تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اکونومیست بررسی کرد

اقتصاد هم یک «مسی» می‌خواهد نه ده‌ها نرخ ارز!

اکونومیست در گزارشی نوشت: بسیاری از کارشناسان آرژانتینی معتقدند که تب جام جهانی به دولت این کشور کمک کرد تا سالی که می‌توانست با انفجاری از نارضایتی‌ها تمام شود را مسالمت‌آمیز به پایان برساند. درسی که سیاستمداران آرژانتینی می‌توانند از مسی و همچنین سرمربی تیم ملی خود بیاموزند، تواضع و تمرکز بر هدف است. احتیاط و حرفه‌ای بودن سرمربی آرژانتین و بازیکن ستاره او تضاد هشیارکننده‌ای با سیاست‌گذاران اقتصادی آماتور این کشور دارد که اقتصاد را با کنترل قیمت‌ها و وجود ده‌ها نرخ ارز اداره می‌کنند.

کد خبر: ۱۴۲۲۵۱
۱۱:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱

اقتصاد هم یک «مسی» می‌خواهد نه ده‌ها نرخ ارز!

دیدارنیوز: تیم ملی آرژانتین و فوق ستاره آن، لیونل مسی با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانند به سیاستگذاران اقتصادی و سیاسی خود درس عبرت بدهند!

به گزارش اکونومیست، در آرژانتین وقتی به مردی می‌گویند: «خودتان را معرفی کنید» پاسخ می‌دهد: «من یک پسر یا پدر و طرفدار فلان تیم هستم.» در آرژانتین فوتبال فراتر از یک ورزش است و هویت افراد در این کشور به فوتبال گره خورده است؛ بنابراین اگر این واقعیت را قبول کنیم که فوتبال در آرژانتین یک دین است، باید بگوییم قهرمانی در جام جهانی که یک دستاورد معنوی برای آرژانتینی‌ها است در سالی اتفاق افتاد که عذاب ملی بر آرژانتین نازل شده است! آرژانتین تحت تاثیر خشکسالی بی‌سابقه، تورم ۱۰۰ درصدی و سیاست‌های نابخردانه سیاسیون خود قرار گرفته است.

با این وجود فوتبال در آرژانتین هرچیزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ حدود ۵۰ هزار آرژانتینی برای فینال به دوحه رفتند. این درحالی است که تنها ۱۰ هزار هوادار از فرانسه، کشوری بسیار ثروتمندتر و پرجمعیت‌تر از آرژانتین به دوحه سفر کردند.

همچنین پس از آنکه کریستینا فرناندز، رییس جمهوری پیشین و معاون کنونی رییس جمهوری آرژانتین در میانه بازی‌های جام جهانی به شش سال حبس محکوم شد، طرفداران او به طرز عجیبی سکوت کردند. بسیاری از کارشناسان علت این سکوت را در خانه ماندن حامیان او برای تماشای فوتبال می‌دانند! کنگره این کشور نیز در یک ماه گذشته برای رسیدن به حد نصاب برای برگزاری جلسات مشکل داشت، زیرا تعدادی از قانونگذاران در دوحه به سر می‌برند!

البته در آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ که آرژانتین در مقابل عربستان، یکی از کم طرفدارترین تیم‌های این مسابقات شکست خورد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این تیم در فینال، فرانسه را شکست دهد و مسی با لباس سنتی قطری‌ها جام را بالای سر ببرد.

بسیاری از کارشناسان آرژانتینی معتقدند که تب جام جهانی به دولت این کشور کمک کرد تا سالی که می‌توانست با انفجاری از نارضایتی‌ها تمام شود را مسالمت‌آمیز به پایان برساند. با این وجود آن‌ها به سیاستمداران این کشور که برای انتخابات عمومی در سال ۲۰۲۳ آماده می‌شوند، هشدار می‌دهند که نباید انتظار داشته باشند خاطرات خوش و ناب جام جهانی ۲۰۲۲ آن‌ها را نجات دهد.

همچنین تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که تاثیرات پیروزی‌ها و موفقیت‌های ورزشی بر فضای عمومی کشورها، معمولا زودگذر است و بیش از دو هفته دوام نمی‌آورند!

با این وجود، سیاستمداران اقتصادی و سیاسی آرژانتین می‌توانند از فوتبالیست‌های خود بیاموزند. در جام جهانی قطر، بازیکنان تیم ملی آرژانتین در مقایسه با جام‌های جهانی قبلی هماهنگ‌تر و متحدتر بنظر می‌رسیدند. لیونل مسی نیز که همواره بازیکن با استعدادی بوده است، در این تورنمت توانست علاوه بر اینکه استعداد درخشانش را به نمایش بگذارد، کاری کند که مردان دیگر تیم ملی به او تکیه کنند.

این موضوع برای دولت ائتلافی و ضعیف آرژانتین که در آن رییس جمهور میانه‌رو و معاون چپ‌گرای آن ماه‌ها است که حتی با یکدیگر صحبت هم نکردند، می‌تواند قابل توجه و آموزنده باشد.

همچنین زمانی مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین گفته بود که «لیونل مسی، شخصیت کافی برای رهبری تیم ملی آرژانتین را ندارد!» این ناراحتی از مسی فقط مخصوص مارادونا نبود و سایر آرژانتینی‌ها هم از این موضوع که مسی تمام موفقیت‌ها را با بارسلونا کسب کرده، اما نمی‌تواند تیم ملی آرژانتین را قهرمان جهان کند، دلخور بودند. اما با این قهرمانی آرژانتینی‌ها بیش از پیش به فوق ستاره خود ایمان آوردند.

همانطور که گروهی از آرژانتینی‌ها مسی را مورد تمسخر قرار می‌دادند، سیاستمداران آرژانتینی نیز عادت دارند که بهترین دارایی‌های خود را تضعیف کنند و دست کم بگیرند. خانم فرناندز و بسیاری از هم حزبی‌های او که هفت دهه است قدرت را در آرژانتین در اختیار دارند، به تجارت کشاورزی و به طور کلی بخش خصوصی آرژانتین، یعنی موتور‌های محرک اقتصادی این کشور بی‌توجه بوده‌اند؛ بنابراین طبقه سیاسی و اقتصادی آرژانتین هم می‌تواند از استقبال دیرهنگام کشورش از هافبک ستاره خود بیاموزد و قبل از اینکه تمام فرصت‌ها از دست رود، با تجدیدنظر در سیاست‌های خود و اتکا به متخصصان و نقاط قوت این کشور مانع از نابودی بیشتر اقتصاد این کشور شوند.

درس دیگری که سیاستمداران آرژانتینی می‌توانند از مسی و همچنین سرمربی تیم ملی خود بیاموزند، تواضع و تمرکز بر هدف است. احتیاط و حرفه‌ای بودن سرمربی آرژانتین و بازیکن ستاره او تضاد هشیارکننده‌ای با سیاست‌گذاران اقتصادی آماتور این کشور دارد که اقتصاد را با کنترل قیمت‌ها و وجود ده‌ها نرخ ارز اداره می‌کنند.

همچنین رهبران سیاسی و اقتصادی آرژانتین در سال‌های گذشته همواره درباره برنامه‌های خود با صدای بلند صحبت کرده‌اند، برنامه‌هایی که در حد همان حرف باقی مانده‌اند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند؛ درست برخلاف مسی که به آرامی صحبت می‌کند و به طرز بی‌رحمانه‌ای بر هدف خود تمرکز می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی