تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
گزارش دیدار از سهم وزارت بهداشت از بودجه ۱۴۰۲

آیا افزایش بودجه، عین‌اللهی را نجات می‌دهد؟

افزایش بودجه وزرات‌خانه‌ها و نهاد‌های دولتی حسابی خبرساز شده، در این گزارش به بودجه وزارت بهداشت می‌پردازیم و اینکه آیا عین‌اللهی می‌تواند با افزایش ۲۹ درصدی، یکی از وعده‌های خود یعنی کمبود دارو را جبران کند یا خیر.

کد خبر: ۱۴۳۵۱۹
۱۴:۴۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

بهرام عین اللهی با افزایش ۲۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت چه می‌کند؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پس از تقدیم بودجه از سوی ابراهیم رئیسی به مجلس و اعلام جزئیات بودجه ارگان‌ها، مشخص شد که بودجه وزارت بهداشت با افزایش ۲۹ درصدی به ۲۷۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، با اینکه تحلیل رسانه‌ها این بوده که دولت توجه ویژه‌ای به بحث سلامت مردم داشته، اما افزایش بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی برخی نهاد‌های دیگر نشان می‌دهد که خیلی هم سلامت در اولویت بودجه دولت نبوده است و سرفصل هایی که در جزئیات بودجه وزارت بهداشت آمده خیلی تفاوت چندانی با سال های قبل ندارد و در نهایت همه این‌ها وعده‌های محقق نشده‌ای خواهد بود روی دست دولت بعدی زیرا به عمر دولت رئیسی قد نمی دهد.

یکی از نکات مهم در بودجه وزارت بهداشت بحث تخصیص یارانه دارو بود که دولت در این بخش ۶۹ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه که رقم آن ۶۵۹ هزار میلیارد تومان است را به وزارت بهداشت اختصاص داد و حالا باید دید که با این بودجه وعده‌ای که بهرام عین‌اللهی یک ماه پیش در خصوص جبران کمبود دارو داده بود مرتفع می‌شود یا وزیر بهداشت در پایان دومین ماهی که قرار بود این مشکل را حل کند بهانه تازه‌ای برای کم کاری خود دارد، این در حالی است که او از مجلسی‌ها بابت همین کم کاری‌ها و انجام ندادن وظایف‌اش کارت زرد دارد و محقق نشدن وعده‌ها می‌تواند او را تا مرز استیضاح و گرفتن کارت قرمز بکشاند.

البته این ماده و تبصره‌ها تنها به همین موارد ختم نمی‌شود و یکی از مهمترین موضوعات مهم در بخش سلامت تامین هزینه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و بیمه‌هاست که اینطور که در بخشی از تبصره ۱۷ که با عنوان "رفاه و سلامت" توضیح داده شده، قرار است دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه‌ها مبالغ حاصل از فروش دارو، لوازم و تجهیزات و ملزومات پزشکی را منحصراً جهت بازپرداخت هزینه‌های تأمین و تدارک دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تأمین‌کننده، پرداخت کنند و از طرف دیگر سازمان‌های بیمه‌ای هم مکلف شدند هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را به حساب جداگانه‌ای که دانشگاه اعلام می‌کند، واریز کنند.

آنچه باید بدانید

نکته مهم‌تر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وظایفی است که سایر سازمان‌های بیمه‌گر دارند این بیمه‌گران مکلف به پرداخت مطالبات مراکز و افراد طرف قرارداد حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان دریافت اسناد و مدارک هستند و از طرف دیگر سازمان بیمه سلامت هم موظف شده که شرایط لازم جهت اجرای بیمه همگانی برای همه افراد جامعه را با تسهیل فرایند‌های ثبت‌نام فراهم کند.

ارائه بسته خدمات بیمه پایه برای همه اقشار جامعه که براساس آزمون وسع در دهک‌های اول تا سوم قرار می‌گیرند، به صورت رایگان خواهد بود. در عین حال در راستای اجرای بند الف ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه همه شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی درمان، اعم از دولتی و غیر دولتی مکلفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درگاه پرونده الکترونیکی بیمار و پزشک را ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون عملیاتی کرده و در اختیار ارائه‌دهندگان خدمت و بیمه‌شدگان قرار دهند.

لزوم یکپارچه سازی سامانه‌های نسخه الکترونیک، تکلیف دولت برای تعرفه‌های خدمات پرستاری، شرایط بیمه رایگان در سال آینده و ... از دیگر مواردی است که در بودجه ۱۴۰۲ وزارت بهداشت لحاظ شده، اما نکته قابل تامل این است که آیا این افزایش بودجه می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در حوزه بهداشت به ویژه تامین دارو‌های اساسی را رفع کند یا اینکه بهرام عین‌اللهی در پایان سال ۱۴۰۲ – در صورت ماندن در پست وزیر- بهانه‌ای برای عدم تحقق وعده‌های خود دارد یا فرار رو به جلو را انتخاب خواهد کرد تا مانند گذشته وقتی پشت تریبون مجلس قرار می‌گیرد با تکیه بر بهانه‌های واهی و چنگ زدن به آسمان و ریسمان به دنبال تثبیت جایگاه خود باشد هر چند که کمبود دارو‌های اساسی برای درمان بیماران خاص و حذف یارانه برای این داروها، در دوره عین‌اللهی اتفاق افتاده و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای برکناری او باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی