تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

آمار‌ها و ادعا‌ها

مطلب پیش رو تحلیلی است درباره بررسی و عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم و دولت سیزدهم در بازده زمانی های متفاوت؛ استناد به آمار و ارقام مهمترین ویژگی این تحلیل است.

کد خبر: ۱۴۲۸۰۷
۱۴:۰۴ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

 

آمار‌ها و ادعا‌ها

 

دیدارنیوز *مهدی مکارمی:

۱- رئیس جمهور محترم مهرماه امسال آماری از رشد اقتصادی کشور داد و اعلام کرد توانستیم رشد اقتصادی را از ۴.۱درصد به ۵درصد برسانیم. وی دفعات دیگری نیز بر این آمار تاکید نموده و دستیابی به رشد اقتصادی ۸درصد را در دسترس دانست.
حالا، اما آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران که تنها مرجع رسمی و قانونی تهیه، تولید و انتشار آمار در کشور است این ادعا‌ها را نقض می‌کند.

طبق آمار منتشره از سوی این مرکز، نرخ رشد اقتصادی کشور در ۶ ماه پایانی دولت روحانی ۵.۹درصد (و ۴.۱درصد بدون احتساب نفت) بود. این عدد در پایان سال ۱۴۰۰ یعنی پس از ۶ ماه تصدی آقای رئیسی رسید به ۴.۳درصد (و ۳.۵درصد بدون احتساب نفت) و حالا در پایان شش ماه اول سال۱۴۰۱ این عدد رسید به ۳.۳ درصد (و ۳.۴درصد بدون احتساب نفت).

رشد محصول ناخالص دولتی ( رضد اقتصادی)

 

دوره زمانی

6 ماهه آخر دولت قبل نیمه اول 1400

یکساله 1400

6 ماهه اول 1401

رشد اقتصادی

5/9

3/4

3/3

رشد اقتصادی بدون نفت

4/1

3/5

3/4


در واقع، پس از آنکه دولت قبل پس از رشد منفی سال قبلتر توانست رشد اقتصادی را با وجود تحریم‌ها به ۵.۹درصد برساند (البته همزمان با شکست ترامپ در انتخابات)، کاهش رشد اقتصادی از همان شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ یعنی آغاز دولت رئیسی شروع شد و به ۳.۳ درصد رسید.

۲- یکی دیگر از ادعا‌های دولت، ساخت سالی یک میلیون مسکن و رونق این بخش مهم اقتصاد که بقول آقای رئیسی پیشرانِ لوکوموتیو اقتصاد است، بود، اما آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاهد کاهش رشد بخش مسکن در این یکسال هستیم. بگونه‌ای که رشد این بخش از ۸.۱ درصد در شش ماهه پایانی دولت روحانی، به منفی ۱.۶- درصد در پایان شش ماهه نخست امسال رسید.

رشد بخش مسکن (ساختمان)

دوره زمانی 

6 ماهه آخر دولت قبل نیمه اول 1400

یکساله 1400

6 ماهه اول 1401

نرخ رشد 

8/1

3/9

1/6-


۳- ادعای دیگر این بود کاری که دولت قبل نمی‌توانست انجام دهد ما انجام دادیم، منظور رشد بخش نفت بود، اما در این بخش هم شاهد کاهش شدیدی هستیم. رشد استخراج نفت و گاز طبیعی از ۱۸.۳درصد در شش ماهه پایانی دولت روحانی به تنها ۳.۲درصد در پایان شش ماهه نخست امسال رسید!

 

دوره زمانی  6 ماهه آخر دولت قبل نیمه اول 1400 یکساله 1400 6 ماهه اول 1401
نرخ رشد 18/3 9/7 3/2



این‌ها تنها نمونه‌هایی از نقض برخی ادعاهاست که در غیاب تدبیر در حل مسائل اساسی کشور، اقتصاد را به تلاطم و آشفتگی مزمن انداخته است و متاسفانه با سخنرانی‌های آتشین و سخن گفتن مداوم از پیشرفت، گویی اراده‌ای برای تغییرات جدی در وضع کنونی وجود ندارد چرا که اساسا چنین اراده‌ای در یک سامانه‌ی کلان‌تر که خود محصول خرد جمعی و رقابت آزادانه و عادلانه سیاسی و گردش نخبگان و شایستگان در چرخه‌ای دموکراتیک است، حاصل خواهد شد.

*دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تهران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی