۱۳۳ نفر اعلام کرد و خبر از تخریب ۶۴۴۴ خانه بر اثر زلزله داد.

او با تاکید بر استفاده از همه امکانات برای زلزله زدگان گفت: «شهروندانمان به هیچ وجه نگران نباشند، هرگز اجازه نخواهیم داد در خیابان بمانند؛ ظرف یک سال در ۱۰ استان برای زلزله‌زدگان مسکن احداث خواهیم کرد.»

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات از مرز ۱۱ هزار نفر گذشت

بازدید رجب طیب اردوغان از شهر زلزله‌زده قهرمان‌مرعش

 

ساعت ۱۶:۲۵/ زلزله ترکیه و سوریه جزء ده زلزله مرگبار قرن بیست و یک

با افزایش لحظه به لحظه آمار تلفات زلزله بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه، این حادثه جزء ده زمین‌لرزه مرگبار قرن ۲۱ قرار گرفت.

در رتبه اول و دوم این حوادث مرگبار، زلزله ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ اندوزی با ۲۳۰ هزار نفر کشته و زلزله ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۰ هایتی با ۲۰۰ هزار نفر کشته قرار دارند.

زلزله سال ۲۰۰۳ بم در ایران که به کشته‌شدن بیش از ۳۱ هزار تن انجامید در رتبه پنجم این جدول و زلزله بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه تا کنون با بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کشته در رتبه هشتم قرار گرفته است.

ساعت ۱۴:۴۸/ شمار جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید

مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور به حداقل ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

این در شرایطی است که به گفته مقامات سوریه در این کشور نیز حداقل ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جان خود را از دست داده‌اند.

آژانس‌های امدادی و کادر اورژانس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان احتمالاً بیشتر خواهد شد چرا که بسیاری از مردم همچنان در سرمای هوا در زیر آوار محبوس هستند.

ساعت ۱۱:۴۵/ سگ‌های امدادگر مشهور مکزیک راهی ترکیه شدند

مکزیک نیز در ادامه کمک کشور‌های سراسر جهان به ترکیه پس از زلزله مرگبار این کشور، تعدادی از مشهورترین سگ‌های امدادگر خود را به آنکارا اعزام کرد.

خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: به‌دنبال وقوع زلزله مرگبار ۷.۷ ریشتری در ترکیه که تاکنون بیش از ۶هزار قربانی گرفته، کشور مکزیک نیز همگام با سایر کشور‌های جهان در راستای کمک به مردم زلزله‌زده و نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند، ۱۶ قلاده از سگ‌های مشهور امدادگر و زنده‌یاب خود را به آنکارا فرستاد.

این سگ‌ها بامداد سه‌شنبه با یک هواپیمای اختصاصی راهی ترکیه شدند. کشور مکزیک که به دلیل موقعیت جغرافیایی، همچون ترکیه روی خط زلزله قرار دارد، از تیم‌های امداد و نجات به شدت آموزش‌دیده نظامی و غیرنظامی برخوردار است و در مواقع بروز بلایای طبیعی بلافاصله آن‌ها را اعزام می‌کند.

این سگ‌ها پس از نجات دادن چندین نفر از زیر آوار در زلزله سال ۲۰۱۷ مکزیک، قلب مردم این کشور را تسخیر کردند.

«فریدا»؛ سگ یابنده لابرادور در جریان زلزله سال ۲۰۱۷ مکزیک، وقتی با عینک ایمنی و چکمه در عملیات جستجو برای بیرون کشیدن زلزله‌زدگان از زیر آوار دیده شد، شهرت جهانی برای خود دست و پا کرد. این سگ ۱۲ نفر را نجات داد و در عملیات تجسس، موقعیت مکانی ۴۰ جسد را در مکزیک، هایتی، گواتمالا و اکوادور شناسایی کرد.

گرچه فریدا پارسال به علت کهولت سن مُرد، اما یکی از فرزندانش به عنوان بازمانده سگ‌های امدادی زلزله ۲۰۱۷ مکزیک، به عنوان بخشی از تیم امداد و نجات راهی ترکیه شده است.

«اکو» نیز یک سگ از نژاد شپرد بلژیکی است که به همراه تربیت‌کننده‌اش در فرودگاه برای اعزام به ترکیه حاضر و آماده بود.

علاوه بر سگ‌های امدادی، گروه امداد و نجات مدنی و غیرانتفاعی The Moles of Tlatelolco نیز از مکزیک راهی ترکیه شده است. مکزیک تنها کشوری نیست که برای ترکیه و سوریه سگ امدادگر فرستاده و کرواسی، جمهوری چک، آلمان، یونان، لیبی، لهستان، سوئیس، انگلیس و آمریکا نیز برای کمک به زلزله‌زدگان سگ‌های امدادی اعزام کرده‌اند.

این سگ‌ها با استفاده از آموزش‌هایی که دیده‌اند، در صورتی که بوی انسان به مشام‌شان برسد، با پارس کردن و کندن زمین، تربیت‌کنندگان خود را آگاه می‌کنند.

ساعت ۱۱:۴۲/ تلفات زمین لرزه در ترکیه و سوریه به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسید

مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور در حال حاضر به ۹ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.

ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد تا به امروز مجموع جانباختگان در این کشور ۶ هزار و ۹۵۷ نفر بوده‌اند و دستکم ۳۴ هزار و ۸۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در سوریه نیز مرگ ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان تایید شده و در مجموع ۴ هزار و ۶۵۴ نیز مجروح شده‌اند.

نهاد‌های امدادرسانی هشدار داده‌اند که این ارقام احتمالاً افزایش می‌یابد چرا که بسیاری هنوز در زیر آوار هستند.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات به مرز ۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسید

ساعت ۱۱:۲۰/ افزایش تلفات به ۸۷۰۴ نفر

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بلایای طبیعی ترکیه تعداد قربانیان این زمین لرزه را بار دیگر افزایش داده است. در ترکیه، این آمار اکنون به ۶۲۳۴ کشته رسیده است.

این آژانس گفت که تعداد مجروحان در آنجا به ۳۷۰۱۱ نفر افزایش یافته و افزود که بیش از ۷۹۰۰۰ پرسنل در عملیات جستجو و نجات در سمت مرز ترکیه مشغول هستند.

با افزایش تعداد کشته‌شدگان سوریه به ۲۴۷۰ نفر، مجموع کشته‌شدگان این فاجعه در حال حاضر به ۸۷۰۴ نفر می‌رسد و انتظار می‌رود که در طول روز افزایش یابد.

ساعت ۹:۴۷/ جاری شدن سیلاب در «هاتای» ترکیه

زلزله‌های روز دوشنبه در ترکیه منجر به بالا آمدن سطح آب دریا و جاری شدن سیلاب در هاتای ترکیه شده است.

به نقل از ایسنا، مقامات ترکیه اعلام کردند که بالا آمدن سطح آب دریا منجر به آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر در منطقه اسکندرون هاتای شده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر روز دوشنبه جنوب شرقی ترکیه را لرزاند که ۱۰ استان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین این زمین لرزه در سوریه نیز تلفات و خسارات زیادی برجا گذاشته است.

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوی ترکیه برای مدت سه ماه در مناطق آسیب دیده ترکیه از زلزله مهیب که بامداد روز دوشنبه مناطقی در جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند، وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر ممکن است تحت تأثیر زمین لرزه قدرتمندی که بامداد روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت، قرار بگیرند.

به گزارش "ترند"، بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، بر اثر وقوع زلزله، در ترکیه ۵۸۹۴ نفر کشته، هزاران نفر مجروح و بیش از ۶۰۰۰ ساختمان تخریب شده است.

ساعت ۹:۴۵/ افزایش تلفات زلزله

تلفات سوریه به ۲۴۷۰ نفر رسید و مجموع تلفات را به حدود ۸۴۰۰ نفر رساند.

تعداد کشته‌شدگان در زلزله ترکیه و سوریه به ۸۳۶۴ نفر رسید. تلفات رسمی ترکیه در حال حاضر بدون تغییر باقی مانده و ۵۸۹۴ نفر است.

ساعت ۹:۱۸/ تلفات سوریه به ۲۴۰۰ نفر رسید

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که تعداد قربانیان تایید شده در سوریه از ۲۴۰۰ نفر گذشته است.

به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان تایید شده از ترکیه و سوریه به ۸۲۹۴ نفر رسید.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ افزایش تلفات به ۸۷۰۴ نفر

ساعت ۸:۱۰/ تلفات زلزله به ۷۹۰۰ نفر رسید

آمار قربانیان زلزله فاجعه بار روز دوشنبه به حدود ۷۹۰۰ نفر رسید.

در ترکیه، ۵۸۹۴ نفر کشته شده‌اند، در حالی که ۱۹۳۲ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند که مجموعا ۷۸۲۶ نفر کشته شده‌اند.

به نوشته گاردین، بیم آن می‌رود که تلفات به طور غیرقابل جبرانی افزایش یابد و مقامات سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زنند که ممکن است تا ۲۰۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده باشند.

 

خبر‌های سه‌شنبه ۱۸ بهمن

ساعت ۲۰:۵۷/ تلفات زلزله به ۶۰۰۰ نفر رسید 

به گزارش آسوشیتدپرس، با ادامه جستجوها برای یافتن بازماندگان، تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به ۶۰۰۰ نفر رسیده است.

ساعت ۲۰:۰۵/ گروه‌های متخصص امداد و نجات اروپایی در مناطق زلزله زده

در حالی که همچنان افراد زیادی در حال آوار برداری با دست ناباورانه به دنبال یافتن بازماندگان زلزله دیروز در ترکیه و سوریه هستند، گروه‌های متخصص در زمینه امداد و نجات از ده کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه خود را به ترکیه رساندند.

این گروه‌ها از کشور‌های کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، یونان، مجارستان، مالت، هلند، لهستان، رومانی و بلغارستان با هدف امدادرسانی در قالب یک ماموریت بین‌المللی گردهم آمده‌اند.

اوکراین هم روز سه‌شنبه از اعزام گروهی متشکل از ۸۷ امدادگر به ترکیه خبر داد.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ تلفات به ۶۰۰۰ نفر رسید

ساعت ۱۹:۲۹/ نوزاد تازه متولد شده سوری از زیر آوار زنده بیرون آورده شد

فعالان محلی گزارش دادند که در شهر حلب سوریه، یک مادر باردار فرزندش را در زیر آوار به دنیا آورده، اما خودش قبل از رسیدن نیرو‌های امدادی جان باخت.

خویشاوندان این خانواده در حالیکه به دنبال یافتن افراد زیر آوار بودند متوجه صدای این نوزاد می‌شوند. موقع پیدا شدن این دختر هنوز بند نافش به مادرش بسته شده است.

با ادامه جستجو برای یافتن سایر اعضای این خانواده مشخص می‌شود که تمامی آن‌ها از جمله پدر و مادر و چهار برادر و خواهر وی در زیر آوار کشته شده‌اند.

در ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود که مردی این کودک را از زیر آوار یک ساختمان چهار طبقه بیرون می‌کشد و فرد دیگری بلافاصله به‌دنبال پتو می‌رود تا او را از سرمای زیر صفر در امان نگه دارد.

این نوزاد هم اکنون در بیمارستان است.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ افزایش تلفات در سوریه

ساعت ۱۸:۴۸/ افزایش تلفات زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه در سوریه

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی تازه اعلام کرد: شمار جان‌باختگان زلزله ۷.۷ ریشتری دوشنبه تاکنون در سوریه به بیش از ۱۷۱۲ نفر رسیده است.

ساعت ۱۸:۳۳/ آلمان: روسیه باید سوریه را تحت فشار قرار دهد تا به زلزله زدگان امدارسانی شود

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان از «همه بازیگران بین‌المللی، از جمله روسیه» خواست تا به دمشق فشار بیاورند تا کمک‌های بشردوستانه برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های مرگبار دیروز به سرعت و بدون مانع‌تراشی وارد سوریه شوند.

بائربوک تصریح کرد که «اکنون باید سلاح‌ها کنار گذاشته شود و تمام تلاش‌ها در منطقه بر روی امدادرسانی‌های بشردوستانه و حفاظت از آسیب‌دیدگان متمرکز باشد.»

برلین و دمشق فاقد روابط دیپلماتیک با یکدیگر هستند و هم اکنون کمک‌های آلمان از طریق سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی ارسال می‌شود.

ترکیه یکی از حامیان اصلی گروه‌های مخالف دولت بشار اسد در طی جنگ داخلی در سوریه بوده است. حال آنکه روسیه یکی از متحدان کلیدی بشار اسد به حساب می‌آید.

ساعت ۱۵:۵۷/ رئیس‌جمهور ترکیه در ده استان زلزله‌زده اعلام وضعیت اضطراری کرد

در پی وقوع زلزله مهیب روز دوشنبه در جنوب و شرق ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور روز سه‌شنبه در ده استان آسیب‌دیده وضعیت اضطراری اعلام کرد.

اردوغان با بیان اینکه این اقدام برای مدت سه ماه انجام شده است، گفت: «تصمیم گرفته‌ایم وضعیت اضطراری اعلام کنیم تا کار (امدادرسانی) به سرعت انجام شود.»

ساعت ۱۳:۴۳/ اسرائیل تجهیزات امدادی و نیروی متخصص نجات به ترکیه فرستاد

دو گروه امدادرسان اسرائیلی روز سه‌شنبه برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه به غازی عینتاب در این کشور رفته‌اند.

ده‌ها پزشک، پیراپزشک، روان‌درمان و متخصص واحد جستجو و نجات در این دو تیم اعزامی حاضر هستند.

ارتش اسرائیل پیشتر به صورت مجزا یک تیم جستجو و نجات متشکل از ۱۵۰ مهندس، پرسنل پزشکی و سایر امدادگران برای ارائه کمک به ترکیه اعزام کرده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همچنین دیروز ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را تایید کرد.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ مرگ ۷ کشتی‌گیر در ترکیه

ساعت ۱۳:۰۳/ مرگ ۷ کشتی‌گیر در ترکیه

به نقل از ایسنا، در پی وقوع زلزله مهیب ۷ و ۷ دهم ریشتری در جنوب ترکیه که تاکنون به کشته شدن ۲۴۰۰ نفر منجر شده است، اتحادیه جهانی کشتی از مرگ ۷ کشتی‌گیر ترکیه تا این لحظه خبر داد.

طا‌ها آکگل، چهره شاخص کشتی جهان و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک روز گذشته دوشنبه با اعلام این که ۳۰ تا ۴۰ کشتی‌گیر یک باشگاه ورزشی زیر آوار یک ساختمان مانده‌اند، خواستار کمک فوری برای نجات این کشتی‌گیران شد. رسانه‌های ترکیه نیز دیروز اعلام کردند اجساد دو کشتی‌گیر ۱۴ و ۱۵ ساله را بیرون کشیده‌اند.

اتحادیه جهانی کشتی در این‌باره نوشت: این زمین لرزه ورزشکارانی را که قرار بود در مسابقات بین‌المللی کشتی در استان کهرمان ماراش شرکت کنند تحت تاثیر قرار داده است. جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم‌های کشتی از فرانسه، کوزوو و ازبکستان از مناطق آسیب دیده به مناطق امن منتقل شده‌اند. با این حال، هفت کشتی‌گیر ترکیه‌ای جان خود را از دست داده‌اند و سرنوشت بسیاری از آن‌ها نامشخص است.

نناد لالوویچ، رییس اتحادیه جهانی کشتی گفت: شنیدن این که زمین لرزه جان بسیاری از افراد را گرفته است، ویرانگر است و ما عمیقاً متأسفیم که هفت کشتی‌گیر شجاع در میان قربانیان انبوه زلزله هستند. برای خانواده کشته شدگان دعا می‌کنم. خانواده کشتی قدرت و حمایت خود از مردم ترکیه و سوریه را در این روز‌های سخت اعلام می‌کند.

ساعت ۱۲:۳۳/ اولین پرواز کمک‌های ایران تا ساعاتی دیگر در «غازی عنتپ» فرود می‌آید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: اولین پرواز حامل کمک‌های ایران به زلزله‌زدگان ترکیه تا ساعات آینده در «غازی عنتپ» فرود خواهد آمد.

محمد فرازمند در گفتگو با ایسنا با بیان این که نیاز‌های اعلام شده در مورد زلزله اخیر ترکیه توسط آفاد (مرکز مدیریت حوادث ترکیه)، تجهیزات آوار برداری، تجهیزات زنده یاب، گروه امداد و نجات به همراه سگ و ژنراتور برق است، اظهار کرد: اولین پرواز حامل کمک‌های کشورمان تا ساعات آینده در غازی عنتپ فرود خواهد آمد.

ساعت ۱۲:۱۵/ آمار جانباختگان زلزله در ترکیه و سوریه به ۵ هزار نفر رسید

بنابر اعلام مقامات ترکیه و سوریه، آمار تلفات حاصل از زمین‌لرزه قدرتمند ۷.۷ ریشتری در اوایل روز دوشنبه در این کشور‌ها از عدد ۴۹۴۰ نفر عبور کرده است.

در ترکیه تا ساعت ۹.۴۵ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی ۳ هزار و ۳۸۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰ هزار و ۴۲۶ نفر مجروح شده‌اند.

در سوریه نیز مطابق اعلام مسئولان حداقل هزار و ۵۵۹ نفر کشته و ۳ هزار و ۶۴۸ تن زخمی شده‌اند.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ شمار قربانیان از ۴۳۰۰ نفر گذشت

ساعت ۱۱:۳۸/ ایران ۴۵ تن کمک‌های امدادی به سوریه فرستاد

مقامات ایران می‌گویند اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان سوریه را شب گذشته به این کشور ارسال کرده‌اند.

مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه گفته است این کمک‌های ۴۵ تنی شامل پتو، چادر، دارو و مواد غذایی وارد فرودگاه حلب شده و قرار است به زودی دو هواپیمای دیگر حامل کمک‌های امدادی نیز به حلب و لاذقیه اعزام شوند.

ساعت ۱۱:۲۹/ نخستین تیم سگ‌های زنده‌یاب ورامین به ترکیه اعزام شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر پیشوا از اعزام تیم سگ‌های زنده یاب هلال‌احمرشهرستان برای جستجوی مفقودین زلزله اخیر به کشور ترکیه خبر داد.

الهه انصاری رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان پیشوا در گفتگو با تسنیم، از اعزام یک تیم سگ‌های زنده یاب و مربی آن به کشور ترکیه خبر داد و اظهار داشت: با اعلام مرکز کنترل هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان تهران به شعبه پیشوا مبنی بر اعزام یک تیم آن است به کشور ترکیه، سید مجتبی کبودانیان به همراه سگ زنده یاب این شعبه به کشور ترکیه اعزام شدند.

وی افزود: ماکسی (قهرمان استان تهران) سگ تجسس و زنده یاب ظهر روز گذشته به همراه مربی به تهران برای اعزام به ترکیه راهی شد، آلنز سگ دوم تیم تجسس فعلاً اعزام نشده و پس از اعلام تهران آماده اعزام می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان پیشوا در ادامه گفت: با توجه به زلزله ۷.۸ ریشتری اخیر ترکیه و ریزش کامل ساختمان‌ها افراد زیادی در زیر آوار گرفتار شدند لذا در راستای ایفای تکلیف بشر دوستانه و تسکین آلام بشری، تیم آنست هلال‌احمر شهرستان پیشوا جهت جستجوی مفقودین زلزله اخیر رهسپار کشور ترکیه شدند.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: هلال‌احمر پیشوا، چون دیگر جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های دیگر در آماده باش کامل است تا در صورت اعلام تهران اقدامات لازم انجام شود.

گفتنی است از استان تهران ۲ تیم سگ تجسس و زنده یاب از شهرستان‌های پیشوا و شهریار به ترکیه اعزام شدند.

ساعت ۱۰:۴۳/ قوی‌ترین زمین‌لرزه در طول ۸۰ سال گذشته

به گفته سازمان ملل، زمین‌لرزه ترکیه قوی‌ترین زمین‌لرزه در این کشور در طول ۸۰ سال گذشته بوده است

سازمان ملل متحد اعلام کرد زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتری که بامداد دوشنبه جنوب ترکیه را لرزاند، قوی‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در این کشور از سال ۱۹۳۹ بدین سو بوده است.

این سازمان اضافه کرده که به دنبال تصویب بودجه اضطراری برای کمک‌رسانی به مردم این ناحیه است.

ساعت ۱۰:۲۵/ آمریکا تیم امدادی به ترکیه می‌فرستد

مقامات آمریکا از اعزام تیم‌های کمک و امدادی متشکل از ۱۵۸ نفر به ترکیه خبر دادند.

ایسنا نوشت: «"جان کربی"، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست روزانه آنلاین گفت که در پی وقوع زلزله در ترکیه، آمریکا تیم‌های کمکی شامل دو تیم جستجو و نجات شهری متشکل از ۱۵۸ نفر به این کشور اعزام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این تیم‌ها متشکل از ۷۹ پرسنل امداد و نجات است گفت که مقامات آمریکایی در خصوص زلزله رخ داده در ترکیه، انجام اقدام فوری و ارسال کمک‌های لازم با مقامات این کشور گفتگو کردند.

کربی گفت که آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و وزارت دفاع (پنتاگون) نیز در حال مذاکره با ترکیه برای ارائه کمک بیشتر هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی گفت که به سوریه نیز کمک رسانی خواهد شد.»

ساعت ۱۰:۲۰/ تعداد قربانیان در ترکیه به ۳۳۸۱ نفر رسید

به گزارش خبرگزاری آناتولی و به نقل از سازمان مدیریت بلایای طبیعی و اضطراری، تعداد قربانیان زمین لرزه روز دوشنبه در ترکیه در چند ساعت گذشته با ۴۶۰ نفر افزایش از ۲۹۲۱ نفر به ۳۳۸۱ نفر رسیده است.

با بیشترین تلفات مربوط به سوریه، آخرین رقم آن ۱۴۴۴ نفر است که مجموع تلفات را به ۴۸۲۵ نفر می‌رساند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که تعداد قربانیان ممکن است در روز‌های آینده به بیش از چهار برابر این رقم یا حدود ۲۰۰۰۰ نفر افزایش یابد.

ساعت ۹:۳۶/ وقوع دستکم ۱۰۰ پس‌لرزه در پی زلزله مرگبار روز دوشنبه

مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرده است که از زمان وقوع زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتری در صبح دوشنبه به وقت محلی در جنوب ترکیه، حداقل ۱۰۰ پس‌لرزه به بزرگی ۴ ریشتر یا بیشتر رخ داده است.

این پس‌لرزه‌ها در امتداد منطقه‌ای به وسعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر اتفاق افتاده‌اند و کار امدادرسانی و نجات افراد از زیر آوار را در مقاطعی با وقفه روبرو کرده‌اند.

ساعت ۸:۳۱/ ۱۳۰۰۰ امدادگر در راه مناطق آسیب دیده

خبرگزاری صباح به نقل از استاندار استانبول اعلام کرد که تا ساعت ۶ صبح، ۱۳۰۰۰ نیروی امدادی که بسیاری از آن‌ها داوطلب بودند، در ۱۲ ساعت گذشته استانبول را برای کمک به زلزله‌زدگان ترک کرده‌اند.

ساعت ۸:۰۵/ تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه از ۴۳۰۰ نفر گذشت

حداقل ۲۹۲۱ نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند، در حالی که تلفات سوریه ۱۴۴۴ نفر است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید مرگ و میر ممکن است از ۲۰۰۰۰ نفر عبور کند

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ شمار قربانیان از ۴۳۰۰ نفر گذشت

 

خبر‌های دوشنبه ۱۷ بهمن

ساعت ۲۱:۲۸/ اردوغان در ترکیه ۷ روز عزای عمومی اعلام کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پی کشته شدن بیش از ۱۶۰۰ نفر در زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتری در جنوب این کشور، هفت روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گفته رئیس‌جمهوری ترکیه پرچم این کشور در داخل و نمایندگی‌های سیاسی خارج از کشور تا روز یکشنبه ۱۲ فوریه به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد.

ساعت ۲۱:۱۹/ شمار جان‌باختگان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۲۶۰۰ نفر رسید

تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه به بیش از ۲۶۰۰ نفر رسید. وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که زمین‌لرزه جان دستکم ۱۶۵۱ نفر را در این کشور گرفته است. به گفته وی بیش از ۱۱ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

این در حالی است که دستکم هزار نفر نیز بر اثر زلزله روز دوشنبه در سوریه کشته شدند.

ساعت ۲۰:۳۶/ نخست‌وزیر یونان در گفتگو با اردوغان پیشنهاد «کمک فوری» داد

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیشنهاد «کمک فوری» کشورش را به زلزله‌زدگان ترکیه مطرح کرد.

نخست‌وزیر یونان همچنین جان باختن صد‌ها نفر را بر اثر وقوع زمین‌لرزه در ترکیه به رجب طیب اردوغان تسلیت گفت.

گفتگوی تلفنی کیریاکوس میتسوتاکیس با رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی صورت گرفت که روابط آتن با آنکارا طی ماه‌های گذشته پرتنش بود. رهبران دو کشور آخرین بار ماه اکتبر سال گذشته با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

ساعت ۲۰:۱۱/ کریستین آتسو، فوتبالیست پیشین تیم چلسی و نیوکاسل در میان ناپدیدشدگان زلزله ترکیه

از زمان وقوع زلزله بزرگ ترکیه، از سرنوشت کریستین آتسو، ملی پوش اهل غنا که هم اکنون در باشگاه فوتبال «هاتای‌اسپور» ترکیه بازی می‌کند، خبری نیست.

او چند ساعت قبل از وقوع این زمین لرزه، گل پیروزی را در سوپر لیگ مقابل تیم قاسم‌پاشا به ثمر رسانده بود.

علاوه بر او، از هم تیمی‌اش «اونور ارگون» و مدیر ورزشی آن‌ها «تانر ساووت» نیز مفقود شده‌اند و جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

ایوپ تورکاسلان دروازه‌بان تیم «ینی ملطیه‌اسپور» نیز در میان مصدومان این حادثه است.

ساعت ۱۹:۲۹/ سازمان ملل آماده حمایت از پاسخ‌های اضطراری به زمین لرزه ترکیه و سوریه است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «سازمان ملل آماده حمایت از تلاش‌ها و پاسخ‌های اضطراری پس از زمین‌لرزه مرگبار ترکیه و سوریه است... از خبر زلزله‌های ویرانگر ترکیه و سوریه عمیقا متأسفم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم.»

پس از زلزله قدرتمند ۷.۷ ریشتری که بیش از ۲۳۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، اکنون امدادگران در حال جستجوی بازماندگان هستند.

ساعت ۱۸:۴۰/ مجموع تلفات در ترکیه و سوریه به حداقل ۲۳۰۰ نفر رسید

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد قربانیان زمین لرزه روز دوشنبه در ترکیه و سوریه اکنون به بیش از ۲۳۰۰ نفر رسیده است.

به گفته آژانس مدیریت بلایای ترکیه، حداقل ۱۴۹۸ نفر در ۱۰ استان ترکیه کشته و ۷۶۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت سوریه، تعداد کشته شدگان در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به بیش از ۴۳۰ نفر و ۱۲۸۰ زخمی افزایش یافت. در شمال غرب کشور که دولت کنترل ندارد، گروه‌هایی که در آنجا فعالیت می‌کنند گفتند که تعداد کشته‌ها حداقل ۳۸۰ نفر و صد‌ها زخمی بوده است.

انتظار می‌رود این تعداد به سرعت در حال افزایش باشد و بسیاری از مردم در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته گیر افتاده‌اند.

ساعت ۱۸:۳۱/ اعزام ۶ تیم امداد و نجات از سوی جمعیت هلال‌احمر ایران به کشور ترکیه

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، ۶ تیم در قالب تیم‌های جست وجو، امدادونجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات، جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام می‌شوند.

به گفتۀ بهنام سعیدی، معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر «کار‌های اعزام تیم‌های امدادی و درمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای حضور در مناطق زلزله‌زده، با وزارت امور خارجه در حال انجام است».

ساعت ۱۸:۱۵/ بریتانیا از اعزام متخصصان جستجو و نجات به ترکیه خبر داد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت که دولتش ۷۶ متخصص جستجو و نجات به همراه تجهیزات مورد نیاز آن‌ها به ترکیه اعزام می‌کند.

به گفتۀ او در سوریه نیز بریتانیا به حمایت از کلاه سفید‌ها خواهد پرداخت.

انتظار می‌رود اولین تیم متخصصان به همراه سگ‌های امداد، امروز ساعت ۴ بعد از ظهر از بریتانیا رهسپار و شهر «غازی عینتاب» شود.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است: «دولت با کارکنان بریتانیایی فعال در امور بشردوستانه که در مناطق آسیب‌دیده حاضرند در تماس است و ما آماده حمایت از شهروندان بریتانیایی آسیب‌دیده نیز هستیم.»

ساعت ۱۸:۰۱/ مجموع تلفات در ترکیه و سوریه به حداقل ۱۹۰۰ نفر رسید

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد قربانیان زمین لرزه روز دوشنبه در ترکیه و سوریه اکنون به حداقل ۱۹۰۰ نفر رسیده است.

به گفته آژانس مدیریت بلایای ترکیه، بیش از ۱۱۰۰ نفر در ۱۰ استان ترکیه کشته و حداقل ۷۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت سوریه، تعداد کشته شدگان در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به بیش از ۴۳۰ نفر و ۱۲۸۰ زخمی رسیده. در شمال غربی کشور که دولت کنترل ندارد، گروه‌هایی که در آنجا فعالیت می‌کنند گفته‌ند که تعداد کشته‌ها حداقل ۳۸۰ نفر و صد‌ها زخمی بوده است.

آخرین اخبار از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه/ آسوشیتدپرس: تعداد قربانیان از ۱۹۰۰ نفر عبور کرد

ساعت ۱۷:۲۹/ تعداد قربانیان از مرز ۱۷۰۰ نفر گذشت

سایت نشریه انگلیسی گاردین که خبر‌های مربوط به زلزله‌های بزرگ در ترکیه و سوریه را دنبال می‌کند، دقایقی پیش اعلام کرد که تعداد قربانیان دو زلزله بزرگ و مهیب امروز در این دو کشور از مرز ۱۷۰۰ نفر عبور کرده است.

ساعت ۱۷:۰۰/ تعداد قربانیان در سوریه به ۷۸۳ نفر رسید

رسانه‌های سوریه اعلام کردند که شمار قربانیان زلزله شدید بامداد امروز تاکنون در این کشور به ۷۸۳ نفر رسیده است. این درحالیست که آمار به‌روز شده از تلفات این زلزله در سوریه تا ساعاتی قبل ۵۶۰ نفر اعلام شده بود.

این زمین لرزه به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد امروز (دوشنبه) در ترکیه به وقوع پیوست که مناطقی از سوریه را نیز به شدت لرزانده است.

ساعت ۱۶:۵۰/ امیرعبداللهیان: آماده هرگونه مساعدت هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، گفت: آماده هرگونه مساعدت هستیم.

امیرعبداللهیان ضمن تسلیت در خصوص وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، در توئیتی چنین نوشت:

تأثر و تأسف عمیق خود، دولت و مردم ایران از وقوع زلزله شدید در مناطقی از دو کشور دوست، همسایه و مسلمان ترکیه و سوریه که به جانباختن و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان دو کشور منجر شد، اعلام و با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی می‌کنم.

آماده هرگونه مساعدت هستیم.

ساعت ۱۶:۰۵/ فرودگاه «آدانا» در جنوب ترکیه بسته شد

در پی وقوع زمین لرزه‌های مخرب در ترکیه، فرودگاه استان آدانا واقع در جنوب این کشور تا اطلاع ثانوی برای انجام پرواز‌ها بسته شده است.

به نقل از الجزیره، تاکنون جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

در همین حال، فرودگاه‌های "غازی عینتاب" و "هاتای" نیز پیش از این در پی وقوع زلزله بسته شده بودند.

زمین لرزه جدیدی به بزرگی ۷.۸ ریشتر ساعت ۱:۳۰ ظهر امروز (دوشنبه) مناطق مرکزی ترکیه را لرزاند

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، گفته می‌شود این زمین لرزه در دمشق و لاذقیه سوریه و اربیل و بغداد عراق هم احساس شده است.

پایگاه خبری آر تی نیوز اعلام کرد: این زمین لرزه همچنین یک پس لرزه ۶ ریشتری داشته و بنابر اعلام مرکز زمین شناسی جمهوری آذربایجان، پس‌لرزه‌های این زمین لرزه ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

هنوز گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی ناشی از وقوع این زمین لرزه جدید منتشر نشده است.

ساعت ۱۴:۰۴/ شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به دست‌کم ۹۱۲ نفر افزایش یافت

بنا بر آمار منتشر شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تعداد کشته شدگان زمین لرزه شدید روز دوشنبه در جنوب‌شرق این کشور به دست‌کم ۹۱۲ کشته و شمار زخمی‌های آن به دست‌کم ۵۳۸۵ نفر افزایش یافته است.

به گفته او ۲۸۱۸ ساختمان نیز فروریخته است.

انتشار این خبر، نگرانی از تلفات سنگین‌تر در کشور جنگ‌زدۀ همسایه یعنی سوریه را افزایش داده است.

ساعت ۱۳:۵۱/ درخواست برای اهدای خون 

کرم کینیک، رئیس هلال احمر ترکیه اعلام کرد که این سازمان در حال ارسال ذخایر خون به مناطق جنوبی ترکیه است.

او همچنین گفت: «از شهروندان ترکیه دعوت می‌کنیم تا برای تامین نیاز‌های اضافی که ممکن است روی دهد، در طول روز در سراسر ترکیه خون اهدا کنند.»

ساعت ۱۳:۳۷/ روسیه: زلزله تاثیری بر آمادگی رزمی ما در سوریه نداشته است

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که زلزله بامداد امروز در شمال غرب سوریه تاثیری بر آمادگی رزمی پایگاه هوایی حمیمیم متعلق به روسیه و سایر تاسیسات نظامی این کشور در سوریه نداشته است.

اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که زلزله ۶ فوریه در بخش شمال غربی سوریه، تاثیری بر آمادگی رزمی پایگاه هوایی حمیمیم روسیه و سایر تاسیسات نظامی وابسته به مجموعه نیرو‌های روسیه متمرکز در سوریه نداشته است.

به نقل از میدل ایست نیوز، در بیانیه مذکور آمده است که نیرو‌های روسیه به صورت عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و وظایف خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهند.

به نقل از ایسنا، وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که هیچ گونه ویرانی یا خسارتی در تاسیسات نظامی روسیه در سوریه وجود ندارد.

زلزله ویرانگری بامداد امروز به قدرت ۷.۷ ریشتر، ترکیه را به لرزه در آورد و مناطقی در لبنان، مصر، عراق و سوریه را نیز تحت تاثیر قرار دارد.

بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سوریه، در پی این زلزله تاکنون ۲۳۷ نفر جان باختند و ۶۳۹ نفر مصدوم شدند.

ساعت ۱۲:۵۴/ زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

قلعه تاریخی «غازیان تپه» پس از زلزله شدید ۷.۷ ریشتری ترکیه ویران شد.

ایسنا به نقل از دیلی صباح نوشت: زلزله ۷.۷ ریشتری که جنوب شرقی ترکیه را لرزاند، قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) را فرو ریخت.

بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپه»، نابود شد و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخت.

در نتیجه این حادثه نرده‌های آهنین اطراف قلعه در گذرگاه‌های نزدیک این بنای تاریخی از جا در آمدند و دیوار حائل کنار قلعه نیز فروریخت. در برخی بخش‌های این قلعه نیز ترک‌های بزرگی بر اثر زلزله ایجاد شد.

همچنین گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان "قهرمان‌مرعش" در ترکیه بوده است. شهر‌هایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشور‌هایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

ساعت ۱۲:۱۸/ اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

رئیس جمعیت هلال‌احمر از ارسال نامه رسمی برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه و سوریه خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، پیر حسین کولیوند در این باره گفت: با توجه به بروز زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام امادگی می‌کند تا در راستای ایفای تکلیف بشردوستانه و تسکین آلام بشری، تیم‌های امدادی و درمانی خود را به مناطق زلزله زده اعزام کند.

وی در ادامه با ابراز همدری و تسلیت به مردم و هلال‌احمر ترکیه و سوریه افزود: این آمادگی به صورت رسمی و مکتوب به هلال‌احمر هر دو کشور ارسال شده است.

ساعت ۱۲:۰۷/ ابراز همدردی ناصر کنعانی با زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز همدردی با دولت و ملت کشور‌های ترکیه و سوریه به خاطر زلزله اخیر رخ داده گفت: مراتب عمیق همدردی خود را با دو کشور سوریه و ترکیه اعلام می‌کنیم.

ناصر کنعانی در همین ارتباط تصریح کرد: با ارتباط خوبی که با مقامات دو کشور داریم در صورت نیاز به حضور نهاد‌های امدادرسانی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران در مناطق زلزله زده به مسئولیت اخلاقی خود در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه با این دو کشور دوست و برادر و مسلمان عمل خواهیم کرد.

ساعت ۱۱:۴۸/ ابراز همدردی سفارت ایران با مردم سوریه در پی زلزله امروز در این کشور

سفارت ایران در دمشق جان باختن تعدادی از شهروندان سوری در زلزله امروز در این کشور را تسلیت گفت.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با انتشار تصاویری در صفحه توییتر خود نوشت که جان باختن تعدادی از شهروندان سوری در حادثه زلزله امروز را به دولت و ملت این کشور تسلیت می‌گوییم.

سفارت کشورمان در پیام خود برای قربانیان این زلزله آرزوی مغفرت و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.

پیش از این رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است.

احمد گفت که زمین لرزه اصلی به بزرگی ۷.۷ ریشتری در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.

در همین حال وزارت بهداشت سوریه از افزایش شمار قربانیان زلزله در این کشور خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۳۷ سوری در این زمین لرزه تاکنون جان خود را از دست داده و حدود ۶۳۹ تن نیز مجروح شده‌اند.

طبق این بیانیه، بیشترین تلفات و مجروحین مربوط به استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.

ساعت ۱۱:۲۴/ دست‌کم ۵۶۰ نفر در زلزله ۷.۷ ریشتری در ترکیه و سوریه کشته شدند

یورونیوز نوشت: شمار کشته شدگان زمین لرزه بزرگی که بامداد دوشنبه جنوب‌شرق ترکیه و مناطق مرزی در شمال سوریه را لرزاند به دست‌کم ۵۶۰ نفر رسیده است.

ساعت ۱۱:۰۳/ واکنش کاخ سفید به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه

ایسنا نوشت: کاخ سفید به خبر زلزله ویرانگر ۷.۷ ریشتری که بامداد دوشنبه جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، واکنش نشان داد.

به نقل از آسوشیتدپرس، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به زلزله مخرب امروز در ترکیه و سوریه به شدت نگران است.

در این بیانیه آمده است: ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم.

این بیانیه افزود: رئیس جمهور بایدن به آژانس امدادی "یو اس‌ای اید" و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های پاسخگویی ایالات متحده را برای کمک به آسیب دیدگان ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.

این زمین لرزه تا قاهره در مصر احساس شد و مرکز آن در شمال شهر غازی‌آنتپ در منطقه‌ای حدود ۹۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) از مرز سوریه رخ داد. این زمین لرزه در حالی رخ داد که خاورمیانه با طوفان برفی مواجه است که انتظار می‌رود تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.

آژانس مدیریت بحران و اضطرار ترکیه اعلام کرد که این زمین لرزه در هفت استان ترکیه دست کم ۷۶ کشته برجای گذاشته است. این آژانس گفته است که ۴۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

در همین حال، به نقل از رسانه دولتی سوریه به نقل از وزارت بهداشت این کشور، تعداد قربانیان زلزله روز دوشنبه در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ۹۹ نفر رسید. علاوه بر این، دست کم ۳۳۴ نفر در سوریه زخمی شدند. پیش از این نیز ۲۰ نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه کشته شدند. این آمار مجموع تلفات را به ۱۹۵ نفر در ترکیه و سوریه رساند.

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه؛

ساعت ۱۰:۵۵/ افزایش تعداد قربانیان

بنابر اعلام شبکه خبری «سی ان ان»، مجموع کشته‌ها در هر دو کشور به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده و حدود ۲۰۰۰ مصدوم نیز برجای گذاشته است.

اردوغان: امیدواریم با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهوری ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در این کشور که مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را تحت تاثیر قرار داد، بیانیه‌ای صادر کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: تیم‌های جستجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهاد‌های دیگر نیز به سرعت دست به کار شدند. ما در حال هماهنگ کردن فعالیت‌هایی هستیم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است.

وی همچنین در پیام خود گفت: ما امیدواریم که با هم هر چه زودتر و با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم.

ساعت ۱۰:۱۵/ پیش بینی زمین‌شناس هلندی

توییت یک زمین‌شناس هلندی که در حال فراگیر شدن است نشان می‌دهد که وی سه روز پیش، زمین‌لرزه ترکیه را پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش ایسنا، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر، امروز (دوشنبه، ششم فوریه) جنوب شرق ترکیه را لرزاند و ساختمان‌های شهر ملطیه را تخریب کرد. مقامات ترکیه از کشته شدن ۲۰۰ تن و زخمی شدن صد‌ها تن تاکنون خبر داده‌اند و زمین‌لرزه با ضربه زدن به منطقه وسیعی، میزان تلفات را افزایش داده است. این زمین‌لرزه، کشور‌های همسایه سوریه، لبنان و قبرس را نیز لرزاند.

اگرچه وقوع این زمین‌لرزه بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده بود، اما «فرانک هوگربیتس» (Frank Hoogerbeets)، زمین‌شناس هلندی و پژوهشگر موسسه «بررسی هندسه منظومه شمسی» (SSGEOS) پیشتر در یک توئیت، وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود.

در این توئیت که روز سوم فوریه منتشر شد، آمده است: دیر یا زود در این منطقه (جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه، لبنان)، زمین‌لرزه‌ای رخ خواهد داد.

زلزله ۷.۷ ریشتری در ترکیه و سوریه؛ پیش بینی زمین‌شناس هلندی!

ساعت ۸:۳۳/ افزایش تعداد کشته‌‌شدگان

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد امروز ترکیه و سوریه را لرزاند و تاکنون ۱۷۵ کشته و ۷۷۰ مصدوم در دو کشور برجای گذاشته است.

ساعت ۸:۱۱/ زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه

فارس نوشت: «زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشور‌های ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که مردم، شبانه در بسیاری از شهر‌های ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن دست‌کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۳۵۰ نفر دیگر در شهر‌های مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه شب گذشته حکایت دارد.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

در پی وقوع این حادثه دلخراش، ترکیه از کشور‌های مختلف جهان و نهاد‌های بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت: «تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: «همه یگان‌ها و مؤسسات و نهاد‌ها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود».

اردوغان همچنین ضمن آرزوی سلامتی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در استان قهرمان مرعش اعلام کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.»

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه؛

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه؛

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی