تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

پاریس ناگهان پر آشوب شد

روز گذشته پیرمردی فرانسوی به یک مرکز فرهنگی کرد‌ها در پاریس حمله کرد، حمله‌ای که سه کشته و سه مجروح داشت. انتشار این خبر، کرد‌های پاریس را به محل حادثه کشاند که به درگیری با پلیس و اغتشاش در شهر منجر شد.

کد خبر: ۱۴۲۴۰۶
۱۵:۵۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۱

 

پاریس ناگهان پر آشوب شد

دیدارنیوز: روز گذشته پیرمردی فرانسوی به یک مرکز فرهنگی کرد‌ها در پاریس حمله کرد، حمله‌ای که سه کشته و سه مجروح داشت. انتشار این خبر، کرد‌های پاریس را به محل حادثه کشاند که به درگیری با پلیس و اغتشاش در شهر منجر شد.

حوالی نیمروز جمعه پیرمردی ۶۹ ساله در یک مرکز فرهنگی کرد‌ها در پاریس شروع به تیراندازی کرد و ۶ تن را هدف گرفت که تا این لحظه سه تن از آن‌ها جان باخته‌اند. در تحقیقات پلیس مشخص شد که این مرد پیش از این هم ید طولایی در حملات نژادی داشته و اخیرا در چند پرونده هم محکوم شده است.

وزیر کشور فرانسه گفت که ضارب به وضوح افراد خارجی را هدف گرفته، اما «مشخص نیست که مشخصاً به دنبال کشتن کرد‌ها بوده» یا نه. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که هر سه قربانی این حمله - که در مرکز فرهنگی «احمد کایا» در قلب پاریس اتفاق افتاد - کُرد بودند؛ امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در پیامی در توییتر نوشت: کرد‌های فرانسه در قلب پاریس هدف یک حمله شنیع قرار گرفته‌اند.

این پیرمرد ۶۹ ساله که «ویلیام ام.» نام دارد، یک راننده قطار بازنشسته است که در این حمله از ناحیه صورت مجروح شده و به دست پلیس پاریس افتاد.

به اعتقاد "مراد رونی"، از فعالان کردزبان پاریس، واضح است که کرد‌ها هدف این حمله بوده‌اند. او می‌گوید که این مکان مانند سفارت کرد‌ها در پاریس است، مکانی برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی، بحث‌های سیاسی، کمک به مهاجران و مکانی برای جمع شدن کرد‌ها در کنار هم.

وی افزود: بعد از این حمله، ما به هیچ وجه در پاریس احساس امنیت نداریم. احساس می‌کنیم که نظام قضایی فرانسه از ما محافظت نمی‌کند.

گرچه به گفته دادستان پاریس هنوز نشانه‌ای مبنی بر تروریستی بودن این حمله وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است انگیزه‌های نژادی در کار بوده باشد.

بازداشت یکی از تظاهرکنندگان
این حمله در حالی روی داد که خیابان‌های پاریس در آستانه سال جدید میلادی، پر ازدحام بود. شهردار منطقه ۱۰ پاریس اعلام کرد که این حمله در یک رستوران، آرایشگاه و یک مرکز فرهنگی کرد رخ داده است.

اندکی پس از آنکه اخبار این حادثه در شبکه‌های اجتماعی و خبری منتشر شد، کرد‌های پاریس در نزدیکی محل حادثه تجمع کردند. آن‌ها پیش از این هم هدف حملات مشابه در فرانسه قرار گرفته‌اند و این واقعه نمکی بر زخم‌های دیرین آن‌ها بود.

در سال ۲۰۱۳ جسد سه زن فعال کُرد - از جمله سکینه جانسیز، یکی از موسسان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) - در پاریس در حالی پیدا شد که با شلیک گلوله کشته شده بودند. گرچه یک شهروند ترکیه‌ای فرانسه به دست داشتن در این قتل‌ها متهم شد، اما برخی به ردپای سرویس امنیتی ترکیه نیز اشاره کردند.

تظاهرکنندگان در تجمع خود با اشاره به محکومیت ضارب در پرونده پیشین خود و اینکه حق حمل سلاح نداشته، این پرسش را مطرح کردند که چرا پلیس فرانسه او را آزاد کرده است. ضارب یک پرونده باز با احتمال انگیزه نژادی در دادگاه دارد و کمتر دو هفته از آزادی موقتش می‌گذشت.

او تا کنون دو بار در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ به جرم خشونت مسلحانه محکوم شده است. در سال ۲۰۲۱ هم دادگاهی در پاریس تحقیقاتی را درباره خشونت «با انگیزه نژادپرستانه» درمورد این پیرمرد آغاز کرد. او متهم به حمله به دو مهاجر با سلاح سرد بود.

تجمع‌کنندگان همچنین شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند و برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آرزوی مرگ کردند، واکنشی به مواضع آشکار وی علیه ملی‌گرایی کرد‌ها و سیاست‌هایش در قبال گروه‌های چپ افراطی کرد در ترکیه و عراق.

در پی این وقایع، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور از اماکن کُرد و ساختمان‌های دیپلماتیک ترکیه محافظت می‌کند. او همچنین از رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر فرانسه خواست تا به کرد‌های معترض اجازه برگزاری تظاهرات دهند.

در ویدیو‌هایی که از این تجمع منتشر شد، معترضان در حال پرتاب اجسامی به سمت پلیس و روشن کردن آتش در خیابان دیده شدند، پلیس هم برای متفرق کردن آن‌ها به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورد.

شورای دموکراتیک کرد‌ها در فرانسه برای ساعت ۱۲ ظهر امروز (شنبه) به وقت پاریس، فراخوان تظاهرات داده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی