تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
گزارش دیدار از آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل "شمام" و "سلانسر"

رودبار و باز هم بلای طبیعی در روزهای جام جهانی!

علیرغم تلاش نهاد‌های مختلف مانند هلال احمر، منابع طبیعی و مدیریت بحران آتش سوزی در جنگل‌های "شمام" و "سلانسر" در رودبار استان گیلان ادامه دارد و زنده ماندن آن‌ها در گرو سورتی پرواز بیشتر است و نکته قابل توجه اینکه این اتفاق یادآور زلزله رودبار در روز‌های جام جهانی ۱۹۹۰ است.

کد خبر: ۱۴۱۰۴۹
۱۱:۲۸ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱


دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وقوع زلزله در سال ۱۳۶۹ در رودبار گیلان و در خلال مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۰، هنوز در ذهن ایرانیان باقی است و عجیب اینکه یک بلای طبیعی دیگر مقارن با جام جهانی فوتبال قطر، در این منطقه گریبان مردم این منطقه را گرفته است. از پنج‌شنبه گذشته تا کنون آتش به جان جنگل‌های شمام و سلانسر افتاده و اهل منطقه منتظر کمک بیشتر برای اطفای حریق هستند.

آتشی که این روز‌ها در جنگل‌های استان گیلان شعله‌ور شده مسبوق به سابقه است و هر ساله چندین هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور عمدا یا سهوا از بین می‌رود و همیشه هم وعده‌های مسئولان در زمان آتش سوزی برای کنترل و ممانعت از بروز چنین اتفاق‌های این بوده که قرار است چنین کنیم و چنان. در نهایت اما همه کم‌کاری‌های خود را گردن عدم تامین بودجه و موضوعاتی از این دست می‌اندازند و دوباره آش همان آش می‌شود و کاسه همان کاسه.

دوم آذر ماه وحید مثمر، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودبار گفته بود که آتش سوزی جنگل‌های شمام رستم آباد و جمشید آباد که صبح امروز کنترل شده بود، با وزش باد گرم دوباره شعله ور شده است.

آن روزی که این مسئول از آتش سوزی این جنگل‌ها خبر داده بود، آتش حدود ۱۰ هکتار را احاطه کرده بود، اما چند روز بعد یعنی پنجم آذرماه حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبر داد که درگیری اراضی جنگلی رودبار با حریق به حدود ۴۵ هکتار رسیده و بالگرد برای اطفای آتش سوزی در منطقه حضور دارد.

اینطور که اختری گفته تا ظهر جمعه پنج سورتی پرواز انجام شده و با توجه به تلاش و همراهی نیرو‌های یگان منابع طبیعی و همکاری مدیریت بحران، فرمانداری، هلال احمر و بسیج و ارتش و نیرو‌های مردمی آتش کنترل شده است، اما روز یکشنبه این مقام مسئول به خبرگزاری ایرنا خبر داد که آتش سوزی همچنان ادامه دارد و تلاش‌ها برای اطفای کامل حریق در اراضی جنگلی منطقه رستم آباد شهرستان رودبار به صورت زمینی و هوایی ادامه دارد.

البته او در ادامه این گفتگو از آتش گرفتن ۳۰ هکتار از اراضی جنگلی شهرستان رودبار خبر داد و تاکید کرد که در این مدت چند بار برای مهار حریق اقدام شد، اما دوباره به دلیل شدت ورزش باد گرم شعله‌ور شده است.

به گفته این مقام مسوول تا غروب شنبه ۱۵ سورتی پرواز برای مهار آتش‌سوزی توسط این بالگرد‌ها انجام، اما صبح روز یکشنبه با وزش باد گرم دوباره آتش سوزی آغاز شد البته او این را هم اضافه کرد که حریق سطحی اراضی جنگلی در شهرستان املش دیشب مهار شد و اکنون جز شهرستان رودبار در هیچ نقطه‌ای از استان حریق جنگلی نداریم.

از تابستان تا زمستان

تا پیش از این وقتی خبر آتش سوزی منتشر می‌شد بسیاری از کارشناسان و متخصصان این اتفاق را به فصل تابستان و گرما نسبت می‌دادند و برخی دیگر هم عوامل انسانی را در بروز این حوادث مقصر می‌دانستند، اما وقوع آتش سوزی در جنگل‌های استان گیلان که چند روز است که ادامه هم دارد در فصلی اتفاق افتاده که کسی انتظار نداشت از این رو به نظر می‌رسد بروز حوادث محیط زیستی دیگر تابع پارامتر‌های ثبات نیست و گرم شدن زمین و بی توجهی کشور‌ها به موضوع تولید گاز‌های گلخانه‌ای و موضوعات زیست محیطی سبب شده که در هر زمان و مکانی منتظر بروز یک حادثه باشیم و وقوع آتش سوزی‌های اخیر هم مهر تائیدی بر این ادعاست.

البته آمار‌ها نشان می‌دهد که درست در آذر ماه سال ۱۴۰۰ هم ۶ آتش سوزی در جنگل‌های بلم جرک مینودشت، ییلاقات چره پشت و خال پشت ماسال، جنگل‌های بهشهر، بمپوچال جنگل ثبت جهانی شده ابر شاهرود، سه منطقه در مینودشت و دو منطقه در گالیکش، ۶ نقطه از جنگل‌های گلستان و برفتان علی آبادکتول و در نهایت دهم آذرماه و طبق گفته متخصصان گرم شدن چند درجه‌ای دما، در آستانه‌ی زمستان و فصل سرد سال، جرقه‌های آتش را در دل جنگل‌های هیرکانی مازندران شعله‌ور و بخشی از آن را خاکستر کرد؛ این در حالی است در مهرماه سال گذشته هم ۶ فقره آتش سوزی در جنگل کردکوی، در منطقه‌ی گردشگری بنو در بلندی‌های شمال شهر پارسیان و کوه دیل در گچساران در چند نوبت اتفاق افتاد که بسیاری از پوشش‌های گیاهی خاص این مناطق به دلیل این آتش سوزی‌ها از بین رفت.

با استمرار این اتفاق‌های از سال‌های گذشته تاکنون مسئولان سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و مدیریت بحران باید برای کنترل این بحران‌ها فکر اساسی کنند، زیرا بی توجهی به این مشکلات زیست محیطی عواقب بدی را برای پوشش گیاهی کشور و از بین رفتن مهمترین منابع حیاتی برای انسان‌ها و حیوانات را در پی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی