تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

اهواز شهر بدون سطل زباله

سطل زباله‌ها اصلی‌ترین بازیگر در حفظ بهداشت محیطی هستند و تقریباً نیاز به این وسیله در کلیه مکان‌ها احساس میگردد؛ اگر چرخی در خیابان‌های اهواز زده باشید با چشم پوشی از مشکلات کلان شهر و پایین آوردن سطح توقعات با وجود زباله‌های رها شده کف پیاده‌رو یا کنار جوب نه از سر عناد و بیشتر کردن کار پاکبان‌ها، بلکه از سر ناچاری و نبود سطل زباله است.

کد خبر: ۱۴۳۷۵۰
۱۸:۵۴ - ۲۷ دی ۱۴۰۱

اهواز شهر بدون سطل زباله

به گزارش خبرنگار دیدارنیوز _ سرویس‌ خوزستان: در شهر اهواز، چهار راه ها، زمین‌های خالی سطح شهر، انتهای کوچه‌ها، جداول و هرجایی که فکرش را نمی‌توان کرد جایگاه زباله شده است تا علاوه بر اینکه هنر مدیریت شهری را به رخ بکشد، منبع آلودگی و محل تجمع حیوانات موذی، حشرات شود.
وضعیت سطل های زباله در سطح شهر اهواز مناسب نیست، بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر سطلی ندارند، بعضی سطل‌های شکسته زنگ زده و سوراخی هم پیدا می‌شود که هم ظاهر بدی دارند و هم بوی نامطبوعی اطرافشان به مشام می رسد.
برای مثال اگر از مرکز بازار نادری (سلمان فارسی) تا ساحلی شرقی (هتل پارس) که مسیر پر تردد و یکی از مکان های اقامت توریسم خارجی نیز هست، بگذرید یک سطل زباله نمی بینید، مگر یک یا دو مورد سطل کثیف و زنگ زده دیده می‌شود.

گرچه چند سال قبل چند سطل زباله کوچک در کنار ساحل کارون نصب شده بود اما اکنون هیچ نشانی از هیچکدام‌شان نیست. این در حالی که شعار "شهر ما خانه ما" فقط در مدارس به چشم می‌خورد و کمتر به چشم شهرداری می‌خورد اما نبود سطل در کنار ساحل برای یک توریستی خارجی یک بی‌فرهنگی تمام عیار است!

این پایگاه بسیار تلاش کرد تا گفتگویی با معاون خدمات شهری و روابط‌عمومی شهرداری اهواز در خصوص داشتن چنین شهری مزین به زباله و هنر مدیریتی داشته باشد موفق نشد، چرا که شهردار اهواز پاسخگوی تماس‌های مکرر خبرنگار ما نبوده است.

گزارشات زیادی از شهروندان مبنی بر عدم وجود سطل زباله ثابت در محله‌ها برای دفع زباله‌های خانگی به دیدار نیوز داده شده است. این در حالی است که خرید سطل زباله و توزیع آنها در مناطق هزینه‌ی کلانی برای شهرداری اهواز ندارد.

شهروندان با وجود این شرایط مجبورند زباله‌های خانگی خود را در مکان‌های مختلف از جمله کنار خیابان‌، تیربرق و زمین های خالی قراردهند که این مسئله باعث بروز اختلافات نیز می شود. 
مشاهده شده در اکثر کوچه‌ها یا زمین‌های خالی که توسط برخی شهروندان برای زباله در نظر گرفته شده‌است نوشته‌ی “لطفا در این مکان زباله نریزد” نوشته شده، اما ناچار به دلیل نبود سطل های ثابت محل جمع زباله‌ها است.
با توجه به اینکه رعایت بهداشت تاثیر بسزایی در سلامت افراد و در نتیجه عمر طولانی تر را برای این افراد به ارمغان می‌آورد. بنابراین جلوگیری از کثیفی شهر و بروز مشکلات نظافت محیط از موارد ضروری شهرداری و مسئولان مربوطه است که باید موضوع سطل‌های زباله را در اولویت دستور کار قرار دهند.

 امید است مدیران شهری این موضوع را جدی گرفته و با توجه به اینکه این امر با سلامت شهروندان عجین شده، با نظارت و طی اقدام جدی آن را حل کنند.

در این راستا علاوه بر کمبود شدید سطل زباله، در برخی مواقع مشاهده می‌شود که سطل‌های زباله فرسوده علاوه بر ظاهر بد و بوی نامطبوعی که به اطراف ساطع می‌کنند، دیر به دیر تعویض می‌شوند و آنچه از ظواهر امر مشخص است، شست‌وشوی آنها نیز با تأخیر انجام می‌شود؛ که توجه به شست‌و‌شوی مخازن زباله و تعویض آن‌ها باید از اولویت‌های اصلی شهرداری باشد.

مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با شهروندان نشان می‌دهد که مشکل کمبود سطل زباله تقریباً در تمام مناطق شهر اهواز وجود دارد؛ همچنین هسته مرکزی شهر نیز با وجود تردد بالا با کمبود شدید سطل زباله مواجه است.

شهروندان منطقه ملاشیه، عین‌دو، کوی سیاحی، کوی شلنگ‌آباد، چهار‌راه نادری، شهر‌سالم، کوی مندلی، کوی مشعلی، ساحلی شرقی، پردیس، چهاراه طالقانی و ساکنان خیابان‌های ۲۴ متری در گفت‌وگو با خبرنگار دیدارنیوز، ضمن انتقاد از عملکرد نامطلوب شهرداری در زمینه خدمات شهری، ریختن زباله در جوی و خیابان و انباشت زباله‌ها را یک تهدید جدی برای سلامت خود و سایر شهروندان عنوان کرده‌اند و خواستار رفع فوری کمبود سطل زباله در سطح شهر و جمع آوری به موقع زباله‌ها توسط کارگران شهرداری شدند.

شهرداری در راستای رفع مشکل اقدام جدی کند

 انگار به فکر شهردار نرسیده که یک شهر نیاز به سطل زباله هم دارد، البته از حق نباید گذشت و اضافه کرد که سطل‌های زباله فلزی بزرگی در سطح شهر وجود دارد اما شیرابه‌های جاری‌اش باعث آلوده‌تر شدن محیط اطرافش شده و مدت زیادی بدون شستشو در جای خود ثابت مانده است‌!

و ‌البته باید گفت خیلی بلند پروازانه است اگر انتظار داشته باشیم که شهرداری اهواز علاوه بر نصب سطل‌های زباله، نصب سطل‌زباله تفکیکی را در دستور کار خود قرار دهد و علاوه بر زیباسازی بیشتر محیط شهری قدم بزرگتری برای رسیدن به منابع درآمدی پایدار و استفاده از پتانسل بازیافت زباله برای درآمدزایی بردارد. گفتنی است که زباله‌گردهای سطح شهر خیلی زودتر به این نتیجه رسیدند و جهت آسان کردن کار خود چند کیسه به تفکیک بطری پلاستیکی از فلزی را در گوشه و کنار شهر گذاشته اند.

اهواز شهر بدون سطل زبالهاهواز شهر بدون سطل زبالهاهواز شهر بدون سطل زبالهاهواز شهر بدون سطل زبالهاهواز شهر بدون سطل زباله

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی