تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
روایتی از کشته شدن هولناک پسر خردسال ایذه‌ای

برای کیان و قایق کوچکش

در دو ماه اخیر کشورمان صحنه اتفاقات تلخ و ناگوار بسیاری بوده؛ از مرگ ناگهانی، غم‌انگیز و مشکوک مهسا امینی در گشت ارشاد تهران تا نوجوانانی که جان خود را در حوادث عجیب و غریب از دست دادند و حالا فاجعه به رگبار بسته شدن ماشینی که کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای در آن بود.

کد خبر: ۱۴۰۵۸۱
۰۸:۱۶ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

برای کیان و قایق کوچکش

دیدارنیوز: «به نام خدای رنگین‌کمان» این سخنان کیان پیرفلک ۱۰ساله ابتدای فیلمی درباره ساخت قایق خود است. شب ۲۵ آبان در ایذه تاکنون صبح نشده است. هوا که در شهر ایذه تاریک شد خودروی معترضان در خیابان شروع به بوق زدن ممتد کردند. بوق‌ها ادامه داشت و عده‌ای شروع به شعار دادن کردند.

بوق و شعار ادامه داشت که پلیس و ماموران امنیتی به شهر آمدند. ناآرامی چند ساعتی طول کشید. صدای تیراندازی فضای شهر را فرا گرفته بود. در این میانه خبری ناگوار در شهر پیچید و خیلی زود این خبر خونین و مرگبار در صدر اخبار قرار گرفت. کودکی ۱۰ ساله جانباخته بود. کودکی ۱۰ ساله به نام «کیان پیرفلک» با اصابت گلوله به بدنش جان باخته بود.

کیان پیرفلک، نابغه رباتیک بود. فیلمی که پس از مرگ کیان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که این کودک باهوش چه قایق متبحرانه‌ای ساخته است. یعنی یک آینده‌ساز در ۱۰ سالگی بی‌جان شد و ایران و میلیون‌ها انسان عزادار شدند. بیست‌وششم آبان با انتشار تصویر بی‌جان پسری ۱۰ ساله که کنار بدن عریان او تکه‌های یخ نمایان بود، همگان را در بهت و ناباوری فرو برد.

نگهداری جسد بی‌جان او در خانه با یخ توسط خانواده خود یکی از ناراحت‌کننده‌ترین صحنه‌هایی بود که دل هر دردمندی را به درد می‌آورد. البته روایت‌ها درباره مرگ او همچنان متناقض است.

روایت‌های متفاوت از مرگ دلخراش
روایت صداوسیما این‌گونه است؛ تروریست‌ها ساعت ۱۷:۳۰ چهارشنبه در سایه اعتراضات، چندین رهگذر و مردم عادی را به رگبار بستند. در این حادثه تروریستی ۷ تن از شهروندان از جمله کیان ۹ ساله به شهادت رسیده و ۸ تن دیگر مجروح می‌شوند. پدربزرگ کیان می‌گوید؛ «به قرآن می‌خواستند برن خونه شون که مورد هدف قرار گرفتند.»

داعش مسوولیت را پذیرفت!
چند ساعت بعد از مرگ ۷ نفر در ایذه که یکی از آن‌ها کیان پیرفلک بود، داعش با انتشار توئیتی در صفحه خود مسوولیت حادثه تروریستی ایذه را بر عهده گرفت. در پی این خبر سردار «حسن شاهوارپور» فرمانده سپاه استان خوزستان با بیان اینکه کشتن کیان ۹ ساله جنایت نابخشودنی است، گفت: دشمن از ترس توانمندی دفاعی ایران به اغتشاش، کشتن نوجوانان و حمله به مراکز مذهبی روی آورده است.

توطئه‌های دشمن در خوزستان ناموفق بود
همچنین «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به ‎خوزستان گفت: حادثه‌ای که در ایذه رخ داد، حادثه‌ای تروریستی بود که امیدواریم عوامل این اتفاق به زودی دستگیر شوند و برخورد قاطع با این افراد انجام پذیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از بصیرت مردم خوزستان در خصوص جریانات اخیر، تصریح کرد: خوزستان یکی از استان‌هایی است که در حوادث اخیر بهترین امتحان را داد. مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس زندگی و فرزندان خود را تقدیم نظام کردند و امروز نیز از پایبندی و حمایت از نظام دست نخواهند کشید و به همین دلیل دشمن در این استان ناموفق بوده است.

وی افزود: استان خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار است و بیشتر مسوولان کشور بخشی از مقطع طلایی زندگی خود را در دوران دفاع مقدس در این استان بوده‌اند و علاقه خاصی به این سرزمین متبرک دارند.

روایت عموی کیان پیرفلک
عموی کیان پیرفلک ماجرا را چنین روایت کرد: «شب چهارشنبه گذشته برادر‌زاده‌ام کیان همراه با برادرم برای دیدن مادرم رفته بودند. درمسیر برگشت به خانه از جاده فرچستان اورکشالو وارد خیابان اصلی شهر ایذه شدند و به سمت چهارراه هلال‌احمر آمدند که خانه‌شان در همان حوالی است. محل تیر خوردن کیان فقط ۱۰۰ متر با منزل‌شان فاصله داشت. کیان پیرفلک و برادرم سوار بر خودرو در حال وارد شدن به کوچه محل زندگی خود بودند که در میان ناآرامی‌های شهر قرار گرفتند. ماموران از آن‌ها خواستند که دور بزنند و از مسیر دیگری بروند. شاهدان می‌گویند. برادرم هنوز از محل فاصله نگرفته بود که تیر‌ها به او و برادرزاده‌ام اصابت کرد. کیان کشته شد و برادرم مجروح شده است و هم‌اکنون در بیمارستان است.»

دروغ می‌گویند
اما «زینب مولایی» مادر کیان دیروز بر مزار او ماجرای دیگری را تعریف کرد: «۲۵ آبان به همراه دو فرزندم و همسرم در حال برگشت به خانه بودیم که نزدیک هلال‌احمر تعدادی از ماموران انتظامی به همراه لباس‌های گاردی ایستاده بودند و سمت دیگر لباس شخصی‌ها بودند. ۱۰۰ متر جلوتر یکی از ماموران داد زد برگردید. همان لحظه کیان به پدرش گفت؛ برگردیم به حرف پلیس‌ها گوش کنید، پلیس خوبی ما را می‌خواهد. وقتی برگشتیم شیشه ماشین پایین بود نمی‌دانم پلیس چه فکری کرد که ماشین را به رگبار بست. دروغ می‌گویند، تروریست بوده است. تیر به همسرم و کیان شلیک شد که کیان در همان لحظه و همسرم بعد از دو روز فوت کرد.»

۳ عامل حادثه تروریستی ایذه در مرز ماکو دستگیر شدند
با این حال «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: سه نفر از جنایتگران حادثه ایذه که قصد فرار از مرز ماکو از سمت ارومیه را داشتند دستگیر و در حال انتقال به اهواز هستند. مردم ایران مطمن باشند همه عوامل این حادثه جانسوز شناسایی و دستگیر خواهند شد.

وی افزود: بنده از مسوولان قضایی تقاضا دارم افراد جنایتکار این حادثه تروریستی را به ایذه آورده تا در ایذه مقابل مردم این شهرستان مجازات و محاکمه بشوند بدانند ایذه قهرمان همیشه استوار روی پای خودش است و با تقدیم کردن چند شهید خم نمی‌شود و مسیر تاریخی خودش را ادامه می‌دهد. در امر شناسایی این مجرمان هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت. رضایی با اشاره به اینکه دشمنان در تحریم اقتصادی علیه ایران شکست خورده‌اند گفت: به دنبال اجرای پروژه ناامنی در ایران هستند تا با تعطیلی بازارها، عدم سرمایه‌گذاری در ایران و عدم معامله به هدف خودشان که همان تحریم اقتصادی است دست یابند.

وی افزود: سه نفر از بسیجیان در این حادثه زخمی و در بیمارستان‌های اهواز بستری هستند. خطاب به مسوولان مربوطه گفته‌ام چرا فیلم‌های این حادثه را منتشر نمی‌کنید. انگار ۲۴ ساعت قبل از وقوع این حادثه، همین افراد جنایتکار دوربین‌ها را دقیق با تیر زده‌اند و خاموش کرده‌اند و نقشه خودشان را عملی کردند. چرا این صحنه‌ها را به مردم نشان نمی‌دهید. می‌گویند ما به دنبال شناسایی و دستگیری آن‌ها هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار داشت: به آن‌ها گفته‌ام شما نباید به خودتان اجازه بدهید اقدامات این اغتشاشگران را به مردم نگویید؛ چون که می‌خواهید کار اطلاعاتی انجام بدهید؛ کار اطلاعاتی انجام بدهید، ولی به مردم نشان بدهید این موتورسوار‌ها ۲۴ساعت قبل از این حادثه دوربین‌ها را از دسترس خارج کرده‌اند. عکس‌های این حادثه را منتشر کنید که از دو طرف خیابان به میدان دارند شلیک می‌کنند.

چه کسی کیان را کشت؟
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کشته شدن «کیان پیرفلک» رخداد بسیار تلخ و غم انگیزی است که اشک به چشمان هر انسانی می‌آورد. تصاویر ناراحت کننده‌ای که از این پسر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، قلب ایرانی‌ها را به درد آورده است. موضوعی که در این میان عجیب است، سخنان قاطع حاکمیت و مسوولانی مانند استاندار، فرماندار و مخبر درباره تروریستی بودن وقایع ایذه است. آن‌ها بر این عقیده‌اند؛ افرادی که مردم را به رگبار بستند، داعش و یا منافقین بودند. حتی محسن رضایی از دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در مرز ماکو خبر داده است. این در حالی است که روایت مادر کیان با گفته‌های مسوولان کاملا متفاوت است. به نظرم گفته‌های مادر کیان منطقی‌تر است. بنده اگر پلیسی بودم که دنبال اصل ماجرا و قاتل می‌گشتم حتما سخنان مادر کیان را باور می‌کردم. البته اولین‌بار نیست که این‌گونه سخنان از سوی مسوولان مطرح می‌شود.

از طرفی ممکن است دولت درست بگوید، اما موضوعی که حائز اهمیت است، عدم اعتماد عمومی به این‌گونه اخبار است. اعتماد مردم نسبت به چگونگی اخبار دولتی به اندازه‌ای سلب شده که اگر دولت ساعت ۱۲ ظهر اعلام کند خورشید در آسمان است، مردم این سخن را چندان باور نمی‌کنند. سخنان راست مسوولان حکومت نیز از جانب مردم خریدار ندارد. چنین موضوعی بسیار غم‌انگیز و هولناک است. البته عدم اعتماد به دولت‌ها در تمامی کشور‌ها وجود دارد، اما در بیشتر کشور‌ها تنها ۳۰ درصد مردم چنین اخبار رسمی را باور نمی‌کنند. اما در ایران تقریبا ۸۰ درصد مردم به اخبار رسمی اعتماد ندارند. در نتیجه ما به دور یک دایره باطل حرکت می‌کنیم، که اتفاقا با توجه به شرایط حساس کنونی از این دست رویداد‌ها را در روز‌های آتی بیشتر شاهد خواهیم بود.

داستان غم‌انگیز دیگری میان مردم دست به دست می‌شود که برخی از ماموران انتظامی برای اینکه دچار تردید نشوند و به مردم شلیک کنند، از مواد روانگردان استفاده می‌کنند. انتشار چنین داستان‌هایی برای یک کشور فاجعه است. اینکه برخی به قدرت نظامی کشور افتخار می‌کنند، در برابر سلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی امری کمرنگ خواهد شد. به همین دلیل حکومت باید غرور و تکبر خود را زیرپا بگذارد، عده‌ای از ورزشکاران، هنرمندان، اندیشمندان، سیاسیون، حقوقدانان، پزشکان و به طورکلی افرادی که مختصر اعتباری میان مردم دارند، به عنوان هیات حقیقت‌یاب موضوعات اخیر را بررسی و شفاف‌سازی کنند وگرنه در روز‌های آینده ممکن است حوادثی رخ دهد و باردیگر بحران اعتبار روایت‌ها به وجود آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی