تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

حال ناخوش منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در دو دهه اخیر حال و روز خوشی ندارد و عوامل طبیعی و غیر طبیعی دست به دست هم داده تا نابودی این سرمایه ملی را به نظاره بنشینیم.

کد خبر: ۱۴۰۷۸۲
۰۸:۴۳ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱

حال ناخوش منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

دیدارنیوز: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی بوده که از این میزان ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.

این استان با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور از منابع طبیعی فراوان از جمله جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و منابع آب و نفت و گاز برخوردار است.

وجود جنگل‌های انبوه بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این استان ۲۰ درصد از سهم ۴۰ درصدی جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص بدهد و به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور در حوزه جنگل و مرتع است.

سرانه جنگل در این استان به ازای هر نفر ۶.۱ هکتار بوده که شامل گونه‌های بلوط، بنه، افرا، زبان گنجشک، زالزالک، گلابی وحشی و... است و در بین سطوح جنگلی ۷ درصد جنگل انبوه، ۲۹ درصد جنگل نیمه انبوه، ۵۳ جنگل تنک، ۹ درصد درختچه زار و دو درصد جنگل‌های دست کاشت است.

حال ناخوش منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد و در بین سطوح مرتعی استان ۳۰ درصد را مراتع خوب، ۳۰ درصد را مراتع متوسط و ۴۰ درصد را مراتع ضعیف تشکیل می‌دهند.

در یک دهه اخیر عوامل مختلفی از جمله آفت، آتش سوزی‌های عمدی و سهوی، زمین خواری، کوه خواری و رود خواری به بهانه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت دست به دست هم داده تا داستانی غمگین ازسرنوشت جنگل‌ها و مراتع بکر و کم نظیر کهگیلویه و بویراحمد به رشته تحریر درآید که آیندگان جز نفرین و آه یادی از مدیران و متولیان حفاظت و حراست از منابع طبیعی نداشته باشند.

عده‌ای هم تبر به دست گرفته و درختان نازنین و چندین ۱۰ و ۱۰۰ ساله بلوط را ایستاده گردن می‌زنند تا در کوره‌های دست ساز ذغال گیری، شاهد ناله‌های بلوط در فراق نبود مدیران دلسوز و آینده نگر باشند.

شناسایی ۲۲۵ سودجو اراضی ملی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از رفع تصرف ۱۲۰ هکتار اراضی ملی استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این میزان اراضی توسط ۲۲۵ سودجو تصرف شده بود.

سرهنگ محمد داور اظهار داشت: متصرفان شناسایی شده پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند که بعد از بررسی پرونده، حکم رفع تصرف صادر شد.

وی عنوان کرد: امسال ۲۱ هزار و ۵۸۰ کیلوگرم هیزم قاچاق و ۹ هزار و ۴۶۹ زغال قاچاق در مناطق مختلف استان کشف و ضبط شد.

داور ابراز کرد: اراضی ملی که به منظور انجام کار‌های کشاورزی و یا ساخت و ساز‌های غیرمجاز تصرف شده از سوی نیرو‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی شناسایی شده و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۹ فقره آتش سوزی با وسعت ۱۶۳ هکتار در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مناطق مختلف این استان از جمله کوه لار، کاکان، منطقه آب گاون روستای صنوگان و ارتفاعات کوه " سِمِر" اتفاق افتاد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سال گذشته ۳۴ فقره آتش سوزی به مساحت یک‌هزار و ۵۵۰ هکتار در عرصه‌های جنگلی زیر پوشش این اداره کل رخ داد.

آفت بالای جان درختان بلوط

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در این استان دچار آفت شده‌اند که بدترین شرایط را در منطقه باشت داریم و برای جلوگیری و کنترل آن باید به سرعت اقدام شود.

احمدزاده تاکید کرد: برای ریشه کنی این آفت آمادگی داریم که یک رقم اعتباری بالایی در نظر بگیریم و انتظار داریم که سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور هم در این خصوص اعتبار بزرگی در نظر بگیرند و حمایت جدی داشته باشند.

حال ناخوش منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

وی ابراز داشت: پروانه برگ خوار و جوانه خوار که دامنگیر درختان بلوط شده و در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده است اگر کنترل نشود قطعا خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر مبارزه بیولوژیکی با آفت جنگل‌های بلوط گفت: اکنون که سرمایه‌های ملی یعنی همین درختان بلوط در حوزه زاگرس دچار این آفت شده است همه باید به فکر علاجی برای آن باشیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی