تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
به بهانه صعود ۳ تیم از آسیا و اقیانوسیه به دور حذفی جام جهانی

حسرت در غرب و غرور در شرق دور

از ۶ نماینده آسیا و اقیانوسیه در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، سه تیم کره جنوبی، ژاپن و استرالیا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند.

کد خبر: ۱۴۱۳۲۸
۱۱:۴۳ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

ایران آمریکا

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: پس از اتمام مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی، چهره تیم‌های صعود کننده به مرحله حذفی مشخص شدند. بر این اساس ۸ تیم از قاره اروپا، ۳ نماینده از آسیا و اقیانوسیه، ۲ تیم از آمریکای جنوبی، ۲ تیم از آفریقا و یک تیم نیز از آمریکای جنوبی به دور بعد راه پیدا کردند. در ادامه نگاهی داریم به گروه‌بندی تیم‌های آسیایی و چگونگی صعود این تیم‌ها به مرحله گروهی.

سودی که قطری‌ها بردند

در گروه A رقابت‌های جام جهانی، قطر میزبان، با هلند، اکوادور و سنگال هم گروه بود. قطری‌ها با پذیرش سه شکست از رقابت‌های جام جهانی خداحافظی کرده و از این به بعد باید در نقش میزبان، برگزارکننده و تماشاگر رقابت‌ها را دنبال کنند. تیم ملی قطر در پایان دور نخست، با تنها یک گل زده و دریافت ۷ گل خورده در قعر جدول گروه A قرار گرفت.

به گفته رئیس کمیته برگزاری جام جهانی، کشور قطر در پی میزبانی این دوره جام جهانی، توانسته سودی برابر با ۱۷ میلیارد دلار، به دست آورد.

قطر در حال آماده شدن برای رونق بازار سهام توسط فوتبال است و بورس این کشور برای بهره‌مندی از رویداد عظیم آینده آماده است. ازنظر تاریخی، میانگین شاخص بورس کشور‌های میزبان هفت دوره جام جهانی قبلی، به‌استثنای برزیل، در سال منتهی به جام جهانی ۲۱.۸ درصد و در سال بعدازآن ۱۳.۴ درصد در مقایسه با شاخص جهانی رشد داشته است. پس از این لحاظ باید بگوییم که قطر که برای اولین بار در جام جهانی حاضر شد، نتیجه خوبی گرفته است.

ایران ضعیف‌ترین تیم آسیایی

در گروه B رقابت‌های جام‌جهانی، ایران و انگلیس و ولز و آمریکا هم گروه شدند. در حالی که هم گروه‌های ما سالهاست برای جام‌های معتبر آماده می‌شوند ما دو ماه مانده به جام‌جهانی هنوز به دنبال برگزاری مجمع فدراسیون و انتخاب رئیس بودیم.

پس از آن هم سناریوی تغییر سرمربی رقم خورد و سرانجام پس از بازگشت کی‌روش، شرایط تیم ملی به ثبات نسبی رسید. با این حال فشار‌های متعدد سیاسی روی تیم ملی باعث شد ما در آستانه صعود با یک نمایش پر‌نوسان و دور از انتظار، در دیدار مقابل انگلیس ۶ گل دریافت کنیم. در بازی دوم و با یک تیم متحول شده توانستیم ولز را ۲ بر صفر شکست دهیم و در بازی آخر مقابل آمریکا در حالی که حتی با یک تساوی هم می‌توانستیم صعود کنیم و به مراتب کار ساده‌تری نسبت به ژاپن و کره و استرالیا داشتیم، با ارائه یک بازی محتاط تا دقیقه ۵۱ حتی یک خطر جدی روی دروازه حریف نداشتیم تا در نهایت آمریکا با یک بازی منطقی و نمایش کم‌نقص، بتوانند به عنوان تیم دوم گروه پس از انگلیس به مرحله بعد صعود کنند و باز هم اشک و آه و پایانی تلخ برای ایران باقی ماند. ایران در این دوره از رقابت‌ها با یک برد و دو شکست و کسب ۳ امتیاز، ۷ گل خورده، ۳ گل زده و تفاضل گل منفی ۵، از رقابت‌های جام‌جهانی قطر حذف شد.

بر اساس آمار، تیم ملی ایران ضعیف‌ترین آسیایی در ادوار جام جهانی است چرا که رقبای ایران، چون کره جنوبی ۱۱ حضور و ۲ صعود، ژاپن ۷ حضور و ۴ صعود، استرالیا ۶ حضور و ۲ صعود، عربستان ۶ حضور و ۱ صعود، کره شمالی ۲ حضور و ۱ صعود به مرحله بعد را ثبت کرده‌اند در حالی که تنها  ایران است که با وجود ۶ حضور در جام جهانی، تا به حال نتوانسته به دور بعد صعود کند.

برد تاریخی عربستان و ...

در گروه C رقابت‌ها، عربستان با آرژانتین و مکزیک و لهستان هم گروه بود. این تیم پس از برد خیره کننده مقابل آرژانتین در دیدار نخست و در حضور ستاره‌هایی همچون مسی و لائوتارو، در ادامه نتوانست مقابل لهستان و مکزیک نتیجه بگیرد تا در نهایت با یک برد و دو باخت ۵ گل خورده و سه گل زده، با جام‌خداحافظی کند. شاید اساسی‌ترین تفاوت عربستان و ژاپن را بتوان در هدف آن‌ها جستجو کرد. عربستانی‌ها پس از شکست آرژانتین، انگار که قهرمان شده باشند خیلی زود اشباع شدند و حتی یک روز را در کشور خود جشن گرفتند تا تمرکز خود را از دست بدهند. در ادامه، اما دیگر آن نمایش خیره‌کننده شکل نگرفت تا یک تیم دیگر از غرب آسیا هم با این رویداد وداع کند.

حذف عربستان

گروه مرگ برای ژاپن گلستان شد

در گروه E  رقابت‌های جام جهانی، زمانی که ژاپن با تیم‌هایی، چون کاستاریکا، آلمان و اسپانیا هم‌گروه شد، بسیاری آن را گروه مرگ نامیدند. حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان فوتبال هم هیچ شانسی برای ژاپن در صعود قائل نبودند، ولی این تیم با شکست آلمان و اسپانیا کار تاریخی و بزرگی انجام داد و با کسب دو پیروزی و یک شکست و ۶ امتیاز، دریافت ۳ گل و به ثمر رساندن ۴ گل و تفاضل گل مثبت ۱، به عنوان تیم اول گروه مرگ به دور بعد رقابت‌ها، صعود کرد.

ژاپن جام جهانی

در گروه D نیز کمتر کسی تصور می‌کرد استرالیا با اسکواد کم‌ستاره خود بتواند مسیر صعود از مرحله گروهی را طی کند و این شانس پس از شکست چهار گله مقابل فرانسه در دور نخست به حداقل خود هم رسید، اما در نهایت تیم گراهام آرنولد، ماموریت دشوار را به پایان رساند. به این ترتیب استرالیا با دو برد، یک باخت با ۳ گل زده و ۴ گل خورده و تفاصل گل ۱-  به مرحله بعد صعود کرد.

صعود استرالیا، فردای روز ۸ آذر، تلنگری برای فوتبال ما و مسئولین آن بود که باید از بعضی از شادی‌های تاریخی فوتبال، گذر کنیم تا بتوانیم با تلاش بیشتر خاطرات جدید بسازیم.

استرالیا سه دوره متوالی از صعود به مرحله بعدی ناکام مانده بود و بدون برد در مرحله گروهی حذف می‌شد، اما این بار استرالیا موفق شد برای دومین بار، به یک هشتم صعود کرد.

اولین صعود استرالیا به دور حذفی جام جهانی متعلق به سال ۲۰۰۶ است که این تیم موفق شد به مرحله گروهی صعود کند و حالا دومین تجربه صعود این تیم است.

در گروه H رقابت‌ها نیز کره جنوبی با یک تساوی یک شکست و یک برد به مرحله بعد صعود کرد. در حالی که همه منتظر صعود پرتغال و اروگوئه بودند. در ورزشگاه الجنوب، اروگوئه برابر غنا به میدان رفت و با ارائه یک بازی هجومی و بهتر، حریف آفریقایی اش را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد، اما در دقایق پایانی معلوم شد اروگوئه برای صعود نیاز به سه گل دارد...

در بازی همزمان دیگر، در ورزشگاه اجیوکیشن سیتی نیز پرتغال در حالی که با گل دقیقه ۵ ریکاردو هورتا از حریف خود پیش افتاد، ولی در ادامه این کره‌ای‌ها بودند که توانستند علاوه بر جبران گل از اشتباه کریستیانو رونالدو نهایت استفاده را ببرند گل دوم و پیروزی‌بخش را به ثمر برسانند. در نهایت نیز اروگوئه نتوانست به گل سوم دست پیدا کند، تا پرتغال و کره جنوبی دو تیم صعود کننده از گروه هشتم باشند. کره در این دوره از رقابت‌ها با یک برد، یک تساوی و یک باخت، با ۴ امتیاز، ۴ گل زده و ۴ گل خورده و تفاصل گل صفر موفق شد به مرحله بعد صعود کند.

حسرت در غرب و شادمانی در شرق دور

 

تدوام در افتخارات

پس از ۹۸ که اولین دوره صعود ژاپن و ایران به رقابت‌های جام جهانی بود. ژاپن موفق شد در ۶ دوره بعد نیز به جام جهانی صعود کند. این تیم سه بار موفق شد به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی برسد. ژاپن تجربه صعود به مرحله گروهی را در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ و جام جهانی ۲۰۱۸، در کارنامه دارد. ضمن اینکه کسب مقام چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ توسط کره‌ای‌ها را نیز نمی‌توان فراموش کرد. در حالی که ما در همه ادوار جام جهانی انتظار صعود داشتیم و هرگز به این مهم دست نیافتیم.

ژاپنی‌ها همچنین در ۴ دوره موفق شدند، قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ را جشن بگیرند. ایران تاکنون سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده که این قهرمانی‌ها در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ ایران، جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ تایلند و جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ ایران به دست آمده در حالی که ایران تنها کشوری است که تاکنون سه بار پیاپی قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. با این حال تیم ملی نزدیک به ۴۶ سالی است که در جام ملت‌های آسیا نتوانسته قهرمان شود.

اما تیم ملی فوتبال کره جنوبی با ۱۱ بار حضور در جام جهانی در میان تیم‌های آسیایی رکورددار است. این تیم همچنین در سال ۲۰۰۲ موفق شد مقام چهارم جهان را در خانه به دست آورد. این تیم در آسیا با دو قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ کسب کرده و از تیم‌های پرافتخار آسیاست که در رده باشگاهی نیز ۵ قهرمانی و سه نایب قهرمانی دارد.

حرف آخر اینکه بهتر است مسئولین ما یک بازبینی منصفانه در فوتبال داشته باشند و پس از آن به دنبال کسب نتایج آسیایی و جهانی باشیم. در نهایت شاید در یک مقایسه اجمالی بین طرز تفکر نتیجه گرا در تیم‌های غرب آسیا چون قطر، عربستان و ایران در قیاس با تیم‌های ساختارگرایی، چون کره و ژاپن نیز بتوان به پاسخ بسیاری از سوالات ذهنی، دست یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی