تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گفتگوی دوازدهم دیدار در برنامه اصل ۲۷ با کامبیز نوروزی،حقوقدان

اصل ۲۷ هیچ وقت اجرایی نشد/ حاکمیت همواره بر خشم و خشونت تاکید دارد

حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ دوازدهمین میهمان این برنامه کامبیز نوروزی حقوقدان بود.

کد خبر: ۱۴۴۱۸۲
۱۲:۳۳ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱

اصل ۲۷ هیچ وقت اجرایی نشد/ حاکمیت همواره بر خشم و خشونت تاکید دارد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ دوازدهمین میهمان این برنامه کامبیز نوروزی، حقوقدان بود.

"کامبیز نوروزی" چهره نام آشنایی است هم برای دانشگاهیان و جامعه رسانه‌ای و هم برای کسانی که در حوزه حقوق فعالیت می‌کنند؛ او دوازدهمین مهمان برنامه اصل ۲۷ بود و در این گفتگو درباره خلاءهای قانون اساسی و عدم اجرای دو اصل ۲۴ و ۲۷ صحبت کرد.

او ابتدا در پاسخ به این پرسش که چرا در حوادث اخیر دو اصل مهم قانون اساسی یعنی اصل ۲۴ و ۲۷ اجرایی نشد، می‌گوید: متاسفانه اصل ۲۷ هیچ وقت اجرایی نشد، البته در سال‌های اخیر بعضی از تجمع‌های صنفی، مانند تجمع بازنشستگان و معلم‌ها با محدودیت برگزار شد، اما در عمل این اصل هیچ وقت اجرا نشده؛ در حالیکه در اصل ۲۷، که همان اصل آزادی تجمع و راهپیمایی است این موارد پیش بینی شده، ولی اجرای آن همیشه بحث برانگیز بوده است.

 
 

 

 
او در ادامه به موضوع قانون احزاب هم اشاره دارد و می‌گوید: طبق این قانون اعطای مجوز با رعایت جزئیات از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که ذیل وزارت کشور قرار دارد، صادر می‌شود، اما برای صدور مجوز یک سری ویژگی‌هایی مانند مشخص بودن شعار‌ها و برنامه‌های تجمع کنندگان لازم است که به ظور مشخص نمی‌توان متعهد شد که این ویژگی‌ها رعایت شود.

به گفته او چیزی که مشخص به نظر می‌رسد، این است که یک اراده پنهان وجود دارد که دوست ندارد مردم در خیایان حضور داشته باشند و در اعتراض‌های مدنی مسالمت آمیز حرف شان را بزنند از این رو به شکل‌های مختلف از این کار ممعانت می‌شود.

آنچه نوروزی به آن اشاره دارد این است که گاهی اوقات گفته می‌شود اشکال از قانون است، شاید گاهی ایراد‌هایی به مفاد‌های قانونی وارد باشد، زیرا هیچ قانونی از خطا مبرا باشد، اما در حال حاضر اشکال از قانون نیست، اشکال اراده مجری قانون است.

این حقوقدان می‌گوید: آنقدر حرف‌های تکراری و ملال آور گفته شده که جز ناراحتی و خشم برای مردم نداشته تا جاییکه حاکمیت تعریف درستی از فرق میان معترض و اغتشاشگر ارائه نداده است.

او با اشاره به اینکه تصمیم درباره پرونده‌ها با دستگاه قضایی است، می‌گوید: پرونده‌ها ابتدا در دادگاه‌های اولیه سپس تجدیدنظر و در نهایت به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود، اما در حال حاضر این روند به یک مجرای سیاسی تبدیل شده و از آن به عنوان ابزار مجازات استفاده می‌کنند در حالیکه ثابت شده که مجازات اصلا بازدارنده نیست و پرسش اصلی این است که در شرایط کنونی این رفتار تا چه اندازه جوابگوی دیدگاه‌های حاکمیت شده است.

او، مجازات برای دزدان و قاچاقچیان را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌افزاید: با اینکه سختگیری‌ها درباره متخلفان در سال‌های اخیر بیشتر شده و حتی حکم اعدام هم اجرا می‌شود، اما آیا این مجازات‌ها عامل بازدارنده بوده است؟

گفتگوی کامل را در سایت دیدار، یوتیوب و آپارات ببینید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
سعیدی
|
Netherlands
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
0
0
با تشکر از بررسی دقیق اصل 27 در این برنامه. اصل 27 می تواند کشور را از وضع موجود نشان دهد.
این برنامه با هوشمندی این عنوان را انتخاب کرده است. بهتر از حقوق دانان دانشگاهی بیشتر استفاده شود تا مثل آقای نوروزی با دقت و موشکافی این اصل را بررسی کند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی