تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نرخ پایین فرزندآوری در سمنان

محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان گفت: میزان فرزندآوری استان در سال ۱۳۵۹ به میزان ۱۵ هزار و ۳۹۰ نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار نفر کاهش یافت. نرخ ازدواج نیز در استان سمنان وضعیت چندان خوبی ندارد و این استان در شاخص ازدواج رتبه آخر را با میانگین ۵.۱ را داراست.

کد خبر: ۱۴۰۶۴۸
۰۸:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱

نرخ پایین فرزندآوری در سمنان

دیدارنیوز: آمار‌های نرخ پایین فرزندآوری در استان سمنان نشان می‌دهد که این استان وارد بحران جمعیتی شده است.

پدیده پیری جمعیت موضوعی که در یک دهه اخیر به یک دغدغه مهم برای کشور تبدیل‌شده است؛ به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع بار‌ها و بار‌ها تأکید کرده‌اند و در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند.

در آبان ماه ۱۴۰۰ نیز قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد؛ قانونی که در ۷۳ ماده، وظیفه و تکلیف دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه مشخص کرد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر موضوعات و مسائل مختلف مربوطه همچون ازدواج، فرزندآوری، اجرای سیاست‌های تشویقی برای بانوان، اعطای تسهیلات به خانواده‌ها برای تأمین و دیگر مسائل نظیر بهداشت و سلامت و مسائل معیشتی و رفاهی در آن مورد تأکید قرارگرفته است.

البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که در طول ۷۰ سال گذشته نرخ باروری در جهان رو به کاهش بوده و در ایران نیز در طول این مدت به نصف رسیده است. شاهد این مدعا آمار و ارقام منتشرشده در این زمینه است که در سال ۱۳۵۷ هر یک زن ۷ فرزند داشته، اما در سال ۱۴۰۰ این آمار به زیر ۱.۷ رسیده است.

"پیری جمعیت" بحران جدی در استان سمنان

"پیری جمعیت" پدیده‌ای که سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان بار‌ها و بار‌ها آن را به‌عنوان یک بحران جدی برای این استان نام برده و معتقد است که این مهم مهم‌ترین چالش فعلی پیش روی استان سمنان است.

وی می‌گوید: میزان فرزندآوری استان در سال ۱۳۵۹ به میزان ۱۵ هزار و ۳۹۰ نفر بود که در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار نفر کاهش یافت.

وی اذعان داشت: نرخ ازدواج نیز در استان سمنان وضعیت چندان خوبی ندارد و این استان در شاخص ازدواج رتبه آخر را با میانگین ۵.۱ را داراست.

۹.۹۸ درصد از جمعیت استان سمنان را سالمندان تشکیل می‌دهند و از این نظر سمنان رتبه نهم را در بین دیگر استان کشور به خود اختصاص داده است.

سعید کساییان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در مورد نرخ باروری در این استان گفت: نرخ باروری در حال حاضر در استان سمنان ۱.۳ است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای جوانی جمعیت طی سه سال آینده انجام‌شده است خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری که ما انجام داده‌ایم ۱.۷ نرخ فرزندآوری در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان سمنان باید با جدیت دنبال شود گفت: اقداماتی برای جوانی جمعیت همچون اعطای تسهیلات کمک‌هزینه خرید مسکن، کمک‌هزینه ناباروری و ارائه خدمات بیمه‌ای به مادران باردار، سخت‌گیری کردن در سقط جنین‌های غیرقانونی باید با جدیت هر چه تمام‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کسائیان با تأکید بر اینکه موضوع افزایش جمعیت نیازمند فرهنگ‌سازی دارد و باید مشکلات و موانع پیش روی آن برداشته شود گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری به‌وسیله بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

۳ آمار به ضرر جمعیت؛ ازدواج و ولادت کاهشی و طلاق همچنان بر مدار صعود

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان هم نسبت به نرخ پایین رشد جمعیت ناشی از زاد و ولد در این استان ابراز نگرانی کرد.

عباس قندالی معتقد است که آمار پایین ازدواج از یک سو و کاهشی شدن ولادت‌ها از سوی دیگر از جمله دلایل کند شدن رشد جمعیت در استان سمنان است.

وی از سوی دیگر به روند افزایشی طلاق در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بر اساس آمار‌های قطعی اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمار اداره کل ثبت احوال استان سمنان با نادیده گرفتن مهاجرت جمعیت از مبدأ و به مقصد استان سمنان، جمعیت استان سمنان از ۷۰۲ هزار نفر بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به ۷۲۸ هزار و ۹۴۲ نفر در پایان مهرماه امسال رسیده است و این به معنی نرخ رشد کمتر از یک درصدی جمعیت در استان پهناور، اما کم‌جمعیت سمنان است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه واقعه ازدواج در استان سمنان ۱۸.۹ درصد کاهش یافت، گفت: در هفت ماه امسال یک هزار ۸۴۶ ازدواج در استان سمنان ثبت شده و در این مدت تعداد واقعه طلاق ۸۳۹ مورد بوده است.

اظهار داشت: سال گذشته در همین مدت تعداد ۲ هزار و ۲۶۳ واقعه ازدواج در استان سمنان ثبت شده بود که این آمار نشان از کاهش ۱۸.۹ درصدی واقعه ازدواج در استان سمنان دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلامی به اداره کل ثبت احوال استان سمنان، با توجه به ثبت ۹۲۴ واقعه طلاق در هر ماه سال گذشته آمار‌ها نشان از کاهش ۹.۲ درصدی این واقعه در استان سمنان دارد افزود: البته می‌توان به‌طور قطعیت درباره آمار ازدواج و طلاق پنج ماهه نخست امسال صحبت کرد؛ چراکه وقایع حیاتی ازدواج و طلاق پس از گذشت چه مدت از زمان وقوع آن، از سوی دفتر عقد و طلاق به ثبت احوال اعلام می‌شود و به‌روز نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به آمار قطعی ازدواج و طلاق در این استان از ابتدای امسال تا پایان مردادماه خاطرنشان کرد: بر این اساس متأسفانه استان سمنان، در پنج ماهه نخست امسال کاهش ۱۶.۳ درصدی واقعه ازدواج و افزایش ۰.۸ درصدی واقعه طلاق را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

قندالی با تأکید بر اینکه برای بررسی بیشتر باید روند افزایش یا کاهش وقایع حیاتی ازدواج و طلاق در بلند‌مدت در هر منطقه ارزیابی شود خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ به ازای هر یک هزار شهروند استان سمنان ۵.۸ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که این میزان در تیرماه امسال به ۵.۱ واقعه ازدواج به ازای هر یک هزار نفر جمعیت رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان واقعی طلاق به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲ واقعه بوده است؛ از ثبت ۲.۳ واقعه طلاق در این استان بر اساس آمار تیرماه ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: این آمار‌ها نشان می‌دهد روند میزان عمومی ازدواج و طلاق در استان سمنان تغییر چندانی نداشته است. البته باید برای بهبود وضعیت برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به وضعیت شاخص دوام زندگی در آمار‌های ازدواج این استان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار‌های موجود، دوام زندگی در ۲۸.۶ درصد از زوج‌های استان سمنان کمتر از پنج سال است، بدین معنی که حدود ۳۰ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در استان سمنان در کمتر از مدت پنج سال پس از ازدواج منجر به طلاق می‌شود.

قندالی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۸ درصد از ازدواج‌ها پس از ۲۰ سال از زمان ثبت ازدواج منجر به طلاق می‌شود.

به هر روی، نمودار جمعیتی استان سمنان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در حال ورود به "بحران جمعیت" هستیم و به نظر می‌رسد که در کنار این موضوع که سیاست‌ها و قوانین تشویقی در راستای فرزندآوری در کشور کافی نبوده و مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است؛ دولت باید هرچه سریع‌تر در راستای اقناع افکار عمومی در این زمینه نیز کاری انجام دهد.

به گزارش دیدارنیوز، رسانه‌های حامی دولت در حالی بر طبل فرزندآوری و جوانی جمعیت می‌کوبند که بحران اقتصادی در دولت رئیسی به اوج خود رسیده و هزینه‌های سنگین و بی‌سابقه اجاره بها و قیمت اقلام اساسی و خوراکی به گفته برخی نمایندگان مجلس، کمر مردم را شکسته است!

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی