تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
وضعیت قرمز در باشگاه آبی با کسر بودجه ۵۰۰ میلیاردی

استقلال؛ از حاجی به سردار: خودتو نشون بده!

با وجود حذف ایران از مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، همچنان هوش و حواس علاقمندان به فوتبال به ادامه این بازی‌ها است و به همین خاطر هم ماجرا‌های فوتبال باشگاهی در ایران همچنان زیر سایه اخبار جام جهانی قرار دارد.

کد خبر: ۱۴۱۵۵۱
۱۸:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

استقلال بدهی

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: در روز‌های اخیر خبر‌های عجیب و مرموزی در مورد باشگاه استقلال منتشر شد که آغاز آن به یک گفت‌وگوی تلویزیونی از علی فتح‌الله زاده باز می‌گردد. مدیر عامل ادواری باشگاه استقلال در این مصاحبه از بدهی ۵۰۰ میلیاردی آبی‌ها صحبت کرد و در عین حال متذکر شد که چندان از حال و روز مالی باشگاه باخبر نیست و طلبکاران هر روز در حال افزایش هستند بدون آنکه اسناد مشخصی در این زمینه ارائه شود.

فتح‌الله زاده که آلترناتیو همیشگی مدیریت باشگاه استقلال در سه دهه اخیر بوده، این بار در حالتی شبیه استیصال از ناتوانی برای تسویه کردن بدهی‌های غول‌آسای باشگاه قرار گرفته در حالی که گاهی تا مرز فاش کردن برخی مسائل هم پیش می‌رود، اما در نهایت پا روی ترمز می‌گذارد، شاید به ناچار!

مدیر عامل استقلال عموما گریزی به مدیریت پیشین باشگاه می‌زند و سعی دارد مصطفی آجورلو و اعوان و انصارش را مسئول وضع کنونی جلوه دهد در حالی که هیچگاه مستقیما نامی از سردار نمی‌برد. از طرف دیگر موعد پرداخت شماری از بدهی‌های سنگین باشگاه نیز رسیده و اینطور که پیداست خزانه باشگاه نیز خالی است و تأدیه بدهی‌هایی مثل پرونده محمد محبی، آندره‌آ استراماچونی و مهدی قایدی نیز با مصاحبه کردن به جایی نخواهد رسید.

جالب است که درون باشگاه و حتی هیأت مدیره نیز کمابیش همین رویه برقرار است و هیچ کس از گم شدن میلیارد‌ها تومان پول و بودجه استقلال حرفی نمی‌زند.

تورم شدید در قرارداد‌ها

مدیر عامل استقلال در حالی که سعی می‌کند اعتماد به نفس خود را حفظ کند در مورد مشکلات مالی باشگاه گفته: «پرداخت بدهی محبی و قایدی مسئله خاصی نیست و حل می‌شود، ولی شاید باور نکنید هر روز که باشگاه می‌روم سر و کله طلبکار جدید پیدا می‌شود!»

فتح‌الله زاده در رابطه با بالا بردن مبالغ قرارداد‌های بازیکنان استقلال به نسبت فصل گذشته در زمان سردار آجورلو نیز به دیدار می‌گوید: «اینقدر بدهکاری‌ها زیاد است که فرصت نکردم تا امروز مبلغ  قرارداد‌ها را بررسی کنم. بعد از قهرمانی سوپر جام به بازیکنان قول دادم که مبلغی از قراردادشان را پرداخت کنم. هیچ کس باور نمی‌کند که ارسلان مطهری که زننده گل قهرمانی هم بود، تا امروز حتی یک ریال دریافت نکرده، آن وقت تعدادی از بازیکنان تا ۵۰ در صد قراردادشان را هم گرفته‌اند!»

علی فتح الله زاده در روز‌های گذشته مکرر اعلام کرده که استقلال ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، اما باز هم درباره دلایل بروز این بدهی هنگفت با احتیاط می‌گوید: «متاسفانه بعضی در فضای مجازی بدون اینکه صحت خبر را پیگیری کنند، آن را منتشر می‌کنند. من مشکلی با خرج شدن پول باشگاه ندارم! مشکل این است که چرا پول را متناسب خرج نکردند؟ چرا این پول را برای صاف کردن بدهی مربی و بازیکنان هزینه نکردند؟ من بابت ساخت کمپ ناصر حجازی، ۱۰ میلیارد بدهی داشتم ۸ سال همه پیگیر بودند، ولی هیچ کس نگفت که من با راه اندازی کمپ ۱۰۰۰ میلیارد سرمایه به باشگاه اضافه کردم.»

خرج ساپینتو هم اضافه شد

از فتح‌الله زاده در مورد اسناد مالی باشگاه سوال کردیم که روشنگری در مورد آن می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند و او همچنان با احتیاط پاسخ داد: «من خیلی اطلاعات دقیقی ندارم. هیچ بررسی هم صورت نگرفته. اخیرا نامه درخواست مبلغ قرارداد ساپینتو و دستیارانش هم به دستم رسیده. نمی‌دانم با این همه بدهی چه باید کرد و هر روز من فقط صرف تامین پول برای پرداخت بدهی‌های مالی باشگاه می‌شود.»

از مدیر عامل استقلال در مورد احتمال تغییرات و حضور کاوه رضایی سوال کردیم. او گفت: «تا این لحظه ساپینتو هیچ لیست خرید و یا خروجی را به من اعلام نکرده. در مورد کاوه رضایی هم باید ببنیم که چه اتفاقی می‌افتند. اگر او با استقلال قرار داد دارد که باید برگردد. فعلا فرصتی برای لیست ورود و خروج نداشتیم.»

سردار لب به سخن باز می‌کند؟

نکته مهم این است که در دوران مدیریت سردار آجورلو مرتبا صحبت از درآمدزایی از سوی مدیریت، قرارداد ۵۰۰ میلیاردی با کارگزار تبلیغاتی و افزایش حق پخش تلویزیونی بود. دست به نقدتر از همه نیز دریافت مبالغ میلیاردی از سازمان خصوصی‌سازی در پی فروش سهام باشگاه در سایت کُدال بود که شاید بیشترین رمز و راز نیز در همین ماجرا نهفته است. چه کسی می‌داند که چه مقدار پول به باشگاه استقلال آمده است؟

در رابطه با هزینه‌کرد باشگاه در دوران آجورلو با محمد مومنی نیز صحبت کردیم. عضو هیات مدیره استقلال نیز همچنان با چاشنی احتیاط حرف می‌زند: «من کلیات خرج‌های صورت گرفته را می‌دانم، ولی از جزئیات اطلاعی ندارم. در مورد اینکه می‌پرسید چه کسی باید در مورد صورت بدهی‌ها پاسخگو باشد هم باید بگویم که به نظر من آقای آجورلو باید در یک کنفرانس مطبوعاتی نسبت به هزینه‌های صورت گرفته، شفاف سازی کنند. من اگر در این زمینه حرفی بزنم، چون در حیطه کاری من نیست، کار صحیحی نیست!».

اما سوی دیگر ماجرا به سازمان خصوصی‌سازی برمی‌گردد که به لحاظ سازمانی و قانونی چاره‌ای جز شفاف‌سازی در مورد ماجرا‌های مالی در این فقره ندارد. دکتر قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی که امسال تلاش زیادی برای باز کردن پای استقلال و پرسپولیس و کلا فوتبال ایران به بورس داشته در مورد مراودات پولی با باشگاه استقلال به خبرنگار دیدار گفت: «حساب و کتاب درآمد‌های باشگاه استقلال و پرسپولیس و مبالغی که آن‌ها می‌توانند طبق قانون برداشت کنند از سوی ما مشخص است. البته ما نیز یک سازمان نظارتی هستیم و نمی‌توانیم در مورد خرج‌کرد پول به دوستان تحکم کنیم، اما در این مورد به نظر می‌آید برخورد مدیریت پیشین استقلال با پولی که قانونا برای آن‌ها قابل برداشت بوده، درست و منطقی نبوده است و احتمالا آن‌ها به جای سرمایه‌گذاری درست و پیدا کردن منابع درآمدی دیگر، از این پول برای پرداخت بدهی استفاده کرده‌اند. البته ضمن احترام به مدیریت جدید تصور ما این است که در دوره جدید هم روش همان است و مدیریت هزینه بر مدیریت درآمد غالب است.»

قربان‌زاده همچنین معتقد است که قاعدتا صورت‌های مالی مربوط به درآمد‌های بورسی باشگاه استقلال حتما وجود دارند و اینکه گفته می‌شود اسناد مشخصی در مورد خرج کردن مبالغ چند صد میلیاردی وجود ندارد، دور از ذهن و واقعیت به نظر می‌آید.

هر چه هست به نظر می‌آید بیش از همه باید سردار آجورلو در مورد هزینه‌کرد‌های باشگاه در یک سال اخیر و افزایش تورمی قرارداد‌ها صحبت کند، در حالی که هیچ کس خبری از احوالات امروز او ندارد. سردار کجاست؟  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی