تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

زلزله خوی؛ چقدر به زلزله‌زدگان کمک شد؟

۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند که بر اثر این زلزله ۱۱۱۶ نفر مصدوم و ۳ نفر جان باختند.

کد خبر: ۱۴۴۳۴۵
۱۰:۰۴ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

زلزله خوی؛ نیاز مردم به لوازم گرمایشی

دیدارنیوز: شب ۸ بهمن ۱۴۰۱ در ساعت ۲۱:۴۴ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند و این زمین لرزه در بیشتر شهر‌های شمال غرب ایران احساس شده است.

ضمن آن که روز ۲۸ دیماه نیز زمین لرزه ۵/۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین، شهرستان خوی را لرزانده بود و باعث مصدومیت ۱۲۰ نفر و خسارت به منازل مسکونی شد.

خبر‌های ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۹:۳۹/ چقدر به زلزله‌زدگان کمک شد؟

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر جمع کل تقریبی مشارکت‌های مردم، خیرین، حامیان و اشخاص حقوقی در پویش مهر تابان و کمک‌های بین‌المللی به زلزله زدگان خوی از تاریخ ۹ بهمن ماه تا صبح امروز را ۱۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

وحید سلیمی در تشریح جزئیات کمک‌های غیرنقدی به زلزله‌زدگان خوی گفت: در ۹ روز اخیر ۲۳ هزار تخته پتو، ۱۰ هزار و ۳۴۳ دستگاه بخاری برقی، ۸۱ هزار و ۱۴۶ قوطی انواع کنسروجات، دو هزار بسته کفش و پوشاک، ۷۰۰ هزار قرص نان، ۷۹۰ قوطی شیر خشک، ۱۲ هزار و ۶۷۸ بطری آب معدنی، ۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم آرد، ۳۵ هزار و ۳۸۱ بسته مواد غذایی و ۲۶ هزار و ۴۶۶ بسته بهداشتی و مواد شوینده به عنوان اقلام و کالا‌های اهدایی عموم هموطنان عزیزمان، به انبار مشارکت‌های مردمی جمعیت هلال احمر در شهرستان خوی وارد و طی این مدت ۴۳۵ هزار پرس غذای گرم از محل کمک‌های مردمی، در سه وعده غذایی شبانه روز، در میان خانوار‌های آسیب دیده از زلزله خوی توزیع شده است.

سلیمی ارزش نقدی برآورد شده کمک‌های غیر نقدی مذکور را ۷۰۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال اعلام کرد.

وی همچنین از اهدای چهار هزار و ۳۱۹ تخته پتو و ۱۰ هزار و ۳۸۴ دستگاه بخاری برقی از سوی خیرین و بنگاه‌های خصوصی به سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برای استفاده زلزله زدگان شهرستان خوی خبر داد و ارزش نقدی مجموع این اقلام را ۱۳۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال عنوان کرد.

رئیس سازمان داوطلبان در خصوص میزان و نوع کمک‌های بین‌المللی به هموطنان حادثه دیده در زلزله خوی نیز اظهارکرد: این کمک‌ها شامل سه هزار تخته پتو، سه هزار دستگاه چادر امدادی تیپ دو، سه هزار بسته بهداشتی و مواد شوینده و چهار هزار و ۵۰۰ عدد انواع زیرانداز به ارزش مجموع ۲۹۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال بوده است.

سلیمی همچنین درباره میزان کمک‌های نقدی به زلزله زدگان خوی نیز گفت: از ۹ بهمن ماه تا ساعت ۹ صبح ۱۷ بهمن ماه جاری، مبلغ ۳۷ میلیارد و ۲۵۵ میلیون ریال کمک‌های نقدی به شماره حساب‌های رسمی جمعیت هلال احمر نزد بانک مرکزی در قالب پویش مهر تابان واریز شده است.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی با بیان اینکه جمع آوری کمک‌ها برای زلزله‌زدگان خوی همچنان ادامه دارد، گفت: در مجموع طی ۹ روز اخیر و به طور تقریبی مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی آحاد مردم، خیرین، حامیان، بنگاه‌های خصوصی، اشخاص حقوقی و نهاد‌های بین‌المللی به هموطنان زلزله زده خوی مساعدت شده است.

خبر‌های ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۱۸:۴۷/ دستور رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای کمک به زلزله‌زدگان ایران

ایسنا نوشت: «دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور به دولت دستور داده تا به طور فعال تدابیری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران و ترکیه اتخاد کنند.

به نقل روزنامه هرالد کره، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی عنوان کرد که یون سوک یئول روز دوشنبه دستور ارائه کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان ایران و ترکیه را به دفتر مشاور امنیت ملی و وزارت خارجه این کشور ابلاغ کرده است.

زلزله ۵.۹ ریشتری هفته گذشته در خوی سه کشته و ۸۰۰ زخمی برجای گذاشت.

همچنین در پی زلزله شدیدی که سوریه و ترکیه را امروز (دوشنبه) لرزاند، تاکنون آمار کلی تعداد کشته‌شدگان در این دو کشور به بیش از ۲۲۰۰ تن رسیده است.»

ساعت ۱۵:۰۱/ کشاورزی خوی بیش از ۸ هزار میلیارد ریال خسارت دید

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: خسارت زلزله به بخش کشاورزی استان در سه زلزله اخیر در ماه‌های مهر، دی و بهمن امسال ۸ هزار و ۸۰ میلیارد ریال ارزیابی شده است.

غلامعلی مرادی در گفتگو با ایسنا افزود: ۱۰هزار و ۴۶۳ واحد دامی اعم از سنتی و صنعتی در اثر زلزله دچار آسیب شده اند که برای بازسازی و نوسازی این واحد‌ها نیازمند ۷ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال اعتبار اعم از کمک‌های بلاعوض دولتی و تسهیلات اعتباری هستیم.

وی ادامه داد: کل خسارت وارد شده در ۱۳مهرماه در حدود ۷۰۱ میلیارد ریال، در زلزله ۲۸ دی ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال و در مورخه هشت بهمن ۳ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال براورد شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: خسارت وارد شده به دام‌های شهرستان خوی شامل ۵ میلیارد ریال است که در اثر تلفات ۵۲ راس دام سبک و ۷ راس دام سنگین و یک قطعه شترمرغ بوده است.

به گفته مرادی ۳۲ واحد مرغداری نیز دچار خسارت شده که این خسارت بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال براورد شده است.

وی بیان کرد: چهار واحد گلخانه‌ای نیز دچار آسیب شده که خسارت‌های وارد شده ۲۰ میلیارد ریال براورد شده است.

مرادی خاطر نشان کرد: منابع تامین آب و انتقال آب شامل قنات، ایستگاه پمپاژ، ۱۴ کانال نیز دچار خسارت شدند که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این منابع ۲۵۶ میلیارد ریال براورد شده است.

وی بیان کرد: نیازمند تامین و تخصیص یک هزار تن نهاده دامی اعم از جو و کنستانتره،۵۰۰ تن آرد ترمیمی و ۱۰۰ هزار متر مربع نایلون برای پوشش واحد‌های اسیب دیده تولیدی در بخش کشاورزی به این شهرستان هستیم.

ساعت ۱۱:۳۵/ ارسال محموله چادر‌های اقامتی توسط وزارت بهداشت به مناطق زلزله‌زده خوی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از ارسال محموله چادر‌های اقامتی به مناطق زلزله‌زده خوی از طرف وزارت بهداشت خبر داد.

بهروز رحیمی با بیان اینکه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، هشتم بهمن‌ماه، شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند، گفت: رسیدگی به مصدومان زلزله خوی با دستور وزیر بهداشت و بسیج همه امکانات از همان ساعات ابتدایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی و درمانی لازم برای مردم منطقه زلزله‌زده خوی توسط وزارت بهداشت از ساعات اولیه زلزله تاکنون در حال انجام است، افزود: تلاش کردیم خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوبی را به‌سرعت به مصدومان زلزله خوی ارائه کنیم.

رحیمی از ادامه آمادگی مراکز درمانی آذربایجان غربی و شرقی، کادر بهداشتی، درمانی و اورژانس برای ارائه خدمت به مردم مناطق و مصدومان خبر داد و گفت: بخشی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی منطقه نیز دچار خساراتی شده‌اند که میزان آن در دست ارزیابی است.

بنابر اعلام وبدا، وی گفت: در راستای رفع کمبود امکانات اقامتی در منطقه، محموله چادر‌های وزارت بهداشت روز گذشته وارد شهر خوی شد.

ساعت ۸:۲۰/ اهمیت رعایت بهداشت در مناطق زلزله‌زده

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده برای زلزله‌زدگان خوی، بر لزوم رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی در این مناطق تاکید کرد.

محسن فرهادی در گفتگو با ایسنا، گفت: متاسفانه بر اساس حادثه‌ای که برای مردم شریف شهرستان خوی رخ داد، خساراتی وارد شد که اکنون برنامه‌های بهداشتی باتاکید بر مسائل بهداشت محیط حائز اهمیت فراوان است و باید به سمتی برویم که این خسارت کاهش یابد و منجر به این شود که سلامت محیط، بهداشت فردی و عمومی این عزیزان بیش از این لطمه نبیند.

وی افزود: خوشبختانه اکنون بر اساس آخرین گزارشی که گرفتیم تیم‌های بهداشت محیط علاوه بر شهرستان خوی از زنجان و ارومیه هم در حال رساندن کمک‌ها هستند. طبیعتا در چنین مواقعی همکاران بهداشت محیط اولویت‌های مهمی را در نظر دارند که بعد از تامین اسکان آسیب دیدگان، رعایت بهداشت اماکنی مانند چادر، کانکس، مدارس، مساجد و پناهگاه‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. همکاران ما در این نقاط به بررسی و رصد شرایط بهداشتی پرداخته و به مردم نکات لازم را آموزش می‌دهند تا خودشان هم با خودمراقبتی از سلامت خود مواظبت کنند.

او تاکید کرد: تامین غذا، نظارت بر تهیه مواد غذایی، استفاده از آب شرب سالم بسیار پر اهمیت است. خوشبختانه سیستم آبرسانی شهرستان لطمه زیادی ندیده است و کماکان می‌توانند از آب سالم لوله‌کشی استفاده کنند. در نقاطی هم که لطمه وارد شده باشد با تامین آب بطری شده پیش می‌رویم و یا اگر هیچکدام در دسترس نباشد به افراد آموزش می‌دهند که چگونه آب را بجوشانند و سالم کنند که البته در این اتفاق هنوز با چنین آسیبی مواجه نشده‌ایم.

فرهادی بیان کرد: اگر مردم به مرحله پخت و پز برسند، مشکلات کمتر است، اما تا زمانی که غذا بین مردم توزیع می‌شود باید آموزش لازم نگهداری، حرارت دادن و مصرف غذای گرم یا کنسروی به مردم داده شود.

وی دفع بهداشتی فاضلاب در چنین شرایطی را اولویتی مهم دانست و اظهار کرد: دفع زباله و پسماند در نقاطی که زندگی در چادر و کانکس جریان دارد، بسیار حائز اهمیت است. جانمایی چادر باید به شکلی باشد که به دفع فاضلاب فکر شود تا خدایی نکرده چادری در نقطه‌ای نصب نشود که از زیر آن فاصلاب رد شود. خوشبختانه در مورد سرویس‌های بهداشتی مشکلی نداشته‌ایم. دور بودن سرویس‌های بهداشتی یا فقدان آن می‌تواند آسیب‌زا باشد که همکاران ما باید در این زمینه فعال باشند.

وی افزود: سردی هوا سبب می‌شود مشکلات احتمالی فاضلاب و یا نگهداری مواد غذایی زیاد نباشد و بو و مگس کمتری در فضا مشاهده شود، اما به هیچ عنوان نباید رهاسازی زباله و فاضلاب صورت گیرد. البته ممکن است با گرم‌تر شدن هوا این مشکلات هم تشدید شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ممکن است خود مردم به دلیل آسیبی که دیده‌اند، به این مسائل بهداشتی توجه کمتری داشته باشند، اما باید این آگاهی رسانی مداوم صورت گیرد که عدم رعایت بهداشت ممکن است سلامت آن‌ها را به خطر اندازد.

او با اشاره به اینکه در این زلزله خانه‌های بهداشت آسیب جدی ندیدند، اظهار کرد: آسیب مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی به گونه‌ای نبوده است که از ارائه خدمت بازمانند.

 

خبر‌های ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۲۱:۲۱/ وزیر کشور: زلزله‌زدگان خوی در چادر اسکان یافتند

وزیر کشور با بیان اینکه تاکنون ۹۰ هزار نفر را در چادر‌ها‌ی امدادی اسکان داده‌ا‌یم، گفت: به زودی بازسازی منطقه آغاز می‌شود.

احمد وحیدی وزیر کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دشمن تلاش دارد تا شور، شوق و امید را در ملت ایران ضعیف کند، اظهار داشت: مردم در حوادث هوشیارانه عکس‌العمل نشان می‌دهند و هوشیارند و با درک شرایط در صحنه حضور دارند که نشان از قدرت ایمانی مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زلزله خوی اشاره کرد و گفت: سرما مردم را نگران کرده بود، اما تاکنون ۹۰ هزار نفر را در چادر‌ها‌ی امدادی اسکان داده‌ا‌یم. هلال احمر، سپاه، ارتش و بنیاد مستضعفان به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند و اردوگاه‌ها آماده شد تا بازسازی منازل به زودی آغاز شود.

وزیر کشور با بیان اینکه دشمن تلاش داشت این زلزله را به مسئله‌ای تبدیل کند، خاطرنشان کرد: در فاصله کوتاهی برق، آب، گاز و ... منطقه وصل شد و مشکلی وجود نداشت.

آیت‌الله لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر گفت: مردم بیش از ۴ دهه پای انقلاب، سختی‌ها، تهدید‌ها و تحریم‌های دشمنان ایستادکی کرده‌اند و در ۲۲ بهمن امسال نیز نشان خواهند داد که تصور دشمن درباره ملت ایران توخالی است.

‌وی به بروز برخی نابسامانی‌ها در حوزه توزیع و تولید برنج و مرکبات در مازندران اشاره کرد و یادآور شد: با رئیس جمهور در این خصوص صحبت شد که بیان شد در حال چاره‌جویی هستند و امیدواریم امسال دولت تصمیمات خوب داشته باشد.

ساعت ۱۶:۴۲/ ارسال پنجمین محموله کمک‌های مردمی ماکو

رئیس ستاد بحران ماکو گفت: پنجمین محموله کمک‌های مردمی ماکو شامل اقلام زیستی و غذایی به خوی ارسال شد.

نادر کاظمی در گفتگو با ایسنا افزود: ارزش این اقلام به ارزش سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که به صورت خودجوش توسط مردم خیر شهر‌های ماکو و بازرگان جمع آوری شده بود.

به گفته وی این اقلام در قالب ۳ کامیون و ۲ وانت نیسان به مناطق زلزله زده خوی ارسال شد.

فرماندار و رئیس ستاد بحران ماکو همچنین تاکید کرد: تا به امروز ۵ محموله کمک‌های مردمی به ارزش ۸ میلیارد تومان از شهرستان به منطقه زلزله زده خوی ارسال شده است.

ساعت ۱۳:۵۳/ نیاز مردم به لوازم گرمایشی

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های جدی استفاده از زغال داخل چادر برای دو تن از همشهری‌هایش به دلیل کمبود لوازم گرمایشی گفت: قطعا اگر زودتر به داد مردم نرسیم این اتفاقات تلخ تکرار خواهد شد.

عادل نجف زاده در گفتگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی و سفر سر زده رئیس جمهور به منطقه، بیان کرد: گسل خوی از سال ۹۸ تا به امروز نزدیک به شش بار لرزیده است و آخرین بار زلزله‌ای به بزرگی ۵/۹ ریشتر در خوی ایجاد کرد. این زلزله سبب شد تا بخش اعظمی از سازه‌های نامقاوم روستایی در ۷۲ روستا و منازل نامقاوم در حاشیه شهر از بین بروند. تا این لحظه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بالغ بر ۱۰ هزار واحد مسکونی آسیب جدی دیده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: از همان ساعات اولیه مسئولان مرتبط از قبیل وزیر کشور، اورژانس کشور، وزیر بهداشت و بنیاد مسکن در جمع مردم حاضر شده و بازدید‌های لازم صورت گرفت. خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشته است. اما نبود تلفات جانی دلیلی بر مهیب نبودن زلزله نیست. یک اشتباه اساسی که ما در نگاه به زلزله داریم این است که اگر زلزله مانند بم ۵۰ هزار کشته بر روی دست ما نگذارد، آن را مهیب تلقی نمی‌کنیم.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز بخش اعظمی از مردم در خوی به دلیل تکرار پس لرزه‌ها که بالای ۴ ریشتر نیز می‌باشد، در منازل خود نمی‌مانند. این پس لرزه‌ها سبب شده تا سازه‌های آسیب دیده بیشتر تخریب شوند. مردم به خاطر ترس از پس لرزه‌ها نمی‌توانند داخل منازل بروند. به همین خاطر نیاز ما به اسکان اضطراری بالا است. علی رغم این‌که ۴۰ هزار چادر تا الان توزیع شده و ۷۱ اسکان اضطراری در شهر ایجاد شده است، ما هنوز هم به اسکان تکی نیاز داریم. مردم نمی‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند و بروند. مردم در منازل خود احشام دارند و متاسفانه دزدی‌هایی در حال انجام است. از این باب لازم است خدمات در شهر گسترش پیدا کند.

وی تاکید کرد: به لوازم گرمایشی به شدت نیاز داریم. سرما در منطقه بیداد می‌کند. بارش برف در ارتفاعات سرمای زودرس را برای منطقه به ارمغان آورده است. در سرمای زیر صفر درجه و بعضا منفی ۷ درجه در چادر‌ها زندگی می‌کنند.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های جدی استفاده از زغال داخل چادر برای دو تن از همشهری‌هایش به دلیل کمبود لوازم گرمایشی گفت: قطعا اگر زودتر به داد مردم نرسیم این اتفاقات تلخ تکرار خواهد شد. روز گذشته فرمانده سپاه سلامی و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاکپور در منطقه حضور پیدا کردند. امروز نیز شخص رئیس جمهور به صورت سرزده از منطقه بازدید دارند.

نجف زاده در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم با حضور رئیس جمهور و تمهید مقدمات در لایحه بودجه سال آتی شاهد نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی منازل مردم در اسرع زمان باشیم. لحظه به لحظه سرما در حال افزایش است.

ساعت ۱۱:۱۴/ ارسال اولین محموله کمک‌های مردمی استان مرکزی به مناطق زلزله

سردار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در حاشیه ارسال این کمک‌ها اظهار کرد: در راستای حل مشکلات مردم در منطقه زلزله زده خوی از ابتدای وقوع حادثه سپاه و بسیج تمام قد در منطقه حاضر شدند و در ابعاد مختلف، خدمت رسانی را در کنار سایر دستگاه‌ها در دستور کار گذاشتند.

وی افزود: سپاه روح الله استان مرکزی همچون سایر استان‌ها با برنامه ریزی برای بسیج عمومی در سطح استان و با تکیه بر ظرفیت‌های بسیج و داخلی سپاه استان، کمک به منطقه را در دستور کار گذاشت و در ابعاد مختلف اقدامات قابل توجهی انجام شد.

او اضافه کرد: روز شنبه ۱۵ بهمن ارسال اولین مرحله از کمک‌های مردمی، موکب داران، سپاه و بسیج استان انجام و امکانات و تجهیزات لازم در بخش‌های مختلف برای رفع مشکلات برای منطقه خوی ارسال شد.

سردار کریمی ادامه داد: ۲ دستگاه ماشین سنگین، ۲ دستگاه نانوایی، آشپزخانه‌های سیار، ۶ تن نان محلی، ۳ تن تخم مرغ، ۵ تن مرغ و اقلام خوراکی دیگر از جمله تجهیزات و اقلام مهم ارسالی در اولین مرحله اعزام کمک‌های استان مرکزی بود.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۲ هزار پرس غذای گرم توسط موکب داران استان مرکزی در مناطق زلزله زده خوی تهیه و توزیع می‌شود، گفت: هم اکنون بیش از ۳۰ نفر از خادمین موکب‌های استان در منطقه مستقر هستند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با تأکید بر اینکه سپاه تمام قد برای خدمت رسانی به مردم و رفع مشکلات در منطقه حضور دارد، افزود: خوشبختانه روند خدمت هم توسط سپاه و بسیج و هم توسط سایر دستگاه‌ها مطلوب است و همه توان برای رفع مشکلات پای کارآمده است.

وی بیان کرد: مردم استان مرکزی در طول حوادث چندسال گذشته همچون زلزله کرمانشاه، سیل سال ۹۸ و کرونا نشان داده اند فرهنگ کمک مومنانه و همدلی در بین آن‌ها جاری و برقرار است و عملکرد استان در این حوزه بسیار درخشان است. در این روز‌ها هم که مشکلاتی برای مردم خوی ایجاد شده مردم استان بار دیگر همدلی و وفاداری خود نسبت به هموطنان خود نشان دادند.

سردار کریمی با اشاره به اینکه اعزام کمک‌های مردم استان مرکزی و سپاه و بسیج استان به منطقه خوی ادامه خواهد داشت، گفت: مردم استان می‌توانند کمک‌های خود را به پایگاه ها، دفاتر و کانون‌های بسیج در سطح استان تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی استان آمادگی کامل برای اعزام به منطقه خوی را دارند و در صورت اعلام نیاز در سریعترین فرصت این مهم انجام خواهد شد تا بتوانند در بخش‌های مختلف خدمت رسانی کنند.

ساعت ۸:۴۶/ دستور قالیباف به کمیسیون عمران برای نظارت بر خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده خوی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله اخیر در خوی گفت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر روند خدمت رسانی به مردم نظارت جدی داشته باشد.

قالیباف ضمن اشاره به زلزله اخیر در خوی عنوان کرد: این روز‌ها مردم در شهرستان خوی در سرمای شدید دچار خسارت‌های ناشی از زلزله شده اند، مدیران اجرایی در حال تلاش برای حل مسائل آن‌ها هستند که امیدوارم این تلاش‌ها سرعت بیشتری گیرد و از کمیسیون عمران می‌خواهم بر روند خدمت رسانی به مردم نظارت جدی داشته باشند.

 

خبر‌های ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۲۲:۱۵/ اسکان اضطراری زلزله زدگان خوی خاتمه یافت

استاندار آذربایجان غربی گفت: با تلاش هلال احمر و نیرو‌های نظامی و انتظامی، اسکان اضطراری زلزله زدگان شهرستان خوی به اتمام رسیده است.

محمدصادق معتمدیان، از ایجاد ١٠٠ اردوگاه با تمامی امکانات در مناطق مختلف شهرستان خوی خبر داد و افزود: در این اردوگاه‌ها خدمات حداکثری، چون تامین مواد غذایی و لوازم بهداشتی، تامین امنیت و سایر خدمات به زلزله زدگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به توزیع بیش از ٤٠ هزار دستگاه چادر توسط جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: در طول یک هفته گذشته، ١٦٠ هزار تخته پتو، ٤٧ هزار تخته موکت، ١٥ هزار دستگاه وسایل گرمایشی در مناطق زلزله زده توزیع شده است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته توسط جمعیت هلال احمر توزیع شده است، افزود: با تلاش و همراهی مردم، خیرین، موکب ها، نهاد‌های نظامی و جهادی، بیش از ۸۰ هزار غذای گرم به صورت روزانه در بین زلزله زدگان توزیع می‌شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به نهایی شدن ارزیابی ۱۳۰ اکیپ بنیاد مسکن از میزان خسارت به اماکن شهری و روستایی، اضافه کرد: فردا ارزیابی‌ها و پیشنهادات را به هیات دولت ارائه خواهم کرد تا ساخت منازل آسیب دیده با حمایت دولت در سریعترین زمان آغاز شود.

وی در ادامه به تاکید رئیس جمهور بر تسریع روند خدمات رسانی اشاره کرد و افزود: با بسیج امکانات و استفاده از ظرفیت نهاد‌های مختلف و دولت، ساخت و بازسازی مناطق آسیب دیده با سرعت آغاز خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی از خسارت جزئی تا کلی به ۸۵ مدرسه در شهرستان خوی نیز خبر داد و یادآور شد: هماهنگی‌های لازم امروز با وزیر آموزش و پرورش جهت بازسازی مدارس آسیب دیده انجام شده و فعلاً کانکس‌های آموزشی جایگزین مدارس تخریبی خواهد شد.

معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و مدارس در هفته جاری در شهرستان خوی غیرحضوری برگزار خواهد شد، افزود: با مشارکت نهاد‌های مختلف، دولت و خیرین، بازسازی و تعمیر مدارس به سرعت پیش خواهد رفت.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، وی با تاکید بر اینکه مردم به شایعات پیرامون زلزله توجه نکنند، تصریح کرد: مردم در منازل خود که آسیب ندیده، حضور یابند و کسبه و بازاریان نیز فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

ساعت ۲۱:۳۰/ قاتل خاموش جان مادر و پسر را در چادر گرفت

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی گفت: مادر و پسر زلزله زده اهل خوی به دلیل گازگرفتگی ناشی از مصرف زغال در چادر جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا، رضازاده افزود: امروز شنبه مادر ۸۰ ساله و پسر ۵۵ ساله زلزله زده اهل فیرورق خوی به دلیل استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر که با هدف گرمایشی استفاده می‌شد جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به گزارش بالای بیش از ۱۰۰ مسمومیت در چادر‌های امدادی گفت: از مردم خوی که در چادر‌های امدادی اسکان دارند درخواست می‌شود در صورت استفاده از سیستم گرمایشی به جز بخاری‌های برقی حتماً از دودکش استفاده کرده و مسائل ایمنی را رعایت کنند.

ساعت ۱۷:۰۱/ غیر حضوری شدن آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها

سخنگوی ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: با تصویب ستاد مدیریت بحران، مدارس و دانشگاه‌های شهرستان خوی از فردا ۱۶ بهمن ماه تا پایان هفته جاری به جهت آرامش و آسایش خانواده‌ها؛ غیر حضوری اعلام می‌شود.

علی رزازی افزود: با توجه به تشکیل کمپ‌های سکان اضطرای در محیط‌های آموزشی و در راستا آرامش خانواده‌ها، آموزش در دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی و همچنین مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی شهری و روستایی (دولتی و غیردولتی)، از روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه، تاپایان هفته جاری به صورت غیر حضوری خواهد بود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، وی گفت: ضروری است آموزش و پرورش و وزارت علوم در جهت تداوم برنامه‌های آموزشی، تدابیر لازم را برای استفاده از بستر‌های فضای مجازی برنامه ریزی کنند.

ساعت ۱۵:۲۲/ خدمات رایگان در مناطق زلزله‌زده

وزیر بهداشت اعلام کرد که امروز ۵۰ قلم دارو به زلزله‌زدگان خوی توسط مجمع خیرین سلامت داده شد.

بهرام عین‌اللهی درخصوص وضعیت خدمات درمانی زلزله‌زدگان خوی، اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان قمر بنی هاشم قابل استفاده نیست. حتی این بیمارستان بیماران بدحال داشت که به شهر‌های مجاور مثل سلماس، مرند، ارومیه و تبریز منتقل شدند و از طرفی دیگر حدود ۱۱۰۰ مصدوم داشتیم که کار‌های اولیه انجام و حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها در جا‌های مختلف بستری و اعمال جراحی لازم نیز انجام شد که اعمال جراحی اغلب ارتوپدی و مغز و اعصاب بود.

به گفته وی، تاکنون شش تیم بهداشتی شامل کارشناسان بیماری‌ها، بهداشت محیط و حرفه ای، بهداشت روان و بهداشت خانواده به منطقه زلزله زده اعزام و در حال فعالیت هستند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه از انبار دارویی بازدید کردم گفت: وضعیت انبار دارویی مناسب بود. همچنین امروز اعلام کردند که ۵۰ قلم دارو نیز به زلزله‌زدگان خوی توسط مجمع خیرین سلامت داده شده است.

عین اللهی یادآور شد: کلیه خدماتی که در منطقه انجام می‌شود رایگان است.

ساعت ۱۴:۲۰/ پایان عملیات اسکان زلزله‌زدگان تا امشب

معاون عملیات سازمان امداد و نحات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت امداد رسانی در مناطق زلزله شهرستان خوی را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ٩٥ اردوگاه اسکان اضطراری در سطح شهر و مدارس ایمن در خوی برپا شده است.

مرتضی مرادی‌پور با اشاره به روستاهای دارای تخریب و امدادرسانی در جریان زلزله خوی اظهار کرد: در این زلزله ۷۲ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب شده و در حال امدادرسانی هستند.

وی افزود: ۹۸ پس لرزه بالاتر از ۲.۵ ریشتر رخ داده است و بیش از ١٢٥ هزار نفر با توزیع چادر و اسکان در اردوگاه اسکان اضطراری یافته اند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین به برپایی ٩٥ اردوگاه اسکان اضطراری در سطح شهر و مدارس ایمن در بخش خوی اشاره کرد و درباره اقلام امدادی توزیع شده نیز گفت: تاکنون ٤٠١٥٠ دستگاه چادر، ٩٨٧٠ شعله گرمایشی، ١٢٠ هزار بسته غذایی، ١٦٠٦٠٠ تخته پتو و ٤٧٤٥٠ تخته موکت در میان مردم زلزله زده توزیع شده است. علاوه براین طرح ضربتی توزیع بسته های غذایی در ٤٤ منطقه از خوی انجام شده است.

مرادی‌پور ادامه داد: ۱۱۰۰ نیروی عملیاتی فعال و ۱۴۶ خودروی عملیاتی فعال در منطقه داریم.

همچنین براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هلال احمر، مرادی‌پور این را هم اعلام کرد: تا امشب و با برپایی اردوگاه‌ شماره ۱۰۰ به عنوان آخرین مکان اسکان اضطراری در شهر خوی، عملیات اسکان اضطراری به پایان می‌رسد اما کمک‌های معیشتی و غذایی با تلاش سازمان داوطلبان و خیریه‌های مردمی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، برنامه‌ریزی ما در عملیات اسکان اضطراری به این شکل بود که در شهر خوی و فیرورق برای حفظ امنیت در پس لرزه‌های احتمالی، افراد را در اردوگاه‌ها اسکان دادیم چون برپایی چادر انفرادی در کنار ساختمان‌ها و در کوچه و خیابان احتمال خطر به دلیل ریزش آوار را افزایش می‌داد اما در روستاها به دلیل وسعت باغ و زمین‌های پیرامون منازل، چادرها به شکل انفرادی در محوطه هر خانه برپا شده‌است.

ساعت ۱۳:۵۴/ عملیات مقاوم سازی و ترمیم مدارس خوی به زودی آغاز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: ترمیم و مقاوم سازی مدارس خوی در دستور کار است و به زودی این اقدام عملیاتی می‌شود.

یوسف نوری روز شنبه ۱۵ بهمن ماه در بدو ورود به شهرستان زلزله زده خوی و بازدید از مدارس شهرستان افزود: تعدادی از مدارس خوی اسیب جدی دیدند و تخریبی هستند و تعدادی نیازمند مقاوم سازی و ترمیم هستند ودیروز معاون نوسازی مدارس کشور در این منطقه حضور داشتند و مقرر شده تا به زودی اقدامات عملیاتی در این راستا شروع شود.

وی گفت: چادر‌های مدرسه‌ای به زودی دایر می‌شود تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند.

زلزله خوی؛ پایان عملیات اسکان زلزله‌زدگان تا امشب

ساعت ۱۳:۵۱/ تمامی امکانات به منطقه زلزله زده خوی گسیل می‌شود

فرمانده سپاه پاسداران گفت: به برادران سپاه ابلاغ می‌کنیم هرچه امکانات دارند را به منطقه زلزله زده خوی گسیل کنند تا بزودی زندگی به کام مردم شیرین شود.

سردار سلامی ۱۵ بهمن ماه در بازدید از مناطق زلزله زده خوی افزود: هر چه در توان و امکان داریم بکار می‌گیریم تا زندگی در این روز‌های سخت به جریان بیافتد.

وی خطاب به مردم گفت: می‌دانم زندگی در این هوای سرد مشکل است، اما این روز‌های سخت می‌گذرد و روز‌های خوب می‌آید.

سلامی از نجابت مردم خوی در تحمل سختی‌ها و مشکلات تشکر و قدردانی کرد.

سردار سلامی از مناطق زلزله زده بصورت میدانی بازدید و در جریان مصایب و مشکلات و گرفتاری‌های مردم منطقه قرار گرفت و دستورات لازم برای بهتر شدن اوضاع را صادر نمود.

ساعت ۹:۴۴/ سفر فرمانده کل سپاه به خوی

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده وارد فردوگاه خوی شد تا با حضور در مناطق زلزله زده در جریان آخرین وضعیت مردم و نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان قرار گیرد.

فرمانده کل سپاه بلافاصله به مناطق آسیب دیده از زلزله رفت و در جریان میزان خسارت و نحوه امدادرسانی نیرو‌های سپاه به مردم زلزله زده قرار گرفت.

به نقل از تسنیم، براساس این گزارش، از همان ساعات اولیه وقوع زلزله، ارسال تجهیزات سنگین مهندسی از قبیل بیل بکهو به همراه هشت دستگاه کمپرسی و خودرو‌های سنگین مهندسی در دستور کار سپاه قرار گرفت و هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از ادوات مهندسی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (س) نیروی زمینی سپاه در عملیات امدادرسانی و مردم یاری به هم میهنان زلزله زده در شهرستان خوی حضور دارند.

ساعت ۷:۵۸/ بیش از ۱۰۰۰ چادر از خوزستان به مناطق زلزله‌زده خوی ارسال شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان از ارسال بیش از یک هزار دستگاه چادر به مناطق زلزله‌زده خوی خبر داد.

وحید شعبانی اظهار کرد: در پی اعلام سازمان امداد و نجات کشور، از سوی هلال احمر خوزستان محموله‌ای شامل یک هزار و ۷۴ دستگاه چادر به مناطق زلزله‌زده برای برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری ارسال شد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر خوزستان آمادگی کامل خود را از لحاظ نیرو و تجهیزات برای اعزام به مناطق زلزله‌زده اعلام کرده و منتظر صدور مجوز از جمعیت هلال‌احمر مرکز است.

مدیرعامل عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: هم‌استانی‌ها می‌توانند کمک‌های نقدی خود به زلزله‌زدگان خوی را از طریق شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ و کمک‌های غیر نقدی خود شامل هیتر برقی و پتو را به شعب جمعیت هلال احمر در سراسر استان خوزستان تحویل دهند.

زلزله خوی؛ کمک باشگاه تراکتور به زلزله‌زدگان

خبر‌های ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۷:۴۵/ دلیل آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها در زلزله خوی چه بود؟

سرپرست گروه مدیریت بحران پژوهشکده سوانح طبیعی گفت: در زلزله خوی شاهد آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها به دلیل مسائل مربوط به طراحی مفهومی، اجرا، اتصالات، مقاومت مصالح و ... هستیم.

مرتضی جعفری در «بررسی ایمنی کالبدی کلانشهر تهران با تأکید بر ایمنی گودها، پل‌ها، ساختمان‌ها و فضا‌های زیرسطحی» که از سوی توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، به درس‌آموخته‌های زلزله‌های پیشین در رابطه با ایمنی کالبدی ساختمان‌های بنایی، بتنی، فولادی اشاره کرد و گفت: نارسایی‌های مختلفی در این حوزه از قبیل کافی نبودن طول تکیه‌گاهی تیر‌های سقف بر روی دیوارها، عدم وجود یکپارچگی بین سقف و دیوارها، عدم اتصال صحیح میان دیوار‌های متقاطع در ساختمان‌های بنایی، عدم کفایت میزان آرماتور‌های عرضی، عدم رعایت فاصله مناسب خاموت ها، کیفیت نامطلوب بتن، مسائل مربوط به طراحی مفهومی، کمانش کلی اعضا، خرابی و فروپاشی دیوار‌ها و تیغه‌های غیرسازه‌ای در زلزله‌های پیشین تکرار شده است.

جعفری در ادامه به تشریح مثال‌هایی از مشکلات و نارسایی‌های ذکرشده پرداخت و افزود: در زلزله خوی نیز که در هشت بهمن‌ماه رخ داد و گزارش مقدماتی آن توسط پژوهشکده سوانح طبیعی منتشر شده است، شاهد آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها به دلیل مسائل مربوط به طراحی مفهومی، اجرا، اتصالات، مقاومت مصالح و ... هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده سوانح طبیعی ادامه داد: پس از زلزله کوبه در ۱۹۹۵، سه اصل در خصوص مدیریت ریسک لرزه‌ای ساختمان‌ها ارائه شد؛ اول اینکه ریسک را نباید پنهان کرد، بلکه باید آن را به جامعه اطلاع رسانی کرد. شفافیت و در دسترس بودن اطلاعات وظیفه جامعه فنی است. نکته دوم اینکه اصول و سطوح ایمنی سازه و ضوابط فنی و مهندسی را باید به روشنی توضیح داد. نکته سوم نیز به مسئولیت کاهش ایمنی و سطح عملکرد سازه‌ها برمی‌گردد. آیا این مسئولیت متوجه کارفرما، طراح و یا سازنده دولتی یا غیردولتی است؟

وی در ادامه بر ضرورت توجه به سطوح عملکردی ساختمان‌ها در طراحی تأکید کرد و ضمن اشاره به آسیب‌های چندگانه، گفت: میزان خسارت مربوط به آسیب‌ها به میزان خسارات مالی ناشی از آسیب سازه محدود نمی‌شود و بسته به شکل وقوع مخاطره و نوع کاربری، میزان خسارات و آثار آن می‌توانند تفاوت‌های زیادی داشته باشند.

جعفری با تأکید بر چندبعدی بودن موضوع ایمنی، خاطرنشان کرد: نمی‌توان به شکل تک‌بعدی و صرفاً کالبدی به موضوع ایمنی پرداخت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت کاملاً ایمن ممکن است؟ گفت: به دلیل عدم قطعیت‌ها و پیچیدگی‌های موجود، امکان پاسخ دادن به این سوال به صورت قطعی وجود ندارد. مفهوم ایمنی فراهم کردن ایمنی کافی برای یک سازه به معنای عدم امکان آسیب به آن در برابر هر میزان مخاطره یا شدت زلزله نیست، بلکه به مفهوم محدود کردن خطر ناشی از عوامل نامعین در محدوده‌ای مجاز است.

زلزله خوی؛ کمک باشگاه تراکتور به زلزله‌زدگان

 

خبر‌های ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۲۱:۰۱/ کمک تراکتور به زلزله‌زدگان خوی

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور تبریز از اختصاص عواید حاصل از بلیت‌فروشی دیدار این تیم و فولاد به مردم زلزله‌زده خوی خبر داد.

نصیرزاده پس از پیروزی تراکتور برابر فولاد خوزستان گفت: همان‌طور که پیش از این هم اعلام کرده بودیم، تمام عواید حاصل از بلیت‌فروشی این دیدار به مردم شریف شهرستان خوی که در زلزله اخیر آسیب دیده‌اند، اختصاص می‌یابد.

ساعت ۱۸:۴۹/ میزان: حساب کریم باقری بر اساس قانون بسته شده است

کریم باقری عضو پیشین تیم ملی فوتبال ایران شماره حسابی را برای دریافت کمک‌های مردمی در اینستاگرام معرفی کرده بود، اما حساب او مسدود شد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در این باره نوشت:

«در سال‌های گذشته و در پی وقوع حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل و زلزله، گا‌ها مواردی پیش آمده است که افراد مشهور برای جمع آوری کمک‌های مردمی به حادثه دیدگان شماره حساب‌های شخصی خود را اعلام کرده‌اند. چنین اقداماتی در معرفی حساب‌های بدون ضابطه در سال‌های گذشته منجر به وقوع جرایمی نظیر کلاهبرداری یا مشخص نشدن نتیجه هزینه‌کرد‌ها و عملکرد افراد شده است. اخیرا نیز در پی وقوع زلزله در شهرستان خوی، برخی از هنرمندان و ورزشکاران مشهور با قصد و هدف خیر و انسان دوستانه مجددا دست به اقدام مشابهی زده و برای دریافت کمک‌های مردمی شماره حساب شخصی خود را در فضای مجازی معرفی کرده‌اند که البته این اقدام نیاز به درنظر گرفتن موازین قانونی داشت.

کریم باقری فوتبالیست سابق مطرح کشورمان یکی از این افراد است که شماره حسابی را برای دریافت کمک‌های مردمی در اینستاگرام معرفی کرده بود، اما صبح امروز اعلام کرد شماره حساب وی مسدود شده است.

بر اساس قانون مدیریت بحران کشور و در راستای پیشگیری از وقوع جرم، صرفا سازمان هلال احمر با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بهزیستی کشور، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، اقدامات لازم در زمینه جذب، هدایت و توزیع کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی را با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی انجام می‌دهند و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری مجاز به تبلیغ و جمع آوری کمک‌های مالی مردمی نیست.

همچنین براساس قانون، افرادی که قصد چنین اقداماتی را دارند، جهت ضابطه‌مند شدن موضوع با مراجعه به سازمان هلال احمر باید مجوز دریافت کنند و شماره حساب‌های خاصی مختص این امر با نظارت سازمان‌های مسئول و طبق شرایطی که این سازمان‌ها اعلام می‌دارند افتتاح و در درگاه اینترنتی رسمی این سازمان‌ها اعلام تا مردم پس از اطمینان از تایید و نظارت سازمان‌های مسئول وجوه خود را به حساب‌های مورد تایید واریز نمایند.

براساس این گزارش از آنجایی که اقدام کریم باقری بدون هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان‌های ذیربط صورت گرفته است، شماره حساب معرفی شده از سوی وی با اعلام سازمان هلال احمر و دستور قضایی موقتا مسدود شده است.

براساس قانون و پس از اخذ مجوز‌های لازم، افرادی نظیر کریم باقری می‌توانند با همکاری جمعیت هلال احمر نسبت به جمع آوری کمک‌های مردمی اقدام کنند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که از ساعتی پیش، گفتگو‌هایی میان جمعیت هلال احمر و کریم باقری برای همکاری جهت کمک به زلزله زدگان شهرستان خوی در حال انجام است.»

ساعت ۱۷:۲۷/ کمک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مردم

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر میزان کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خوی در پویش "مهر تابان" را اعلام و تشریح کرد.

وحید سلیمی درباره میزان کمک‌های مردمی جمع آوری شده برای کمک به زلزله‌زدگان خوی گفت: جمعیت هلال احمر فراخوانی را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ارائه کرده و در قالب پویش «مهر تابان» سعی بر این است تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی به زلزله‌زدگان جمع‌آوری شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی در ادامه توضیح داد: در دو روز ابتدایی شروع پویش "مهر تابان" از محل مشارکت‌های مردمی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک نقدی به حساب‌های هلال‌احمر واریز شده است.

سلیمی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه کمک‌های غیرنقدی تاکنون دو هزار و ۷۰۰ تخته پتو، هزار بسته غذایی، ۲ هزار بسته بهداشتی و حدود ۱۰ هزار شعله لوازم گرمایشی تامین و در دست تحویل است. این اقلام به مرور به منطقه ارسال می‌شود.

ساعت ۱۵:۳۵/ هشدار پلیس درباره کلاهبرداری با عنوان «کمک به زلزله‌زدگان»

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا در خصوص ترفند کلاهبرداران سایبری با موضوع «جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای هموطنان زلزله زده» هشدار داد.

سرهنگ رامین پاشایی ضمن همدردی با هموطنان زلزله زده شمال غرب کشور، در تشریح این خبر اظهار کرد: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که مجرمان سایبری با سوء استفاده از موقعیت ایجاد شده با تحریک اذهان عمومی و بعضا سوء استفاده از نام، اعتبار و شهرت افراد مشهور و نامی کشور؛ تحت عنوان «جمع آوری کمک‌های مردمی به منظور یاری رساندن به آسیب دیدگان زلزله اخیر در استان‌های شمال غربی کشور، به خصوص شهرستان خوی» از طعمه‌های خود کلاهبرداری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورند، خاطر نشان کرد: عموم مردم می‌توانند در صورت تمایل به اهدای کمک‌های نقدی یا غیر نقدی به مناطق آسیب دیده، صرفا موضوع را از طریق سایت‌های رسمی و مراجع قانونی که مجوز‌های لازم را دارند و نام و مشخصات و شماره حساب‌های آن‌ها از طریق رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع رسانی می‌شود، اقدام نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: افراد کلاهبردار با سوء استفاده از این حوادث، با جلب اعتماد مردم در فضای مجازی و دریافت مبالغی به عنوان کمک به زلزله زدگان، کاربران را به درگاه‌های جعلی بانکی (فیشینگ) هدایت می‌نمایند و سپس اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب طعمه‌های خود می‌کنندو یا با اعلام شماره حساب‌های شخصی مترصد کلاهبرداری مالی از هموطنان هستند.

براساس گزارش سایت پلیس، وی افزود: با توجه به اینکه سوء استفاده از نام و اعتبار افراد شناخته شده و نامی در این فرآیند محتمل است به این افراد توصیه کرد، مراقب ترفند مجرمان سایبری باشند و در صورت تمایل به مشارکت در طرح‌های کمک رسانی به آسیب دیدگان حتما با موسسات و سازمان‌هایی که دارای اعتبار و وجاهت قانونی هستند، همکاری نمایند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا تصریح کرد: افرادی که در این شرایط اقدام به انتشار مطالب کذب و شایعه برای تشویش اذعان عمومی کنند نیز تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

ساعت ۱۳:۰۸/ شرایط ورود جدی رئیس جمهور را می‌طلبد

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شب گذشته دمای هوا در خوی به منفی ۷ درجه رسید و برای تامین چادر، وسایل گرمایشی و پوششی به اقدام فوری و جدی نیاز داریم.

عادل نجف زاده در گفتگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مردم در مناطق زلزله زده خوی، بیان کرد: حدود چهار روز از زمان زلزله در خوی می‌گذرد. در اولین ساعات وقوع زلزله بنده با همراهی وزیر کشور، مدیرعامل هلال احمر، مدیریت بحران کشور و بنیاد مسکن کشور در منطقه حضور پیدا کردم. متاسفانه حجم تخریب‌ها بالا است. با توجه به اینکه تکرار زمین لرزه‌ها را داریم و پس لرزه‌های زلزله ادامه داشته و سازه‌ها ضعیف هستند مردم می‌ترسند که در خانه‌ها بمانند.

بسیاری از مردم زلزله زده هنوز خدمات دریافت نکرده‌اند

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه علی رغم تذکرات کتبی و شفاهی بنده در مجلس در خصوص ضرورت توجه به مقاوم سازی سازه‌ها در بافت‌های فرسوده، حاشیه شهر‌ها و روستاها، شاهد هستیم که سازه‌ها با کوچک‌ترین لرزش در حال از بین رفتن هستند. تکرار پس لرزه‌ها نیز سبب شده تا مردم آرامش لازم در خانه‌های ترک خورده هم نداشته باشند. جا دارد بنده از همه نهاد‌های خدمات رسان تشکر کنم. اما با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم و دیشب دمای هوا به منفی ۷ درجه رسید ما نگران مردم هستیم.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیاز مردم به چادر لحظه به لحظه در حال افزایش است. من خواهش می‌کنم در تامین چادر و وسایل گرمایشی اقدام جدی صورت گیرد. تا این لحظه نزدیک به ۲۷ هزار چادر در سطح شهرستان خوی توزیع شده است. خدمات نیز لحظه به لحظه به خوی می‌رسد، اما باز هم به توجه جدی نیاز داریم. بسیاری از مردم هنوز خدمات دریافت نکرده‌اند. روز گذشته نیز مخبر در منطقه حضور داشت و به عنوان معاون رئیس جمهور از نزدیک وضعیت را دید.

شرایط ورود جدی رئیس جمهور را می‌طلبد

وی در ادامه تاکید کرد: مخبر نیز از وضعیت چندان راضی نبود. بنده شخصا به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور تقاضا می‌کنم ورود جدی به این موضوع داشته باشد. این سومین زلزله است که در طول دو سال اخیر در خوی رخ داده است. شرایط حضور جدی رئیس جمهور را می‌طلبد. امیدوار هستیم بتوانیم با تامین امکانات مورد نیاز نظیر چادر و وسایل گرمایشی و پوششی مردم را از بحران به وجود آمده در فصل سرما نجات دهیم.

ساعت ۱۲:۴۵/ چهل کمپ در خوی ایجاد شده است

وزیر کشور حجم کمک‌رسانی‌ها به مردم زلزله‌زدگان خوی را قابل توجه دانست و گفت: بیش از بیست هزار چادر توزیع شده است و چهل کمپ ایجاد شده است و وسایل گرمایش اعم از برقی و نفتی تهیه و توزیع شده است.

احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیئت دولت درباره روند کمک‌رسانی به زلزله زدگان خوی گفت: از ساعات اولیه کار کمک رسانی انجام شد و در چند ساعت مشکلات در حوزه برق، گاز، تلفن و ارتباطات برطرف شد؛ و بعد چادر توزیع شد تقریبا بیش از بیست هزار چادر توزیع شده است و چهل کمپ ایجاد شده است و وسایل گرمایش اعم از برقی و نفتی تهیه و توزیع شده است و بحث غذارسانی را شروع کردیم هر چند که ارایه غذای گرم در پروتکل‌ها نیست، اما این کار را هم شروع کردیم.

وزیر کشور تصریح کرد: حجم کمک‌رسانی‌های فراوانی انجام شده است و بنیاد مسکن، هلال احمر، سپاه، ارتش، فراجا، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با محوریت استاندار وارد صحنه شدند. همه مسوولان در منطقه بودند و کمک رسانی با شدت ادامه دارد، چون زلزله چند بار آمده بود، تعدادی از مردم نگران بودند که به خانه‌های خودشان برگردند و قرار شد به آن‌ها هم کمک‌رسانی شود.

ساعت ۱۲:۰۳/ هلال احمر: ترکیه درخواستی برای کمک به زلزله‌زدگان خوی نداشته است

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر رد درخواست هلال‌احمر ترکیه برای کمک به زلزله زدگان خوی را تکذیب کرد و گفت که هیچ درخواستی از سوی ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان خوی ارائه نشده است.

بهنام سعیدی در واکنش به خبر رد درخواست ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان خوی گفت: درپی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در خوی، هلال احمر به عنوان یک جمعیت قدرتمند و پیشرو کمک‌هایی را به مردم زلزله زده انجام داده و از ساعات ابتدایی وقوع زمین لرزه در کنار مردم بوده است.

وی در ادامه توضیح داد: هلال احمر ایران در ارائه خدمات بشردوستانه نه تنها در داخل ایران بلکه در تمام کشور‌های دنیا که نیاز به کمک‌های بشر دوستانه داشته‌اند، پیشتاز بوده است.

سعیدی افزود: اخیرا اخباری در فضای مجازی دست به دست می‌شود با این عنوان که رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه توئیتی را در فضای مجازی منتشر کرده و برای کمک به زلزله زدگان خوی اعلام آمادگی کرده، اما ایران کمک آن‌ها را نپذیرفته است، در حالی که هلال‌احمر ایران تاکنون هیچ پیام رسمی و غیر رسمی از سوی ترکیه مبنی بر کمک به زلزله‌زدگان خوی دریافت نکرده است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه هلال احمر خاطرنشان کرد: وقتی یک حادثه در کشور اتفاق می‌افتد، هلال احمر آن کشور برای کمک رسانی به مردم وارد عمل می‌شود، اما اگر هلال احمر‌های سایر کشور‌ها متقاضی کمک باشند باید به صورت رسمی از طریق جمیعت هلال احمر خودشان یا از طریق وزارت امور خارجه یا فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر درخواست خود را اعلام کنند و در مرحله بعد، نیازسنجی می‌شود، که کشور حادثه دیده چه نیاز‌هایی دارد که لازم است کشور‌های دیگر به آن‌ها کمک کنند و ظرفیت‌های جمعیت‌های هلال احمر ملی هم سنجیده و بر این اساس اقدام می‌شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی در پایان گفت: هنوز هیچ مکاتبه رسمی و ارتباط رسمی از سوی جمعیت هلال احمر و وزارت امور خارجه ترکیه با ایران انجام نشده است. جمعیت‌های هلال احمر ملی اگر قصد کمک داشته باشند باید به صورت رسمی اعلام کنند.

ساعت ۱۱:۱۵/ ارسال فوری ۶۰۰ هزار لیتر بنزین و نفت سفید

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان از ارسال فوری سوخت به شهرستان زلزله زده خوی از منطقه همدان خبر داد و گفت: ۶۰۰ هزار لیتر بنزین و نفت سفید به منطقه زلزله زده خوی ارسال شد.

امین روستایی اظهار کرد: در پی بروز چندباره زلزله در بخش‌هایی از استان آذربایجان غربی، ارسال محمولات سوختی به این مناطق از مبدأ انبار نفت ایثارگران منطقه همدان شدت گرفت.

به نقل از روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، وی تصریح کرد: رسالت سوخت رسانی شرکت ملی پخش در هر شرایط باید یاری‌گر هموطنان باشد بنابراین وظیفه ماست تا به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.

روستایی تأکید کرد: تمامی رانندگان کامیون‌های نفت کش که بارنامه مناطق زلزله زده را در دست دارند، در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به انبار‌های نفت منطقه خارج از نوبت اقدام به بارگیری و حمل سوخت کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از نخستین ساعات بروز زلزله تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار لیتر از انواع فرآورده شامل بنزین و نفت سفید از انبار نفت ایثارگران بارگیری و به مقاصد مصرف این مناطق اعزام شده است.

ساعت ۸:۵۱/ بررسی آنلاین نیاز‌های مردم زلزله زده خوی از سوی مجلس

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: ارتباط کمیسیون عمران با مردم زلزله‌زده خوی برقرار بوده و کمیسیون به صورت آنلاین در جریان نیاز‌های مردم منطقه و مشکلات موجود قرار گرفته است.

عبدالجلال ایری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ماموریت کمیسیون عمران برای پیگیری آخرین وضعت زلزله زدگان در خوی، بیان کرد: کمیسیون عمران در حال برنامه ریزی است تا هیاتی از کمیسیون در منطقه حضور یافته و وضعیت را از نزدیک ارزیابی کند. یکی از اعضای کمیسیون عمران نیز نماینده مردم خوی است که در حال ارائه گزارش روزانه به کمیسیون است. ارتباط کمیسیون عمران با منطقه به صورت آنلاین است.

وی اظهار کرد: به صورت آنلاین در جریان مشکلات مردم در منطقه خوی و نیاز‌های آن‌ها در حوزه چادر و مواد غذایی و وسایل گرمایشی قرار گرفته‌ایم و درصدد هستیم تا نیاز‌های مردم مرتفع شود. هیاتی از کمیسیون نیز یا در این هفته یا هفته آتی از منطقه بازدید خواهد کرد.

ساعت ۷:۲۷/ توزیع بیش از ۱۹ هزار دستگاه چادر برای اسکان زلزله زدگان خوی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۱۹ هزار دستگاه چادر تاکنون در بین زلزله زدگان خوی توزیع شده است.

محمدصادق معتمدیان با تاکید براینکه فرایند خدمت رسانی در سطح شهرستان خوی سرعت می‌یابد، افزود: تاکنون ۴۰ اردوگاه و کمپ اسکان اضطراری با ظرفیت ۷۹ هزار نفر جمعیت در مناطق مختلف شهرستان خوی بر پا شده که این تعداد به ۶۰ اردوگاه افزایش خواهد یافت.

معتمدیان به خاطر نارسایی‌ها در امدادرسانی به دلیل حجم زیاد آسیب‌ها و پراکندگی مناطق زلزله زده، از مردم عذرخواهی کرد و با بیان اینکه ضعف‌های موجود در استان حل و مشکلات مردم شناسایی شده است، گفت: یکی از محموله‌های بزرگ هلال احمر به وزن ۲۴۰ تن اقلام مورد نیاز مردم وارد شهرستان خوی می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌ها از میزان خسارت‌های وارده ناشی از زلزله به پایان رسیده است، گفت: یکشنبه هفته آینده برای تشریح آخرین وضعیت خسارت‌های ناشی از زلزله و جهت جذب کمک‌های دولت در جلسه هیات دولت حضور خواهیم یافت.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: طرح مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی در راستای پیشگیری از آسیب‌های وارده ناشی از زلزله در شهرستان خوی اجرا می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، وی افزود: مردم به شایعات توجه نکنند و وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست.

خبر‌های ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۱۹:۴۲/ زلزله‌زدگان خوی نیازمند غذای گرم هستند

جهادگر هیأتی حاضر در صحنه زلزله خوی گفت: نیرو‌های جهادی و مردمی اولویت نخست را تهیه غذا برای افرادی که بیرون مانده‌اند، می‌دانند.

هادی سعیدی فر جهادگر هیأتی حاضر در صحنه زلزله خوی ۱۱ بهمن در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت زلزله‌زدگان خوی، اظهار کرد: باتوجه به بالا بودن ریشتر زلزله، بیش‌تر تخریب‌ها به صورت نیمه کامل بوده و کم‌تر شاهد تخریب صد در صدی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه پراکندگی این زلزله زیاد بوده است، مطرح کرد: این موضوع موجب شده است تا نقاط مختلفی از این شهرستان درگیر زلزله باشد.

این جهادگر هیأتی حاضر در صحنه زلزله خوی از برودت هوا به عنوان یکی از چالش‌های اصلی وضعیت فعلی یاد کرد و گفت: همچنین به دلیل ترسی که در میان ساکنین این شهرستان به وجود آمده است، مردم حتی به خانه‌های سالم خود نیز مراجعه نمی‌کنند که این موضوع کمی روند خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر تلاش و فعالیت لازم در راستای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان را انجام می‌دهد، عنوان کرد: طبق اعلام رئیس جمعیت هلال احمر عمده‌ترین مشکل، مشکل گرمایش چادر‌ها است.

سعیدی فر با بیان اینکه یکی از نیاز‌های اصلی این افراد اطعام است خاطرنشان کرد که جمعیت هیأتی می‌توانند با حرکت اربعینی این مشکل را رفع کنند و افزود: خوشبختانه جمعیت هیأتی در این شهرستان را فعال کرده‌ایم، ولی نیاز اصلی برای تهیه غذای گرم، تامین مواد اولیه است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم این مواد اولیه را تامین کنیم تا بتوانیم گامی در عرصه خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان برداریم، تصریح کرد: نیرو‌های جهادی و مردمی اولویت نخست را تهیه غذا برای افرادی که بیرون مانده‌اند، می‌دانند.

این جهادگر هیأتی اضافه کرد: بسیاری از خانه‌هایی که خالی از سکونت هستند، در ظاهر مشکلی ندارند، ولی از نظر بنیادی سست شده‌اند.

وی با بیان اینکه فعلا به اعزام نیرو‌های جهادی نیاز نداریم چراکه جهادگران بومی و هیأتی عملیات خدمت‌رسانی را دنبال می‌کنند، تاکید کرد: بخاطر پس لرزه‌ها مردم از خانه‌ها خارج شده‌اند و به همین دلیل نیازمند غذای گرم هستند که بهترین فرصت برای فعالیت موکب داران پخت غذا و نان است.

گفتنی است؛ موکب‌دارن و هیأتی‌هایی که می‌توانند در عرصه پخت غذا و نان کمکی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی داشته باشند، می‌توانند پیگیری لازم را از طریق شماره تلفن ۰۲۱۹۱۶۹۱۵۹۱۴ انجام دهند.

‌هموطنان عزیز می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۴۴۷۷۷ به‌نام "میاندارخدمت" ارسال نمایند.

ساعت ۱۹:۰۳/ دستور مخبر برای رسیدگی فوری به نیاز‌های زلزله‌زدگان

معاون اول رئیس‌جمهور ساعاتی قبل به منظور بازدید از روند امداد رسانی به زلزله زدگان، در سفری از پیش اعلام نشده، در شهر خوی حاضر شد.

با توجه به عدم اطلاع مسئولین استانی و کشوری مستقر در شهر خوی از سفر محمد مخبر، وی در حال سرکشی به مناطق آسیب دیده این شهرستان و گفتگوی بی‌واسطه با اهالی شهر برای بررسی وضعیت و روند امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله است.

معاون اول رییس جمهور ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات مردم، دستورات لازم را جهت کمک رسانی و تامین نیاز‌ها به مسئولین استان هم صادر کرد و آنان را مکلف کرد با فوریت نسبت به رفع مشکلات زلزله‌زدگان اقدام کنند.

مخبر همچنین با اشاره به سرمای شدید هوا، بر تامین هرچه بیشتر امکانات اسکان و لوازم گرمایشی تاکید کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومین، به مردم اطمینان داد که دولت با جدیت و با تمام توان خسارات وارده به منازل مسکونی و لوازم خانگی آن‌ها را جبران خواهد کرد.

مردم مناطق زلزله زده شهرستان خوی نیز حضور معاون اول رییس جمهور را مایه دلگرمی و آرامش خاطر عنوان کردند و به بیان دغدغه‌ها و نیاز‌های خود در فضایی صمیمانه با مخبر پرداختند.

ساعت ۱۸:۴۳/ ارسال اولین محموله کمک‌های مردم ماکو

فرماندار ماکو گفت: اولین محموله کمک‌های مردمی ماکو در قالب تجهیزات گرمایشی، اقلام غذایی ضروری و مورد نیاز به خوی ارسال شد.

نادر کاظمی در گفتگو با ایسنا افزود: این محموله به ارزش ۳ میلیارد تومان به وسیله یک دستگاه تریلی، یک دستگاه کامیونت و یک دستگاه وانت نیسان به منطقه زلزله‌زده خوی ارسال شد.

به گفته رئیس ستاد بحران ماکو، طی ۳ روز گذشته نیز ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه لیفتراک و خودروی کمکی در قالب ۴ تیم عملیاتی امداد و نجات در آوار به این منطقه اعزام شده است.

کاظمی همچنین تاکید کرد: در ۱۰ روز گذشته نیز تا به امروز ۶ محموله کمکی دولتی شامل بیش از ۳۰۰ تخته چادر امدادی، ۵۰۰ تخته موکت، ۶۰۰ عدد پتو، ۲۰۰ بسته غذایی به ارزش ۲ میلیارد و هشتصد میلیون تومان و ۱۰۰ عدد بخاری برقی اهدایی از طرف کارخانه فرسازی کومتای به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان توسط ستاد مدیریت بحران ماکو به خوی ارسال گردیده است.

فرماندار ماکو اظهار کرد: اعضای ستاد بحران ماکو، نیرو‌های پشتیبان امدادی آماده اعزام در صورت درخواست از طرف ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی به مناطق زلزله زده خوی هستند.

زلزله خوی؛ ارسال اولین محموله کمک‌های ماکو

ساعت ۱۸:۳۰/ در حال حاضر هیچ فردی زیر آوار باقی نمانده است

وزیر کشور از پایان عملیات امداد و نجات در زلزله خوی خبر داد و تاکید کرد: اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

احمد وحیدی با اشاره به اتمام عملیات امداد و نجات در روستا‌های آسیب دیده از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت: اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

وی در جمع اهالی یکی از روستا‌های آسیب دیده نزدیکی محل کانون زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی اظهار داشت: کمپ‌های متعددی برای اسکان زلزله زدگان ایجاد شده و چادر‌های زیادی هم بین مردم توزیع شده است.

وزیر کشور با اشاره به آسیب حدود ۷۰ روستا از زلزله خوی، تصریح کرد: گروه‌های امداد و نجات بررسی‌های لازم را درخصوص وضعیت همه افراد در روستا‌های آسیب دیده انجام داده‌اند و در حال حاضر، کسی زیر آوار باقی نمانده است.

وحیدی از برنامه‌ریزی برای تکمیل مرحله اسکان اضطراری خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین تلاش برای تهیه غذای گرم را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیرو‌های اورژانس حضور به موقعی در رسیدگی به بیماران و مصدومان داشته‌اند، ابراز داشت: همه مصدومان به بیمارستان منتقل و بسیاری از آن‌ها سرپایی مداوا شدند؛ فقط تعداد محدودی باید بستری می‌شدند که این امر نیز انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته وزیر کشور، بر اثر زلزله خوی، دو نفر فوتی بر اثر زلزله و یک نفر فوتی بر اثر سکته قلبی گزارش شده است که برای خانواده آنان از خداوند متعال تقاضای صبر داریم.

وحیدی ادامه داد: مرحله بعدی اقدامات در حوزه مدیریت زمین لرزه، آواربرداری است که در روز‌های آینده شروع خواهد شد.

ساعت ۱۸:۱۱/ اسکان ۷۵۰ زلزله زده خوی در ۴ مسجد ارومیه

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه گفت: ۷۵۰ نفر از افراد زلزله زده خوی در مساجد ارومیه اسکان داده شده اند.

سرهنگ عیوضلو ۱۱ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سپاه ارومیه برگزار شد، افزود: تاکنون ۷۵۰نفر از افراد زلزله زده خوی که در سیستم سپاه ارومیه ثبت شده اند در ۴مسجد الله اکبر، سیدجواد، موسی بن جعفر و لطفعلی خان ارومیه اسکان داده شده اند.

وی تصریح کرد: ۱۰ مسجد نیز جهت اسکان احتمالی در ارومیه رزرو شده اند.

ساعت ۱۷:۲۷/ پس لرزه‌ها همچنان در خوی ادامه دارند

ایسنا نوشت: از زلزله خوی نزدیک به سه روز گذشته‌ است، اما خوی همچنان می‌لرزد و ادارات و مراکز مختلف این شهر به حالت عادی خود برنگشته‌اند.

ساعت ۱۷:۰۲/ اسکان اضطراری ۷۶ هزار نفر

رئیس جمعیت هلال احمراز بارگیری محموله ۲۴۰ تنی بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته از تهران به مقصد خوی خبر داد.

پیرحسین کولیوند در تشریح آخرین اقدامات انجام شده درپی زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت: تاکنون ٢٥ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین متاثرین از زلزله خوی توزیع شده است و امروز نیز ۲۴۰ تن مواد غذایی از تهران بارگیری شده و از طریق زمینی و هوایی در راه شهرستان خوی است.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: تا ظهر امروز؛ تعداد ۱۹ هزار و ۲۰۰ تخته چادر توزیع و ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی و روستا‌های آسیب‌دیده برپا شده که براین اساس ٧٦ هزار و ٨٠٠ زلزله زده اسکان داده شدند.

کولیوند ادامه داد: تاکنون ٢٨ هزار و ٣٤٠ تخته پتو و ١٩ هزار و ٨٥٠ تخته موکت شش متری در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، وی تاکید کرد: ٣٨٨ نیروی عملیاتی هلال احمر به طور شبانه روزی در حال امدادرسانی به زلزله زدگان هستند و تیم‌های واکنش سریع از جمعیت‌های هلال احمر تهران، اردبیل، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی از روز اول سانحه در منطقه حضور یافته و در حال ارائه خدمات هستند.

ساعت ۱۶:۳۳/ سفر از پیش اعلام نشده مخبر به خوی

معاون اول رئیس‌جمهور ساعاتی قبل در سفری از پیش اعلام نشده، در شهر خوی حاضر شد.

با توجه به عدم اطلاع مسئولین استانی و کشوری مستقر در شهر خوی از سفر مخبر، وی در حال سرکشی به مناطق آسیب دیده این شهرستان و گفتگوی بی‌واسطه با اهالی شهر برای بررسی وضعیت و روند امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله است.

ساعت ۱۳:۲۹/ گلایه زلزله‌زدگان خوی از نحوه امدادرسانی

حال و روز زلزله‌زدگان خوی خوش نیست؛ ضعف خدمات‌رسانی و مدیریت در این منطقه، روزگار سختی را بر مردم تحمیل کرده است؛ به نحوی که غذای گرم به میزان کافی در بین زلزله‌دگان توزیع نمی‌شود.

بعد از این زلزله بلافاصله مسئولان کشوری و استانی به منطقه رفتند و ضمن بررسی وضعیت مردم وعده دادند تا سریعا اوضاع مردم به شرایط عادی برگردد و مشکلی نداشته باشند.

خبرنگار تسنیم برای بررسی آخرین زلزله‌زدگان به این منطقه رفت تا ضمن گفتگو با مردم زلزله‌زده، از آخرین وضعیت ارائه خدمات به مردم این منطقه گزارشی تهیه کند که متاسفانه ضعف خدمات‌رسانی و مدیریت در این منطقه، روزگار سختی را بر مردم تحمیل کرده است؛ به نحوی که غذای گرم به میزان کافی در بین زلزله‌دگان توزیع نمی‌شود.

مردم از عدم مدیریت مناسب در توزیع اقلام امدادی از چادر تا غذا، کمبود نیرو‌های متخصص و مردمی در رأس کار و پایین بودن سطح امدادرسانی‌ها گلایه داشتند و می‌گفتند در ار‌دوگاه‌های تعبیه شده با توجه به اینکه جمعیت زیاد است امکانات به میزان کافی در اختیار مردم نیست.

خبرنگار تسنیم از مردم در ارتباط توزیع چادر و بسته‌های معیشتی ۷۲ ساعته سئوال کرد که مردم تاکید داشتند هلال احمر فقط بین مردم چادر توزیع کرد که آن هم عادلانه نبود و مدیریت توزیع نداشتند؛ در برخی روستا‌ها چند خانوار با هم در یک چادر روز‌های سرد و برفی را گذران می‌کنند.

این خبرنگار می‌گوید هوا در این شهرستان بسیار سرد و برفی است، اما آنچه که مردم را در این روز و شب‌ها رنج می‌دهد نبود وسایل گرمایشی در چادرهاست و برخی مردم حتی پتو هم تحویل نگرفته‌اند.

برخی می‌گویند هیچ‌گونه بسته معیشتی در اختیارمان نیست و خیرین برای‌مان غذا و سایر مایحتاج را می‌آورند و در این حالی است که این بسته‌ها در اردوگاه‌ها تحویل مردم شده است.

ساعت ۱۲:۵۰/ اسکان موقت زلزله‌زدگان خوی در دانشگاه‌ها و مساجد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عملیات امدادرسانی و آواربرداری به زلزله‌زدگان توسط نیرو‌ها و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در حال انجام است و زلزله‌زدگان به طور موقت در دانشگاه‌ها، مساجد و ساختمان‌های عمومی اسکان داده شدند.

اکبر نیکزاد اظهار کرد: ارزیابی‌های زمین‌لرزه خوی توسط نیرو‌های مستقر در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است. هم‌اکنون برای سرعت دادن به عملیات آواربرداری و امدادرسانی به زلزله زدگان نیرو‌های بنیاد مسکن از استان‌های همجوار شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان به همراه ماشین‌آلات در منطقه حضور دارند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر تسریع در انجام عملیات‌آواربرداری در همکاری با مردم گفت: عملیات آواربرداری در مناطق مختلف زلزله‌زده اولویت بندی شده و پس از ارزیابی‌ها تا روز شنبه ۱۵ بهمن آمار نهایی تخریب و تعمیر به مسئولان ارشد برای اخذ تصمیم ارایه می‌شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه عملیات آواربرداری کاری دشوار است و در همکاری با مردم انجام خواهد شد، افزود: همکاری مردم در عملیات آواربرداری مناسب است و با توجه به بسیج تمامی نیرو‌ها و امکانات پیش‌بینی می‌شود تا اسکان موقت و امدادرسانی تسریع شود.

وی درباره روند اسکان موقت زلزله‌زدگان خوی، توضیح داد: اسکان موقت زلزله‌زدگان از جمله وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر است که ما در جریان فعالیت‌ها هستیم. در حال حاضر هلال احمر و وزارت کشور در همکاری با بسیج، سپاه، ارتش، استانداری، فرمانداری و بنیاد مسکن و سایر نهاد‌ها در حال این کار هستند و با توجه به اینکه همه مسئولان پای کار هستند امیدواریم کار با سرعت مناسب‌تری پیش برود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: عموما برخی از ساختمان‌های عمومی و دولتی در مناطق زلزله‌زده از جمله مسجد، بیمارستان و سایر ساختمان‌ها که مقاومت بالاتری داشته‌اند محل اسکان برخی از زلزله‌زدگان شده است. همچنین کسب و کار‌ها در خوی و اطراف مناطق زلزله زده به منظور خدمات رسانی کار را از سر گرفته‌اند. نانوایی‌ها، مراکز تولیدی، مراکز خدماتی از جمله این مراکز هستند که فعالیت را از سر گرفته اند و شهر در حال بازگشت به حالت عادی است.

نیکزاد تصریح کرد: وزیر کشور نیز مرتب پیگیر امدادرسانی، اسکان موقت و بازسازی هستند. استاندار آذربایجان شرقی نیز در مناطق زلزله زده خوی حضور یافت و اعلام کرد که هر کمکی لازم باشد برای استان آذربایجان‌غربی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان انجام خواهد داد؛ بنابراین گزارش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه ۸ بهمن شهرستان خوی را برای چندمین بار در طول یک ماه گذشته لرزاند. این زلزله در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است. تاکنون مرگ ۳ تن، مصدومیت صد‌ها نفر و خساراتی به برخی ساختمان‌ها و منازل مسکونی گزارش شده است. شهرستان خوی در تاریخ ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای ۵.۴ ریشتری را از سرگذرانده بود.

ساعت ۱۲:۳۶/ خسارت به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: طبق ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون ۳هزار و ۵۰ واحد مسکونی در این زلزله خسارت دیده اند.

جعفر برزگر در گفتگو با ایسنا با اشاره به نتیجه ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته در خصوص میزان خسارت‌های زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی افزود: تاکنون از مجموع ۳۵۰۰ واحد مسکونی ارزیابی شده، ۳۰۵۰ واحد مسکونی خسارتی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دیده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی میزان خسارت واحد‌های مسکونی مناطق زلزله زده شهرستان خوی توسط کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بصورت سه شفیت ادامه دارد.

برزگر با بیان اینکه از نخستین ساعات پس از زلزله کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق کانون زلزله حضور دارند، افزود: با افزایش تیم‌های کارشناسی ارزیابی این بنیاد به ۸۹تیم، ارزیابی میزان خسارات وارده به واحد‌های مسکونی در ۷۰ روستای متأثر از زلزله و دوشهر خوی و فیرورق ادامه دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان با اشاره به ادامه روند بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی در ۱۳ مهرماه افزود: ۱۲ تیم از کارشناسان فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با حضور در روستا‌های بخش مرکزی شهرستان خوی به ادامه روند بازسازی واحد‌های مسکونی احداثی در زلزله ۱۳ مهرماه در این شهرستان نظارت دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به برودت هوا و شرایط منطقه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تمامی توان در ارزیابی واحد‌های خسارت دیده مناطق زلزله زده روستایی و شهری پای کار است و به خدمات رسانی به شهروندان زلزله زده خواهد پرداخت.

ساعت ۱۱:۱۳/ رضا صادقی برای همراهی با زلزله‌زده‌ها کنسرت می‌گذارد

رضا صادقی برای همدردی با مردم خوی کنسرتی خیریه برگزار می‌کند.

در پی وضعیت دشوار مردم خوی پس از زلزله اخیر، رضا صادقی پس از مدت‌ها با هدف خیرخواهی و همراهی با مردم این منطقه ۲۵ بهمن ماه در سالن میلاد نمایشگاه به روی صحنه می‌رود.

بر اساس آنچه اعلام شده، تمامی عواید این کنسرت برای تهیه ملزومات مردم دچار زلزله خوی هزینه خواهد شد.

این کنسرت با عنوان «همدلی» و با شعار «کنسرتی از مردم برای مردم خوی» با همراهی موسسه فرهنگی هنری لیما برگزار خواهد شد.

زلزله خوی؛ کنسرت رضا صادقی برای همراهی با زلزله‌زده‌ها

ساعت ۱۰:۴۰/ ۱۷۵۰ مددجو در زلزله خوی آسیب دیدند

درحالی روز شنبه (۸ بهمن‌ماه) زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند که طبق اعلام سازمان بهزیستی و براساس ارزیابی صورت گرفته از ۸۱۴۰ مددجوی شهرستان خوی حدود ۱۷۵۰ مددجو در ۵۰ روستا درگیر زلزله شده‌اند که نسبت به اسکان موقت این مددجویان اقدامات لازم صورت گرفته است.

چند ساعت پس از این زمین‌لرزه، محمدرضا کاظم‌زاده- دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، در اظهارات اولیه خود به ایسنا اعلام کرد که بلافاصله با مدیرکل استان آذربایجان غربی و همچنین مدیر بهزیستی شهرستان تماسی برقرار و تیم‌های محب و اورژانس سازمان آماده‌باش هستند.

او همچنین با اشاره به اینکه طبق گزارشات بنیاد مسکن منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی تاحدودی تخریب شده است، تاکید کرد: هنوز درصد تخریب مشخص نیست، اما از ۲۰ تا ۹۰ درصد منازل مسکونی مددجویان مانند سایر افراد دچار تخریب شدند که گزارش تکمیلی آن ارائه خواهد شد.

کاظم‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور، با اشاره به پیگیری‌های ریاست سازمان درخصوص وضعیت مددجویان تحت پوشش، در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده است که خوشبختانه برای مراکز تحت نظارت بهزیستی مشکلی به وجود نیامده است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور با اشاره به تخریب منازل مسکونی مددجویان در این منطقه، عنوان کرد: پس از شناسایی مددجویان آسیب‌دیده، نسبت به ارائه خدمات تخصصی و حمایتی اقدام می‌شود. در حال حاضر با هماهنگی ستاد بحران و هلال احمر نسبت به اسکان و توزیع اقلام معیشتی اقدام شده است و واحد‌های سیار بهزیستی برای ارائه خدمات حمایتی و روانشناسی در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند و به ارائه فعالیت‌های تخصصی همچون مداخلات روانی اجتماعی، توانبخشی و توان‌پزشکی مددکاری می‌پردازند.

وی درباره آخرین وضعیت مددجویان در منطقه زلزله‌زده خوی، گفت: در این زلزله خسارات جانی در میان جامعه هدف نبوده است. در حال حاضر شهرستان خوی خالی از سکنه است و تعدادی از مراکز تحت نظارت خسارت و آسیب جدی دیدند که افراد مستقر در ۲ مرکز نگهداری از دختران ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال به شهرستان سلماس و ۲ مرکز پسران به شهرستان ارومیه منتقل شدند.

۱۷۵۰ مددجو در زلزله آسیب دیدند

به گفته مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور طبق ارزیابی که صورت گرفته از ۸۱۴۰ مددجویی شهرستان خوی نزدیک به ۱۷۵۰ مددجو در ۵۰ روستا درگیر زلزله شده‌اند که نسبت به اسکان موقت این مددجویان اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی از ابلاغ اعتبار کمک موردی به دستور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور برای تهیه و توزیع بسته معیشتی برای مددجویان زلزله‌زده خوی خبر داد و گفت: پس از احصاء لیست کامل مددجویان آسیب‌دیده به دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور، اعتباری معادل ۳ برابر مستمری برای آن‌ها واریز می‌شود.

کاظم‌زاده همچنین به اعلام آمادگی استان‌های همجوار برای کمک‌رسانی به مددجویان زلزله‌زده شهرستان خوی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی این استان‌ها بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تامین وسائل گرمایشی اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین به‌دنبال وقوع زلزله که باعث وارد آمدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌ها و خانه‌های اهالی خوی شد، بنیاد مستضعفان برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به این مناطق، تصمیماتی را اتخاذ کرد.

به طوری که پس از هماهنگی به عمل آمده میان بنیاد مستضعفان، وزارت کشور و استانداری آذربایجان غربی، بنیاد مستضعفان سیمان و میلگرد مورد نیاز برای بازسازی مناطق خسارت‌دیده این منطقه را به صورت رایگان تامین خواهد کرد.

در هماهنگی به عمل آمده مقرر شد، پس از ارزیابی دقیق خسارت‌ها توسط استانداری و مراجع ذی‌ربط، این مصالح در اختیار بنیاد مسکن قرار داده شود تا برای بازسازی این مناطق مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

علاوه بر این موارد بنیاد مستضعفان، ارسال محموله‌هایی اضطراری شامل آب، لبنیات و … را برای کمک به مردم زلزله‌زده این مناطق عهده‌دار شد.

با توجه به ادامه‌دار بودن روند سنوات قبل بنیاد مستضعفان در تامین سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی، تا امروز بیش از «یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیمان رایگان» توسط این بنیاد در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

ساعت ۱۰:۱۲/ آمادگی هلال احمر چهارمحال و بختیاری برای اعزام نیرو و اقلام امدادی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون درخواستی مبنی بر اعزام نیرو و ارسال اقلام امدادی به منطقه زلزله‌زده خوی به استان ارسال نشده است، اما آمادگی اعزام نیرو و ارسال اقلام امدادی را داریم.

مسعود مثنوی در گفتگو با ایسنا با اشاره به زلزله رخ داده در شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی، اظهار کرد: شماری از هموطنان در پی وقوع این حادثه متحمل خسارات مالی و جانی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون درخواستی مبنی بر ارسال نیرو و اقلام امدادی به منطقه زلزله‌زده خوی به استان ارسال نشده است.

وی در پایان گفت: جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل برای اعزام نیرو و ارسال اقلام امدادی را به منطقه زلزله‌زده خوی و کمک به آسیب‌دیدگان از زلزله دارد.

ساعت ۱۰:۰۴/ درخواست عضو شورا از شهرداری تهران برای کمک به زلزله زدگان خوی

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران بر لزوم کمک شهرداری تهران به زلزله زدگان خوی تأکید کرد.

سوده نجفی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به زلزله شدید در خوی، گفت: شاهد پس لرزه‌های زیاد در خوی هستیم و این در حالیست که با بارش برف و کاهش دما در این منطقه روبرو هستیم.

وی افزود: از شهردار تهران می‌خواهم که در راستای مشارکت اجتماعی مساعدت‌های لازم را برای کمک به هموطنان‌مان در خوی انجام دهد.

ساعت ۸:۵۲/ مراقب صفحات جعلی جمع‌آوری کمک برای مردم خوی باشید

رئیس پلیس فتا البرز ضمن هشدار به مردم نوع دوست استان از آن‌ها خواست برای پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده کلاهبرداران، درصورت نیاز کمک‌های خود به زلزله زدگان شهرستان خوی استان آذربایجان غربی را فقط در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهند.

سرهنگ رسول جلیلیان گفت: افرادی که قصد کمک به آسیب دیدگان را دارند باید قبل از هر گونه اقدام، تحقیقات لازم را در خصوص کمک رسانی به نیازمندان انجام دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی افراد سودجو و کلاهبردار با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین فریبنده و وابسته به موسسه‌های خیریه و قرار دادن شماره حساب و نشانی جعلی سعی در جلب اعتماد و کلاهبرداری از مردم را دارند.

سرهنگ جلیلیان گفت: هموطنان برای هرگونه واریز کمک‌های مالی خود به زلزله زدگان شهرستان خوی، فقط از طریق مراجع ذیصلاح که توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی اعلام شده، اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی در سایت‌های ناشناخته خودداری کنند.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: افرادی که در این شرایط اقدام به انتشار مطالب کذب و شایعه برای تشویش اذعان عمومی کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سرهنگ جلیلیان یادآورشد: این افراد با جلب اعتماد مردم در فضای مجازی و دریافت مبالغی به عنوان کمک به زلزله زدگان، کاربران را به درگاه‌های جعلی بانک (فیشینگ) هدایت و سپس اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها می‌کنند.

رئیس پلیس فتا البرز یادآورشد: کاربران در صورت مشکوک شدن به صفحات جعلی با عناوین کمک به زلزله زدگان، موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیس فتا ۰۹۶۳۸۰ اطلاع دهند.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۱:۴۴ شنبه، هشتم بهمن ماه شهر خوی در آذربایجان غربی را لرزاند.

 

خبر‌های ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۱۹:۲۵/ آمادگی سازمان غذا و دارو برای ارسال دارو

سازمان غذا و دارو اعلام کرد که درصورت اعلام نیاز، آمادگی تامین دارو و تجهیزات پزشکی در مقادیر مورد نیاز در اسرع وقت برای مناطق زلزله‌زده خوی وجود دارد.

سازمان غذا و دارو اعلام کرد که به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تامین فوری اقلام دارویی مورد نیاز مناطق زلزله زده خوی، روز گذشته ۳۰۰۰عدد سرم خارج از برنامه تامین به شهرستان خوی ارسال شده است.

علاوه بر ارسال سرم، طی تماس با معاون غذا و داروی خوی مقرر شد لیست دارو و اقلام مورد نیاز مناطق زلزله‌زده به سازمان غذا و دارو اعلام شود تا به صورت خارج از برنامه تامین و در اسرع وقت ارسال شود.

همچنین نامه‌ای به تمامی شرکت‌های پخش دارویی ارسال شد تا سهمیه ویژه دارویی را به مناطق زلزله‌زده تخصیص دهند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، لازم به ذکر است تاکنون درخواستی مبنی بر کمبود اقلام دارویی در مناطق زلزله زده دریافت نشده است، اما درصورت اعلام نیاز آمادگی تامین دارو و تجهیزات پزشکی در مقادیر مورد نیاز در اسرع وقت وجود دارد.

ساعت ۱۸:۲۱/ ارسال ۱۰۵ دستگاه چادر امدادی از ملایر به مناطق زلزله‌زده خوی

فرماندار ملایر گفت: ۱۰۵ دستگاه چادر امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان ملایر با هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیون تومان به مناطق زلزله زده خوی ارسال شد.

سلمان اسماعیلی دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه در حاشیه ارسال کمک‌های جمعیت هلال احمر ملایر به مناطق زلزله‌زده آذربایجان غربی، اظهار کرد: هنوز فراخوانی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مناطق زلزله زده خوی صادر نکرده‌ایم، اما مطمئن هستیم در صورت اعلام فراخوان، میلیارد‌ها تومان در قالب مشارکت‌های مردمی در حمایت و کمک به هموطنانمان در آذربایجان غربی ارسال می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه برای ارسال کمک‌های دیگری همچون پتو، خوراکی و مواد غذایی نیز به مناطق زلزله زده آمادگی داریم، افزود: به محض اعلام نیاز از سوی استان آذربایجان غربی، مردم نوع‌دوست ملایر در جمع‌آوری کمک و تهیه اقلام مورد نیاز سنگ تمام می‌گذارند و در کنار هموطنان آذربایجانی خود قرار می‌گیرند.

ساعت ۱۶:۵۴/ با اخلالگران در امر کمک رسانی به زلزله زدگان برخورد می‌شود

دادستان خوی گفت: با رصد اوضاع با هر گونه ترک فعل افراد و مسئولین در خصوص کمک به زلزله زدگان بدون کوچکترین اغماضی برخورد می‌کنیم.

حجت الاسلام یعقوب رشتبر ۱۰ بهمن ماه در بازدید سرزده از منطقه زلزله زده بدل آباد و مراکز توزیع چادر در شهرستان خوی تصریح کرد: باید آلام مردم زلزله زده به حداقل برسد و توزیع امکانات همراه با عدالت و نیازمندی برای خانواده‌ها باشد.

وی با بیان اینکه باید توزیع چادر‌ها و سایر اقلام کمکی اصلاح و بصورت مناسب و برنامه ریزی شده بدست آسیب دیدگان زلزله برسد، ادامه داد: مکان برپایی چادر‌ها در جا‌هایی که مردم در نزدیکی و مجاورت محل سکونت شان زمین مناسب دارند، برپا شود تا خانواده هابتوانند از امکانات موجود در منزلش شان استفاده لازم را کنند.

دادستان خوی از مردم خواست با حفظ خونسردی و آرامش، مسئولین را در راستای کمک به کسانیکه که در زلزله آسیب دیده اند را کمک کنند و اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند.

ساعت ۱۴:۱۵/ شناسایی هویت ۳ نفر از فوت‌شدگان

سازمان پزشکی قانونی کشور در اطلاعیه‌ای از شناسایی هویت فوت شدگان زلزله شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی و تحویل پیکرشان به خانواده‌هایشان، خبر داد.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در زلزله شنبه شب شهرستان خوی، سه نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند که یک پیکر روز بعد از حادثه (یکشنبه) و پیکر دو قربانی دیگر با تکمیل مراحل شناسایی، صبح امروز دوشنبه (دهم بهمن ماه) به خانواده‌ها تحویل داده شد.

اسامی قربانیان این حادثه عبارتند از: ستار قلی‌زاده – ۳۷ ساله، رویا عبدالله پور – ۱۱ ساله، ستار شیرافکن – ۶۵ ساله.

گفتنی است علت فوت یکی از قربانیان حادثه در دست بررسی است که پس از روشن شدن نتایج آزمایشات، تعیین و به مقامات قضایی اعلام خواهد شد.

ساعت ۱۳:۴۷/ پیام تسلیت امارات

وزارت خارجه امارات جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در زلزله خوی را تسلیت گفت.

به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، وزارت خارجه این کشور در پیامی جان باختن تعدادی از شهروندان ایرانی در حادثه زلزله خوی را به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

امارات ضمن ابراز همدردی با مردم ایران برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

ساعت ۱۳:۲۰/ برپایی ۳۱ اردوگاه اسکان اضطراری در خوی

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به تداوم پس لرزه‌ها در خوی و ناامن بودن این منطقه، هلال احمر در حال افزایش اردوگاه‌های اسکان اضطراری برای اسکان مردم است.

یعقوب سلیمانی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم زلزله زده گفت: تا ساعت ۹ صبح امروز ۳۱ اردوگاه اسکان اضطراری، موقت شهری توسط هلال احمر در خوی ایجاد شده است.

وی در ادامه بیان کرد: تجهیزات لازم از نظر گرمایش، پتو و توزیع بسته‌های غذایی هم در حال اجرا و عملیات است. قریب به ۶۹۲۰ دستگاه چادر، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۲۳۶۰ تخته موکت و بسته غذایی ۷۲ ساعته هم بین افرادی که اسکان موقت گرفته اند، توزیع شده است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه افزود: ۴۰۰۰ دستگاه هیتر برقی خریداری شده و از شب گذشته در حال توزیع بین زلزله زدگان است. مشکل ما پس لرزه‌هایی است که در این منطقه در حال وقوع است و عصر روز گذشته زلزله ۴.۹ دهم ریشتری برخی از روستا‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه بیان کرد: تیم‌های واکنش سریع ما از پنج استان در این منطقه مستقر هستند. پشتیبانی از سوی استان‌های دیگر در حال انجام است.

وی افزود: چادر مورد نیاز برای اسکان از سایر استان‌ها در حال ارسال به خوی است. به دلیل وقوع پس لرزه‌های متعدد مردم نمی‌توانند در خانه‌های خود اسکان داشته باشند و وقتی به هر خانواده یک چادر بدهیم برای ما تبعات بعدی دارد از جمله اینکه وقتی چادر را در نزدیک منزل نصب کنند، در صورت وقوع پس لرزه‌های بعدی جان انسان‌ها به خطر می‌افتد.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، سلیمانی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل چادر‌های گروهی را در این منطقه برپا خواهیم کرد. تا امشب تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری به ۴۰ مورد خواهد رسید. در حال حاضر مهمترین نیاز زلزله زدگان اقلام زیستی است.

ساعت ۱۲:۵۷/ ذاکر: مردم خوی بعد از زلزله اخیر مظلوم واقع شدند

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم خوی به دلیل زلزله شدید دچار آسیب زیاد شدند، گفت: امکانات گرمایشی، کانکس و غذای گرم در اختیار آن‌ها قرار داده شود؛ مردم خوی مظلوم واقع شدند.

سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز (دوشنبه) در تذکری با اشاره به زلزله اخیر در خوی اظهار کرد: زلزله شدید و متمادی در خوی آسیب‌های مالی، جسمی و روحی به مردم خوی و روستا‌های اطراف آن وارد کرده است. ما ضمن ابراز همدردی تاکید داریم که درد و رنج مردم، درد و رنج ماست.

وی اظهار کرد: مسئولان کشوری و استان ارومیه امکانات لازم به خصوص وسائل گرمایشی، کانکس و غذای گرم به مردم زلزله زده خوی دهند که در سرمای زیر ۱۰ درجه هستند و مظلوم واقع شدند.

ذاکر همچنین از دولت و وزیر کشور، هلال احمر، نیرو‌های مسلح و جهادی برای کمک به مردم زلزله زده خوی تشکر کرد و از مقامات استانی خواست که مراقب اموال مردم زلزله زده باشند.

ساعت ۱۱:۰۵/ ۱۰۰۰ دستگاه چادر امدادی از همدان در مسیر خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان در سومین روز از وقوع زلزله خوی از بارگیری و ارسال ۱۰۰۰ دستگاه چادر امدادی برای زلزله‌زدگان آذربایجان‌غربی خبر داد.

علی سنجربگی رسیدن به نقطه ثبات در قسمت‌های آسیب دیده را دغدغه امروز جمعیت هلال احمر استان همدان خواند و اظهار کرد: از ساعات ابتدایی جلسه امدادرسانی به مردم شهرستان خوی در جمعیت هلال احمر استان تشکیل شد و کمک به زلزله زدگان در برنامه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ارسال پتو، چادر و تجهیزات به مناطق زلزله زده در ساعات اولیه پس از زلزله از اقدامات اولیه استان همدان در جهت کمک رسانی به هموطنان عزیز آسیب دیده بود و تا رسیدن به نقطه ثبات در سرمای زمستان در این مناطق در کنار مردم خواهیم بود.

به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان، سنجربگی در پایان مطرح کرد: در حال جمع بندی نهایی و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای ارسال کمک‌های بیشتری برای زلزله‌زدگان هستیم.

ساعت ۱۰:۴۷/ دستور معاون اول رییس جمهور به وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی

پیرو نامه دبیر شورایعالی جهاد سازندگی، امورعشایر کشور و توسعه روستایی در خصوص زلزله شهرستان خوی و ضرورت هماهنگی گروه‌های جهادی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان، معاون اول رئیس جمهور دستوری را صادر کرد.

به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی جهاد سازندگی، امورعشایر و توسعه روستایی، پیرو نامه دبیر شورایعالی جهاد سازندگی، امورعشایر و توسعه روستایی به معاون اول رئیس جمهور در خصوص زلزله شهرستان خوی و ضرورت هماهنگی گروه‌های جهادی برای خدمت رسانی به زلزله زدگان، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی دستور داد برای هم افزایی نیرو‌های جهادی و استفاده ظرفیت این گروه‌ها هماهنگی به عمل آید.

همچنین مخبر در این نامه به دبیر شورایعالی جهاد سازندگی، امورعشایر و توسعه روستایی دستور داد از این گروه‌های جهادی با هماهنگی استانداری، دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط پشتیبانی و حمایت کند.

ساعت ۱۰:۰۱/ هلال احمر استان مرکزی ۱۴۰۰ دستگاه چادر به خوی ارسال کرد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: جمعیت هلال احمر استان مرکزی بلافاصله پس از زلزله خوی تا کنون هزار و ۴۰۰ دستگاه چادر به این منطقه ارسال کرد.

علیرضا شهرجردی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: شنبه ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه زلزله‌ای به قدرت پنج و ۹ دهم ریشتر خوی را لرزاند. در پی این حادثه در مرحله نخست بلافاصله پس از زلزله ۴۰۰ دستگاه چادر به این منطقه اعزام شد.

شهرجردی ادامه داد: در مرحله دوم نیز هزار دستگاه چادر راهی خوی شد که بر این اساس تاکنون در مجموع ۱۴۰۰ دستگاه چادر به این منطقه ارسال شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی تصریح کرد: هلال احمر استان مرکزی در صورت نیاز، به لحاظ تجهیزات و نیرو، آمادگی کامل برای اعزام به مناطق زلزله‌زده خوی را دارد.

زلزله خوی؛ سفر وزیر بهداشت به ارومیه

ساعت ۹:۵۸/ سفر وزیر بهداشت به ارومیه و بررسی وضعیت مصدومان زلزله خوی

بهرام عین‌اللهی به منظور بررسی وضعیت مصدومان زلزله خوی به استان آذربایجان غربی سفر کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته با حضور در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) ارومیه ضمن عیادت از مصدومین زلزله، روند درمانی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

وی همچنین از مصدومان زلزله خوی که در بیمارستان خاتم الانبیاء سلماس، بستری هستند، عیادت کرد.

عین اللهی با حضور در سلماس، از بخش‌های مختلف بیمارستان خاتم الانبیاء این شهرستان بازدید و با نیرو‌های این مرکز درمانی، گفتگو کرد.

براساس گزارش وبدا، وزیر بهداشت با اشاره به آمادگی مراکز درمانی آذربایجان غربی و شرقی، از خدمات کادر بهداشتی، درمانی و اورژانس در زمین لرزه خوی، تقدیر کرد.

ساعت ۹:۰۶/ اعزام آمبولانس‌های اورژانس زنجان به مناطق زلزله‌زده خوی

رئیس اورژانس استان زنجان گفت: آمبولانس‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله شهرستان خوی اعزام شد.

داریوش تقی‌لو در گفت‌گو با ایسنا از آماده‌باش کامل اورژانس زنجان پس از وقوع زلزله چند روز اخیر در شهرستان خوی خبر داد و افزود: بلافاصله پس از ارزیابی آسیب و خسارات و با اعلام مدیریت بحران سازمان اورژانس کشور، ۳ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۰ نفر از کارشناسان اورژانس استان جهت امدادرسانی، به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

رئیس اورژانس استان زنجان گفت: با توجه به اینکه استان زنجان سرتیم قطب ۶ آمایش کشور است و استان‌های البرز، قزوین، قم و شهر‌های ساوه، خمین و اراک در این مجموعه قرار دارند، از اینرو هماهنگی جهت اعزام تیم درمانی اورژانس از دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز انجام و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه آمبولانس نیز از استان البرز جهت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده خوی اعزام شد.

ساعت ۸:۰۹/ مصدومین زلزله خوی به ۱۰۷۵ نفر رسید

استاندار آذربایجان غربی گفت: بدنبال زلزله شنبه خوی ۱۰۷۵ نفر مصدوم تا کنون به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی افزود: ۱۰۷۵ نفر مصدوم تا کنون به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد ۷۶ نفر در مراکز درمانی شهرستان خوی بستری شدند و ۱۱۵ نفر از مصدومان به سایر مراکز درمانی شهرستان‌های سلماس، ارومیه، مرند و تبریز اعزام شدند.

وی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه وقوع زلزله واحد‌های امدادی فعالیت خود را در مناطق زلزله زده شهرستان خوی آغاز کردند، اظهار کرد: با تلاش جمعیت هلال احمر استان ۲۱ اردوگاه و کمپ اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی ایجاد شده است و تا کنون ۵ هزار دستگاه چادر در مناطق مختلف وقوع زلزله در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

استاندار ادامه داد: در کنار تامین برخی از نیازمندی‌های از جمله پتو و زیر انداز، بیش از ۴ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته توزیع شده است و از شب گذشته در هر وعده ۵ هزار پرس غذای گرم پخت و توزیع می‌شود و از امروز بر اساس نیاز مردم تعداد غذا توزیع شده افزایش خواهد یافت.

معتمدیان از مردم زلزله زده خواست خونسردی خود را حفظ کنند و گفت: خدمات متمرکز در کمپ‌ها و اردوگا‌های اسکان اضطراری به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی واحد‌های آسیب دیده توسط ۷۰ اکیپ بنیاد مسکن از صبح روز گذشته آغاز شده است و در صورت نیاز تعداد اکیپ‌ها افزایش خواهند یافت، گفت: حداکثر تا ۷۲ ساعت آینده بصورت سه شیفته ارزیابی‌ها انجام خواهد شد تا نتایج حاصله برای تعیین خسارت به دولت ارائه شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، معتمدیان با بیان اینکه با تلاش تمامی نیرو‌های امدادی و حضور نیرو‌های مسلح روند خدمت رسانی از صبح دیروز سرعت گرفته است، افزود: همکاری خوبی بین نهاد‌های مختلف برای امداد رسانی به زلزله زدگان وجود دارد؛ و نیروی انتظامی نیز امنیت کاملی را مناطق زلزله زده فراهم کرده است.

 

*****************************************************************

خبر‌های ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

ساعت ۲۱:۰۳/ مصدومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر و اسکان اضطراری ۱۸ هزار تن

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت امدادرسانی و اقدامات این سازمان حدود ۲۴ ساعت پس از زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی را تشریح کرد.

صادق محمودی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه دقایقی پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری که شب گذشته در شهرستان خوی رخ داد، تیم‌های ارزیاب و امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند، گفت: از همان دقایق نخست تمامی تیم‌های امدادی در استان آذربایجان غربی و استان‌های اطراف به حالت آماده‌باش درآمده و اقدامات امدادی نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آخرین شمار مصدومان زلزله ١٠١٧ نفر است، گفت: عمده این افراد به دلیل ترس یا در حین فرار از زلزله دچار آسیب شده‌اند. متاسفانه برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی اورژانس کشور نیز سه تن جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در مجموع ۳۳ روستا و ۱۵ منطقه شهری از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی و امدادرسانی قرار گرفته است، گفت: تا کنون ۱۸ هزار و ۷۰۲ نفر با توزیع چادر و در اردوگاه اسکان اضطراری داده شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین چهار هزار و ۱۵۶ تخته چادر، ۳۸۰ شعله والور، ۴۳۶ دستگاه بخاری و ۴۳۶ بسته غذایی در میان زلزله‌زدگان توزیع شده است. توزیع چهار هزار و ۳۸۰ تخته پتو و هزار و ۸۹۰ موکت از دیگر اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر از زمان وقوع زلزله تا کنون است.

محمودی با بیان اینکه ۳۶۵ نیروی عملیاتی جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند، گفت: همچنین دیگر امدادگران استان آذربایجان غربی همچنان در آماده‌باش کامل قرار دارند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده صبح امروز به پایان رسید، گفت: البته حضور امدادگران در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

وی از برپایی ٢٤ اردوگاه اسکان اضطراری در سطح شهر، روستا‌ها و مدارس ایمن در بخش خوی خبر داد و گفت: علاوه بر استان آذربایجان غربی، حضور تیم‌های واکنش سریع از استان‌های تهران، اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین و زنجان نیز انجام شده است.

به گفته محمودی اعزام محموله‌های امدادی از طریق سه فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش به وزن تقریبی ٥٢ تن نیز انجام شده است.

ساعت ۲۰:۵۰/ مدارس خوی تا پایان هفته تعطیل شد

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، به علت استمرار پس‌لرزه‌های شدید و مدنظر قرار دادن مخاطرات احتمالی آتی ناشی از خروج دانش‌آموزان به هنگام وقوع پس‌لرزه‌ها، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی شهری و روستایی (دولتی و غیردولتی)؛ از روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه، تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

ساعت ۲۰:۲۲/ اسکان زلزله‌زدگان خوی

در پی وقوع زلزله ۵/۹ ریشتری ساعت ۲۱:۴۴ شامگاه شنبه ۸ بهمن شهرستان خوی در آذربایجان غربی، جمعیت هلال احمر مکان‌هایی را برای اسکان موقت خسارت دیدگان ناشی از زلزله فراهم کرد.

زلزله خوی؛ ۳ فوتی و ۸۱۶ مصدوم/ خوی دوباره لرزید

زلزله خوی؛ ۳ فوتی و ۸۱۶ مصدوم/ خوی دوباره لرزید

ساعت ۱۹:۰۰/ اعزام تجهیزات سنگین و آمبولانس‌های ارتش به مناطق زلزله‌زده خوی

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش گفت: پس از بررسی‌های اولیه میزان خسارت در مناطق زلزله‌زده، تعداد ۲دستگاه تریلی، ۲دستگاه بیل مکانیکی و ۲دستگاه لودر به پادگان خوی اعزام شدند.

امیر سرتیپ علی حاجیلو با بیان اینکه تعداد ۲هزار قرص نان در خبازخانه قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب طبخ و به مناطق زلزله‌زده خوی ارسال شده است، اظهار کرد: تعداد ۴دستگاه آمبولانس به‌همراه فرماندهان گردان‌های مقابله با بلایای طبیعی و ۳۵نفر از کادر درمان نیز به منطقه خوی اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های اولیه میزان خسارت در مناطق زلزله‌زده، تعداد ۲دستگاه تریلی، ۲دستگاه بیل مکانیکی، ۲دستگاه لودر به پادگان خوی اعزام شدند. همچنین تعداد ۵ دستگاه کمپرسی ده تن برای بارگیری اقلام کمکی ارسال شده از تهران در فرودگاه ارومیه مستقر شده و محموله‌ها را به مناطق زلزله‌زده ارسال می‌کنند.

ارشد نظامی ارتش در شمال‌غرب گفت: تعداد ۹ دستگاه از آمبولانس‌های ارتش در حال انتقال مصدومان زلزله‌زده به شهر‌های اطراف هستند.

ساعت ۱۸:۱۱/ دقایقی پیش زلزله‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق ۸ کیلومتر زمین خوی در آذربایجان غربی را لرزاند.

ساعت ۱۸:۰۵/ زلزله به ۱۴ مدرسه در خوی خسارت زد

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۱۴ مدرسه در اثر زلزله خوی دچار آسیب شدند.

علی مطهری، ۹ بهمن ماه در جلسه شورای برنامه ریزی و کمیته مدیریت بحران آموزش و پرورش شهرستان خوی گفت: بر اساس برآورده اولیه از ۴۲ آموزشگاه بازدید شده، ۱۴ مدرسه دچار آسیب شده است.

وی افزود: پیگیری‌های جدی و مستمر جهت تامین اعتبار ویژه برای بازسازی و تعمیرات مدارس مناطق زلزله زده و تکمیل تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای این مدارس مورد انتظار است همچنین به کارگیری از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای بازسازی و مقاوم سازی و سازماندهی هرچه سریعتر و بهتر مدارس آسیب دیده الزامی است.

وی گفت: ارزیابی‌ها از واحد‌های آموزشی شهرستان توسط گروه‌های ارزیاب جهت ارائه گزارشی تکمیلی ادامه دارد.

خوی دارای ۵۶۰ واحد آموزشی با ۲ هزار و ۸۷۶ کلاس درس بوده که در آن ۷۰ هزار و ۱۵۴ دانش آموز مشغول تحصیل هستند.

ساعت ۱۷:۱۱/ آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و درمانی آذربایجان شرقی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی

استاندار آذربایجان شرقی از آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و مراکز درمانی استان برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی خبر داد و گفت: از نظر تامین و توزیع اقلام امدادی هیچ مشکلی نداریم.

عابدین خرّم، یکشنبه، نهم بهمن ماه، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان غربی که با حضور وزیر کشور در فرمانداری خوی تشکیل شد، اظهار کرد: دستگاه‌های امدادی آذربایجان شرقی به‌عنوان استان معین آذربایجان غربی، هم در جریان زلزله ماه گذشته و هم در جریان زلزله دیشب که شدت آن بیشتر بود با توان مضاعف در شهرستان خوی مستقر شده‌اند.

وی افزود: جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با ۸۴۰ چادر امدادی اقدام به برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در دو محله شهر خوی کرده و گروه‌های امدادی برای تامین گرمایش این اردوگاه‌ها نیز اعزام شده‌اند.

خرّم با اشاره به اینکه چادر، وسایل گرمایشی و مواد غذایی مهم‌ترین نیاز‌های زلزله‌زدگان است، افزود: از لحاظ تامین این اقلام مشکلی نداریم و علاوه بر کمک‌های ارسال شده، آماده تامین اقلام مورد نیاز هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی بر استفاده از توان گروه‌های جهادی و بسیج برای شناسایی نیاز‌های زلزله‌زدگان و توزیع اقلام ضروری و فعال کردن مساجد و مدارس برای اسکان موقت مردم تاکید کرد و گفت: مراکز درمانی استان و شهرستان‌های همجوار آماده پذیرش آسیب‌دیدگان و در صورت نیاز اعزام اکیپ‌های درمانی به مناطق زلزله‌زده هستند.

ساعت ۱۷:۰۹/ عملیات امداد و نجات در خوی به پایان رسید

وزیر کشور با اشاره به اتمام عملیات امداد و نجات در روستا‌های آسیب دیده از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت: اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

احمد وحیدی روز یکشنبه ۹ بهمن ماه در جمع اهالی یکی از روستا‌های آسیب دیده نزدیکی محل کانون زمین لرزه ۵.۹ ریشتری خوی افزود: کمپ‌های متعددی برای اسکان زلزله زدگان ایجاد شده و چادر‌های زیادی هم بین مردم توزیع شده است.

وی با اشاره به آسیب حدود ۷۰ روستا از زلزله شب گذشته خوی، اظهار کرد: گروه‌های امداد و نجات بررسی‌های لازم را درخصوص وضعیت همه افراد در روستا‌های آسیب دیده انجام داده‌اند و در حال حاضر، کسی زیر آوار باقی نمانده است.

وزیر کشور از برنامه ریزی برای تکمیل مرحله اسکان اضطراری خبر داد و اضافه کرد: همچنین تلاش برای تهیه غذای گرم را دنبال می‌کنیم.

وحیدی با بیان اینکه نیرو‌های اورژانس حضور به موقعی در رسیدگی به بیماران و مصدومان داشته‌اند، ادامه داد: همه مصدومان به بیمارستان منتقل و بسیاری از آن‌ها سرپایی مداوا شدند؛ فقط تعداد محدودی باید بستری می‌شدند که این امر نیز انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: بر اثر زلزله شب گذشته خوی، ۲ نفر فوتی بر اثر زلزله و یک نفر فوتی بر اثر سکته قلبی گزارش شده است که برای خانواده آنان از خداوند متعال تقاضای صبر داریم.

وزیر کشور یادآور شد: مرحله بعدی اقدامات در حوزه مدیریت زمین لرزه، آواربرداری است که در روز‌های آینده شروع خواهد شد.

ساعت ۱۴:۰۲/ ارسال ۴۰۰ عدد چادر امدادی از گیلان برای زلزله زدگان خوی

مدیرعامل هلال احمر گیلان از ارسال ۴۰۰ عدد چادر امدادی برای منطقه زلزله زده خوی در استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: کلیه تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان نیز آماده باش هستند.

سیاوش غلامی در گفتگو با خبرنگاران، از آماده باش جمعیت هلال احمر استان گیلان جهت پشتیبانی از زلزله شهرستان خوی خبر داد و اظهار کرد: اقدام به ارسال چادر‌های امدادی از گیلان برای زلزله زدگان شهرستان خوی کردیم.

وی افزود: هم اکنون ۴۰۰ عدد چادر امدادی تیپ دو به همراه یک دستگاه تریلی اسکانیا در حال اعزام به منطقه زلزله زده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان از آماده باش کلیه کارکنان، تیم‌های واکنش سریع، نیرو‌های عملیاتی، پایگاه‌های امداد و نجات، تیم‌های سحر، تیم‌های امدادی بانوان، لجستیک امدادی و خانه‌های هلال خبر داد و افزود: تیم‌های درمان اضطراری نیز آماده باش هستند تا در صورت نیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.

ساعت ۱۳:۰۴/ آواربرداری در خوی آغاز شد

اکبر نیکزاد در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: به دنبال زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته‌ی شهرستان خوی در آذربایجان غربی، اکیپ‌های امدادی بنیاد مسکن در کنار تیم‌های امداد و نجات هلال احمر در تلاش هستند تا به زلزله‌زدگان عزیز خدمات ارایه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون فرآیند تعیین خسارت توسط بنیاد مسکن به صورت خانه به خانه در حال انجام است و همزمان عملیات آواربرداری آغاز شده است.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: ظرف یکی دو روز آینده میزان کل خسارات وارده به واحد‌های تخریب شده و نیازمند تعمیر مشخص و به ستاد حوادث غیرمترقبه اعلام می‌کنیم. پس از آن روند تکمیل پرونده‌ها آغاز می‌شود.

وی درباره مبلغ تسهیلات به واحد‌هایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند گفت: مبلغ وام توسط دولت مصوب می‌شود و هنوز چیزی در این زمینه مشخص نیست. وزیر کشور پیشنهاد میزان وام را به هیأت دولت می‌برد و در آن‌جا به تصویب می‌رسد؛ بنابراین گزارش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه ۸ بهمن شهرستان خوی را برای چندمین بار در طول یک ماه گذشته لرزاند. این زلزله در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است. تاکنون مرگ ۳ تن، مصدومیت صد‌ها نفر و خساراتی به برخی ساختمان‌ها و منازل مسکونی گزارش شده است. شهرستان خوی در تاریخ ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای ۵.۴ ریشتری را از سرگذرانده بود.

ساعت ۱۲:۱۶/ زلزله خوی به تاسیسات انبار نفت خسارت نزده است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: زلزله به تاسیسات انبار نفتی خوی خسارت وارد نکرده است.

احمد مجرد با اشاره با ازدحام بیش از حد مردم در جایگاه‌های سوخت پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی گفت: خوشبختانه هیچ خسارتی به تاسیسات انبار نفت خوی وارد نشده و سوخت رسانی با تمام توان در این شهرستان ادامه دارد، این شرکت تلاش می‌کند تا با خدمت‌رسانی مناسب و به موقع به مردم، تامین سوخت مورد نیاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.

وی با بیان اینکه از زمان وقوع اولین زلزله در این شهرستان (۲۸ دی ماه سال) تاکنون ۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه بالغ بر ۳۵ درصد افزایش یافته است، گفت: پیش بینی می‌کنیم تا سه روز آینده مصرف بنزین بطور قابل توجهی افزایش یابد.

به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه، وی تصریح کرد: قبلاً تمامی تمهیدات لازم برای تامین سوخت مناطق زلزله زده اندیشیده شده و مردم نگران تأمین سوخت مورد نیاز خود نباشند.

ساعت ۱۱:۵۹/ میزان خسارت به خانه‌های خوی در حال بررسی است

همزمان با حضور تیم‌های عملیاتی هلال احمر، نیرو‌های امدادی بنیاد مسکن نیز از استان‌های همجوار و مرکز در مناطق زلزله‌زده خوی مستقر هستند.

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی، وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن، رئیس هلال‌احمر، رئیس حوادث غیرمترقبه، تعدادی نیروی امدادرسان هلال احمر و تعدادی از مسئولان دیگر و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در منطقه حضور به هم رساندند و جلسه ستاد حوادث با حضور استاندار و نمایندگان آن‌ها انجام شده است. در این خصوص موضوع امداد و نجات، موضوع تامین وسایل گرمایشی، موضوع بسته‌های تغذیه مورد بررسی قرار گرفت.

اکبر نیکزاد ـ رئیس بنیاد مسکن در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به منطقه‌ی زلزله زده خوی در آذربایجان غربی یادآور شد: دو زلزله اصلی یکی حدود ۳ ماه گذشته و یکی نیز در ۱۰ روز اخیر در آذربایجان غربی و منطقه خوی به وقوع پیوسته است. برای زلزله‌های قبلی پیگیری موضوع بازسازی از سوی بنیاد مسکن در حال انجام است.

نیکزاد توضیح داد: در پی وقوع زلزله شب گذشته در خوی به همراه وزیر کشور، رئیس هلال‌احمر و رئیس حوادث غیرمترقبه و تعدادی نیروی امدادرسان هلال احمر و تعدادی از مسئولان دیگر و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در منطقه حضور به هم رساندیم و جلسه ستاد حوادث با حضور استاندار و نمایندگان آن‌ها انجام شده است. در این خصوص موضوع امداد و نجات، موضوع تامین وسایل گرمایشی، موضوع بسته‌های تغذیه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دستور معاون اول همه مسئولان مربوطه برای امدادرسانی به زلزله زدگان پای کار هستند، به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که وظیفه بازسازی را برعهده دارد هم اکنون با نیرو‌های خود در منطقه برای امدادرسانی، برآورد میزان خسارت‌ها و تشکیل پرونده برای ساکنان زلزله زده در منطقه مستقر است. هم‌اکنون همکاران بنیاد مسکن برای تشکیل پرونده بازسازی و برآورد خسارت‌های وارده به واحد‌های مسکونی در مناطق روستایی و شهری با اولویت واحد‌های مسکونی روستایی ورود پیدا کردند و تشکیل و تکمیل پرونده در حال انجام است تا به فوریت عملیات بازسازی این واحد‌ها آغاز شود.

نیکزاد ادامه داد: با توجه به اینکه همکاران بنیاد مسکن در منطقه هستند و نیرو‌های بنیاد مسکن از استان‌های همجوار برای امدادرسانی در منطقه حاضر هستند همزمان عملیات امدادرسانی و برآورد میزان خسارت‌ها در حال انجام است. به محض تکمیل و جمع‌بندی میزان خسارت‌ها، آمار‌ها به ستاد حوادث غیرمترقبه و وزارت کشور ارایه می‌شود تا موضوع تسهیلات و بلاعوض برای دولت ارسال و با تصویب و تخصیص بودجه برای بازسازی، کار بازسازی واحد‌های زلزله‌زده انجام شود.

ساعت ۱۱:۳۸/ نیرو‌های امدادی کردستان آماده کمک به زلزله زدگان خوی هستند

استاندار کردستان در تماس با محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی از آماده باش نیرو‌های امدادی استان برای کمک به زلزله زدگان خوی خبر داد.

اسماعیل زارعی کوشا در این تماس تلفنی که بامداد امروز یکشنبه انجام شد از آماده باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله زدگان شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی استان کردستان آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند و تا کنون نیز چهار تیم عملیاتی با تجهیزات کامل به این شهرستان اعزام شده اند.

وی در ادامه این تماس تلفنی، افزود: هم اکنون امکانات لجستیک هلال احمر کردستان از جمله چادر، موکت، پتو و هیتر برقی در حال بارگیری برای ارسال به منطقه‌زلزله زده است.

ساعت ۱۱:۲۲/ ترافیک نیمه روان در محور‌های مواصلاتی خوی برقرار است

رئیس پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی گفت: با توجه به وقوع پس لرزه‌های متعدد در شهرستان خوی، ترافیک نیمه روان در محور‌ها وجود دارد و مشکل خاصی در جاده‌ها نداریم.

سرهنگ رضا پناهی مقدم با اشاره به برقراری امنیت ترافیکی در شهرستان خوی با حضور جهادی پلیس اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله در شهرستان خوی، بلافاصله تیم‌های پلیس راه نیز در محور‌های مواصلاتی و جاده‌های منتهی به این شهرستان حضور یافته و نسبت به روانسازی ترافیکی جاده‌ها اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از دیروز حادثه ترافیکی خاصی برای شهروندان رخ نداده است، گفت: با توجه به وقوع پس لرزه‌های متعدد در شهرستان، ترافیک نیمه روان در محور‌ها وجود دارد و مشکل خاصی در جاده‌ها نداریم.

رئیس پلیس راه انتظامی استان تصریح کرد: با توجه به بارش برف به شهروندان توصیه می‌شود که قبل از اقدام به سفر و حرکت از وسیله نقلیه خود اطمینان داشته که فاقد نقص فنی باشد؛ تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، پتو، جیره خشک و... به همراه داشته، با صبر و حوصله رانندگی کنند، فاصله طولی را حتما رعایت نموده و ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای اطلاع از وضعیت راه‌ها با شماره گویای ۱۴۱ تماس حاصل فرمایند.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ پناهی مقدم خاطر نشان کرد: همکاران ما از همان لحظات اولیه به صورت صددرصدی و به صورت جهادی در مناطق زلزله زده حاضر شده و دوشادوش سایر یگان‌های انتظامی، امدادی و شهروندان در حال خدمت رسانی است.

ساعت ۱۱:۰۸/ اعزام رئیس کمیسیون عمران مجلس به منطقه زلزله زده خوی

نایب رئیس مجلس از رئیس کمیسیون عمران خواست تا با حضور در منطقه زلزله زده خوی ضمن نظارت بر نحوه خدمات رسانی دستگاه‌ها به زلزله زدگان در این رابطه به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

علی نیک زادثمرین در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به وقوع زلزله در شهرستان خوی از همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط درخواست دارم همه امکانات خود را جهت کمک به مردم عزیز درگیر زلزله به کار گیرند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: از کمیسیون عمران و رضایی ریاست این کمیسیون می‌خواهم ضمن حضور در این منطقه بر نحوه خدمات رسانی دستگاه‌ها نظارت و گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند چرا که این منطقه سردسیر است و مستحضرید که وقوع زلزله در آن هم کشته و هم مجروح داشته است.

ساعت ۱۰:۵۵/ ابراز همدردی مالک باشگاه تراکتور با زلزله‌زدگان خوی

مالک باشگاه تراکتور طی پیامی با زلزله‌زدگان شهرستان خوی ابراز همدردی کرد.

به نقل از سایت باشگاه تراکتور، «محمدرضا زنوزی‌مطلق» در پیامی ضمن تسلیت و همدردی با خانواده بازماندگان زلزله شهرستان خوی، جهت کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرد.

متن پیام مالک باشگاه تراکتور به شرح ذیل است:

«هو الرئوف

آنچه در شهرستان خوی به وقوع پیوست و تعدادی از هموطنان‌مان را داغدار کرد، باری از اندوه را در دل‌هایمان جاری ساخت و هیچ کلامی توصیف‌گر آلام بازماندگان نیست.

ضمن همدردی با این عزیزان و آرزوی سلامتی برای آسیب دیدگان، همچون همیشه آمادگی جهت هرگونه کمک‌رسانی را اعلام کرده و در کنار همه بازماندگان و داغ‌دیدگان این حادثه هستیم.»

ساعت ۱۰:۵۱/ توزیع سوخت در مناطق زلزله‌زده بی‌وقفه ادامه دارد

رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: در زلزله خوی آسیب گسترده به جایگاه‌های عرضه سوخت نداشتیم و توزیع سوخت در این منطقه بی وقفه جریان دارد.

اسدالله قلیزاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت توزیع سوخت در مناطق زلزله‌زده، اظهار کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم می‌توانند هرنوع درخواست و مشکلات خود را به شماره تلفن‌های ۰۹۶۲۷ و ۷۷۵۲۲۶۷۸ اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در ساعات اولیه زلزله با افزایش مراجعات مردم به جایگاه‌ها و ایجاد ترافیک و صف‌ها را شاهد بودیم، ولی خوشبختانه اکثر مراجعین سوخت دریافت کرده‌اند و مدیریت بحران و ارسال فراورده به خوی و مناطق زلزله‌زده با تدابیر ویژه مقامات کشوری و استانی و مسئولین شرکت‌های تابعه وزارت نفت جریان دارد و امیدواریم همچنان پایدار ادامه داشته باشد.

به گفته رئیس صنف جایگاهداران کشور روال توزیع در مدار است و آسیب‌های احتمالی سریعا رفع می‌شود.

ساعت ۱۰:۴۲/زلزله خوی منجر به تخریب ۳۷۰ واحد مسکونی شد

استاندارآذربایجان غربی گفت: در اثر زلزله دیشب ۳۷۰ واحد در خوی تخریب شده است.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان‌غربی به ریاست وزیر کشور افزود: در اثر زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی حدودا ۳۷۰ واحد در خوی تخریب شده است و مهم‌ترین مسئله در حال حاضر، اسکان اضطراری است که بر اساس پروتکل‌ها واحد‌هایی که تخریب شده اند در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰۰ تخته چادر به مردم توزیع شده است، اظهار کرد: برنامه ما افزایش سرعت توزیع چادر و اقلام گرمایشی است و بعد از آن ارزیابی‌ها و در نهایت امیدواریم تا چند روز آینده آوار برداری‌ها آغاز شود.

معتمدیان با بیان اینکه دولت ارائه خدمات حداکثری را در اولویت قرار داده است، افزود: از امروز اکیپ‌ها مستقر هستند دستور داده شده که بصورت سه شیفت عملیات امداد رسانی انجام و تعیین خسارت‌ها صورت بگیرد.

ساعت ۱۰:۲۴/ برق مناطق زلزله زده شهرستان خوی وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با تلاش اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق آذربایجان غربی قطعی‌های منطقه زلزله زده شهرستان خوی برطرف شده است.

طاهر کیامهر با اشاره به وضعیت برق مناطق زلزله زده خوی افزود: با تلاش ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان پس از وقوع اولین زمین لرزه شهرستان خوی آسیب‌های ایجاد شده در منطقه رفع عیب شده و در مدار قرار گرفتند و هم اکنون هیچ خاموشی در منطقه نداریم.

وی گفت: از ساعات ابتدایی وقوع زلزله بیش از ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از شهرستان‌های خوی، پلدشت، سلماس، نقده و شوط در مناطق زلزله حضور دارند.

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، کیامهر اظهار کرد: مردم شهرستان خوی و مناطق زلزله زده تک خاموشی‌ها و قطعی‌های احتمالی را از طریق تماس با سامانه فوریت‌های برق شرکت۱۲۱ اطلاع دهند.

ساعت ۱۰:۲۲/ دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، دستور رسیدگی فوری به مصدومان زلزله امشب خوی را صادر کرد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی بر رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله امشب خوی تاکید کرد.

بر اساس اعلام وبدا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خواستار ارائه سریع خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوب به مصدومان زلزله خوی شد.

ساعت ۱۰:۲۰/نیرو‌های امدادی و جهادی به ۷۰ روستای خوی اعزام شدند

وزیر کشور گفت: نیرو‌های امدادی و جهادی برای ارزیابی و تامین نیاز زلزله زدگان شهرستان خوی به ۷۰ روستا اعزام شده اند.

احمد وحیدی ۹ بهمن ماه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اسکان اضطراری زلزله زدگان شهرستان خوی، افزود: با ایجاد کمپ برای استقرار فوری زلزله زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، اقدامات لازم برای اسکان زلزله زدگان در منطقه انجام شده است.

وی همچنین از رفع مشکل اتصال آب، برق و گاز در منطقه خبر داده و خاطرنشان کرد: تمامی دست اندرکاران و مدیران دستگاه‌های متولی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در منطقه حضور یافته و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری‌های لازم را برای تامین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده اند.

وزیر کشور از اعلام آماده باش به استان‌های همجوار آذربایجان غربی نیز خبر داده و افزود: مسئولان کشوری هلال احمر، مدیریت بحران و بنیاد مسکن و تیم‌های ارزیابی در منطقه حضور یافته و با تمام توان در خدمت مردم زلزله زده خواهند بود.

وحیدی در پایان با تاکید بر رفع نگرانی‌های مردم در مناطق زلزله شهرستان خوی، تصریح کرد: پیش بینی‌ها و تدابیر لازم اندیشیده شده و مردم عزیز منطقه هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

ساعت ۱۰:۰۷/ برق مناطق زلزله زده شهرستان خوی وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با تلاش اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق آذربایجان غربی قطعی‌های منطقه زلزله زده شهرستان خوی برطرف شده است.

طاهر کیامهر با اشاره به وضعیت برق مناطق زلزله زده خوی افزود: با تلاش ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان پس از وقوع اولین زمین لرزه شهرستان خوی آسیب‌های ایجاد شده در منطقه رفع عیب شده و در مدار قرار گرفتند و هم اکنون هیچ خاموشی در منطقه نداریم.

وی گفت: از ساعات ابتدایی وقوع زلزله بیش از ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از شهرستان‌های خوی، پلدشت، سلماس، نقده و شوط در مناطق زلزله حضور دارند.

به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، کیامهر اظهار کرد: مردم شهرستان خوی و مناطق زلزله زده تک خاموشی‌ها و قطعی‌های احتمالی را از طریق تماس با سامانه فوریت‌های برق شرکت۱۲۱ اطلاع دهند.

ساعت ۱۰:۰۰/ اعزام ۴ تیم عملیاتی هلال احمر کردستان به خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد.

پیام جلالی در گفتگو با خبرنگاران از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی استان کردستان آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده بوده و ۴ تیم عملیاتی با تجهیزات کامل به آن شهرستان اعزام شده‌اند.

وی با اعلام این مطلب که کردستان به عنوان استان معین آذربایجان غربی آمادهی خدمات‌رسانی به منطقه زلزله‌زده است، افزود: هم اکنون امکانات لجستیک هلال احمر کردستان از جمله چادر، موکت، پتو و هیتر برقی در حال بارگیری برای ارسال به منطقه زلزله است.

گفتنی است؛ ساعت ۲۱:۴۴ امروز شنبه ۸ بهمن ماه زلزله‌ای به شدت ۵.۹ در مقیاس ریشتر و در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست.

مصدومین زلزله خوی به ۸۱۶ نفر رسید

استاندار آذربایجان غربی گفت: زلزله شب گذشته خوی سبب مصدومیت ۸۱۶ نفر شد.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار از مصدومان زلزله خوی افزود: زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته خوی ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی برحای گذاشت.

وی ادامه داد: ۶۰ نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شده و ۶۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

معتمدیان با اشاره به مساکن آسیب دیده نیزگفت: زلزله دیشب خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحد‌های مسکونی در ۷۰ روستا شده است.

زلزله خوی؛ ۳ فوتی و ۸۱۶ نفر مصدوم تا کنون

واکنش ارتش به وقوع زلزله در خوی

با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی (ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی به حالت آماده باش کامل در آمدند.

به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک حبیب صدر، رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش با اعلام آمادگی ارتش جهت کمک به هموطنان زلزله‌زده گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی، به دستورامیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی (ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی افزود: هم اکنون نیز اکیپ‌های امداد و درمان متشکل از متخصصین، نیرو‌های امدادی و همچنین بیمارستان و اتاق عمل سیار آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند.

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: برابر نیاز و درخواست مسئولان ستاد بحران استان، آمادگی داریم با تمام توان به یاری مردم آسیب دیده بشتابیم.

بیمارستان صحرایی ارتش در منطقه زلزله زده خوی برپا خواهد شد

همچنین امیر سرتیپ علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی و آماده‌باش کامل یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی این قرارگاه گفت: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلا‌های طبیعی هستند، به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

وی افزود: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند و بیمارستان صحرایی ارتش تا ساعتی دیگر در منطقه برپا خواهد شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، ضمن اعلام آمادگی صددرصدی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.

اعزام تیم آنست همدان با ۲ قلاده سگ به خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان از آماده‌باش جمعیت هلال احمر همدان به علت زلزله خوی و ارسال تجهیزات به آن منطقه خبر داد.

علی‌سنجربگی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در ساعت ۲۱:۴۴ روز شنبه ۸ بهمن ماه که در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست، جمعیت هلال احمر استان همدان به صورت آماده باش قرار گرفت و در ساعات اولیه نسبت به ارسال تجهیزات اقدامات لازم را اتخاذ کرد.

سنجربگی با اشاره به بارگیری یک دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون ۱۵ تنی پتو به مقصد شهرستان خوی استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: تیم آنست (آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسس) استان همدان با دو قلاده سگ به منطقه زلزله زده اعزام شدند.

به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار تیم عملیاتی استان همدان آماده اعزام به منطقه‌ی زلزله زده هستند و آمادگی هر گونه کمک و پشتیبانی را نیز به هموطنان عزیزمان در شهرستان خوی داریم.

مقاوم سازی واحد‌های مسکونی خوی در دستور کار قرار دارد

وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.

احمد وحیدی ۹ بهمن ماه در سفری که به خوی برای بازدید از مناطق زلزله زده داشت، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحد‌های مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعا اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحد‌های مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحد‌های نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

زلزله خوی؛ ۳ فوتی و ۸۱۶ نفر مصدوم تا کنون

تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی قطع نیست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: قطعی در شبکه تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی گزارش نشده است.

قاسم جلیلی نژاد تصریح کرد:قطعی برق در بخشی از شهرستان خوی و روستا‌های همجوار باعث از مدار خارج شدن ۶۰ سایت ارتباطی شده بود که خوشبختانه با تلاش صورت گرفته از سوی تیم‌های فنی اعزام شده به منطقه بیش از ۸۰ درصد این سایت‌ها به مدار بازگشتند و هم اکنون به صورت پایدار مشغول فعالیت اند و تلاش برای فعال کردن سایت‌های باقیمانده نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: هم اکنون تیم‌های فنی از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی، شرکت مخابرات و اپراتور‌های همراه به منطقه اعزام شده اند و تلاش دارند تا با دیزل ژنراتور‌ها ارسالی، چند سایت از مدار خارج شده را نیز فعال کنند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، جلیلی نژاد افزود: با تلاش صورت گرفته از میان سایت‌های قطع شده تاکنون ۵۰ سایت به مدار فعالیت بازگشتند و به صورت پایدار مشغول ارایه خدمات شدند و تلاش تیم‌های فنی برای فعال کردن ۱۰ سایت باقیمانده ادامه دارد.

زلزله خوی به تاسیسات گاز آسیب نزده است

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: مشکلی از بابت زلزله‌ی خوی برای تاسیسات گاز در این شهرستان به وجود نیامده است.

علیرضا شیخی در گفتگو با ایسنا با اعلام اینکه جریان گاز در خوی پایدار است، اظهار کرد: پس از زلزله‌ی ۵.۹ ریشتری خوی که در دیگر شهرستان‌ها نیز احساس شد، تاسیسات گاز سریعا مورد بررسی قرار گرفت و بجز آسیب به هفت علمک خانگی در شهر خوی، خوشبختانه مشکل خاصی پیش نیامده است.

وی افزود: علمک‌های آسیب دیده نیز با اقدام فوری نیرو‌های امداد شرکت گاز تعمیر شدند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از روستا‌های آسیب‌دیده‌ی زلزله‌ی خوی، هیچ خسارت و آسیبی تاکنون گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن، مشترکان گاز در روستا‌های خوی می‌توانند هرگونه موارد مربوط به آسیب تاسیسات گاز را سریعا با سامانه ۱۹۴ در میان بگذارند.

زلزله خوی به ۷۰ روستا خسارت زد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برآورد‌های اولیه از زلزله نشان از آسیب به ۷۰ روستای خوی دارد.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی افزود: ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب به واحد‌های مسکونی شهری و روستایی وارد شده است.

وی گفت: گروه‌های ارزیاب خسارت در منطقه در حال بررسی وضعیت آسیب به واحد‌های مسکونی هستند.

معتمدیان با اشاره به تعداد مصدومین این زلزله افزود: ۴۴۰ نفر آمار مصدومان تا کنون است که به مراکز درمانی اعزام شدند و متاسفانه ۲ نفر از شهروندان فوت کردند.

استاندار از ایجاد اردوگاه و کمپ‌های اضطراری و توزیع چادر در مناطق زلزله زده خبرداد و اظهار کرد: مجموعه نیرو‌های مسلح امکانات خوبی برای امدادرسانی به مردم وارد شهرستان کردند.

معتمدیان با بیان اینکه حمایت‌های خوبی از استان‌های همجوار و استان‌های معین صورت گرفته است، افزود: دو فروند هواپیمای باری شامل کمک‌های جمعیت هلال احمر به شهرستان خوی اعزام شدند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به سرمای هوا و بارش برف در برخی از مناطق، اسکان اضطراری در اواویت کاری ما قرار دارد.

اماکن ورزشی خوی برای اسکان زلزله زدگان آماده شده است

مدیرکل ورزش وجوانان آذربایجان‌غربی در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری امشب شهرستان خوی گفت: حسب دستور وزیر ورزش و جوانان، تمامی اماکن ورزشی این شهرستان بمنظور اسکان زلزله زدگان آماده شده است.

سجاد بیرامی ضمن همدردی با زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: با دستور سجادی، وزیر ورزش و جوانان و حسب هماهنگی‌های انجام‌گرفته با ستاد مدیریت بحران استانداری بویژه معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و فرمانداری شهرستان، با توجه به شدت این زمین لرزه و خسارت‌های بوجود آمده، تمامی اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان خویی آماده شده است، با همکاری هلال احمر تجهیز و آماده اسکان هموطنان زلزله خویی بویژه این منطقه است.

به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان آذربایجان غربی، بیرامی همچنین افزود: علاوه بر اختصاص سالن‌ها و اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان، نیرو‌های داوطلب مجموعه اداره کل ورزش وجوانان استان، اداره ورزش وجوانان شهرستان خوی در قالب نیرو‌های ستادی و شهرستانی و نیر هیات‌های ورزشی و سازمان‌های مردم نهاد جوانان آمادگی خود را برای امدادرسانی و کمک به مصدومین و زلزله زدگان اعلام نموده و به محل‌های مورد نظر بخصوص روستا‌ها و مناطق محروم اعزام شده اند.

میزان خسارت‌های زلزله خوی زیاد است

فرماندار خوی گفت: میزان خسارت‌های زلزله امشب در شهرستان بیش از زلزله ۲۸ دیماه امسال است.

ذبیح الله کاظمی با اشاره به آخرین آمار از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی افزود: زلزله ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه امشب قسمت‌هایی از شهر خوی و فیرورق و روستا‌ها را در بر گرفته و ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که میزان خسارت‌ها زیاد باشد.

وی در خصوص تعداد مصدومین زلزله ادامه داد: خسارت جانی این زلزله در حد مصدومیت تاکنون گزارش شده و فعلا مورد فوتی نداشتیم.

فرماندار خوی با بیان اینکه نیرو‌های امدادی و پزشکی در حال آماده باش هستند، گفت: سالن‌های ورزشی، مساجد و مدارس مستحکم برای اسکان مردم در نظر گرفته شده و بیمارستان صحرایی در خوی و فیرورق در حال احداث است.

کاظمی با بیان اینکه برق برخی مناظق قطع شده است، افزود: ۲ خط اصلی برق در شهرستان متصل است.

وی تاکید کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و با حفظ آرامش، نیرو‌های امدادی را همراهی کنند.

چند نفر تحت تاثیر زلزله خوی قرار گرفتند؟

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمار حدودی از جمعیت و مناطق تحت تاثیر زلزله در خوی را اعلام کرد.

مرتضی مرادی‌پور، درباره وضعیت و جمعیت مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه‌شب در شهرستان خوی گفت: برابر برآورد‌های انجام شده در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفتند.

وی درباره تعداد شهر‌ها و مناطق تحت تاثیر زلزله نیز گفت: به طورکلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی هستند. البته ممکن است شهر‌های دیگری نیز این زلزله را احساس کرده باشند، اما منظور از مناطق و جمعیت تحت تاثیر زلزله مواردی است که در شعاع مشخصی از کانون زلزله و احتمال بروز خسارات ناشی از آن قرار گرفته باشند.

مرادی پور با بیان اینکه به محض وقوع زلزله ۲۳ تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند، گفت: به محض دریافت گزارش‌های اولیه جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرد. در همین راستا نیز تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی نیز از سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بارگیری شده است، گفت: به زودی این اقلام در میان زلزله زدگان توزیع خواهدشد.

راه‌های ارتباطی خوی باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی از باز بودن کلیه راه‌های ارتباطی شهرستان خوی خبر داد.

پیمان آرامون در گفت و گوبا ایسنا گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی با بررسی‌های فوریِ وضعیتِ محور‌های ارتباطی این شهرستان مشخص شد هیچ آسیبی به راه و ابنیه فنی وارد نشده است و مشکلی برای اعزام خودرو‌های امدادی وجود ندارد.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در محور‌های ارتباطی شهرستان خوی اضافه کرد: راهداران در محور‌ها مستقر هستند و تعدادی نیروی کمکی نیز از شهرستان‌های اطراف برای افزایش اکیپ‌های برفروبی و نمک پاشی در راستای تسهیل تردد جاده‌ای اعزام شدند.

آرامون اضافه کرد: بر اثر زمین لرزه پل روستای وار دچار آسیب شده است و علی رغم امکان تردد باید احتیاط لازم رعایت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی