تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

گروه هفت: اقدامات طالبان علیه زنان «جنایت علیه بشریت» است

وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه هشدار دادند که اقدامات طالبان علیه زنان می‌تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شود.

کد خبر: ۱۴۲۳۶۸
۰۹:۳۷ - ۰۲ دی ۱۴۰۱

گروه هفت: اقدامات طالبان علیه زنان «جنایت علیه بشریت» است

دیدارنیوز: اعضای گروه هفت که از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر جلسه داشتند از طالبان خواستند تا تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه و نیز ممنوعیت تحصیل دختران در مقطع متوسطه را لغو کند.

وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه هفت همچنین به طالبان درباره عواقب احتمالی این تصمیم در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه هشدار دادند. در بخشی از بیانیه آن‌ها آمده است: «آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت‌گرایی طبق اساسنامه رم، که افغانستان نیز یکی از کشور‌های عضو آن است، می‌تواند جنایتی علیه بشریت باشد.»

آن‌ها در ادامه افزوده‌اند: «سیاست‌های طالبان در راستای حذف زنان از زندگی عمومی، پیامد‌هایی برای روابط کشور‌های ما با طالبان در پی خواهد داشت.»

اعضای گروه هفت با ابراز تاسف در مورد اقدامات اخیر طالبان این اقدامات را در کنار «اقدامات محدود کننده قبلی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان را مورد هدف قرار می‌دهد» بسیار نگران کننده خواندند. امری که به گفته آن‌ها «به نظر می‌رسد یک سیاست نظام‌مند را تشکیل می‌دهد.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، که در توئیتی این اقدامات را محکوم کرده بود درنشست مطبوعاتی خود در برلین با همتای دانمارکی‌اش، تصمیمات اخیر طالبان علیه آموزش زنان را «گامی جدید به سوی «عصر حجر» معرفی کرد.

توجیه طالبان برای محرومیت زنان از حق تحصیل

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان که این ممنوعیت از طریق وی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود در توجیه این تصمیم روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «عدم رعایت استاندارد‌های پوشش برای زنان» دلیل اتخاذ این تصمیم بوده است.

وی دراین باره اعلام کرد: «این دانشجویانی که به دانشگاه می‌رفتند (..) به دستورات حجاب (در پوشاندن سر و گردن) احترام نمی‌گذاشتند. حجاب در اسلام اجباری است.»

ندیم با دفاع از این تصمیم برای اولین‌بار این موضوع را به صورت علنی مطرح کرد و گفت که ممنوعیت صادر شده در اوایل این هفته برای جلوگیری از حضور مختلط دانشجویان در دانشگاه‌ها ضروری است. به اعتقاد او «برخی از دروسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند نیز ناقض اصول اسلام هستند.» وی تاکید کرد که «این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان با رد محکومیت گسترده‌ی بین المللی از جانب کشور‌هایی با جمعیت اکثرا مسلمان مانند عربستان سعودی، ترکیه و قطر از خارجی‌ها خواست تا از مداخله در امور داخلی افغانستان بپرهیزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی