تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ضربه مقدس کردن آدم‌ها به فیلم‌های دفاع مقدس!

مرتضی شعبانی فیلمبردار، کارگردان و تهیه کننده عرصه سینمای مستند معتقد است که آنچه به فیلم‌های دفاع مقدس ضربه می‌زند مقدس کردن آدم‌هاست و به‌قول معروف روی طاقچه گذاشتن این شخصیت‌ها.

کد خبر: ۱۴۰۸۶۰
۰۹:۵۳ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱

ضربه مقدس کردن آدم‌ها به فیلم‌های دفاع مقدس!

دیدارنیوز: مرتضی شعبانی معتقد است: «باید به زندگی شهدا پرداخت بدون اینکه بخواهیم آن‌ها را بزرگ کنیم. شهدای دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب ما بزرگ هستند و ما نیازی به اغراق نداریم. به نظر من آنچه به فیلم‌های دفاع مقدس ضربه می‌زند مقدس کردن این آدم‌هاست و به‌قول معروف روی طاقچه گذاشتن این شخصیت‌ها. اگر شخصیت واقعی آن‌ها را بدون اغراق نشان دهیم بزرگترین خدمت را کرده‌ایم.»

مرتضی شعبانی فیلمبردار، کارگردان و تهیه کننده عرصه سینمای مستند است که فعالیت رسمی خود را سال ۱۳۶۵ به عنوان دستیار فیلمبردار در مستند «روایت فتح» ساخته شهید مرتضی آوینی شروع کرد. در کارنامه او مستند‌های پل، زنانی با گوشواره‌های باروتی، قلب عقیق، دروازه شرق، خط تماس، کویرس وطن کوچک من، صبحی دیگر، ابوزینب و موج مرده دیده می‌شود.

شعبانی با تاکید بر این که فیلم‌های دفاع مقدس همچنان مورد توجه هستند، گفت: «به نظر من نباید این تصور وجود داشته باشد که فیلم‌های دفاع مقدس مخاطب ندارد. اگر به پشت سر نگاه کنیم، می‌توان پی برد فیلم‌های دفاع مقدس همواره مخاطب داشته‌اند؛ مانند فیلم‌های «افق»، «آژانس شیشه‌ای»، «لیلی با من است»، «دیده بان»، «مهاجر» و.... این آثار در زمان خودشان جزو فیلم‌های پر مخاطب سینمای ما بودند. ولی متاسفانه در کنار آن، فیلم‌های ضعیف هم وجود داشته است که شاید همین آثار باعث شدند، احساس شود فیلم‌های دفاع مقدس چندان مخاطب ندارند.»

وی تصریح کرد: «هر گاه فیلم‌ها و سریال‌های دفاع مقدس دارای استاندارد لازم بودند، مخاطب داشته اند. در تلویزیون، زندگی شهید بابایی (شوق پرواز)، زندگی شهید شیرودی (سیمرغ)، زندگی شهید باقری (مجموعه مستند آخرین روز‌های زمستان) از جمله سریال‌های پرمخاطب هستند که محتوا و ساختاری درست دارند. موفقیت فیلم‌ها و سریال‌های جدید نشان می‌دهد، موضوع دفاع مقدس همچنان برای مخاطب دارای جذابیت است، به شرط آن که آثار ساخته شده، دارای کیفیت باشند. استقبال از فیلم «ایستاده در غبار» دلیل روشنی بر این ادعا است.»

شعبانی با اشاره به ساخت فیلم شهید بروجردی بیان کرد: «قطعا داستان زندگی شخصیتی مانند شهید بروجردی هم می‌تواند جزو فیلم‌های پرمخاطب این دوران باشد. به نظرم پرداختن به زندگی فرماندهان جنگ را هیچ گاه نباید فراموش کرد، چون آن‌ها تاریخ و قهرمانان ما هستند. ما باید از قهرمانان واقعی‌مان بگوییم و مردم و جوانان را با آن‌ها آشنا کنیم.»

این مستندساز درباره نحوه روایت زندگی چهره‌های شاخص دوران دفاع مقدس اظهار کرد: «رفتار، منش و سبک زندگی سرداران بزرگی مانند شهید بروجردی می‌تواند برای مردم و بویژه نسل جدید الگو باشد. این سبک زندگی می‌تواند شامل زندگی اجتماعی و خصوصی و یا زندگی در دوران دفاع مقدس باشد. درکل به نظر من سبک زندگی این بزرگواران همیشه قابل الگوبرداری و توجه است.»

وی با تأکید بر لزوم بیان واقعی زندگی شهدا و فرماندهان دفاع مقدس عنوان کرد: «باید به زندگی شهدا پرداخت بدون اینکه بخواهیم آن‌ها را بزرگ کنیم. شهدای دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب ما بزرگ هستند و ما نیازی به اغراق نداریم. به نظر من آنچه به فیلم‌های دفاع مقدس ضربه می‌زند مقدس کردن این آدم‌هاست و به‌قول معروف روی طاقچه گذاشتن این شخصیت‌ها. اگر شخصیت واقعی آن‌ها را بدون اغراق نشان دهیم بزرگترین خدمت را کرده‌ایم.»

این مستندساز همچنین گفت: «مرور آثار تولید شده با موضوع دفاع مقدس نشان می‌دهد فیلم‌هایی که به واقعیت نزدیک‌تر هستند، مردم را بیشتر جذب کرده اند. نمونه متاخر آن فیلم «منصور» در ارتباط با زندگی شهید ستاری است که اثر موفقی بود.»

مرتضی شعبانی در پایان بیان کرد: «امیدوارم حالا که بالاخره فیلمی درباره شهید محمد بروجردی ساخته شده است، نتیجه‌ای مطلوب درباره این فرمانده شاخص به همراه داشته باشد.»

«غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا محصول جدید سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی او با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش این فرمانده برای ایجاد اتحاد در غرب کشور را به تصویر می‌کشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی